Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Ruskigt bra bild på hur dåligt det egentligen funkar att ha vindkraft som en baskraft i vårt land som vissa anser att vi ska ha. Tack för denna, plus ett

Under nästan hela Januari så ger vinden som minst när vi här i Sverige behöver som mest.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bildlänk
(Bilden fungerade inte för mig)

Illustrerar skillnaden bra, men man ser inte alls bra när det är låg effekt och/eller hur länge perioderna är. Finns det andra presentationer av samma data?

Tack för hjälpen med bilden.

Här finns mycket data: Svenska kraftnät

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Vi ser att vinden varierar och att kärnkraft är stabilare, fick du ut något mer av bilden? Vad var kontexten på Twitter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Det hade varit intressant att ha med vattenkraften i samma graf. Då hade man sett hur den varierar i motsatt förhållande till vinden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vi ser att vinden varierar och att kärnkraft är stabilare, fick du ut något mer av bilden? Vad var kontexten på Twitter?

Här är tweeten: Tweet

Permalänk
Medlem

Någon som sett dokumentärfilmen Planet of the humans? Den handlar om så kallad grön energi och omställning och var i mitt tycke mycket intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det hade varit intressant att ha med vattenkraften i samma graf. Då hade man sett hur den varierar i motsatt förhållande till vinden.

Nåt liknande den ? lite svårt att hitta ställen som levererar grafer som är överskådliga så vet nån om nåt bättre ställe så dela gärna med er

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mr_sQuinty:

Nåt liknande den ? lite svårt att hitta ställen som levererar grafer som är överskådliga så vet nån om nåt bättre ställe så dela gärna med er

https://klimatsans.com/wp-content/uploads/2022/01/220102-SE-Dec-Tot.png

Jo typ, fast med de olika energislagen ovanpå varandra istället för ackumulerat. Det hade bättre illustrerat vattenkraftens potential.

Permalänk
Avstängd

Detta är ändå ännu mer underbart.

Den kraftiga utbyggnaden av vindkraft skapar problem för det svenska elsystemet.
Nu ska vindkraftsägarna förmås att bromsa snurrorna när det blåser mycket.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Detta är ändå ännu mer underbart.

Den kraftiga utbyggnaden av vindkraft skapar problem för det svenska elsystemet.
Nu ska vindkraftsägarna förmås att bromsa snurrorna när det blåser mycket.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa...

Eh, det är ett system med en öppen marknad för stödtjänster där detta är en tjänst. Inget konstigt att även dessa ska kunna få betalt, och det vore konstigt att inte nyttja potentialen om den finns.

Ser inget konstigt eller dåligt med detta. Detta är en följd av att den "vanliga" marknaden inte kan reglera alla dynamiska beteenden (annars hade de frivilligt slutat generera) och det är nog inget man kan förvänta sig heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Eh, det är ett system med en öppen marknad för stödtjänster där detta är en tjänst. Inget konstigt att även dessa ska kunna få betalt, och det vore konstigt att inte nyttja potentialen om den finns.

Ser inget konstigt eller dåligt med detta. Detta är en följd av att den "vanliga" marknaden inte kan reglera alla dynamiska beteenden (annars hade de frivilligt slutat generera) och det är nog inget man kan förvänta sig heller.

Det är väl egentligen bara ett tecken på att det behövs någon form av energilagring inom vindkraften och då kommer den heller inte vara så ekonomisk som alla säger.
I min värld när jag tänker miljövänligt så tänker jag heller inte batterier då dessa innehåller en hel del ämnen som inte är direkt nyttiga plus att många av dessa ämnen grävs upp under dåliga förhållanden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Nu är slutförvaret godkänt av regeringen så ska bli spännande och se när de börjar gräva.
Miljöpartiet hade senast igår en debattartikel om att man borde börja utreda nya sätt att förvara kärnavfallet då den nuvarande tänkta tekniken stött på patrull från ett par experter.

Vad tror ni andra? Är det rätt att köra lera och kopparkapslar eller bör det utredas i ytterligare 30 år och hoppas att vi kommer på något bättre.

Att MP hugger nu känns väldigt oansvarigt då de suttit i regeringen i nästan sju år och tydligen inte förespråkat några nya pengar för forskning i ämnet tidigare vad jag läst. Ingen älskare av miljöpartiet så kan ha missat det ifall det nu är gjort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl egentligen bara ett tecken på att det behövs någon form av energilagring inom vindkraften och då kommer den heller inte vara så ekonomisk som alla säger.
I min värld när jag tänker miljövänligt så tänker jag heller inte batterier då dessa innehåller en hel del ämnen som inte är direkt nyttiga plus att många av dessa ämnen grävs upp under dåliga förhållanden.

Menar du att vi ska vrida på värmekraft, kärnkraft, vattenkraft och vindkraft samtidigt tänker du? Annan kraft får betalt för systemtjänster.

Har ingenting med energilagring att göra och vi behöver inte batterier i Sverige. Kraftvärmeverken betalar inte för vattenkraften eller vise versa trotts att de i ett systemperspektiv är beroende av varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är slutförvaret godkänt av regeringen så ska bli spännande och se när de börjar gräva.
Miljöpartiet hade senast igår en debattartikel om att man borde börja utreda nya sätt att förvara kärnavfallet då den nuvarande tänkta tekniken stött på patrull från ett par experter.

Är det den finska studenten som är experten nu igen ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det är väl egentligen bara ett tecken på att det behövs någon form av energilagring inom vindkraften och då kommer den heller inte vara så ekonomisk som alla säger.
I min värld när jag tänker miljövänligt så tänker jag heller inte batterier då dessa innehåller en hel del ämnen som inte är direkt nyttiga plus att många av dessa ämnen grävs upp under dåliga förhållanden.

Jag hänger inte riktigt med. Varför är avstängning vid överproduktion ett tecken på att det behövs lagring?

Vad det gäller batterier så beror det på en rad olika faktorer tycker jag. Bl.a. batterityp, hur mycket som går att återvinna på ett kostnadseffektivt sätt och hur länge de används.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Detta är ändå ännu mer underbart.

Den kraftiga utbyggnaden av vindkraft skapar problem för det svenska elsystemet.
Nu ska vindkraftsägarna förmås att bromsa snurrorna när det blåser mycket.

https://www.svd.se/vindkraftsagarna-far-betalt-for-att-strypa...

Frågan är hur mycket man ska läsa in i detta. Handlar det om en överproduktion som orsakar faktiska problem med överbelastning eller liknande, eller handlar det mer om att hålla priserna ovanför någon miniminivå? Blåser det på rejält så finns ju risken/chansen att vi får negativa elpriser, vilket hände i december exempelvis och det lär ju bli vanligare med mer vind, vilket ju inte är tråkigt som elkonsument men för elproducenterna är det ju inte så kul.

Oavsett så kanske det är bra att det finns en sådan möjlighet. Men den lär inte utnyttjas särskilt ofta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Jag hänger inte riktigt med. Varför är avstängning vid överproduktion ett tecken på att det behövs lagring?

Vad det gäller batterier så beror det på en rad olika faktorer tycker jag. Bl.a. batterityp, hur mycket som går att återvinna på ett kostnadseffektivt sätt och hur länge de används.

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.

Skrivet av snajk:

Frågan är hur mycket man ska läsa in i detta. Handlar det om en överproduktion som orsakar faktiska problem med överbelastning eller liknande, eller handlar det mer om att hålla priserna ovanför någon miniminivå? Blåser det på rejält så finns ju risken/chansen att vi får negativa elpriser, vilket hände i december exempelvis och det lär ju bli vanligare med mer vind, vilket ju inte är tråkigt som elkonsument men för elproducenterna är det ju inte så kul.

Oavsett så kanske det är bra att det finns en sådan möjlighet. Men den lär inte utnyttjas särskilt ofta.

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.
Det står inget om att hålla elpriserna uppe men kanske kan det vara en av baktankarna i systemet också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.

Du tänker åt fel håll, effektivare eller fler verk kommer ge högre medelproduktion även om de kan producera för mycket om de inte bromsas när efterfrågan är låg.

Energilagring kostar, både pengar och energi. Batterier i det scenariot du antyder är inte aktuellt för norra Europa. Energilagring har du för att få extra produktion när den behövs kortare stunder, inte för att lagra veckovis med hög vind.

Det är inte extra produktion som vinden behövde där utan a vindkraften kanske inte ensamt ska reglera ner när den produktionspotential vi har inte behövs.

För Sveriges del är kanske batterier intressant om vi ska ha 200-400 TWh vind...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.

När du pratar om att det behövs lagring så tolkade jag det som att du menar att det finns ett faktiskt behov. Om du kan åstadkomma samma effekt genom att stänga av vindkraftverk så är det ju ett tecken på att lagringen inte är problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.

För att om hela norra europa har blåsigt så kommer det inte finnas någon möjlighet att exportera energin som alstras och på det sättet behövs antingen batterilagring eller som i detta fall möjlighet att kunna dra ner produktionen.
Det står inget om att hålla elpriserna uppe men kanske kan det vara en av baktankarna i systemet också.

Förhoppningen är väl att elkonsumenterna också anpassar sig. Säg exempelvis att de satsar på fossilfri stålproduktion. Då har de kanske en anläggning som kan producera säg 100 enheter vätgas per timme medan produktionen kanske klarar sig på 50 vid full fart, samtidigt har de lagringsmöjligheter för kanske tusen enheter. När elen är billig, eller till och med gratis, så kör de ju denna för fullt medan de kan dra ner när elen är dyr, och kanske helt stoppa produktionen av vätgas när den är riktigt dyr och ta från lagren.

På samma sätt kan ju en vindkraftsägare agera. Säg att man har en vindkraftspark med möjligheter att styra om elen till att producera vätgas lokalt, och att använda denna vätgasen för att tillverka el. Om SVK då säger typ: Imorgon mellan 14 och 16 kommer det att blåsa så mycket att vi kommer att ha ett överskott på el och priset kommer därmed att hamna på 5 öre per kWh, om du inte levererar någon el istället för de 3 MWh som du har sagt att du kan leverera så får du samma betalning. Så kan den som äger vindkraftsparken styra om elen till vätgasproduktion istället för att stänga av eller bromsa verken. Sen när elpriset går upp och vinden ner så kan de använda denna producerade gas för att leverera mer el och därmed tjäna mer. Trots förlusterna för gasproduktion och elproduktion från gas.

Permalänk
Medlem

Perfekt med godkänt uttjänt kärnbränsleförvar, nu är kärnkraften än mer hållbar och grön.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eson:

Perfekt med godkänt uttjänt kärnbränsleförvar, nu är kärnkraften än mer hållbar och grön.

Det är fortfarande samma material, det blir väl inte mer eller mindre hållbart och grönt av det här beslutet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eson:

Perfekt med godkänt uttjänt kärnbränsleförvar, nu är kärnkraften än mer hållbar och grön.

Enda sättet jag ser att göra kärnkraften mer hållbar och grön är om man kunde återanvända avfallet på något sätt. Att slutförvaret som innebär att man gräver ned det är godkänt gör ju inte den på något sätt mer hållbar och grön än den varit tidigare - hur tänkte du där?

Permalänk
Medlem

Tycker det är extremt svår fråga då detta måste göras rätt och får inte vara en konsekvens av kortsiktig politik och dylikt. Vet att det har varit en lång utredning men det är såpass viktig utredning och mitt förtroende för miljöfrågor inom politiken är tyvärr låg. Har inget emot kärnkraft men detta kan bli allt från något andra länder ser som ett bekräftande till katastrof om det inte är tillräckligt genomtänkt och utforskat.

Att oppositionen använde hot om missförtroendeförklaring är i min värld precis det som oroar mig, även om jag förstår att den ligger till grund för hela deras klimatpolitik inför valet. Dock precis sådant som oroar mig. Men finns det incitament att göra ytterligare utredning är det såpass viktig fråga att jag står för att det måste ta ytterligare tid. Hoppas verkligen detta är så säkert som det måste vara men har så lågt förtroende för hur industri och politiker hanterat miljöfrågor hittills att jag indirekt cyniskt inte känner mig särskilt bekväm.

Permalänk
Medlem

Hotet om missförtroendeförklaring grundar sej i , om jag fattat det rätt , att utredning har legat färdig hos regeringen och väntat på beslut sedan 2018 , d.v.s. regeringen har medveter skjutit på beslutet för att slippa ta beslutet vilket jag i.of.s. kan förstå för inte vill MP bli dom som godkände ett slutförvar men med MP ur vägen så gick det att ta ett beslut.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är fortfarande samma material, det blir väl inte mer eller mindre hållbart och grönt av det här beslutet?

Ligger väl närmare till hand att ta investeringsbeslut, söka tillstånd och bygga när situationen är lite klarare.

Största problemet är väl att de flesta tänkbara reaktorer inte är helt färdigutvecklade och tagit sig igenom en hel tillståndsprocess än.

Permalänk
Medlem

Tekniken är relativt ung, & slutförvar behöver inte betyda nåt definitivt... om 100 år är kärnbränslet kanske 100% återvinningsbart

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu är slutförvaret godkänt av regeringen så ska bli spännande och se när de börjar gräva.
Miljöpartiet hade senast igår en debattartikel om att man borde börja utreda nya sätt att förvara kärnavfallet då den nuvarande tänkta tekniken stött på patrull från ett par experter.

Vad tror ni andra? Är det rätt att köra lera och kopparkapslar eller bör det utredas i ytterligare 30 år och hoppas att vi kommer på något bättre.

Att MP hugger nu känns väldigt oansvarigt då de suttit i regeringen i nästan sju år och tydligen inte förespråkat några nya pengar för forskning i ämnet tidigare vad jag läst. Ingen älskare av miljöpartiet så kan ha missat det ifall det nu är gjort.

Jag känner det lite som att Kärnkraft är lika med ström idag och död imorgon för kommande generationer. Jag syftar då på avfallet och eventuellt kommer vi dömas som egoistiska rövhål av mänskligheten om 500-1000 år. Fast vad vet jag som inte har rätt kompetens att sia om detta?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag känner det lite som att Kärnkraft är lika med ström idag och död imorgon för kommande generationer. Jag syftar då på avfallet och eventuellt kommer vi dömas som egoistiska rövhål av mänskligheten om 500-1000 år. Fast vad vet jag som inte har rätt kompetens att sia om detta?

Med tanke på teknikutvecklingen de senaste 100 åren så hade jag varit MYCKET förvånad om inte detta vore löst innan dagens barn går i graven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag känner det lite som att Kärnkraft är lika med ström idag och död imorgon för kommande generationer. Jag syftar då på avfallet och eventuellt kommer vi dömas som egoistiska rövhål av mänskligheten om 500-1000 år. Fast vad vet jag som inte har rätt kompetens att sia om detta?

Det går inte att komma åt avfallet om man inte försöker, varför skulle folk om 1000 år få för sig att gräva upp det?

Skrivet av addek83:

Med tanke på teknikutvecklingen de senaste 100 åren så hade jag varit MYCKET förvånad om inte detta vore löst innan dagens barn går i graven.

Slutförvaret är lösningen.