Extern hdd 4tb funkar på PC men inte till tv

Permalänk
Medlem

Extern hdd 4tb funkar på PC men inte till tv

Extern hdd 4tb funkar på PC men inte till tv. Har formaterat den och kopierat in bilder och mpeg film. och det var inga problem när den är kopplad till datorn.
Men inkopplad till tv:n så hittar den hdd:n men inga filer. Formaterad i ntfs. Kabeln har usb 3 som ska va i tv:n och en usb 3.1 i delen för hdd.
När jag försökt partitionera disken så går det bra, får till 2,3 eller 4 partitioner. Men när jag sen ska formatera disk 2, eller 4 så misslyckas formateringen av nån anledning. Därför har jag partitionerat om disken till 1 partition och då går den att formatera. Nån som har nåt tips om varför jag inte kan se bilder/film ifrån denna disk på tv?

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Krånglig text, gör gärna en styckesindelning. Vad har partitioneringen med detta att göra?

Vad har du för TV och vad stödjer den för filsystem? Jag är väldigt säker på att du har fel filsystem.

Permalänk
Medlem

Sorry för grötig text. Tänkte med partitioneringen om det kan vara nåt fel på disken eftersom bara en partition gick att formatera. Det är en ny disk detta. Har provat disken på 2st LG tv och på en samsung. Vet inte direkt modellnamnet på dessa men att alla är smarttv

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte riktigt vad du vill göra men ska du koppla in en hdd i tvn för att spela in behöver den oftast tömmas av tvn och sedan kryptografiskt låsas mot tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sorry för oklarheterna. Nej jag vill kunna se på kort på tv. Har massa gamla kort som skulle vara roligt att kunna titta på på en tv

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Utan att veta så gissar jag att TV,n inte fixar NTFS formatet. Prova med Fat32 i stället.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KjellO:

Utan att veta så gissar jag att TV,n inte fixar NTFS formatet. Prova med Fat32 i stället.

Samsung ConnectShare stöder FAT, exFAT och NTFS, LG som jag har funkar bra med NTFS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Ja knepigt. Har lånat en mindre extern hårddisk med ntfs och den hittar tv:n filerna på. Men den nya disken som jag oxo har ntfs på hittas av pc:n men inte av tv:na jag provat.

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Ja knepigt. Har lånat en mindre extern hårddisk med ntfs och den hittar tv:n filerna på. Men den nya disken som jag oxo har ntfs på hittas av pc:n men inte av tv:na jag provat.

Kan vara nån storleksbegränsning som ställer till det, jag har bara testat 500GB stora diskar på min LG.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

tänkte oxo på det. Partitionerade disken så att en partition enbart var 500gb.Då gick den andra partitionen inte att formatera. Men testade iafall att kopiera några jpeg foton till partitionen på 500gb som gick att formatera. Ingen skillnad. Inga bilder hittades. Men i pc:n så ere inga probs

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Hittade av LG rekommenderad storlek nu, 40GB-2TB FAT32 eller NTFS.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Har även hittat folk som påstår att 4TB inte ska vara nåt problem.
Det som inte funkar är tydligen GPT, måste MBR.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Extern hdd 4tb funkar på PC men inte till tv. Har formaterat den och kopierat in bilder och mpeg film. och det var inga problem när den är kopplad till datorn.
Men inkopplad till tv:n så hittar den hdd:n men inga filer. Formaterad i ntfs. Kabeln har usb 3 som ska va i tv:n och en usb 3.1 i delen för hdd.
När jag försökt partitionera disken så går det bra, får till 2,3 eller 4 partitioner. Men när jag sen ska formatera disk 2, eller 4 så misslyckas formateringen av nån anledning. Därför har jag partitionerat om disken till 1 partition och då går den att formatera. Nån som har nåt tips om varför jag inte kan se bilder/film ifrån denna disk på tv?

Om jag mins rätt tyckte windows tidigare och kanske fortfarande att 'removable mass storage' (som din externa disk förmodligen klassas som) inte skall ha mer än 1 partition även om disken ifråga har flera partitioner - det är en avsiktlig begränsning i windows själv att bara 1 (den första) partition är synlig och också vägrar att formatera de övriga partitionerna även om de är synliga i diskmanagern.

Detta är en av många idiotiska begränsningar man avsiktligt infört i windows...

Är disken klassad som 'mass storage' så är den likvärdig med en intern hårddisk rent logiskt och därmed kan ha flera partitioner synliga i windows och kunna formateras, men med nackdelen att du kan inte köra en windows-installations-ISO på en 'mass storage' då det i dess UEFI i ISO:n aktivt blockerar att köra installationen från en 'intern hårdisk'

Detta med om disken är 'removable mass storage' eller bara 'mass storage' styrs av diskkabinettens USB/SATA-konverter och kan inte ändras i efterhand och det är 1 bit i meddelande mellan lagringen och datorns USB-trafik som bestämmer vilken typ a disk det är och ibland missat denna bit på USB-stickor från tex. sandisk och kingston och klassat dem som 'mass storage' av misstag och gjort dem icke bootningsbara för tex. installations-iso images. - därav att en del USB-stickor är helt omöjliga att boota och installera ifrån hur många gånger man än provar att skriva om dess isoimage...

Många modernare och större externa USB-diskar och pSSD-stickor/enheter redovisar sig som 'mass storage' och därmed kan man installera en komplett bootbar OS på dem men i en del fall kan man inte installera från samma media ifall det är tex. win10 installations-ISO bränd på denna...

---

När det gäller TV:n får du berätta va det är för TV då det är högst olika mellan märken och modeller vilka filsystem de kan hantera

Somliga kanske bara accepterar MBR-partitionstabeller och fungerar inte på diskar med GPT-partitioner och med MBR-tabeller kan bara ta max 2 TB adresserbar diskstorlek totalt om sektorstorleken är 512 byte på använda USB-lagringen - vilket gör att bara halva 4TB-disken kan användas för fillagring...

Ett tag när det var övergång vid 2TB, från 2TB diskar till 3TB-diskar och större och windows XP fortfarande var vanlig OS så räknade en del externa USB-kabinett från hårddisk-tillverkare (bl.a WD-book) om 512-sektorer internt till 4K-sektorer över USB-linan och därmed kunde bryta 2TB-barriären och hantera diskar upp till 16 TB - men det slutade man senare när win7 och efter detta blev dominerande med GPT-partitionering och en modern extern USB-disk idag har fortfarande 512-bytes sektorer, vilket gör att man slår i taket om storleken skall förbi 2TB för att man kör med MBR-partitioner oavsett hur stor disken är.

Det har att göra med att LBA-adresseringen i MBR är max 32-bit och därmed bara kan adressera 4294967296 sektorer som med 512-bytes sektorer blir exakt 2 TiB eller 2.199 TB . Man kan inte partitionera sig förbi den gränsen med MBR-partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

tänkte oxo på det. Partitionerade disken så att en partition enbart var 500gb.Då gick den andra partitionen inte att formatera. Men testade iafall att kopiera några jpeg foton till partitionen på 500gb som gick att formatera. Ingen skillnad. Inga bilder hittades. Men i pc:n så ere inga probs

Prova att göra partitionen i enbart MBR och att max total storlek är 2TB - oavsett om det är 1 enda partition eller flera mindre partitioner - totalstorleken kan aldrig bli över 2TiB med MBR om det är 512-bytes sektorer på disken

FAT32 kan bara hantera max 4294967295 byte stora filer (4GiB - 1 byte) och det är bra om din TV stöder NTFS och/eller exFAT då dessa stöder större filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Har även hittat folk som påstår att 4TB inte ska vara nåt problem.
Det som inte funkar är tydligen GPT, måste MBR.

Förmodligen att man provat på externa diskar från 2012-2015 då bl.a WD-book räknade om 512-sektorer till 4096-bytes sektorer i SATA/USB-chipet så att man kunde komma förbi 2TiB-barriären med MBR-adressering - men med dagens externa USB-diskar och med 512-bytes sektorer så är de stängda för storlek över 2TiB med MBR-partitioner.

med andra ord är det meningslöst att köpa större diskar än 2TB om de skall kopplas till TV som bara hanterar MBR-partitioner.

Permalänk
Medlem

MBR låter som en möjlig lösning. Hur är det med strömförsörjning? Drar den all ström från USB-porten? Borde funka, men konstigare saker har hänt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Är det 3.5" disk så vill den ha egen strömvårta för att starta och du kan använda lång USB-kabel då det inte går någon ström i kablarna för att driva disken.

Är det 2.5" så försörjs den genom USB-sladden, vilket bör hållas så kort det bara går (dvs använd 2.5" diskens ursprungliga medföljande USB-sladd (typ 2 dm) eller ännu kortare) - tror de flesta skall klara sig på en 500 mA USB2-port men är det USB-3 på disken så tillåts det mer strömförbrukning och disken kanske vill ha en USB3-port i strömförmåga för att fungera korrekt - men det är bara att prova, en disk som får för lite ström vill inte kommunicera eller så upplever man att läshuvudet upprepande går ut och läser och sedan parkerar sig med någon sekunds intervall utan att sluta...