Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

Det är ett barnsligt argument att datorspelande skulle vara relaterat till ålder. Hobby har ingen ålder och datorspel är en hobby. Folk som signalerar att spel är för barn och ungdomar har en utdaterad världsbild. Jag tror folk kommer spela mer i framtiden, inte mindre. Av orsaker som jag inte vill ta upp här på Swec.

Det finns dock givetvis nackdelar att spela flera timmar per dag istället för att göra andra saker men varje individ bestämmer själv hur de vill förvalta sin tid. Alla människor har inte råd att åka på skidsemester och uppleva riktiga äventyr och då får de nöja sig med virtuella upplevelser. Jag tror datorspelande är en tillflykt för många, det är det i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det är ett barnsligt argument att datorspelande skulle vara relaterat till ålder. Hobby har ingen ålder och datorspel är en hobby. Folk som signalerar att spel är för barn och ungdomar har en utdaterad världsbild. Jag tror folk kommer spela mer i framtiden, inte mindre. Av orsaker som jag inte vill ta upp här på Swec.

Det finns dock givetvis nackdelar att spela flera timmar per dag istället för att göra andra saker men varje individ bestämmer själv hur de vill förvalta sin tid. Alla människor har inte råd att åka på skidsemester och uppleva riktiga äventyr och då får de nöja sig med virtuella upplevelser. Jag tror datorspelande är en tillflykt för många, det är det i alla fall för mig.

Själv har jag problem med inlevelsen ofta. Något har hänt med åldern, kan inte leva mig in på samma sätt som förr. Det kommer dock perioder när jag kan det och då blir spel kul igen! Önskar bara jag visste vad som gör det. Det funkar även med alkohol men det kan sluta illa haha
Tror mycket har att göra med personlighet och arv. Ingen i våran familj är speciellt lekfulla, sen finns det familjer det alla är väldigt lekfulla, kanske spelar TV spel tillsammans även upp i åldern. Önskar jag var sådan!

Ska försöka få igång gamern in mig igen dock för det vill jag verkligen!
Vill verkligen sugas in i ett bra singelplayerspel igen.

Permalänk
Medlem

Min farsa är över 65 och pensionär och spelar dagligen

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Min farsa är över 65 och pensionär och spelar dagligen

Kul!
Det är nog så att det är inte åldern i sig så mycket utan hurdan personlighet som avgör. Vissa tappar
den där lekfullheten med åldern andra inte.

Permalänk
Medlem

Sluta spela för man blir äldre? Jag spelar sjutton mer ju äldre jag blir.
Det finns inget bättre kvälls nöje än att reta gallfeber på personer som tar spelet aningen för allvarligt genom att döda samma personer hela tiden, det bästa är ju att dom dessutom börja kalla en för "kid" så man får känna sig ung igen

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Oringen:

Jag är 30år och känner att spel är inte värt 599:- för några timmars spelande och sen halvfärdiga..sen, ojsan..''du måste ha denna DLC'n för att kunna spela på denna servern'' ytterligare 299:-..så nästan 999:- för ett sketet spel som dör ut om nån månad..nej tack.

Jag spelar dock UT3 med sambon då och då, vi brukar lana det här hemma

jag tycker oxå att spelen är hutlöst dyra till vad man får. Brukar vänta några månader sen får man spelet för 250:-, gav 248kr för FC6 och verkligen älskar dom spelen men inte för 600 som det kostade när det kom.

Förstår inte hur tillverkar tänker, dom skulle kunna sälja dom för 100kr och ändå sälja lika många.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Jag är 60 år och spelar fler spel än tidigare, men varken mer eller mindre vad gäller den tid jag lägger på spelande, anledning till att jag spelar fler spel numer, hänger ihop att jag kör en Xbox Series S med game pass och upptäckt Annapurnas helt lysande interaktiva spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Jag är 60 år och spelar fler spel än tidigare, men varken mer eller mindre vad gäller den tid jag lägger på spelande, anledning till att jag spelar fler spel numer, hänger ihop att jag kör en Xbox Series S med game pass och upptäckt Annapurnas helt lysande interaktiva spel.

KRZ och WRoEF är ju riktigt bra, kanske ska spana in fler spel från dem.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Är 48 år och har tidigare alltid spelat mycket, ända sedan man fick ett Vectrex som barn.
Sista åren har det dock hänt något, då intresset blir lägre och lägre. Kan gå veckor mellan varje session, vilken blir avklarad på tyo 30 min.
Köpte en series X, men den samlar mest damm. Blir det något så blir det oftast en runda tetris effect.

Permalänk
Avstängd

Jag har märkt att min spel-smak har ändrats radikalt på senare år..

Är strax 42 försomrar.

Nu spelar jag med idle, automation, city builders, och nu senast har jag hittat en guldklimp i humble bumble packet för ukrain, Supraland. Man springer runt som en röd gubbe och löser puzzel av varierande svårighetsgrad, och skjuter lite på en del monster här å där. Har ungefär 74% compleation på den än så länge. Timmarna bara flyger iväg.

Permalänk
Medlem

Jag slutade nästan spela helt när jag blev 20. Är snart 30. Ibland får jag ett ryck och spelar igenom något under en månad men sen dör det rätt fort igen. När man har kontorsjobb är det svårt att motivera mig att fortsätta sitta still och stirra på en skärm utanför jobbet. Dessutom tycker jag inte spelen är lika bra längre. Fokuset är för stort på hur man på bästa sätt kan lura barn och ungdomar på pengar genom mikrotransaktioner och annat skit. Ytterst få moderna spel som lockar och lyckas underhålla en längre stund. Senast var nog It Takes Two som kändes nyskapande och kul att spela. Elden Ring etc intresserar mig inte ett dugg.

Permalänk
Sötast

Är 36.
Spelar i princip aldrig AAA sedan 10 år sedan. Det känns som att AAA spel är samma spel man spelat år ut och år in sedan barndomen, bara lite smink ovanpå.

Jag lägger betydligt mindre tid på spel nu, men spelar fortfarande åtminstone 1-20H per vecka. All den tiden lägges på Indiespel i olika former, eller spel som skiljer sig från normen. Spelar även en del VR.

Permalänk
Medlem

Snart 50, och det som hindrar är nya köp är priser och ständiga skitsläpp ( Vad hände med BF....). Men spelar likförbannat varje dag. Age II, csgo, Grim dawn och gamla bf 3&4. Det spel som verkligen fick mig att spela senare år är Generation Zero och Left for dead 2. När man har stor familj får man hitta sina stunder. Eller stanna uppe halva natten. Det som grämer mig är alla spel som fortfarande är inplastade till ps4. Datorn står ju alltid på liksom. Flera Assain spel som väntar på mig...får bli sena sommarkvällar.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag är inte ens över 35 men har slutat spela i stor utsträckning.

Finns så mycket annat roligt att hinna med ..

Men köpte ett SNES för ett tag sedan och för några veckor sen började jag nöta Super Mario World igen och det blev några timmar per kväll, sen klarar jag nog mig flera månader på denna dos utan problem !

Zelda: A link to the Past.

Nostalgi i överflöd, ett av de bästa spel jag spelat.

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem

Blev väl per automatik när man fick barn liksom… när det är kväll och man har tid så är man dödstrött och då finns det ju varken tid, ork, sug eller vilja.

Är ju andra saker som ska prioriteras… disk, plocka fram för morgondagens mat, ta fram barnens kläder för imorgon. Ja… livet kallade liksom…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Barnasinnet (om det nu är så man kan kalla det) och spelintresset kommer nog aldrig går u kroppen.
Möjligen går det lite upp och ner i omfattning och även en del skiftande i genre.
Men rent generellt så har spelande har t.o.m ökat med åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Sluta spela för man blir äldre? Jag spelar sjutton mer ju äldre jag blir.
Det finns inget bättre kvällsnöje än att reta gallfeber på personer som tar spelet aningen för allvarligt genom att döda samma personer hela tiden, det bästa är ju att dom dessutom börja kalla en för "kidd" så man får känna sig ung igen

BÄSTA.. att bli kallad "kid" när man börjar närma sig 40.
Ännu bättre spela mot mycket yngre människor och ge dem pisk fortfarande.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Mitt spelintresse var ganska svalt i många år. Kändes mer och mer som om det enda fokuset var grafik och en flashig story utan särskilt mycket gameplay. Jag är ju uppvuxen under en tid då grafiken inte var så avancerad så gameplay och spelglädje blev väldigt viktigt. Så det kändes tråkigt att det utvecklats till virtuella sagoböcker för vuxna typ. Men sen kom Apex Legends. Gratis och väldigt roligt. Så då förändrades allt och nu spelar jag det så ofta jag kommer åt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För mig har det nog mer att göra med andra dopamin-fällor som mättar suget, än vad det har att göra med ålder.

Permalänk
Medlem

Största anledningen till att man tappar intresset (eller orken) är nog barn och familj. Men, då jag inte har detta så vet jag inte hur väl det stämmer. Men det är den största anledningen hos vännerna som spelar mindre.
För min del så har jag ännu inte (32 år) tappat intresset av att spela. Den är nog lika som förr.
Däremot orkar jag inte spela lika länge som förr. När man var 15 kunde man enkelt sitta av 8-10 timmar i sträck.
Nu "tröttnar" jag efter 2-3 timmar. Men suget för att spela finns alltid där.

Jag tror också att det släpps förre spel som får en att sitta klistrad framför skärmen. Vi får kanske högre krav ju äldre vi blir (mer erfarenhet osv).
Jag blev till exempel väldigt hype på Gran Turismo 7 nu och har nött det en jäkla massa senaste två veckor. Säkert 6 timmar per dag i genomsnitt. Det var VÄLDIGT länge sedan jag var så fast i ett spel.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Åldern i sig påverkar inte men blir svårare få tid med familj än när man var yngre. Men svårt att se att intresset ska försvinna. Vet inte vad det skulle ersättas med. Är väldigt kostnadseffektiv underhållning. Om man jämför med de flesta hobbys är det väldigt billigt. Man kan köpa spel på rea för 100kr som håller i 100 timmar. Epic ger bort gratisspel hela tiden också.

Jämför man med att tex mecka med någon sportbil eller resa eller festa på krogen så är det mycket billigare. Enda som kan mäta sig är väl promenad i skogen eller Netflix men det kan man ju göra även om man har spelintresse.

Sen kan man göra det dyrt med om man måste ha värstingdator med 3090 och 8k TV och ljud för halv miljon men man kan också köra lite äldre spel otroligt billigt.

Vet inte vad jag skulle göra annars. Hade man inte behövt jobba men ändå haft pengar hade man väl rest mer. Nu är man glad om man för en resa mer än inom Sverige var 5e år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

blir 33 i år och hade mer eller mindre slutat spela för lite mer än ett år sedan, men kollade otroligt mycket på twitch istället sen lite slö spelande på World of tanks. Men började sen lira tarkov och har nu lagt ner över 1000 timmar på det på lite mer än ett år. Även börjat spela lite pubg med en barndomskompis.

Men känner ändå att mitt intresse för spel har ändrats otroligt mycket och är väldigt beroende på vem jag spelar det med, och spelar mer eller mindre inget alls själv längre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Quake (Champions) blir man aldrig för gammal för? Men visst finns det annat som kan intressera en gammal man än bara videospel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Spel är den bästa avkopplingen. Det kommer aldrig ändras för min del. Läser inte böcker, tittar inte på serier. Ser de sevärda filmer som kommer ut. Hinner med att gymma osv. Spelar 3-4 timmar om dagen.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bra tråd!
Synd bara att trådskaparen är avstängd för förespråkande av piratkopiering och inte får ta del av innehållet.

OT:
Jag skulle säga att jag inte kommer tappa intresset för spel med åldern. Det ända som jag märker att APM inte är lika hög som i unga år.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Spelintresset är kvar men tiden är knapp med två barn under 2år. Så det hinns helt enkelt inte med, men intresse som det var när man var 14 och kunde sitta uppe hela natten är förbi sedan länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Farsan är 65+ och spelar fortfarande, mest nu dungeon siege 1 och 2. Även lite dungeon keeper 2 ibland. Ibland blir det lite co-op också när man kommer på besök. Har även planer på att köpa en series S när han fyller år snart. Är själv 35 och kommer definitivt fortsätta spela, livet blir så jäkla trist annars reflexerna är väl inte som de varit längre (märks speciellt i Ow och quake champions, även quake live) men är inte mindre tråkigt för det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Knotvillage:

jag tycker oxå att spelen är hutlöst dyra till vad man får. Brukar vänta några månader sen får man spelet för 250:-, gav 248kr för FC6 och verkligen älskar dom spelen men inte för 600 som det kostade när det kom.

Förstår inte hur tillverkar tänker, dom skulle kunna sälja dom för 100kr och ändå sälja lika många.

Jag tror bestämt du svarar på din egen fråga med din sista mening. Varför skulle dem sälja något för 100:- när de kan sälja dem för 250:- till 600:- och folk köper dem?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Man (eller iaf jag) samlar på sig fler intressen med åren också och eftersom man sällan får mer tid över så får man prioritera mellan dem. Jag hade gärna spelat mer än jag hinner med nu, men inte på bekostnad av andra roliga saker jag vill pyssla med på fritiden
Dock bara 40, så får återkomma om hur det ser ut efter 50

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kommer inte sluta spela för något skulle jag tro.
Däremot är det ju olika vad man spelar, just nu är det med simulatordrifting för min del.
Men det är ju när man har tid och lika mycket tid har man ju inte, men det är gött att göra nått annat när barnen lägger sig för att få koppla bort verkliga livet.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram