Permalänk
Medlem

Java - lagra orders i arraylist

Hej,

Jag försöker skriva kod utifrån ett klass diagram där orders ska sparas i arraylist. Detta är koden:

class Customer { public ArrayList<long> orderList = new ArrayList<>(); private String username; private String password; public Customer(String username, String password) { this.username = username; this.password = password; } public String getUsername() { return username; } public boolean checkPassword(String password) { // Inte ett bra sätt att hantera lösenord return this.password.equals(password); } } class Order { private long id; public Order (long order){ this.order = order; } orderList.add(Order); }

Men jag får felmeddelande

Syntax error:
__tester__.java:34: error: <identifier> expected
orderList.add(Order);

Vad är det som är fel?

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket är fel i koden innanför "class Order". Du kanske ska backa bandet och repetera grunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1m1mpao:

Hej,

Jag försöker skriva kod utifrån ett klass diagram där orders ska sparas i arraylist. Detta är koden:

class Customer { public ArrayList<long> orderList = new ArrayList<>(); private String username; private String password; public Customer(String username, String password) { this.username = username; this.password = password; } public String getUsername() { return username; } public boolean checkPassword(String password) { // Inte ett bra sätt att hantera lösenord return this.password.equals(password); } } class Order { private long id; public Order (long order){ this.order = order; } orderList.add(Order); }

Men jag får felmeddelande

Syntax error:
__tester__.java:34: error: <identifier> expected
orderList.add(Order);

Vad är det som är fel?

Det betyder att den inte kan lägga till i orderList eftersom den inte finns i det scopet som du försöker använda den. Börja med att kolla i vilken klass listan skapas upp och i vilken den används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1m1mpao:

Hej,

Jag försöker skriva kod utifrån ett klass diagram där orders ska sparas i arraylist. Detta är koden:

class Customer { public ArrayList<long> orderList = new ArrayList<>(); private String username; private String password; public Customer(String username, String password) { this.username = username; this.password = password; } public String getUsername() { return username; } public boolean checkPassword(String password) { // Inte ett bra sätt att hantera lösenord return this.password.equals(password); } } class Order { private long id; public Order (long order){ this.order = order; } orderList.add(Order); }

Men jag får felmeddelande

Syntax error:
__tester__.java:34: error: <identifier> expected
orderList.add(Order);

Vad är det som är fel?

"orderList.add(Order);" står på ett jättekonstigt ställe (metodanrop som står skrivet helt löst i en klass?), är väl det som leder till ett lite extra kryptiskt felmeddelande.
Om nu orderList finns i Customer så är det väl i någon metod i Customer som detta anrop borde göras, förmodar jag. (Och det stora O:et i det "Order" som används som argument ser udda ut för ett variabelnamn).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304