Steam Deck får drivrutiner för Windows

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får drivrutiner för Windows

Valve inleder med officiellt stöd för Windows 10 och utlovar stöd för Windows 11 i framtiden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Neeeeeeej kunde vi inte kört huvudet först in i Linux så det kan växa lite till, det behövs konkurrens och valfrihet även för gamers

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SuperSverker:

Neeeeeeej kunde vi inte kört huvudet först in i Linux så det kan växa lite till, det behövs konkurrens och valfrihet även för gamers

Är det inte valfrihet att kunna installera valfritt OS på hårdvaran man köpt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Neeeeeeej kunde vi inte kört huvudet först in i Linux så det kan växa lite till, det behövs konkurrens och valfrihet även för gamers

Nu kan man ju argumentera för att detta är mer valfrihet. Jag tror dock de flesta kommer stanna kvar på Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Neeeeeeej kunde vi inte kört huvudet först in i Linux så det kan växa lite till, det behövs konkurrens och valfrihet även för gamers

Så inget Windows, men valfrihet? Jag förstår hur du tänker, men att kunna installera windows främjar ju valfriheten.
Jag är ingen Linux fanatiker, men hade jag haft en steamdeck hade jag nog faktiskt kör med linux även om jag kunde välja Windows

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog försöka dualboota (ha båda), men vi får se

Permalänk
Medlem

100% SteamOS. Blir great att ha en nichad support enkomt för vad den är till och jag hoppas verkligen att Valve fortsätter att dedikera tid till det och att det inte faller till glömska.

Personligen kommer jag använda den som mediaspelare också, så jag hoppas OS har allt vad det innebär utan att man behöver göra så mycket. Men det är väl inte såå avancerat med Linux distros ändå, windows är bara ease of pain with plug and play...

Skrivet av medbor:

Jag kommer nog försöka dualboota (ha båda), men vi får se

Jag har läst att det inte ska gå då SteamOS kräver en ensam partition eller något men jag kanske missuppfattade det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

100% SteamOS. Blir great att ha en nichad support enkomt för vad den är till och jag hoppas verkligen att Valve fortsätter att dedikera tid till det och att det inte faller till glömska.

Personligen kommer jag använda den som mediaspelare också, så jag hoppas OS har allt vad det innebär utan att man behöver göra så mycket. Men det är väl inte såå avancerat med Linux distros ändå, windows är bara ease of pain with plug and play...

Jag har läst att det inte ska gå då SteamOS kräver en ensam partition eller något men jag kanske missuppfattade det.

Du har läst det, men du har tydligen inte läst artikeln. "Valve tillägger dock att när den kompletta skivavbildningen av Steam OS 3.0 släpps ska de introducera stöd för upp till två operativsystem samtidigt på Steam Deck."

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Musikälskare

Steam har verkligen lyckats tycker jag, mycket transparent marknadsföring och lansering

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Extremt sugen på att se hur det blir när man lägger konsolen i sleepläget nu i Windows. Valve ska ju ha lagt lite krut på att få det så bra som möjligt i deras linuxdistro så känns inte som det är omöjligt att för just portabelt spelande så kommer det vara bättre.

Lite jobbigt att behöva stänga ner sina spel helt varje gång man ska sluta spela på en sån typ av enhet.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Är det inte valfrihet att kunna installera valfritt OS på hårdvaran man köpt?

Inte när Windows har en sådan maktposition.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fire_Ice:

Inte när Windows har en sådan maktposition.

Så det är bättre att man låser ner PC-hårdvaran man köpt till det specifika operativsystemet som den skeppas med?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Fire_Ice:

Inte när Windows har en sådan maktposition.

Så att begränsa någons valfrihet innebär att man ökar deras valfrihet för då kan de välja det som är "rätt" eller "bra för allas skull" etc?

Jag är helt med på att man kan ha synvinkeln att det vore bra för världen om man tvingade på folk linux. Men att påstå att det i sig har något med valfrihet att göra är ju svårare att köpa IMHO

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Fire_Ice:

Inte när Windows har en sådan maktposition.

Jag vet inte om jag tycker de har någon enorm makt över Steam Deck egentligen? Enheten levereras ju inte med Windows, och Valve erbjuder ingen support för Windows-användare mer än att det finns drivrutiner Så det blir ju mer som att experimentera på egen hand. Vill man ha full support från Valve och den upplevelse de tänkt sig är det ju fortfarande Steam OS som gäller.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

haha nu ser det ut som om redaktionen gaddat ihop sig här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Så inget Windows, men valfrihet? Jag förstår hur du tänker, men att kunna installera windows främjar ju valfriheten.

Risken är att Linux för Steam Deck drabbas på samma sätt som OS/2 drabbades en gång i tiden: Eftersom OS/2 också kunde köra Windows 3.1-program så struntade utvecklarna i att utveckla versioner speciellt för OS/2.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Så inget Windows, men valfrihet? Jag förstår hur du tänker, men att kunna installera windows främjar ju valfriheten.
Jag är ingen Linux fanatiker, men hade jag haft en steamdeck hade jag nog faktiskt kör med linux även om jag kunde välja Windows

Ja jag kan nog ja travat lite på mina egna ord med det argumentet...

Ska bli intressant att se, jag har svårt att se att prestandan kommer vara bättre jämfört med den minimala arch-variant som Steam kör

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

"Uppvaktade" dom inte Microsoft lite tidigare för att kunna köra Game pass?
Det kan bli möjligt med att köra det med Windows på den nu I guess? Vore smidigast med dual boot då också.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig byta till Windows. Quick susped/resume är en för bra funktion att gå miste om.

Jag önskar bara att Linux inte hade en mappstruktur från helvetet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

100% SteamOS. Blir great att ha en nichad support enkomt för vad den är till och jag hoppas verkligen att Valve fortsätter att dedikera tid till det och att det inte faller till glömska.

Personligen kommer jag använda den som mediaspelare också, så jag hoppas OS har allt vad det innebär utan att man behöver göra så mycket. Men det är väl inte såå avancerat med Linux distros ändå, windows är bara ease of pain with plug and play...

Jag har läst att det inte ska gå då SteamOS kräver en ensam partition eller något men jag kanske missuppfattade det.

Man måste inte använda SteamOS, man kan installera vilken dist man vill.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Darc:

Jag önskar bara att Linux inte hade en mappstruktur från helvetet..

Mappstrukturen för vanliga mortals är bara lite annorlunda. Lägg dina egna filer under /home/användarnamn/, betrakta allt annat som systemfiler.

För mer avancerade användare och utvecklare är mappstrukturen 1000x bättre på alla sätt och vis. Jämförelsevis så tycker jag windows saknar en hel del struktur här.

/home huserar alla användarmappar, här är enda mappen som mortals behöver använda, en undermapp för varje användare.

/home/användare/.appnamn huserar användarspecifika konfigurationsfiler för appar (byt .appnamn mot ex .steam)

/etc huserar konfigurationsfiler för systemet

/var för loggfiler och dylikt.

/opt om du vill installera egna spel/appar/paket utanför den vanliga mappstrukturen.

/bin finns alla körbara filer

/lib finns alla bibliotek som körbara filer behöver

/mnt finns "removable devices" monterade i

Sen finns det mer avancerade filsystem monterade i mappstrukturen, som inte behövs gå in i detalj om här, men exempelvis /sys för "sysfs", dvs. du kan läsa och skriva direkt till drivrutinskontroller här, för att styra backlights, dioder eller avläsa sensorer och dylikt. Rena drömmen för utvecklare!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darc:

Jag önskar bara att Linux inte hade en mappstruktur från helvetet..

Vad jämför du med?

Permalänk
Medlem

Får nog säga att det här är ett helt OK upplägg! Mer än så kräver inte jag.
Det är nog friare än det någonsin varit för en konsol/PC med ett välkänt märke bakom produkten!

Att Steam Deck är en produkt som inte levereras med Windows som standard duger fint i min värld.
Vill jag köra den som den är kan jag det.
Vill någon annan kosta på den en Windows-licens kan de välja att också göra det.
Men jag har iaf inte behövt sponsra något jag ändå inte tänkt använda, så detta är en sundare metod än tvärt om.
Det är ju såhär fritt det borde ha varit hela tiden!

Huruvida man skall se Steam Deck som en konsol eller inte kan man så klart debattera om, men sett till hur nedlåsta alternativa konsoler varit/är alla år så tycker jag att valfriheten i det här sammanhanget är ett föredömligt tilltag! Det är väl endast PlayStation som tidigare erbjudit någon form av support för ett alternativt OS på sina konsoler?

Det är ju trots allt valfriheten som jag är ute efter när jag köper en dator då 99% av dem leveraras med Windows som standard och ej som valbart alternativ.
Det är först efter att jag köpt datorn som jag kan välja att installera det OS jag föredrar, det man väljer själv att använda men då till 99% (om datorn är splitter ny) kanske ändå inte har tillgång till alla funktioner eller drivrutiner då tillverkaren (motsvarande rollen som Steam har i fallet Steam Deck) INTE erbjuder någon valfrihet i den bemärkelsen eller support på något annat än Windows.
Utan det handlar istället handlar om tur när det kommer till funktionaliteten för det ihopplock av komponenter som lyckats hamna i bygget.

I detta fallet erbjuder ju faktiskt Steam support, även för ett OS som inte är att se som "standard" för Steam Deck-plattformen.
Tummen upp!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Mappstrukturen för vanliga mortals är bara lite annorlunda. Lägg dina egna filer under /home/användarnamn/, betrakta allt annat som systemfiler.

För mer avancerade användare och utvecklare är mappstrukturen 1000x bättre på alla sätt och vis. Jämförelsevis så tycker jag windows saknar en hel del struktur här.

/home huserar alla användarmappar, här är enda mappen som mortals behöver använda, en undermapp för varje användare.

/home/användare/.appnamn huserar användarspecifika konfigurationsfiler för appar (byt .appnamn mot ex .steam)

/etc huserar konfigurationsfiler för systemet

/var för loggfiler och dylikt.

/opt om du vill installera egna spel/appar/paket utanför den vanliga mappstrukturen.

/bin finns alla körbara filer

/lib finns alla bibliotek som körbara filer behöver

/mnt finns "removable devices" monterade i

Sen finns det mer avancerade filsystem monterade i mappstrukturen, som inte behövs gå in i detalj om här, men exempelvis /sys för "sysfs", dvs. du kan läsa och skriva direkt till drivrutinskontroller här, för att styra backlights, dioder eller avläsa sensorer och dylikt. Rena drömmen för utvecklare!

Tack för förklaringarna! Det hjälper lite

I Steam Deck finns dessa under devices.
efi
efi
rootfs
rootfs-A
var
var
home

Vad fasen vill de att jag ska navigera här för att hitta min config mapp för retroarch som jag installerat genom Discover Software Center? I retroarch säger den att den finns under /home/deck/.var/app/org.liberto.retroarch/config/retroarch/config men denna kan jag inte hitta. Under /home/deck/ finns ingen .var

edit: Hittade äntligen "show hidden files". Kan svära på att jag letat överallt för att hitta den. Nu kan jag se dem. Lite mer logiskt nu

För att hitta sd-kortet i retroarch behöver jag navigera mig fram till /run/media/mmcbkl0p1. Hur är det bättre?

Permalänk
Medlem

Är det x86 versionen man kör? Är stremen en emulator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

/home/användare/.appnamn huserar användarspecifika konfigurationsfiler för appar (byt .appnamn mot ex .steam)

Fast egentligen ska dom ligga i /home/user/.config/app enligt XDG, men det är många okunniga eller motvilliga utvecklare som fortfarande stökar ner /home/user

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Jag önskar bara att Linux inte hade en mappstruktur från helvetet..

Har man kört Linux/Unix ett tag inser man att det är ganska genomtänkt och extremt flexibelt.

Permalänk

Jag är en Windowsmänniska rätt igenom när det kommer till datorer jag använder som just datorer och jag har förvisso inte beställt ett Steamdeck men om jag gjort det så skulle det vara för att spela. I ett sådant fall så har jag svårt att se meningen för min del att byta det OS produkten kom levererad med och som har support från leverantören. Jag har full förståelse för folk som gillar att mixtra med sådant här för att de tycker det är kul, för de kan och för att lära sig men själv är jag inte så pass nördig. För mig är detta en spelkonsol och jag skulle köpa den för vad den är.
Dock all respekt för alla som ger sig in på att installera alternativa OS på vad nu de kan och kommer åt.

Permalänk

*1290 spel nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darc:

Tack för förklaringarna! Det hjälper lite

I Steam Deck finns dessa under devices.
efi
efi
rootfs
rootfs-A
var
var
home

Vad fasen vill de att jag ska navigera här för att hitta min config mapp för retroarch som jag installerat genom Discover Software Center? I retroarch säger den att den finns under /home/deck/.var/app/org.liberto.retroarch/config/retroarch/config men denna kan jag inte hitta. Under /home/deck/ finns ingen .var

edit: Hittade äntligen "show hidden files". Kan svära på att jag letat överallt för att hitta den. Nu kan jag se dem. Lite mer logiskt nu

För att hitta sd-kortet i retroarch behöver jag navigera mig fram till /run/media/mmcbkl0p1. Hur är det bättre?

All form av media hamnar där, sedan så visar de flesta filhanterare det direkt i vänsterpanelen så man behöver inte gå ner den vägen.

Sedan mappar med . framför döljs om du inte har show hidden på.

efi är bootmappen.

Allt under home/x är användarmappar och påverkar endast respektive användare så det är där du skall söka när det kommer till saves etc.

Finns säker nått gui i kde för detta men man kan använda lsblk och blkid i terminalen för att se alla devices och vart de är mountade (minns ej om de kommer by default)

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.