Hjälp med formel/script google sheets

Permalänk
Medlem

Hjälp med formel/script google sheets

Tjo

är näst intill helt grön på sheets/excel men har tagit mig framåt med ett dokument för firmans lager.
det jag inte lyckas lösa är att räkna i en ruta varje minskning i antal i en annan ruta typ "antal sålda".
jag lyckas hitta med googles hjälp så den räknar varje ändring i en ruta men nu vill jag att den ska räkna varje gång talet minskar och gärna lika många det minskar med.
skriver ett exempel så någon kanske förstår.

Antal av produkten står i ruta B2, varje gång antalet minskar vill jag att i ruta K2 att antalet ökar med lika mycket.
B2 är alltså antalet i lager, K2 är antalet sålda av den varan.
Detta ska även gå att dra nedåt då det är ca 500 varor som ska ha samma individuella info i raderna nedanför.

tacksam för vägledning/svar om någon kunnig kan ge mig lite mer kött på benen...

tack på förhand

(om detta är i fel forum får det gärna flyttas)

Visa signatur

Sugo SG05b 450W, Asus P8Z77-i Deluxe, i5 3570k, corsair h60, 8gb corsair xms3, msi gtx 670oc 2gb, intel 60gb ssd

Permalänk
Medlem

Låter lite som att du kanske behöver:

  • En cell för ”Antal varor i lager vid årets början” som du får fylla i.

  • En cell för ”Antal sålda varor vid årets början” som du får fylla i (kanske 0).

  • En lista över allt som händer under året. T ex ”5 varor sålda” eller ”20 varor slängda pga vattenläcka”. Du skulle kunna ha datum på dem också för att hålla lite koll.

  • En cell för ”Antal varor i lager nu” som beräknas beroende på ”Antal varor i lager vid årets början” och allt som händer under året.

  • En cell för ”Antal sålda varor nu nu” som beräknas beroende på ”Antal sålda varor vid årets början” och allt som händer under året.

När firman blir större kan det vara värt att köpa något program som kan lagerhantering och bokföring.

Edit: Började precis förstå vad det här betyder:

Citat:

Detta ska även gå att dra nedåt då det är ca 500 varor som ska ha samma individuella info i raderna nedanför.

Jag tänkte nog mer någon sorts total av alla varor.

Men du skulle kunna ha en tabell med två kolumner:

  • Produktnamn

  • Antal vid årets början

  • Beräknad: Antal nu

  • Beräknad: Antal sålda

Och en tabell med vad som händer:

  • Produktnamn

  • Förändring i lagersaldo

  • Datum

  • Kommentar – ev uppstyrt, så att du vet att ”försäljning” påverkar både antal i lager och antal sålda, medan ”vattenläcka” bara påverkar antal i lager

Jag tror man kan göra formler där varje rad i första tabellen bara summerar rader i andra tabellen med samma produktnamn.