Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk

Jag blev så otroligt positivt överraskad över att (i skrivandets stund) 87% inte skulle sakna Facebook, det känns som det ändå finns hopp för mänskligheten. Jag använder inte någon av tjänsterna och tror att jag har sparat mycket tid i mitt liv som jag har kunnat lägga på annat.

Snälla EU - låt honom stänga av Facebook för Europa, så blir vi av med en pandemi till...

Permalänk
Skrivet av AplAy:

En fundering är vad som händer med servrarna i Luleå? Läggs de ned och alla får avgå?

Är det någon som har koll på hur många jobb som skulle påverkas?

Permalänk
Medlem

Så dags att ladda ner ICQ och Mirc igen då.
Gött!

Permalänk
Medlem

Tyvärr uppenbarligen ett tomt hot, de är väl börsnoterade, och vore således olagligt för dem att göra något som de uppenbarligen skulle förlora ganska mycket pengar på, så dyrt kan det inte gärna vara att anpassa sig efter EU lagar för deras verksamhet i EU att de gör förlust på Europa som helhet. De är skyldiga att göra det som ger mest avkastning till deras aktieägare.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-E GAMING WiFi * I9-14900K
DDR5 64GB 6800 CL32 * NVIDIA RTX 3090 PNY XLR8 REVEL
Samsung NVMe M.2 990 PRO 2 TB & Samsung SATA 960 EVO 2 TB
Sound Blaster AE-7 * AW3423DW * Win 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UMC:

Tyvärr uppenbarligen ett tomt hot, de är väl börsnoterade, och vore således olagligt för dem att göra något som de uppenbarligen skulle förlora ganska mycket pengar på, så dyrt kan det inte gärna vara att anpassa sig efter EU lagar för deras verksamhet i EU att de gör förlust på Europa som helhet. De är skyldiga att göra det som ger mest avkastning till deras aktieägare.

Fast mest avkastning till aktieägare blir ju att INTE betala ut löner till anställda, så hur nyanserar vi detta som?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Detta vore det bästa som kunnat hända, gud vad mycket bättre allt och alla skulle bli och må!

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är inte detta i sig skäl nog att verka för öppna standarder på decentraliserade nätverk istället för slutna plattformar?
Det känns inte som så jättelängesen - men det är det förstås - som man kunde ha alla sina konversationer i en enda app som exempelvis Adium. Har du backup av din dator så har du backup av din chathistorik.

Jag är öppen för nya förslag men jag tycker whatsapp har äntligen rotat sig bland mina nära o kära. Har du några tips?
Ett tag körde jag trillian(tror jag det hette) som kunde kommunicera på flera olika chattar som fanns då typ irc msn icq o några andra. Det var en rätt najs lösning där en kunde ta hand om alla.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk

Inte fort nog!

Har inte blivit så uppspelt och förhoppningsfull av en nyhet på evigheter!

Dessa så kallade "sociala plattformar/appar" har förlorat sitt grundsyfte och bidrar bara till misär och äckligt beteende toppat med lögner och missinformation som företagen "inte hinner med" att kontrollera.

Stäng ner skiten så kan alla mötas för en middag, fika eller ett par öl, ha intressanta/givande diskussioner och vara sociala på riktigt istället!

Visa signatur

Dator: Zalman GT1000|Gigabyte X48-DQ6|C2D E8400@3.6GHz|Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB|ASUS Xonar DX|Mushkin 8500 2x2GB|Intel X25-M G2 160GB|2 x WD RE2 320GB|Samsung HD501LJ|Corsair TX750W || Headset: Qpad QH1339 || Skärm : Samsung SyncMaster 2253BW

Permalänk
Medlem

"Ministrar skrattar åt Metas hot: ”Fantastiskt utan dem”"
https://omni.se/ministrar-skrattar-at-metas-hot-fantastiskt-u...

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är det någon som har koll på hur många jobb som skulle påverkas?

Är väl typ bara någon vaktmästare och väktare om ens det? De arbeten som denna serverhall genererade var till största del byggarbetare och elektriker, men det är ju klart sedan länge.

Visa signatur

Lysa - Få 20% rabatt på avgiften i 3 månader, https://signup.lysa.se/se?inviteId=qfVrfeWPSbCNcxPrAojPgw

Fello - Bli en Fello och få rabatt på mobilabonnemanget, https://www.fello.se/?UC57E

OS: Fedora 39 | CPU: Ryzen 5 5600X | GPU: Sapphire Radeon RX 6800 16GB NITRO+ | MOBO: ASUS ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Team Group 2x16GB 3800MHz CL16 Xtreem ARGB | NVME: Samsung 970 EVO Plus 1TB | PSU: Corsair RM850x v3

Permalänk
Medlem

"Do it!"
- Palpatine

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Jag är öppen för nya förslag men jag tycker whatsapp har äntligen rotat sig bland mina nära o kära. Har du några tips?
Ett tag körde jag trillian(tror jag det hette) som kunde kommunicera på flera olika chattar som fanns då typ irc msn icq o några andra. Det var en rätt najs lösning där en kunde ta hand om alla.

Kan göra nåt liknande med bryggor i matrix
men flere av dem kräver att de installeras på samma ställe som hemservern.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tror mer ont än gott kommer med facebook.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMC:

Tyvärr uppenbarligen ett tomt hot, de är väl börsnoterade, och vore således olagligt för dem att göra något som de uppenbarligen skulle förlora ganska mycket pengar på, så dyrt kan det inte gärna vara att anpassa sig efter EU lagar för deras verksamhet i EU att de gör förlust på Europa som helhet. De är skyldiga att göra det som ger mest avkastning till deras aktieägare.

Skapa ett nytt bolag i EU "Phishers" som ett fristående bolag med egna aktier, sälja Europaverksamheten till detta och sedan köra det i botten med konkurs, målvakter och lönegarantier utbetalda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightportier:

Har inte blivit så uppspelt och förhoppningsfull av en nyhet på evigheter!

Dessa så kallade "sociala plattformar/appar" har förlorat sitt grundsyfte och bidrar bara till misär och äckligt beteende toppat med lögner och missinformation som företagen "inte hinner med" att kontrollera.

Stäng ner skiten så kan alla mötas för en middag, fika eller ett par öl, ha intressanta/givande diskussioner och vara sociala på riktigt istället!

Skrev en rad på Facebook. SVT nyheter som hade lagt upp en länk.
Skrev att det skulle vara bra, för det sprids så mycket skit, och gör människor mer idiotiska.
Skulle "copy paste" din mening. Såhär menar jag

Tog inte lång tid man fick massa påhopp..
Och dem undrar varför.
Antar det är samma människor som använder "Flashback" som fakta sidor..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så dags att ladda ner ICQ och Mirc igen då.
Gött!

ICQ va helt fantastiskt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kommer inte hända. Facebook har en så stor roll i samhället att det kommer inte försvinna, åtminstone inte så här. Det är så knutet till precis allt att det går bara inte att ta bort det.

Sen kan man personligen hata tjänsten och ta bort den utan några problem. Men som andra nämnt innan så skulle företag och föreningar påverkas stort direkt. Men även otroligt många människor skulle bli av med ett socialt verktyg. Nä jag tror inte det kommer försvinna, kanske inte någonsin.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tBiorrith:

"Do it!"
- Palpatine

Jag är smått underhållen av att de som verkar vara mest emot Facebook också verkar vara de som är mest tekniskt intresserade.

Sen tycker jag det är lite olustigt att ett företag över huvud taget kan framföra sådana här "hot". Om funktionen ska finnas kvar vore det bästa (för samhället) att bryta loss EU-delen till ett separat bolag och därigenom skapa en konkurrent. Tyvärr är de nog fullt medvetna om att ifall det skulle ske så kommer folk att skrika ut i panik på båda sidor av Atlanten, och kräva att något görs för att förhindra nedstängningen. Dessa skrikhalsar kommer göra det helt utan något tanke på konsekvenserna som blir av att ett företag ensamt har så stor makt. Monopol är sällan bra, även om det är ett smidigt sätt att se vad klasskompisen jag inte talat med på 10 år åt till lunch i förrgår.

Sociala medier var ett misstag och jag kommer inte sakna någonting från Meta.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Zuckerberg, stäng möget redan idag. Vänta inte till imorgon. Väldigt få kommer att sakna det.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Live Messenger såldes och integrerades med Skype? Eller var det tvärtom?

Microsoft ersatte MSN messenger med Skype.

Microsoft köpte upp Skype, och lade ner MSN Messenger

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Skrämseltaktik!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Kan inte säga att Facebook fyller sådär jättestort syfte i mitt liv, eller att jag är speciellt aktiv på dom plattformarna, varesig Instagram eller Facebook har aldrig intresserat mig speciellt. Absolut skulle det vara lite tråkigt, eftersom Facebook är lite praktiskt för att hålla lite koll och följa familjen, samlad på ett och samma ställe, när man inte har träffats eller hörts på ett tag, även om jag personligen inte skriver speciellt mycket på Facebook själv.

Sen hänger jag inte på några andra ställen, utöver Facebook, där familjen är aktiv. Med undantag för syrran, som hänger lite på Insta. Om dom inte har några hemliga konton på andra sidor, som jag inte känner till förstås.

Sen är det några andra enstaka personer som jag har kontakt med där, som jag inte har kontakt med på något annat sätt och som jag sällan träffar numera, där det är lite tack vare Facebook att vi fortfarande har lite kontakt och troligen skulle vår kontakt bli betydligt mer begränsad, om Facebook försvann, vilket såklart skulle vara lite tråkigt. Så på ett sätt är jag väl lite beroende av Facebook på det sättet. Men samtidigt skulle jag absolut kunna leva utan Facebook.

Det är inte så att jag ärligt talat skulle gråta mig till sömns om Facebook eller Instagram plötsligt skulle försvinna en dag. Då är det andra plattformar där jag är betydligt mer aktiv, där jag skulle bli betydligt mer upprörd om dom försvann. Jag personligen hänger mer på ställen som t.ex. Twitter, Reddit och Flashback och där är jag betydligt mer aktiv också.

Men som andra redan har sagt. Jag har också väldigt svårt att tro att det någonsin skulle hända att Facebook eller Instagram plötsligt skulle stänga ner sina servrar. Troligen bara tomma hot, men man kan förstås inte vara säker på någonting. Framtiden får utvisa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Många småföretag och engagemang så som föreningar som förlorar på att inte vara lättillgängliga.

Men visst, jag hade nog levt som vanligt utan fb, messenger är dock väldigt använt av mig.

Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Så dags att ladda ner ICQ och Mirc igen då.
Gött!

Let the mircwar commence again. 😂

Meta stod just för historiens största tapp på en dag, lär ju inte bli bättre av att stänga ner i Europa. 🤣
Meta har panik och försöker ta till alla metoder de kan för att smeka aktieägarna medhårs, fram med popcornen!

Permalänk
Medlem

Ja herregud va skönt det skulle vara.
Facebook har ju blivit dårarnas samlingsplats där det bara väsnas om den ena otroliga konspirationsteorin efter den andra, och tyvärr spiller detta över i det verkliga livet ibland då dårarna får för sig att samlas.
Med lite tur skulle dessa idioter tystas ifall Facebook försvinner.

Använder dock Whatsapp väldigt mycket så det skulle bli lite bökigt en tid om det försvann på samma gång, men det går nog alltid att börja använda t.ex. Signal istället, så länge man får alla andra i bekantskapskretsen att använda samma app.

Permalänk
Medlem

”Konkurrensen” är ju typ obefintlig. Vad hände med Google+ egentligen? De gav upp fort.

Permalänk
Medlem

Ja tack!

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweetslacker:

Är väl typ bara någon vaktmästare och väktare om ens det? De arbeten som denna serverhall genererade var till största del byggarbetare och elektriker, men det är ju klart sedan länge.

Sedan länge är väl att ta i, Hall 3 stod klar 2021.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem

Företag som gör sina affärer via facebook skulle få byta kanal, inte svårare än så. Andra människor skulle få ha kontakten via andra plattformar, högst okomplicerat.

Världen ett år efter facebook skulle inte minnas facebooks existens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Facebook har givetvis nått alla sina miljarder användare av en anledning - det är sjukt smidigt med en sammanhållen digital identitet. Men den uppenbara nackdelen är att alla, inklusive olika företag och myndigheter, lockats till FB. I något läge blir det helt enkelt svårt att ha ett normalt liv online utan att behöva bli en del av Facebook-imperiet. Var inte en av nätets löfte just dess mångfald och att vi inte längre var låsta till det lokala? Hur sunt är det när allt fler av de tjänster vi använder kontrolleras av ett enda företag? Men jag är lika orolig över Google. Eller som jag nämnt i tidigare trådar; idag kan en handfull företag om de valde att samarbeta kunna skapa det mest extrema spionsamhälle världen skapat.