Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Nja, torium/LFTR eller MSR reaktorer är inte relevanta tills ~2035.
Iaf enligt vattenfall, och de är ju i branchen att vara experter inom det området.

2035 kanske 40 TWh vind (10-15 TWh mer än idag) är relevant så vad har det med 160 TWh ny produktion att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tolkar 55 miljarder som kostnaden inklusive ränta (fram tills bygget är klart) men nu förstår jag var det kommer ifrån.
Den siffran (~14300 GWh / 2) är bara för OL1 + OL2. Årsproduktionen för OL3 uppskattas till 12000-13000 GWh, det borde ha rätt stor påverkan på slutresultatet?

Tack för återkopplingen!

Kan kolla med den årsproduktionen du angav.
Kostnad: 55 miljarder sek
Räntesats: 1,56%
Byggtid: 8 år
Årsproduktion 1: 12000 GWh
Årsproduktion 2: 13000 GWh

Återbetalningstid 1:
1kr/kWh: ~14 år
70öre/kWh: ~16 år
50öre/kWh: ~19 år
44öre/kWh: ~21 år
Återbetalningstid 2:
1kr/kWh: ~13 år
70öre/kWh: ~15 år
50öre/kWh: ~18 år
44öre/kWh: ~20år

Helt klart en stor förbättring! Dumt av mig att missa produktionen.
Dock... 20 år för att återbetala ett projekt är inte hållbart, på 10 år har vindkraften mer än halverats i pris.
Det vi behöver är kärnkraftprojekt som är mindre och kräver kortare byggtid.
Vilket följer planen som vattenfall har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

2035 kanske 40 TWh vind (10-15 TWh mer än idag) är relevant så vad har det med 160 TWh ny produktion att göra?

Nej nej, det kommer stå färdigt som det är idag (inte nya projekt dvs) minst 120 TWh (totalt) vindkraft till 2040, med projicerad 160 TWh.
Min miss att jag var otydlig

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Handlar egentligen diskussionen om vindkraft/kärnkraft?

Från mitt perspektiv, med vetskap om samhällets expansion och viljan att ta fram t.ex miljövänligt stål, så handlar det snarare om att bygga så mycket som möjligt av alla rena kraftslag. Vind, fission, vatten mm. Jag har svårt att se att vi hamnar i en situation med för mycket ren energi. I värsta fall får vi knuffa ut strömmen till polen så de slipper elda med kol.

Nej precis.
Det handlar absolut inte om vindkraft mot kärnkraft.
Det vi borde bygga är det som behövs (vi behöver ingen mer baskraft som det är idag) och sedan det som är ekonomiskt hållbart.

Samt ska det passa in i Sveriges "framtida" industri, där vi kommer se mycket vätgas och då passar vindkraft perfekt, för det är det absolut billigaste alternativet (dock ostabilt).
Då vätgasproduktionen inte behöver gå 24/7, bara när vi har överskott och elen är som billigast.

När kärnkraft är ekonomiskt hållbart (alltså inte en återbetalningstid på 20 år) så ska vi slå upp ett om året så att all våran baskraft täcks plus lite till.
Men inte idag.

Målet är lite CO2e, då har kärnkraften, vindkraft, solenergi, vattenkraft etc sin plats.
Alla har för och nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Nej nej, det kommer stå färdigt som det är idag (inte nya projekt dvs) minst 120 TWh (totalt) vindkraft till 2040, med projicerad 160 TWh.
Min miss att jag var otydlig

Det kommer inte bli någon 130 TWh ny elproduktion om 13 eller för den delen 18 år.

Sveriges elanvändning har stått stilla i runt 130 TWh/år i mer än 35 år. Småprojekt som första steget i Hybrit kommer säkert till, men annat kommer dra mindre och så mycket kommer inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det kommer inte bli någon 130 TWh ny elproduktion om 13 eller för den delen 18 år.

Sveriges elanvändning har stått stilla i runt 130 TWh/år i mer än 35 år. Småprojekt som första steget i Hybrit kommer säkert till, men annat kommer dra mindre och så mycket kommer inte hända.

Det är ingen åsikt, det är projekt som redan ligger inne, klara med planeringssteget.

Här har en färdplan från svensk vindenergi angående planen till 2040, där de påstår minst 120TWh installerad vindkraft

Här har du ett dokument från IVA angående Sveriges framtida elproduktion, där de nämner att alla landstående vindkraftprojekt resulterar 160TWh

Vi kommer öka våran elanvändning med ~30% då vi har stora framtida sattnignar inom vätgas, både för lagring samt för att ersätta delar av fordonsflottan.

Edit: Jag kan också förtydliga mig, jag hoppas verkligen nästa generations kärnkraft kommer snabbt, helst igår.
Kärnkraft som är ekonomiskt hållbar, kan byggas snabbt samt har en noll-risk att orsaka en olycka (så som smältsalt-reaktorer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Det är ingen åsikt, det är projekt som redan ligger inne, klara med planeringssteget.

Här har en färdplan från svensk vindenergi angående planen till 2040, där de påstår minst 120TWh installerad vindkraft

Här har du ett dokument från IVA angående Sveriges framtida elproduktion, där de nämner att alla landstående vindkraftprojekt resulterar 160TWh

Vi kommer öka våran elanvändning med ~30% då vi har stora framtida sattnignar inom vätgas, både för lagring samt för att ersätta delar av fordonsflottan.

Nej det är inte planerat och färdigt.

Finns inte några stora framtida satsningar på vätgas som energibärare. Det är ingen energibärare i Hybrit, första delen av Hybrit för kommersiell produktion kommer inte ens ha någon vätgaslagring.

Jag är sedan tidigare medveten om att Svensk Vindenergi är överdrivet optimistiska, men kollar du lite bredare så ser du snarare 50-65 TWh vind till 2045. Energimyndigheten har gjort samma miss som Svensk Vindenergi och i en korttidsprognos från sommaren 2019 pratade de om 37 TWh vindkraft 2022.

Vindkraft kan byggas snabbt, men man måste vara realistisk och ta annat än investerares pengar och sökta tillstånd i beaktande, det finns projekt för flera hundra TWh vind om vi bara tittar på de som är intresserade av tillstånd. IVA pratar bara om hittepåscenarion, men är ändå bra mycket mer realistiska.

Elanvändningen pendlar mellan 130-140 TWh, närmare 130 senaste åren. 30 % tar dig upp till 170 TWh och idag har vi en produktion på 160 TWh. Du ser 30 % i sig säger inte mycket.

IVA pratar om "Baserat på bedömningar från Arbetsgruppen för elanvändning kommer elproduktionen i Sverige behöva uppgå till 140–180 TWh per år, och effektbehovet till 26–30 GW. Spannen kallas i alternativen låg-, medel- och högscenarier (se Bilaga 2, Metodik)." och där behöver du inte något 160 TWh vind. Teknisk potential och elanvändning faller inte riktigt ihop där. I alternativ 1 pratar de om 55 TWh vind enligt medelscenariot och 2050. Du pratar om 120-160 TWh vind till 2035 eller 2040. Skulle nog fortfarande säga att vi ser kommersiell MSR innan vi har några 160 TWh vind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu pratar vi inte om samma sak. Du pratar om att utnyttja redan lagrad energi, när det handlade om att lagra överskottet.

Det var precis det jag beskrev, att kunna lagra överskottet blir avgörande när underskottet inte längre kan täckas upp pga av ökad elektrifiering, då inga andra energikällor än vindkraften byggs ut.

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Av någon anledning så fylls mitt nyhetsflöde nästan enbart av nyheter om fusionskraft, antar att google följer mig vart jag en går!
Det är roligt att läsa om alla små framtsteg som görs, det är så konstigt att ens föreställa sig en värld med nästintill oändlig grön energi!

Undrar hur världen skulle förändras om det faktiskt blev av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Tack för återkopplingen!

Kan kolla med den årsproduktionen du angav.
Kostnad: 55 miljarder sek
Räntesats: 1,56%
Byggtid: 8 år
Årsproduktion 1: 12000 GWh
Årsproduktion 2: 13000 GWh

Återbetalningstid 1:
1kr/kWh: ~14 år
70öre/kWh: ~16 år
50öre/kWh: ~19 år
44öre/kWh: ~21 år
Återbetalningstid 2:
1kr/kWh: ~13 år
70öre/kWh: ~15 år
50öre/kWh: ~18 år
44öre/kWh: ~20år

Helt klart en stor förbättring! Dumt av mig att missa produktionen.
Dock... 20 år för att återbetala ett projekt är inte hållbart, på 10 år har vindkraften mer än halverats i pris.
Det vi behöver är kärnkraftprojekt som är mindre och kräver kortare byggtid.
Vilket följer planen som vattenfall har.

20 år för något som kommer vara igång i 60 år är bra tycker jag om vindkraft tar 14 år. De håller inte lika länge men fördelen är att investeringen är mycket mindre förstås. Jag misstänker att räntan för kärnkraft skulle vara lite högre än så dock. Det var deras medelränta, stora projekt innebär mer osäkerhet och vindkraft får nog rätt förmånliga räntor. Så att vi hamnar kring 25-30 år återbetalningstid istället

Mellan 2015 och 2050 uppskattas vi få en halvering av kostnaden för alla vindkraftverkstyper (land, till havs fast och till havs flytande), för landbaserade vindkraftverk blir det rätt billigt men blir det tillräckligt billigt för havsbaserade vindkraftverk? Saltvatten gör att det krävs en del underhåll trots allt.
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210415114139.ht...

Vi får se om kostnadskalkylen för SMRs går ihop, men totalförlusten blir i alla fall mindre om de räknat fel

Skrivet av Saligt:

Det var precis det jag beskrev, att kunna lagra överskottet blir avgörande när underskottet inte längre kan täckas upp pga av ökad elektrifiering, då inga andra energikällor än vindkraften byggs ut.

Om det finns överproduktion och det går att lösa genom att stänga av vindkraftverk är det inte lagringen som är problemet. Du har ändrat situationen till att det finns överproduktion och att elen inte räcker till när det inte finns någon vind. Det kan stämma men det diskuterades inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaarker:

Nej precis.
Det handlar absolut inte om vindkraft mot kärnkraft.
Det vi borde bygga är det som behövs (vi behöver ingen mer baskraft som det är idag) och sedan det som är ekonomiskt hållbart.

Samt ska det passa in i Sveriges "framtida" industri, där vi kommer se mycket vätgas och då passar vindkraft perfekt, för det är det absolut billigaste alternativet (dock ostabilt).
Då vätgasproduktionen inte behöver gå 24/7, bara när vi har överskott och elen är som billigast.

När kärnkraft är ekonomiskt hållbart (alltså inte en återbetalningstid på 20 år) så ska vi slå upp ett om året så att all våran baskraft täcks plus lite till.
Men inte idag.

Målet är lite CO2e, då har kärnkraften, vindkraft, solenergi, vattenkraft etc sin plats.
Alla har för och nackdelar.

Mot vilken bakgrund resonerar du att vi inte behöver mer baskraft? Tänker i södra sverige. Om man tror på klimatförändringar och inte vill att samhället ska få hicka varje gång elpriset klättrar upp några kronor så behövs det planerbar elproduktion. Södra sverige har tyvärr inga älvar och bygga ut. Att reglera med vattenkraften i norr har redan sina problem idag. Sydostlänken kan inte nyttjas maximalt då Svk tvingas reservera en del av kapaciteten pga brist på baskraft i söder.

Jag håller med att allt som är fossilfritt måste stå på samma sida. Vindkraftverken levererar bra idag. Strax under 9000MW och därför kostar elen just nu 10-15 öre. Redan nu anser man att vattenkraftverken inte är gröna då djurlivet påverkas avsevärt. Så det kan faktiskt vara värt att bygga 3-4 kärnkraftverk, ala EPR1400 för att låta älvarna återgå till tiden innan vattenkraften byggdes ut.

Permalänk
Medlem

@anon333222: Tror inte du kan återställa några älvar för att du har 3-4 reaktorer till (vi hade tidigare ca 20 TWh mer kärnkraft med precis lika mycket vattenkraft) och bara för att du plockar bort turbinerna så kan du inte plocka bort dammarna.

Skulle vi bara ha kärnkraft skulle vi behöva ca 25 GW, så du pratar om ca 25 reaktorer bara för att täcka nuvarande behov plus helt ny teknik med kortare livslängd då ingen reglerar motsvarande säg från 8000-25000 MW under en och samma dag med kärnkraft. Kärnkraft kommer förbli något i marginalen globalt.

Bygger du dessutom 3-4 EPR2 i Sverige så kommer du hinna stänga ner motsvarande effekt tills de driftsätts. Jag håller nog hur som helst fast i att det inte spelar någon roll för vattenkraften om vi har 80-90 TWh kärnkraft eller inte när vi tidigare har haft 70-75 TWh. Vi har inte vattenkraft för att köra den till sin fulla kapacitet hela tiden.

Miljöprövningen av vattenkraften får hjälp på länsstyrelsenivå och ingen av de har har något mål att avveckla vattenkraften, utan det handlar snarare om att få anläggningarna godkända. Den nationella planen handlar alltså om att kunna få de prövade och godkända i mark- och miljödomstolen, inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Med tanke på planerad livslängd på vindkraft borde man ju bygga båda nu, täcka upp dagens behov och när vinden pensioneras kommer kärnreaktorerna till liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Med tanke på planerad livslängd på vindkraft borde man ju bygga båda nu, täcka upp dagens behov och när vinden pensioneras kommer kärnreaktorerna till liv

Ska vi förse Danmark med el så ska vi nog bygga båda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

@Auris: Tror inte du kan återställa några älvar för att du har 3-4 reaktorer till (vi hade tidigare ca 20 TWh mer kärnkraft med precis lika mycket vattenkraft) och bara för att du plockar bort turbinerna så kan du inte plocka bort dammarna.

Skulle vi bara ha kärnkraft skulle vi behöva ca 25 GW, så du pratar om ca 25 reaktorer bara för att täcka nuvarande behov plus helt ny teknik med kortare livslängd då ingen reglerar motsvarande säg från 8000-25000 MW under en och samma dag med kärnkraft. Kärnkraft kommer förbli något i marginalen globalt.

Bygger du dessutom 3-4 EPR2 i Sverige så kommer du hinna stänga ner motsvarande effekt tills de driftsätts. Jag håller nog hur som helst fast i att det inte spelar någon roll för vattenkraften om vi har 80-90 TWh kärnkraft eller inte när vi tidigare har haft 70-75 TWh. Vi har inte vattenkraft för att köra den till sin fulla kapacitet hela tiden.

Miljöprövningen av vattenkraften får hjälp på länsstyrelsenivå och ingen av de har har något mål att avveckla vattenkraften, utan det handlar snarare om att få anläggningarna godkända. Den nationella planen handlar alltså om att kunna få de prövade och godkända i mark- och miljödomstolen, inte tvärt om.

Fattar inte hur jag räknade nyss...skulle vara 3-4 kärnkraftverk med 3-4 reaktorer. Skulle vara intressant och se hur fransmännen reglerar effektbehovet då de har så pass mycket kärnkraft. Alla fosillfria kraftslag borde stå på samma planhalva och tränga bort olja,kol och gas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fattar inte hur jag räknade nyss...skulle vara 3-4 kärnkraftverk med 3-4 reaktorer. Skulle vara intressant och se hur fransmännen reglerar effektbehovet då de har så pass mycket kärnkraft. Alla fosillfria kraftslag borde stå på samma planhalva och tränga bort olja,kol och gas.

Även om du kan så skulle det inte finnas någon ekonomi i att driva en EPR2 på 25 % effekt. Skulle ju heller inte räcka långt utan vattenkraft eller fossilkraft. Eftersom Frankrike kommer ha mindre kärnkraft i framtiden så kommer de förmodligen använda lastföljning ännu mindre.

Fossilt är 80 % av primärenergin i världen. Det betyder att vi idag använder mycket mer fossila bränslen än referensåret 1990... Du måste använda mindre energi för att släppa ut mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte planerat och färdigt.

Finns inte några stora framtida satsningar på vätgas som energibärare. Det är ingen energibärare i Hybrit, första delen av Hybrit för kommersiell produktion kommer inte ens ha någon vätgaslagring.

Jag är sedan tidigare medveten om att Svensk Vindenergi är överdrivet optimistiska, men kollar du lite bredare så ser du snarare 50-65 TWh vind till 2045. Energimyndigheten har gjort samma miss som Svensk Vindenergi och i en korttidsprognos från sommaren 2019 pratade de om 37 TWh vindkraft 2022.

Vindkraft kan byggas snabbt, men man måste vara realistisk och ta annat än investerares pengar och sökta tillstånd i beaktande, det finns projekt för flera hundra TWh vind om vi bara tittar på de som är intresserade av tillstånd. IVA pratar bara om hittepåscenarion, men är ändå bra mycket mer realistiska.

Elanvändningen pendlar mellan 130-140 TWh, närmare 130 senaste åren. 30 % tar dig upp till 170 TWh och idag har vi en produktion på 160 TWh. Du ser 30 % i sig säger inte mycket.

IVA pratar om "Baserat på bedömningar från Arbetsgruppen för elanvändning kommer elproduktionen i Sverige behöva uppgå till 140–180 TWh per år, och effektbehovet till 26–30 GW. Spannen kallas i alternativen låg-, medel- och högscenarier (se Bilaga 2, Metodik)." och där behöver du inte något 160 TWh vind. Teknisk potential och elanvändning faller inte riktigt ihop där. I alternativ 1 pratar de om 55 TWh vind enligt medelscenariot och 2050. Du pratar om 120-160 TWh vind till 2035 eller 2040. Skulle nog fortfarande säga att vi ser kommersiell MSR innan vi har några 160 TWh vind.

Planerana är där, definitvt.
Då jag ser dem direkt med tanke på vad jag jobbar med.
Sverige (tillsammans med Tyskland) storsattsar på att vara världsledande i våra vätgasinfrastrukturer.
Delvis för lagring till nätet, men framför allt till ersättningen av fossila bränslen till fordon.
Där ser du också vart den drastiska ökningen av energikonsumption (i svenska nätet) kommer ifrån.

Om 20% av alla lätta fordon 2040 (det är konservativt, och räknat i körda mil) är BEV betyder endast det en ökad årlig förbrukning med ~16,8 TWh, och detta är väldigt konservativt.
Räknar vi även med den prognos som det bolaget jag jobbar för ser kommer 33% av alla nya tunga fraktfordon ha vätgasdrift, så infrastrukturen kommer behövas.

Det största ökningen inom vindkraften kommer ifrån ersättningsprojekt, då vi kommer ha ungeför samma antal vindkraftverk 2040 som vi har idag. (enligt första länken jag skicka)

Där kommer den drastiska ökningen i elförbrukning ifrån.
160 TWh vind kommer naturligt med ny vindkraftteknik, vi behöver inte ens bygga nya vindkraftparker, endast ersätta gamla vindkraftverk med nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

20 år för något som kommer vara igång i 60 år är bra tycker jag om vindkraft tar 14 år. De håller inte lika länge men fördelen är att investeringen är mycket mindre förstås. Jag misstänker att räntan för kärnkraft skulle vara lite högre än så dock. Det var deras medelränta, stora projekt innebär mer osäkerhet och vindkraft får nog rätt förmånliga räntor. Så att vi hamnar kring 25-30 år återbetalningstid istället

Mellan 2015 och 2050 uppskattas vi få en halvering av kostnaden för alla vindkraftverkstyper (land, till havs fast och till havs flytande), för landbaserade vindkraftverk blir det rätt billigt men blir det tillräckligt billigt för havsbaserade vindkraftverk? Saltvatten gör att det krävs en del underhåll trots allt.
https://www.sciencedaily.com/releases/2021/04/210415114139.ht...

Vi får se om kostnadskalkylen för SMRs går ihop, men totalförlusten blir i alla fall mindre om de räknat fel
Om det finns överproduktion och det går att lösa genom att stänga av vindkraftverk är det inte lagringen som är problemet. Du har ändrat situationen till att det finns överproduktion och att elen inte räcker till när det inte finns någon vind. Det kan stämma men det diskuterades inte.

Absolut är 20 år bättre! och som sagt, jag har inget emot kärnkraft men jag är emot dåliga deals.
Den mer verkliga återbetalningstiden för vindkraft landar på ~9år med verkliga marknadspriser.
Sedan skulle jag argumentera att ett långvarigt projekt inte alltid är bra, det finns fördelar och nackdelar med båda såklart.
Precis som att det inte är värt (enligt mig iaf) att köpa ett 3090 över ett 3060ti, när du kan köpa ett bättre grafikkort en generation senare (om vi nu snackar om mining eller liknande).

Yep, hoppas verkligen att SMR tar fart.
Potentialen att inte bara generera el utan att även bygga fjärrvärme är väldigt spännande.
Vilket också passar kärnkraftverk bra, då de vill generellt ha en jämn drift, vilket passar färrvärme perfekt.

Oavsett ser jag fram emot ny teknik och hur vi kommer bygga det framtida nätet, där vi är helt frånkopplade ifrån fossila bränslen.

Permalänk
Medlem

@Zaarker: Du väljer att inte adressera min kritik alls så jag ser inte hur vi kan ha en diskussion som går framåt där

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Mot vilken bakgrund resonerar du att vi inte behöver mer baskraft? Tänker i södra sverige. Om man tror på klimatförändringar och inte vill att samhället ska få hicka varje gång elpriset klättrar upp några kronor så behövs det planerbar elproduktion. Södra sverige har tyvärr inga älvar och bygga ut. Att reglera med vattenkraften i norr har redan sina problem idag. Sydostlänken kan inte nyttjas maximalt då Svk tvingas reservera en del av kapaciteten pga brist på baskraft i söder.

Jag håller med att allt som är fossilfritt måste stå på samma sida. Vindkraftverken levererar bra idag. Strax under 9000MW och därför kostar elen just nu 10-15 öre. Redan nu anser man att vattenkraftverken inte är gröna då djurlivet påverkas avsevärt. Så det kan faktiskt vara värt att bygga 3-4 kärnkraftverk, ala EPR1400 för att låta älvarna återgå till tiden innan vattenkraften byggdes ut.

I södra Sverige (zon3 och zon4) behöver vi absolut inte någon baskraft, all våran baskraft är redan i södra Sverige.
Vi har all variabel kraft i norra Sverige.

Det vi behöver i södra Sverige är bättre överföringskapacitet ifrån resten av lander samt bara mer produktion, t.ex i form av vindkraft (mest för att skåne har kanonbra läge för att bygga vindkraft). Då kan vi även få fler dagar när vi inte kan exportera mer till kontinenten, vilket kommer driva elpriserna nedåt.
Priserna går upp för att kontinenten är i en energikris. Då vi handlar el på nordpool kommer våra priser reflektera det, då det är en öppen marknad.

Planerbar produktion hjälper inte när vi fortfarande exporterar, sedan ska vi inte heller subventionera europeiska elhandlare med billig el.

Så vi ska lägga upp mot 400 miljarder kronor för att inte få billigare el?
Då ny kärnkraft inte skulle minska kostnaderna i Sverige, då det är för dyrt.
Vattenkraften har inga planer på att byggas ut, och skrota den är att bygga dyr kärnkraft är knappast hållbart.

Samt om vi bygger för mycket kärnkraft (utan hydro dvs) måste vi bränna naturgas för att klara av variationer i elförbrukningen, precis som Frankrike gör. Vilket också reflekterar deras elpriser (>4x vad vi betalar).

Nej, jag tycker vi ska följa Vattenfalls och SVK plan.
Bygg ut nätet, investera i vindkraft till en framtida vätgasindustri samt billig el, kör stående kärnkraftverk till ~2040 (planerad livslängd) och investera i SMR när de är ekonomiskt hållbara på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Zaarker: Du väljer att inte adressera min kritik alls så jag ser inte hur vi kan ha en diskussion som går framåt där

Gör jag inte, vi ser en ökning i elanvänding privat, vi ser en enorm adoption av elbilar samt vätgasindustrin.
Det är tydligt att du ignorerar framtiden när du lägger fram din kritik, då du ignorerar elbilar, mer anvädning i hemmet etc.

Dessutom som jag skrev, 120-160TWh vind kommer naturligt då vi ersätter befintliga vindkraftparket med nya, vilket kommer resultera i 120-160TWh.
Fundamenten är redan där, kablarna är redan där etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Fattar inte hur jag räknade nyss...skulle vara 3-4 kärnkraftverk med 3-4 reaktorer. Skulle vara intressant och se hur fransmännen reglerar effektbehovet då de har så pass mycket kärnkraft. Alla fosillfria kraftslag borde stå på samma planhalva och tränga bort olja,kol och gas.

De bränner naturgas (plus lite hydro och vind när det blåser).
Det reflekterar deras elpriser också, vilket är >4x än vad vi betalar här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Även om du kan så skulle det inte finnas någon ekonomi i att driva en EPR2 på 25 % effekt. Skulle ju heller inte räcka långt utan vattenkraft eller fossilkraft. Eftersom Frankrike kommer ha mindre kärnkraft i framtiden så kommer de förmodligen använda lastföljning ännu mindre.

Fossilt är 80 % av primärenergin i världen. Det betyder att vi idag använder mycket mer fossila bränslen än referensåret 1990... Du måste använda mindre energi för att släppa ut mindre.

Tror inte vi kommer använda mindre energi i världen. Snarare mer, speciellt om vi går mot elektrifiering av fordonsflottan. Frågan är om man inte kan köra en vätgasproduktion parallellt där man använder processen för att reglera där. Energifrågan är komplex, men för Sveriges del så krävs det helt enkelt mer planerbar kraftproduktion, oavsett vilken väg man väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Dessutom som jag skrev, 120-160TWh vind kommer naturligt då vi ersätter befintliga vindkraftparket med nya, vilket kommer resultera i 120-160TWh.
Fundamenten är redan där, kablarna är redan där etc.

Hur kommer man rent praktiskt ersätta gamla vindkraftverk med nya? Du säger att man skall återanvända infrastrukturen och fundamenten, hur ser du framför dig att kunna ta ut signifikant mer kraft? I normalfallet är effektuttaget proportionellt mot diametern på rotorn och normalt planerar man sin park utifrån att det skall vara ett visst avstånd mellan verken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zaarker:

I södra Sverige (zon3 och zon4) behöver vi absolut inte någon baskraft, all våran baskraft är redan i södra Sverige.
Vi har all variabel kraft i norra Sverige.

Det vi behöver i södra Sverige är bättre överföringskapacitet ifrån resten av lander samt bara mer produktion, t.ex i form av vindkraft (mest för att skåne har kanonbra läge för att bygga vindkraft). Då kan vi även få fler dagar när vi inte kan exportera mer till kontinenten, vilket kommer driva elpriserna nedåt.
Priserna går upp för att kontinenten är i en energikris. Då vi handlar el på nordpool kommer våra priser reflektera det, då det är en öppen marknad.

Planerbar produktion hjälper inte när vi fortfarande exporterar, sedan ska vi inte heller subventionera europeiska elhandlare med billig el.

Så vi ska lägga upp mot 400 miljarder kronor för att inte få billigare el?
Då ny kärnkraft inte skulle minska kostnaderna i Sverige, då det är för dyrt.
Vattenkraften har inga planer på att byggas ut, och skrota den är att bygga dyr kärnkraft är knappast hållbart.

Samt om vi bygger för mycket kärnkraft (utan hydro dvs) måste vi bränna naturgas för att klara av variationer i elförbrukningen, precis som Frankrike gör. Vilket också reflekterar deras elpriser (>4x vad vi betalar).

Nej, jag tycker vi ska följa Vattenfalls och SVK plan.
Bygg ut nätet, investera i vindkraft till en framtida vätgasindustri samt billig el, kör stående kärnkraftverk till ~2040 (planerad livslängd) och investera i SMR när de är ekonomiskt hållbara på marknaden.

Tyvärr tror jag att du har fel. Elpriserna är en fråga, men problematiken med effektbristen kvarstår i SE4. Så oavsett hur många ledningar du drar från norr så kommer effektbristen i söder hindra att man kan nyttja överföringskapaciteten till max. Det behövs ett kraftverk, gas, kol, olja, kärnkraft där Barsebäck stod. Alltså planerbar effekt för att kunna gasa på när förbrukningen är som högst. Priserna är ett resultat av politik och styrning. Varför ska alla få betalt efter den dyraste kWh som elproduktionen är. Vattenfalls plan var att driva R2 och R1 vidare. Det där mer ekonomiskt hållbart är inte gångbart. Problemet med skenande elpriser kommer bara att öka. Man bör verka för ett exportstopp, alternativt ett tak för elpriserna.

Skrivet av Zaarker:

Gör jag inte, vi ser en ökning i elanvänding privat, vi ser en enorm adoption av elbilar samt vätgasindustrin.
Det är tydligt att du ignorerar framtiden när du lägger fram din kritik, då du ignorerar elbilar, mer anvädning i hemmet etc.

Dessutom som jag skrev, 120-160TWh vind kommer naturligt då vi ersätter befintliga vindkraftparket med nya, vilket kommer resultera i 120-160TWh.
Fundamenten är redan där, kablarna är redan där etc.

För mycket vind och sol i energimixen leder till katastrofala följer som Kalifornien och Tyskland. Släkten i Kalifornien får leva med roterande frånkopplingar. Låter asdrygt. De har för mycket produktion på dagen, när solen skiner och ingen produktion på natten. Man har inte löst energilagringsfrågan.

Skrivet av Zaarker:

De bränner naturgas (plus lite hydro och vind när det blåser).
Det reflekterar deras elpriser också, vilket är >4x än vad vi betalar här.

Det är politik helt enkelt. För Sveriges del är avregleringen katastrof. Klart vi kan bygga ett kärnkraftverk och köra på maxeffekt och sälja el till europa. Det torde betala tillbaka investeringskostnaden väldigt snabbt. Speciellt när Tyskarna stänger sina sista kkv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Det är tydligt att du ignorerar framtiden när du lägger fram din kritik, då du ignorerar elbilar, mer anvädning i hemmet etc.

Nej.

Skrivet av Zaarker:

Dessutom som jag skrev, 120-160TWh vind kommer naturligt då vi ersätter befintliga vindkraftparket med nya, vilket kommer resultera i 120-160TWh.
Fundamenten är redan där, kablarna är redan där etc.

Nej på det fetade, vi har inget elnät som klarar 160 TWh vind och du länkar till rapporter (med scenarion) som pratar om 55 TWh. Vi kommer heller inte ha några 37 TWh vind i år, det har helt enkelt inte gått så snabbt.

Det jag sade är att vi kommer ha kommersiell MSR (i världen, då det är tekniken vi talar om) innan Sverige har 320 TWh elproduktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur kommer man rent praktiskt ersätta gamla vindkraftverk med nya? Du säger att man skall återanvända infrastrukturen och fundamenten, hur ser du framför dig att kunna ta ut signifikant mer kraft? I normalfallet är effektuttaget proportionellt mot diametern på rotorn och normalt planerar man sin park utifrån att det skall vara ett visst avstånd mellan verken.

Ersätter du dagens snurror med några som är dubbelt så stora så får du ut 2-4x mer energi från samma antal. Dock såklart behövs ju tillstånd och infrastruktur att hantera den ökade effekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ersätter du dagens snurror med några som är dubbelt så stora så får du ut 2-4x mer energi från samma antal. Dock såklart behövs ju tillstånd och infrastruktur att hantera den ökade effekten

Det är normalt inte så enkelt. För att vindkraftverken skall producera maximalt med effekt så får de inte ligga för nära varandra. Det kan dock finnas parker där man medvetet har byggt väldigt glest för att i framtiden kunna installera större verk. Jag vet inte hur vanligt detta är dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Nej.

Nej på det fetade, vi har inget elnät som klarar 160 TWh vind och du länkar till rapporter (med scenarion) som pratar om 55 TWh. Vi kommer heller inte ha några 37 TWh vind i år, det har helt enkelt inte gått så snabbt.

Det jag sade är att vi kommer ha kommersiell MSR (i världen, då det är tekniken vi talar om) innan Sverige har 320 TWh elproduktion.

Vi brukar aldrig vara överens, men det där med 160 TWh är som du säger, inte helt enkelt möjligt med dagens infrastruktur. Frågan är också VARFÖR man skulle vilja nå dit. När det mojnar och sluta blåsa så måste effekten ersättas från annat håll.

Dock måste KKV fortsätta utvecklas för att kunna uppnå status som reglerkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det är normalt inte så enkelt. För att vindkraftverken skall producera maximalt med effekt så får de inte ligga för nära varandra. Det kan dock finnas parker där man medvetet har byggt väldigt glest för att i framtiden kunna installera större verk. Jag vet inte hur vanligt detta är dock.

Jo, men grunden till varför man kan få mer energi ur samma antal kommer därifrån, hur effektivt det är i sig har jag inte analyserat djupare.

Men energimängden är väl kvadratisk med avseende på bladens längs om jag minns rätt, så det går att få ut mer än bara dubbla i alla fall