Permalänk
Medlem

Laptop omaktiverar iGPU

Jag har en kompis vars laptop har en RX 530 och en intel iGPU-del. Efter datorn självmant bestämde sig att uppgradera till Windows 11 har iGPUn blivit standard. Vi har testat flera saker, bl a:

* Olika versioner av att avinstallera och avaktivera intel i enhetshanteraren, inkl. avinstallera/installera AMD drivisar från laptoptillverkaren och från AMD direkt. Intel är tillbaka varje gång och default vid omstart.
* Gått in i BIOS för att avaktivera iGPU där men alternativet finns inte, bare minimum BIOS från laptoptillverkare mao.
* Försökt på olika sätt installera och gå in genom group policy editor (W11 Home), men får alltid något felmeddelande vid försök av installation.

Några andra problem är bl a att AMDs kontrollpanel aldrig dyker upp (RMB på skrivbord eller nere till höger). Ett annat är att AMD/tillverkaren inte har W11 drivisar, utan bara W10 vilket är vad vi använt.

Tankarna jag har nu är att rollbacka till W10 men tydligen finns det en 10-dagars period vi har passerat.

Finns det någon fix jag missat? I min erfarenhet beter sig inte W10 på det här sättet.

Datorn i fråga är en HP Notebook - 14-ck2853no.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag har en kompis vars laptop har en RX 530 och en intel iGPU-del. Efter datorn självmant bestämde sig att uppgradera till Windows 11 har iGPUn blivit standard. Vi har testat flera saker, bl a:

* Olika versioner av att avinstallera och avaktivera intel i enhetshanteraren, inkl. avinstallera/installera AMD drivisar från laptoptillverkaren och från AMD direkt. Intel är tillbaka varje gång och default vid omstart.
* Gått in i BIOS för att avaktivera iGPU där men alternativet finns inte, bare minimum BIOS från laptoptillverkare mao.
* Försökt på olika sätt installera och gå in genom group policy editor (W11 Home), men får alltid något felmeddelande vid försök av installation.

Några andra problem är bl a att AMDs kontrollpanel aldrig dyker upp (RMB på skrivbord eller nere till höger). Ett annat är att AMD/tillverkaren inte har W11 drivisar, utan bara W10 vilket är vad vi använt.

Tankarna jag har nu är att rollbacka till W10 men tydligen finns det en 10-dagars period vi har passerat.

Finns det någon fix jag missat? I min erfarenhet beter sig inte W10 på det här sättet.

Datorn i fråga är en HP Notebook - 14-ck2853no.

Är det iGPU som används även när ni kör tunga grejer? Låter ju som att den använder iGPU vid låg belastning för att spara batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Är det iGPU som används även när ni kör tunga grejer? Låter ju som att den använder iGPU vid låg belastning för att spara batteri.

Jag lät kompisen köra Task Manager -> Performance-fliken i bakgrunden med ett spel igång. Det är bara iGPU som visar aktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raphaei:

Jag lät kompisen köra Task Manager -> Performance-fliken i bakgrunden med ett spel igång. Det är bara iGPU som visar aktivitet.

Dyker det upp i enhetshanteraren?

Permalänk
Hedersmedlem

AMD verkar ha drivrutiner till Windows 11 på sin hemsida. Har ni provat dem?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Dyker det upp i enhetshanteraren?

Japp. När båda är där så är det intel som visar aktivitet. När intel deaktiveras och RX 530 är enda som visas i enhetshanteraren visar den aktivitet i spel men det laggar hårt vilket jag antar kräver omstart efter installation av dess drivrutiner.

Skrivet av giplet:

AMD verkar ha drivrutiner till Windows 11 på sin hemsida. Har ni provat dem?

Ska kika igen men iirc var det bara W10 som dök upp för RX 530.

Permalänk
Hedersmedlem

Får ändra mig angående drivrutiner. Det ser ut som att Radeon 530 inte längre får nya drivers, så jag skulle tro att det är svårt att få det att fungera med Windows 11. Jag skulle inte räkna med att drivrutinerna till Windows 10 fungerar.

Spännande att en grafikkrets från 2017 inte längre får uppdaterade drivrutiner.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!