Quiz: Gamla komponenter och funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Mitt resultat: 10/10.

Det fanns två lagring storlekar på 3.5" diskar
720KB och 1.44MB
Amiga som var större bland hemanvänare köpte pc 3.5" diskar med lagring av 720KB men man kundepress in 840KB på denna disk med lite trixkunde man lagra hela 890KB på denna disk som standard kunde inte amiga diskett station läss eller skriva på 1.44MB disketter

Det finns fler än två varianter. Min IBM hade 2.88MB floppy drive.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Hade ingen susning om glasögonen samt 5 1/4" disketterna, jag var väl för ung och för fattig för att ha kunna befattat mig med dessa, skyller på det i alla fall

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Efterföljaren till PC-Card var ExpressCard.
https://everymac.com/systems/apple/macbook_pro/faq/macbook-pr...
Så i mitt huvud så ersattes PC-Card av ExpressCard som sedan blev exterminerat av USB.

I min värld kommer alltid PC Card vara PCMCIA.

Permalänk
Medlem

Tusan.. Missade sista. Trodde inte riktigt att svaret kunde vara rätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

I min värld kommer alltid PC Card vara PCMCIA.

Håller med här. De kunde hållt kvar vid det istället för att mickla till det med ExpressCard. Massor med hårdvara som blev värdelös.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Thomas:

Tror det var något i stil med att de som spelade spel köpte ljudkort... typ?
Det fanns även ljudkort med IDE-port för CD-läsare.

Fanns väl heller inga andra ställen i datorn där analog till digital konvertering (ADC) skedde. På ett ljudkort behövde man ändå analoga kretsar så det var nog enkelt att slänga dit nån extra ADC. Dom första joystickarna var i princip bara potentiometrar direkt kopplade till gameporten så man måste läsa av dom analogt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ahhhhh ... jag missade på VIVO. Den enda quiz som jag kunnat nått sånär förutom nyhetsquiz. #senior

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

I min värld kommer alltid PC Card vara PCMCIA.

Ja, fick använda uteslutningsförmågan på den. PCMCIA var det första som kom upp i huvudet och undrade varför det inte var med.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förskräckligt, börjar visst bli gammal som kunde alla utan att gissa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Teknik på den tiden man meckade mycket med datorer.
Bygla nätverkskort för rätt IRQ, så det inte krockade med ljudkortet, drömmde om en SCSI brännare.

Visa signatur

2,4 Ghz och en espressobryggare från KRUPPS.

Permalänk
Medlem

9/10
3D-glasögon var väldigt ointressant så kan inte mycket om det.
De andra frågorna var enkla, kanske för att man har retro-intresse.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Ja du så va de med de

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Går att modellera på båda formaten så att dom blev större

Ja, men det var väl ett helt jack man kunde klippa med en sidavbitare på 5 1/4"-disketter? Frågan talar om en hålslag (och har dessutom bilder på 3.5"-disketter i bakgrunden). Jaja, spela roll.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag kunde allt, utom den jag hade fel på. Aldrig haft någon dator med turboknapp så visste inte exakt vad den gjorde utan slängde iväg en gissning. Sådär efteråt, när jag såg svaret, var det ärligt talat lite facepalm men hap shittens.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Mitt resultat: 10/10.

Det fanns två lagring storlekar på 3.5" diskar
720KB och 1.44MB
Amiga som var större bland hemanvänare köpte pc 3.5" diskar med lagring av 720KB men man kundepress in 840KB på denna disk med lite trixkunde man lagra hela 890KB på denna disk som standard kunde inte amiga diskett station läss eller skriva på 1.44MB disketter

Nja, standardstorlek på en Amigaformatterad diskett var 880kb. HD-disketter, för de som hade floppys som klarade dem, hade en kapacitet på 1.76mb. Har själv en sådan i min A4000.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det finns fler än två varianter. Min IBM hade 2.88MB floppy drive.

Om jag nu minns rätt så var originalet på 3.5"-disketter 360 KB. Då var det CAV, constant angular velocity - dvs, skivan snurrar alltid lika fort. Det betyder att datan lagras mindre tätt på de yttersta spåren, eftersom den passerar fortare. Under utvecklingen av Macen var planen att använda samma disketter som Lisa ("Twiggy"), vilka rymde 400 KB. Eftersom Lisan hade massor av problem med disketterna ville Mac-utvecklarna byta till den då helt nya 3.5"-disketten. Problemen var två - för det första var lagringskapaciteten för disketten redan inbränd i ROM och gick inte att ändra så sent, och för det andra var Steve Jobs en enveten jävel som inte ville ge sig. Mac-utvecklarna tog kontakt med Sony för att försöka lösa problemet och använda 3.5"-disketter i Macen. Sony löste problemet genom att sänka rotationshastigheten när huvudet läste eller skrev längst ut på skivan. På så sätt kunde man få in 400 KB, och när lösningen var klar kunde man presentera det som ett färdigt paket så att t.o.m Jobs fick ge sig. Historien berättas i mer underhållande detalj här:

https://www.folklore.org/StoryView.py?project=Macintosh&story...

Nästa steg var dubbelsidiga disketter, som helt enkelt dubblade kapaciteten till 720 KB respektive 800 KB. När "High Density" kom gav Apple upp sina special-disketter och valde att köra på 1.44 MB som alla andra, men den där idén om att sänka farten på skivan när man kom längst ut levde kvar. Det är detta som ledde till mer lagringskapacitet, som 880 KB dubbelsidiga diskar på Amiga. Det var också därför HD-disketter såldes som att de rymde 2.0MB, för att de rent teoretiskt kunde rymma det om man hela tiden justerade rotationshastigheten så att den linjära hastigheten var konstant (CLV, constant angular velocity). Att sedan ingen gjorde det var en annan sak. Lagringstillverkare ljög redan på den tiden.

Det fanns också ännu tätare disketter "ED" på 2.88MB, men de slog aldrig riktigt igenom.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nöjd, gjorde dock ett slarvfel!

Permalänk

Märks att man är gammal

Permalänk
Medlem

Okej fel på 3D-glasögonen och det var lite klantigt men - äntligen ett test som passar min aktningsvärda ålder!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Missade 3d glasögon, ljudkortet och VIVO. Hålslagstricket var en riktigt mind***, den hade jag totalt glömt men minnet av det liksom forsade tillbaka!

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det fanns fler varianter (med mindre lagringskapacitet) tidigare...
Det fanns dels enkel- och dubbelsidiga, dels olika "densitet", dvs lagring per ytenhet.
1,44 MB var "High density double sided".

Sant standard som all hade hemma var 720KB och 1.44MB sedan använde amiga ett annat filsystem som man kunde lagra mer på samma diskett emot fat kunde,

Permalänk
Medlem

Roligt! Mycket av detta satt riktigt långt bak
Missade 3Dglasögonen, visste inte ens att det fanns då!
3edit: Kommer ihåg att man "borrade" upp DD disketter till HD, gick för det mesta bra!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Första 10:an. Tog sin lilla tid...

Permalänk

När man äntligen får 10/10 utan ett uns av tvekan är det så klart i ett quiz fom får en att känna sig som en stofil för att man får 10/10 utan ett uns av tvekan...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Vila i frid

3D var aldrig min grej.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR