Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Haha, okej.

Sitter själv 3 meter från min 55 tv och det känns perfekt, måste bli huvudvridning på 1,5 meter. Sen är ju de flesta skrivbord inte mer än 80-100cm i djup så blir väldigt svårt att trycka in större än 34-38 ultrawide utan att det blir jobbigt.

Inte mycket huvudvridning nej. Men visst, lite djupare skrivbord måste man kanske ha, men det går väl att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OverKill69:

Lägger man en beställning nu så funkar inte DASAWMON23 och leveransen är i Augusti

Fungerade fint med beställning idag inklusive koden. Kostnad 10 893 kr.
Leveranstiden är "senast 2:a Augusti". Vi får se vad det betyder i praktiken.

Permalänk

Verkar som min 11k order med rabatten försvunnit spårlöst nu? Skulle behållt 14 k ordern då, vilken djungel de blivit att köpa elektronik nuförtiden:( 3080 order cancellerad efter ett år och nu igen…

Edit: hamnade visst på usa sidan från orderlänken i bekräftelseeposten, går ja in på svenska sidan ser jag fortfarande ordern… dell webprogrammering verkar inte helt hundra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vet inte om du missat det, men QD-OLED är en annorlunda paneltyp än LG:s OLED paneler som används i deras TV-apparater.
Eftersom Samsung använder blåa oleds och kvantprickar så tappar de mycket mindre i ljusstyrka än LG:s WRGB (eller rättare sagt RWBG) så de kan köras både ljusstarkare och ska tåla inbränning bättre.

Och ljusstyrkan ÄR högre: Alienwareskärmen klarar 250+ nits utan ABL till skillnad mot LG OLED som snarare ligger runt 150... Och Alienware kan blåsa på närmre 1000 nits på mindre ytor under kortare tid.
Risken för burn-in är ju dock svår att sia om nu när tekniken är ny, men Alienware själva verkar ju rätt säkra, då garantin omfattar burn-in av vad jag läst... Men absolut: varje pixel är sin egen källa så de kommer slitas ojämnt på tillräckligt lång sikt.

Pixelstrukturen är speciell dock, så jepp, viss strul med texthantering finns... Nobody's perfect

De jämförelser som gjordes med LCD och som, enligt vissa, mynnade ut i att OLED var otänkbart som monitor är väl i stort sett desamma mot denna skärm, risk för burn in, låg ljusstyrka osv. Som du säger är det svårt att bedöma denna monitor long term ännu, men ingen annan tillverkare än Samsung har väl överdrivit så mycket i sin marknadsföring mot verkligheten när det gäller skärmar/TV-apparater. Kolla bara på G9 och G9 Neo och farsen kring dom, inklusive de "recenssioner" som inte lyckades hitta några fel alls trots att de riktiga köparna gjorde det. Nu är det inte Samsung som säljer denna skärm men antar att det i praktiken ändå är det då dom väl tillverkat panelen vad jag vet. Så iaf för egen del vill jag nog gärna se lite mer long term reviews innan jag öppnar plånboken. Eller ja, denna skärm kommer jag inte köpa oavsett sett till upplösningen och formatet, men det kanske säger mer om mina behov än skärmen.

Jag tycker dock att det är kul att LG får riktig konkurrens för det gynnar oss alla. Deras OLED känns som de var revolutionerande när dom kom men sen har gått lite i stå. Förhoppningsvis lever denna AW skärm upp till förväntningarna och oro kring textrendering osv. visar sig obefogade. Sen lär det väl rimligtvis komma ut flera skärmar/TV-apparater med Samsungs nya paneler, t.ex. en 4K panel eller ännu hellre 5K på säg 35" skulle jag inte säga nej till

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Kritiken? Låter mer som väl missinformerade individer. Burn-in är inte en grej längre, att folk fortfarande håller på... Ljusstyrkan är mer än man någonsin kommer vilja dra på, för precis som alla andra skärmar så kalibrerar man för 90-100 nits. Majoriteten som redan äger skärmen säger att texten är en none-issue. Precis som alla som bajsa på sig när det visade sig att 48CX hade textproblem tack vara WRGB strukturen, och vad hände? Man vande sig. Men vet du vad kan man inte kan vänja sig med? 1000:1 i kontrast efter man har haft någon form av OLED-panel hemma.

Sett till att jag skapade denna tråd för fem år sedan så har jag ett visst hum om OLEDs fördelar men tack ändå

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1491042-anvanda-65-4k-...

Hur vet du att ingen kommer vilja ha högre ljusstyrka än denna skärm kan ge annat i peak och att en majoritet som äger skärmen anser att textrenderingen inte är ett problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Fick in en beställning till början av april för 10,9k men funderar på att avbeställa på grund av fläkten + textskärpan och invänta C2 42” vid Black Friday istället. Svår beslutsångest då det förmodligen är ett bra pris men det känns inte som att man vill ha en fläkt som varvar upp och ner inuti en skärm.

Avbeställde igår men fick idag ett mail om att den skickats tidigare än väntat och kommer fredag den 25:e. Urgh. Behålla eller skicka åter? 🤔

Permalänk

Hur är det med textrenderingen gällande hel-pixels font t.ex Terminus? Jag tycker ett sådant font är överlägset för programmering och de kanske inte har samma problem som aliaserade fonter med den här pixelstrukturen?

Permalänk
Skrivet av Halldin:

Avbeställde igår men fick idag ett mail om att den skickats tidigare än väntat och kommer fredag den 25:e. Urgh. Behålla eller skicka åter? 🤔

Gissar att du kan alltid bli av med den ganska lätt på andrahandsmarknaden också? Lär ju bli fetbrist och väntetider till nästa år…

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Loddgrimner:

Hur är det med textrenderingen gällande hel-pixels font t.ex Terminus? Jag tycker ett sådant font är överlägset för programmering och de kanske inte har samma problem som aliaserade fonter med den här pixelstrukturen?

Kommer inte komma ifrån att att avståndet mellan subpixlarna och att de är strukturerade på ett visst sätt påverkar återgivningen till något som kan vara fullt synligt vid ≈100ppi. Det kommer att se annorlunda ut mot en traditionellt stackad RGB-struktur, det är i alla fall säkert. Ifall detta sedan stör dig som individ är den öppna frågan.

Permalänk

Nu finns den iaf att beställa utan något F5 trick

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...
Är du snabb nog kan du lägga till i kundvagn.
Använd sedan kod DASAWMON23 för att få priset till 10892kr. Saxxat från @medbor och @yorgo_

Tackar! Slog till, tog slut direkt i Irland men det fungerade bra att klicka snabbt, hade även typ samma rabatt här. Koden fungerade inte men 13k tycker jag är ett bra pris, hade räknat med 17 eller 18.

Min gamla ROG PG278QR får äntligen gå i pension, dock varit väldigt nöjd med den trots att det är TN, eller kanske just därför? Aldrig testat IPS, VA eller OLED så blir spännande att se.

Skrev lite till
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Medlem

Fick beställt en igår för rabatterat pris som många andra.

Har inte uppgraderat skärm på ca 7-8 år och heller aldrig kört med större än 27".

Min magkänsla har svårt att bestämma sig om 'dealen' jag gjort kommer vara värt, eller om man
skulle köpt deras äldre 27 tummare istället, som var tänkt från början.

Förhoppningsvis blir det ett bra köp och inte bara en alltför hypad produkt

PS! Rabattkoden fungerar fortfarande men skärmen finns inte kvar i produktlistan (om ni inte klickar på en direktlänk, tex här ifrån tråden)

Permalänk
Medlem

Även jag slog till på denna skärm, impulsiv som man är. Kan bekräfta att den finns för att lägga i varukorg på deras hemsida och koden fungerade. Vill även tacka er som tipsade om koden, hoppas nu bara skärmen kommer tidigare än planerat. Nu måste man uppgradera gpu med, typiskt

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Nu verkar den gå att beställa igen?

Står inte Slutsålt för mig:

https://www.dell.com/sv-se/shop/b%C3%B6jd-spelsk%C3%A4rm-alie...

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Vad är statusen på andra skärmar (monitorer) med QD-OLED, vad vet vi är på gång och när? Rimligtvis borde väl Samsung själva erbjuda några sådana skärmar snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vad är statusen på andra skärmar (monitorer) med QD-OLED, vad vet vi är på gång och när? Rimligtvis borde väl Samsung själva erbjuda några sådana skärmar snart.

Odyssey G8QNB dock sparsamt med information.

https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Tackar! Slog till, tog slut direkt i Irland men det fungerade bra att klicka snabbt, hade även typ samma rabatt här. Koden fungerade inte men 13k tycker jag är ett bra pris, hade räknat med 17 eller 18.

Min gamla ROG PG278QR får äntligen gå i pension, dock varit väldigt nöjd med den trots att det är TN, eller kanske just därför? Aldrig testat IPS, VA eller OLED så blir spännande att se.

JAg kunde nu lägga till både skärm och kod. 10800kr så dubbelkolla så du inte betalat extra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

JAg kunde nu lägga till både skärm och kod. 10800kr så dubbelkolla så du inte betalat extra.

Tack, har testat men funkar inte, den koden verkar inte gälla irländska Dell, men jag är nöjd ändå

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk

Har försökt att hålla mig borta från OLED som monitor till datorn, men det faktum att den inte använder sig av WRGB fick mig att slå till ändå. Beräknad leveransdag är den 2a augusti, men får hålla tummarna för att det går snabbare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

100% BS. Jag har en 34" curved 144Hz just nu, som jag använt dagligen i något år+. Som sagt, smaksak. Det stör mig kanske inte så mycket i spel, men i tex Photoshop ställer det till det lite för mig. Kanske fungerar för andra, men inte riktigt för mig. :/ Även 2 kompisar som varit här och använt skärmen i iaf ~5 timmar har sagt samma sak, utan att jag ens nämnt vad jag tycker innan.

Har den nu sida vid sida med en flat 32"-skärm, och det är ett enkelt val för min del.

Ett annat problem är att vissa spel inte riktigt gillar ultrawide. I tex Rocket League så "croppar" den bort lite på över- och underkant om man kör i native upplösning. Att streama spel blir inte heller ultimat då man får köra "black bars" horisontellt, och spelet blir utzoomat. Lösningen på det är att croppa bort kanterna på sidorna av skärmen (880px) för att få "normal" 16:9 stream, och då tappar man lite bildkvalitet istället och det kan bli fult med avskuren HUD i ganska många spel. Det har iofs inte med curved att göra, men ultrawide och curved är mer eller mindre default nuförtiden.

Säger inte att det är dåligt för alla rakt av, men för min del så är det inte optimalt och har vissa nackdelar.

Jag har visserligen varken en ultra wide eller särskilt mycket böj på min skärm men jag jobbar proffisionellt med foto och video till UNESCO och LTH på de. Så 100 Bs är det inte.

Permalänk
Medlem

Är det någon som får sin skärm tidigt så får ni skriva ner era tankar och reflektioner i denna tråd, det skulle uppskattas!😁

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om leveranstid från Inet vs Dell? Någon som hört något eller frågat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Vad tror vi om leveranstid från Inet vs Dell? Någon som hört något eller frågat?

Jag har beställt från Dell och förhandsbokat på Inet. Leveransestimatet från Dell är 02:a augusti och Inet har inte fått in den än och har inget estimat än, vad jag vet.

Men jag skulle tror att jag får den bra mycket tidigare från Inet, om inte Dell drastiskt uppdaterar sitt estimat.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Är det någon som får sin skärm tidigt så får ni skriva ner era tankar och reflektioner i denna tråd, det skulle uppskattas!😁

Kopierar från senaste inköpstråden;
Kommer ta ett tag att ta in vad man tycker om skärmen. Men det jag har noterat nu är att "chromatic aberration"-effekten är synlig men att jag personligen kan se förbi det. Near black/gamma flicker är fortfarande en grej, precis som på LG OLEDs, synd. Fläkten i skärmen hörs, inte störande men samtidigt så överröstar den 8 st noctua fläktar, så ta det hur du vill. Samsung har lämnat gott om "extra" pixlar runt om så du har aldrig problemet med att bilden börjar skäras av mot kanterna när bilden flyttas runt för att motverka burn-in. Färger, kontrast, pixel response och allt sånt är som förväntat top-notch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Jag har beställt från Dell och förhandsbokat på Inet. Leveransestimatet från Dell är 02:a augusti och Inet har inte fått in den än och har inget estimat än, vad jag vet.

Men jag skulle tror att jag får den bra mycket tidigare från Inet, om inte Dell drastiskt uppdaterar sitt estimat.

Låter rimligt. Ska nog behålla min förhandsbokning hos Inet. En kortare kö är väl en av fördelarna med den högre prislappen. Jag antar att de uppdaterar oss så fort de har mer information.

Permalänk
Medlem

Dras betalningen direkt från Dell med kortköp antar jag? Så man måste ligga ute med pengar till sensommaren alltså.

Permalänk
Medlem

Ingenting av informationen som framkommit har gjort mig sugen på att gå över till OLED, utan det framstår som en mycket omogen teknik som behöver byggas upp av olika hack på alla nivåer för att fungera som monitor överhuvudtaget, med högt pris och tveksam livslängd.

Jag kommer personligen satsa på IPS med Local Dimming/Mini LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingenting av informationen som framkommit har gjort mig sugen på att gå över till OLED, utan det framstår som en mycket omogen teknik som behöver byggas upp av olika hack på alla nivåer för att fungera som monitor överhuvudtaget, med högt pris och tveksam livslängd.

Jag kommer personligen satsa på IPS med Local Dimming/Mini LED.

Men grejen med QD-OLED är väl att den åtminstone enligt hypen till stora delar nått sån nivå av prestanda att den HAR potential att funkar som vanlig skärm utan några direkta "hack": den klarar normal ljusstyrka för allmänbruk OCH kan dra på extra och klara HDR osv, och ändå vågar de garantera en produkt med vettig livslängd. ... och priset är inte så skrämmande högt jämfört med de mer påkostade mini-LED lösningarna.
Nackdelen/risken annars är väl mest pixelstrukturen och osäkerhetsfaktorn för så färsk teknik gällande just livslängden.
...
Och man kan väl argumentera för att local dimming är ett hack det också?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och man kan väl argumentera för att local dimming är ett hack det också?

Nej då, man behöver bara se till att det är en zon per pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ingenting av informationen som framkommit har gjort mig sugen på att gå över till OLED, utan det framstår som en mycket omogen teknik som behöver byggas upp av olika hack på alla nivåer för att fungera som monitor överhuvudtaget, med högt pris och tveksam livslängd.

Jag kommer personligen satsa på IPS med Local Dimming/Mini LED.

Någon kompromiss får man göra vad man än väljer. Det har klagats på blooming på iPad Pro som har cirka 2500 mini-LED zoner på blott 12.9”. Mini-LED-skärmarna som lanseras under året ligger vad jag förstått på cirka 600-1200 zoner på 32”.