Permalänk
Medlem

Arbeta ideellt

Jag är just nu arbetslös och undergår arbetsträning via arbetsförmedlingen som en del av ett rehabiliteringsprogram. Jag arbetstränar just nu 2 timmar dagligen på den lokala närlivshandeln och trivs väldigt bra med det. Den drivs av byföreningen och har just nu två förvärvsarbetande personer + mig och en timanställd som arbetar när hon kan och behövs som extrapersonal. Jag ingår inte som ordinarie anställd utan är där som en extra hand.

Till saken hör att jag inte alls trivs med upplägget och kravet från arbetsförmedlingen och jag bryr mig heller inte om ersättningen jag får från arbetsförmedlingen. Utan jag gör det här för min egen skull, det går inte så bra för affären då den är väldigt liten och går runt med hjälp av ekonomiskt stöd från kommunen och privata aktörer och företag så det finns inget utrymme för dem att anställa mig.

Men jag vill verkligen inte arbeta där tvingad av arbetsförmedlingen med deras krav på prestationer gentemot dem utan jag skulle hellre sköta min rehabilitering själv på mitt eget sätt och är beredd att göra det utan ersättning från dem. Men jag vet inte hur detta skulle gå till eller om man ens får frivilligarbeta på det sättet? Vet ni?

EDIT: För att förtydliga, jag är också anställd på timmar och arbetar vid sjukdom hos ordinarie personal eller när den andra timanställda inte kan. När jag menar att de inte kan anställa mig så menar jag att de inte kan anställa mig med ett fast schema på procentanställning med månadslön.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorion:

Jag är just nu arbetslös och undergår arbetsträning via arbetsförmedlingen som en del av ett rehabiliteringsprogram. Jag arbetstränar just nu 2 timmar dagligen på den lokala närlivshandeln och trivs väldigt bra med det. Den drivs av byföreningen och har just nu två förvärvsarbetande personer + mig och en timanställd som arbetar när hon kan och behövs som extrapersonal. Jag ingår inte som ordinarie anställd utan är där som en extra hand.

Till saken hör att jag inte alls trivs med upplägget och kravet från arbetsförmedlingen och jag bryr mig heller inte om ersättningen jag får från arbetsförmedlingen. Utan jag gör det här för min egen skull, det går inte så bra för affären då den är väldigt liten och går runt med hjälp av ekonomiskt stöd från kommunen och privata aktörer och företag så det finns inget utrymme för dem att anställa mig.

Men jag vill verkligen inte arbeta där tvingad av arbetsförmedlingen med deras krav på prestationer gentemot dem utan jag skulle hellre sköta min rehabilitering själv på mitt eget sätt och är beredd att göra det utan ersättning från dem. Men jag vet inte hur detta skulle gå till eller om man ens får frivilligarbeta på det sättet? Vet ni?

inga problem att jobba gratis, men skriver du ut dig från AF kommer du inte få några pengar, hur menar du att du ska överleva om du slutar?

Eftersom du är ute på rehab så är väl kravet mer eller mindre att du ska vara på jobbet de 2 timmarna, kan ju inte vara några andra prestationer.

Du har inte funderat på LSS och jobb på samhall? låter som du passar där (inget ont om samhall men de jag mött har inte varit de effektivaste arbetarna)

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Det är troligt att arbetsförmedlingen tar risken för att du skadar dig i arbetet och risken för att du skadar någon/något. Det är möjligt att butiken inte skulle känna sig bekväm med att ta den risken själva. Du får arbeta ideellt med vad du vill, men ingen kan ju tvingas till att ha dig arbetande ideellt i sin verksamhet med de risker det innebär. Arbetsgivare med kollektivavtal kan inte få arbete utfört till vilket (lågt) pris so helst utan att bryta mot avtalet, arbetsförmedlingens inblandning ger antagligen legitimitet på det området.

Om du försvinner ur sikte kanske arbetsförmedlingen hellre vill använda platsen för att rehabilitera någon annan och påverkar butiken i den riktningen.

Arbetsförmedlingens främsta sanktionsmöjlighet brukar vara att säga till a-kassan att du inte har rätt till ersättning, men det låter inte som om du har a-kassa, så det är nog inte relevant för dig. Och de bidrag du får från arbetsförmedlingen bryr du ju dig uppenbarligen inte om. Jag är dåligt insatt i reglerna runt försörjningsstöd (”socialbidrag”), men jag gissar att arbetsförmedlingen har väldigt små möjligheter att påverka det. Hur du försörjer dig och arbetsförmedlingens eventuella påverkan på det är hur som helst antagligen den viktigaste frågeställningen om du ska avbryta kontakten.

Du kan naturligtvis ta en dialog med butiken om att fortsätta där utan arbetsförmedlingens medverkan, men risken är att de tycker att du är en märklig kuf som inte klarar av myndighetskontakter och krav. Du berättar inte i tråden vad det är med arbetsförmedlingen du tycker är jobbigt, men det lär du bli tvungen att motivera i en sådan diskussion.

Jag har svårt att förstå vad det är i din kontakt med arbetsförmedlingen som hindrar att du tar eget ansvar för din rehabilitering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

inga problem att jobba gratis, men skriver du ut dig från AF kommer du inte få några pengar, hur menar du att du ska överleva om du slutar?

Eftersom du är ute på rehab så är väl kravet mer eller mindre att du ska vara på jobbet de 2 timmarna, kan ju inte vara några andra prestationer.

Du har inte funderat på LSS och jobb på samhall? låter som du passar där (inget ont om samhall men de jag mött har inte varit de effektivaste arbetarna)

Jag är såklart väldigt tacksam för att du svarar, men som jag skrev i inlägget ovan så är jag inte orolig över ersättningen från arbetsförmedlingen, du kan utgå ifrån att jag är aktiemiljonär eller liknande för diskussionens skull. Jag behöver helt enkelt inte ersättningen.

Krav på prestationer kommer i form av möten, planläggningar, telefonsamtal, aktivitetsrapporter och allt detta ligger under ett illa dolt hot där kontentan är "gör som vi säger eller bli av med pengarna" och eftersom jag inte bryr mig om pengarna så önskar jag inte ta stressen det orsakar mig. Jag tycker inte att det är värt det helt enkelt, det ger mig mer hjärnbry och oro än att befinna mig på arbetsplatsen.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem

Fråga på butiken om ni kan omvandla det hela till en obetald praktik?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det är troligt att arbetsförmedlingen tar risken för att du skadar dig i arbetet och risken för att du skadar någon/något. Det är möjligt att butiken inte skulle känna sig bekväm med att ta den risken själva. Du får arbeta ideellt med vad du vill, men ingen kan ju tvingas till att ha dig arbetande ideellt i sin verksamhet med de risker det innebär. Arbetsgivare med kollektivavtal kan inte få arbete utfört till vilket (lågt) pris so helst utan att bryta mot avtalet, arbetsförmedlingens inblandning ger antagligen legitimitet på det området.

Om du försvinner ur sikte kanske arbetsförmedlingen hellre vill använda platsen för att rehabilitera någon annan och påverkar butiken i den riktningen.

Arbetsförmedlingens främsta sanktionsmöjlighet brukar vara att säga till a-kassan att du inte har rätt till ersättning, men det låter inte som om du har a-kassa, så det är nog inte relevant för dig. Och de bidrag du får från arbetsförmedlingen bryr du ju dig uppenbarligen inte om. Jag är dåligt insatt i reglerna runt försörjningsstöd (”socialbidrag”), men jag gissar att arbetsförmedlingen har väldigt små möjligheter att påverka det. Hur du försörjer dig och arbetsförmedlingens eventuella påverkan på det är hur som helst antagligen den viktigaste frågeställningen om du ska avbryta kontakten.

Du kan naturligtvis ta en dialog med butiken om att fortsätta där utan arbetsförmedlingens medverkan, men risken är att de tycker att du är en märklig kuf som inte klarar av myndighetskontakter och krav. Du berättar inte i tråden vad det är med arbetsförmedlingen du tycker är jobbigt, men det lär du bli tvungen att motivera i en sådan diskussion.

Jag har svårt att förstå vad det är i din kontakt med arbetsförmedlingen som hindrar att du tar eget ansvar för din rehabilitering.

Som jag skrev till personen ovan så är jag inte orolig för min försörjning, ni kan med fördel bara utgå ifrån att jag har min försörjning ombesörjd. Och jag har inte försörjningsstöd.

Jag tror inte att butiken kommer invända mot att jag finns kvar utanför arbetsförmedlingens regi jag har god kontakt med personalen och styrelsen för föreningen, vi känner varandra jag bor i en liten by och har god kontakt med alla som bor här och att jag är där och hjälper till är mycket tacksamt mottaget. Det här är mer en fråga av får man ens göra så, jag tycker att det vore märkligt om man inte får det, men vad vet jag det finns endel för en lekman konstiga lagar och regler därför ställs frågan.

Jag trivs inte med att arbeta på det här sättet jag gör nu, under ett implicit hot om avstängning från ersättning om jag inte "sköter mig" och jag vet inte riktigt varför jag skulle vilja acceptera det när jag ändå inte är primärt intresserad av ersättningen. Det är krav på progression, tid ska utökas när de tycker att den ska utökas och jag känner att det är något jag styr bäst över själv. Jag vill i så stor utsträckning som möjligt vara chef över mitt eget liv utan att stå under regi från någon annan.

Vill jag arbeta mer eller öka belastningen så gör jag det, för som sagt, det ligger i mitt egenintresse att göra det. Jag tycker helt enkelt att det är stressande att hela tiden behöva gå på möten, vara under tidspress och känna att jag måste skynda på min rehabilitering. Jag har inte bråttom, det får ta den tid det tar men så fungerar det inte under arbetsförmedlingens regi utan det är "nu måste du göra något, du har bara x tid på dig" "här har du något att söka, gör det" "det räcker inte med två timmar, fyll ut med någon utbildning här har vi en åt dig, sök den".

Och jag betonar ytterligare en gång alla krav som ställs på mig från arbetsförmedlingen de har jag redan på mig själv, det känns redundant.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Fråga på butiken om ni kan omvandla det hela till en obetald praktik?

Ja! Det vore ju något i linje med vad jag tänkt mig. Jag ska prata med dem om det. Tack för förslaget.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Ta det med byaföreningen, något som tar en ansvarsförsäkring.

Arbetar en del ideelt och där är får man ofta ett avtal. Ibland en symbolisk summa som man ger tillbaka i bidrag, har också något med försäkring och liknande att göra fick jag förklarat.

Sedan har jag varit på ställen där man bara dyker upp också.

Men i detta fall, kolla med byalaget om det är dom som driver den.

Obetald praktik som i posten ovan funkar nog när det är en affär.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Rekordmedlem

Om butiken drivs av en förening kan ni väl skapa en roll som funktionär som passar dig så att du finns med i pappren och kostnaden behöver ju inte bli mer än arvodet som ni kan bestämma själva och så bör du försäkras, det behöver inte bli särskilt dyrt att göra det likt hur andra föreningar ofta hanterar "folk som hjälper till" för du säger ju att du inte behöver bli anställd och få lön så ett symboliskt arvode och försäkring borde räcka om du och föreningen är överens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kom på att jag kanske utelämnat vital information, jag är anställd på timmar vid behov t.ex vid sjukdom. Innebär det att jag är infattad i deras försäkring?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gorion:

Jag kom på att jag kanske utelämnat vital information, jag är anställd på timmar vid behov t.ex vid sjukdom. Innebär det att jag är infattad i deras försäkring?

Du borde i vart fall ha ett försäkringsskydd men du får väl fråga och förvissa dig om det, under praktik har du i vart fall det och att inte ha det när du är timanställd är inte bra om det skulle hända nått.

Är praktikanten försäkrad?
Praktikanten är försäkrad och omfattas av både personskade- och
grupplivförsäkringar. Om den arbetssökande skulle skada något på
företaget kan du få ersättning av staten. Läs mer i faktabladet
Försäkringsskydd och skadeersättningsansvar vid vissa
arbetsmarknadspolitiska program på arbetsformedlingen.se

https://arbetsformedlingen.se/download/18.75a5a30116b93f40a3f...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde i vart fall ha ett försäkringsskydd men du får väl fråga och förvissa dig om det, under praktik har du i vart fall det och att inte ha det när du är timanställd är inte bra om det skulle hända nått.

Är praktikanten försäkrad?
Praktikanten är försäkrad och omfattas av både personskade- och
grupplivförsäkringar. Om den arbetssökande skulle skada något på
företaget kan du få ersättning av staten. Läs mer i faktabladet
Försäkringsskydd och skadeersättningsansvar vid vissa
arbetsmarknadspolitiska program på arbetsformedlingen.se

https://arbetsformedlingen.se/download/18.75a5a30116b93f40a3f...

Det borde jag ju vara, men jag ska fråga imorgon. Jag förutsätter ju att de andra som är anställda är försäkrade, det borde innefatta även mig. Men som sagt, jag ska fråga imorgon. Tack för svar.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850