Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du hör ingen skillnad ändå.

Ett ungefär lika träffsäkert uttalande som att ingen kan se skillnad på 4k streaming och UHD BD. Eller kanske sämre då bristerna i ljud är större hos streamingtjänsterna än bristerna i bild.

Permalänk
Medlem

Låt trollet tro på vad han vill.
Väljer man Dolby Digital Plus i 768kb/s 5.1-kanalsljud (som streamingtjänster använder) över en Dolby TrueHD 5Mb/s 7.1-ljudkälla för att mata sin 7.1-hemmabioanläggning så får man göra det...

Permalänk
Avstängd

Köpte nyss en Shield Pro. Har inte hunnit testa igenom allt, men den känns väldigt smidig än så länge. Har inte sett till någon reklam än, men vet inte hur den är tänkt att dyka upp heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Ja, men det är inte Dolby TrueHD med Atmos. Du får bara ut DD+ med Atmos från Disney+.
Vill man köra passthrough med lossless-ljud tillsammans med Atmos i samma bitstream så stöds inte det av Apple TV 4K.

Enligt Dolby är inte TrueHD för streaming utan för disc.

"Dolby Atmos® is an immersive audio format that can be delivered via multiple audio codecs including Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD (but NOT Dolby Digital). Blu-ray Discs deliver Dolby Atmos using Dolby TrueHD (with Dolby Digital Plus as an available alternative), and broadcast and streaming services deliver Dolby Atmos using Dolby Digital Plus. In order to maintain compatibility with millions of devices in consumer homes, Dolby Atmos in these codecs is implemented as a backwards-compatible extension. Dolby Atmos data is hidden within the bitstream and can be decoded by a Dolby Atmos-compatible A/V Receiver, soundbar or television. Non-Dolby Atmos capable devices will decode a 5.1-ch or 7.1-ch version from the Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD bitstreams."

https://developer.dolby.com/technology/dolby-atmos/overview/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja orkar man ladda ner onödigt stora filer så. Men det är nog mindre än 0,1% av de som köper en streaming box som gör.

Garanterat större procent som köper Nvidia Shield pro för att just ha en Plex server med eget material.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Köpte nyss en Shield Pro. Har inte hunnit testa igenom allt, men den känns väldigt smidig än så länge. Har inte sett till någon reklam än, men vet inte hur den är tänkt att dyka upp heller.

Stäng av automatiska uppdateringar i Google Playbutiken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Garanterat större procent som köper Nvidia Shield pro för att just ha en Plex server med eget material.

Server med eget material, ja, Plex, nej.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MatteN:

Stäng av automatiska uppdateringar i Google Playbutiken.

Tänkte mest på hur reklamen är tänkt att synas i systemet. För allt jag vet så kanske den redan ligger där, men då jag inte vet hur det såg ut innan så har jag ingen referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Enligt Dolby är inte TrueHD för streaming utan för disc.

"Dolby Atmos® is an immersive audio format that can be delivered via multiple audio codecs including Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD (but NOT Dolby Digital). Blu-ray Discs deliver Dolby Atmos using Dolby TrueHD (with Dolby Digital Plus as an available alternative), and broadcast and streaming services deliver Dolby Atmos using Dolby Digital Plus. In order to maintain compatibility with millions of devices in consumer homes, Dolby Atmos in these codecs is implemented as a backwards-compatible extension. Dolby Atmos data is hidden within the bitstream and can be decoded by a Dolby Atmos-compatible A/V Receiver, soundbar or television. Non-Dolby Atmos capable devices will decode a 5.1-ch or 7.1-ch version from the Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD bitstreams."

https://developer.dolby.com/technology/dolby-atmos/overview/

Det är därför jag skriver att man bara får ut DD+ från Disney+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Tänkte mest på hur reklamen är tänkt att synas i systemet. För allt jag vet så kanske den redan ligger där, men då jag inte vet hur det såg ut innan så har jag ingen referens.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Korta och skarpa inlägg, perfekt recept för att skapa kaos i tråden, men det antar jag att du räknat med.

Som du vet så är Apple TV och Nvidia Shield inte på något vis identiska även om de ämnar lösa samma "problem". Det finns en hel del skillnader som kan tolkas som fördelar eller nackdelar, vilken enhet som passar är högst individuellt. Så gott som alla Apple TV VS Nvidia Shield artikla\trådar utgår man från usercase innan man fäller rekommendation allt annat tolks bara som bias. Samma gäller såklart frågan om Plex och Kodi.

Personligen kör jag Nvidia Shield TV och Kodi, har sneglat ett par gånger på Apple TV men det har alltid fallit bort av olika anledningar. Plex har jag kört en hel del men det har utan tvekan sina nackdelar, dessutom passar det inte mitt usercase.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det där är väl ändå inte det folk klagar på? Sista raden som ingen ser? Du har dessutom den gamla launchern.

Nu har jag inget smidigt sätt att lägga in bilder från min Shield till detta inlägg, så jag har tagit ett kort med mobilen. Det här är nog vad folk syftar mer på när dom pratar om den "reklam" som har tillkommit?

Jag är faktiskt helt okej med reklamen. Den är, trots allt, på en helt annan flik än den jag använder:

Reklam i sig är jag förstås inte intresserad av - t.ex. sånt som dyker upp på Youtube (därav SmartTubeNext). Däremot så är jag intresserad av att hitta filmer och serier som jag annars kanske hade missat, så att få tips på sådant baserat på vad jag har tittat på har jag inget emot.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Varför skulle man vilja det? Jag kör allt via Apple TV.

Därför många har andra enheter på andra HDMI inputs? PS5, Xbox, PC, Förstärkare etc etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

behövs inte. Atmos via DD+ är bra nog.

Mellanmjölk…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Mellanmjölk…

Jag har druckit mellanmjölk hela mitt liv. Vilken mjölk ska det vara då?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har druckit mellanmjölk hela mitt liv. Vilken mjölk ska det vara då?

Den du tycker passar just dig bäst?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Den du tycker passar just dig bäst?

Nja. För om man menar att DD+ med Atmos är "mellanmjölk" så menar man uppenbarligen att det finns bättre mjölk (TrueHD Atmos).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Dagens skämt. Kodi kan allt som Plex kan och mycket, mycket mer. Airplay fungerar enbart om man har Apple-enheter hemma, vilket många inte har.

Edit: Med det sagt så har jag ingenting emot Plex. Plex är underbart om man har behoven som det täcker. Kodi, å andra sidan, gör allt Plex gör tack vare plugins och ansluter lika smidigt till din Plex-share som Plex gör.

Off topic: Använd gärna knappen "Citera flera" när du tänker citera flera. På så sätt kan du smidigt göra det i ett och samma inlägg, vilket även är det som föredras på forumet.

Nog för att Kodi är bra och allt men nej den klarar inte av allting Plex kan. Matchning av media genom Tvdb, Tmdb och plex egna agent är extremt mycket bättre än vad kodi har att erbjuda, och all media överseende för den delen är sämre i kodi i långa vägar. Plex har även ett stort övertag när de gäller till flera användare både inom huset och utanför huset. Man kan jätteenkelt komma åt sitt bibliotek från servern vart som helst med exakt identiskt konfigurering på nån minut medans Kodi inte kan anslutas till utanför hemmet som en server (åtminstone inte bekvämt & enkelt) OCH måste konfigureras invidituellt på varje enhet man vill använda kodi på. Inte på tal om att man måste ta med sig dator/hdd för sin kodi partition. Plex har även bättre metadata hantering, databas backup, bättre appstöd, texthantering, användarvänlighet och musikspelning bara för att nämna några. Jag har använt Kodi och Plex i många år och gillar båda men det går inte att förneka att Plex är ligor framför Kodi i nästan allting förutom illegal streaming via plugins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Som många nämnt: true hd

Om jag inte missminner mig är även stödet för Dolby Vision ganska begränsat till profile 5.
I alla fall enl. produktsidan, folk på reddit verkar dock påstå att även profile 7 fungerar om man spelar upp en fil med med kompatibelt ljudformat.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Skrivet av issue:

Ja nu vet jag inte hur det är med dina hälsa eller din utrustning, men varken jag eller min hårdvara tycker det är direkt jobbigt ifall jag dubbelklickar på en fil som är 100MB eller en fil som är 60GB.
Men kul för dig att du är nöjd med din Apple TV, men TrueHD samt ai 4K uppskalning får iaf mig att välja Nvidia Shield före Apple TV. Jag funderade på att ersätta min Shield med en Apple TV men den är tyvärr fortfarande lite för kass

ATV har också upscaling till 4K. Dock låter jag min A90J. Sköta det istället.

En shield är dessutom brutalt ful. Sämre fjärrkontroll. Laggigare interface. Saknar samma appstöd som ATV. För kass helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det där är väl ändå inte det folk klagar på? Sista raden som ingen ser? Du har dessutom den gamla launchern.

Jag har ingen reklam på min, har kört Wolf Launcher sedan dag 1, bilden är från reddit.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Nog för att Kodi är bra och allt men nej den klarar inte av allting Plex kan. Matchning av media genom Tvdb, Tmdb och plex egna agent är extremt mycket bättre än vad kodi har att erbjuda, och all media överseende för den delen är sämre i kodi i långa vägar. Plex har även ett stort övertag när de gäller till flera användare både inom huset och utanför huset. Man kan jätteenkelt komma åt sitt bibliotek från servern vart som helst med exakt identiskt konfigurering på nån minut medans Kodi inte kan anslutas till utanför hemmet som en server (åtminstone inte bekvämt & enkelt) OCH måste konfigureras invidituellt på varje enhet man vill använda kodi på. Inte på tal om att man måste ta med sig dator/hdd för sin kodi partition. Plex har även bättre metadata hantering, databas backup, bättre appstöd, texthantering, användarvänlighet och musikspelning bara för att nämna några. Jag har använt Kodi och Plex i många år och gillar båda men det går inte att förneka att Plex är ligor framför Kodi i nästan allting förutom illegal streaming via plugins.

Lite jobbigt att läsa allt när det är en vägg av text.

Hela poängen med mitt inlägg som du citerade är att man kan ansluta till sin Plex-share med Kodi och på så vis få exakt samma funktioner som med Plex. Du nämner matchning av media genom bl.a. Tvdb, Tmdb och allt sådant sköts av servern - dvs. din Plex-share.

Så även om du tycker att Plex hanterar matchning av media bättre så spelar det ingen roll i det här fallet.

Kodi har inga problem med flera användare eller synkronisering av bibliotek, timestamps osv mot Plex. Samma gäller att komma åt sin Plex-share utanför hemmet.

Allt du nämner är sådant som Kodi har stöd för när man ansluter till sin Plex-share.

Edit: Om du är intresserad på riktigt så finns mer information här.

Skrivet av MatteN:

Jag har ingen reklam på min, har kört Wolf Launcher sedan dag 1, bilden är från reddit.

Vet inte vad det hade med mitt svar på ditt inlägg att göra. Det som var markerat på bilden är inte den typ av reklam folk klagar på. Mitt inlägg gäller fortfarande.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Lite jobbigt att läsa allt när det är en vägg av text.

Hela poängen med mitt inlägg som du citerade är att man kan ansluta till sin Plex-share med Kodi och på så vis få exakt samma funktioner som med Plex. Du nämner matchning av media genom bl.a. Tvdb, Tmdb och allt sådant sköts av servern - dvs. din Plex-share.

Så även om du tycker att Plex hanterar matchning av media bättre så spelar det ingen roll i det här fallet.

Kodi har inga problem med flera användare eller synkronisering av bibliotek, timestamps osv mot Plex. Samma gäller att komma åt sin Plex-share utanför hemmet.

Allt du nämner är sådant som Kodi har stöd för när man ansluter till sin Plex-share.

Så du menar alltså att du använder dig ut av Plex och alla dess funktioner för att få allting att fungera osv och sen skickar du en share till Kodi som du sedan använder som spelare istället? Det bara bekräftar hur mycket bättre Plex är på att hantera & fungera som en mediabibliotek/server.

Kodi på egen hand har inte den bästa hanteringen av flera användare för mer än en enhet, speciellt utanför hemmet minst sagt. Det är en anledning varför fler och fler väljer Plex/Emby/Jellyfin över Kodi nuförtiden.

Permalänk
Medlem

Kodi med Plex tillägget, win!

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Det är därför jag skriver att man bara får ut DD+ från Disney+.

Så varför skriver du att AppleTV inte klarar det? Det som att sälja blyfri köttfärs. Eller klaga på att Pioneers förstärkare inte klarar displayport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Så du menar alltså att du använder dig ut av Plex och alla dess funktioner för att få allting att fungera osv och sen skickar du en share till Kodi som du sedan använder som spelare istället? Det bara bekräftar hur mycket bättre Plex är på att hantera & fungera som en mediabibliotek/server.

Kodi på egen hand har inte den bästa hanteringen av flera användare för mer än en enhet, speciellt utanför hemmet minst sagt. Det är en anledning varför fler och fler väljer Plex/Emby/Jellyfin över Kodi nuförtiden.

Jag personligen använder inte Plex, då jag inte har behov av en lokal enhet med media, men om behovet hade funnits så absolut!

Det finns ingen anledning att inte få det bästa ur båda världar.

Har aldrig sagt att Plex som bibliotek/server är sämre.

Edit: För att klargöra: Kodi i sig, helt utan tillägg - är ganska kasst. Det är tilläggen och möjligheten till mer kontroll över funktioner, utseende och annat som gör det överlägset som klient.

Det är helt klart smidigare att starta Plex på en ny enhet och ansluta till sin server än att starta Kodi på en ny enhet och ansluta till en Plex-server, men det görs generellt bara en gång per enhet. Har man många enheter och är fast i Plex-träsket så kan det vara mycket smidigare med en Plex-klient förstås och det säger jag ingenting emot.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så varför skriver du att AppleTV inte klarar det? Det som att sälja blyfri köttfärs. Eller klaga på att Pioneers förstärkare inte klarar displayport.

Jag har aldrig skrivit att AppleTV inte klarar DD+. Det är TrueHD tillsammans med Atmos den inte klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Som många nämnt: true hd

Om jag inte missminner mig är även stödet för Dolby Vision ganska begränsat till profile 5.
I alla fall enl. produktsidan, folk på reddit verkar dock påstå att även profile 7 fungerar om man spelar upp en fil med med kompatibelt ljudformat.

Ja du kan trigga Dolby Vision med Profile 7 på Shielden, men även om du får DV loggan så visar den inte korrekta färger, bara söka på Red Push för se problemet, så det är bara Profile 5 som finns på streamingtjänsterna som den spelar rätt.

Och dem som jämför Apple TV med Nvidia Shield gör som vanligt väldigt dåliga jämförelser, Apple TV är absolut ingen dålig produkt, men dem allra flesta som väljer Shielden över är såklart pga TrueHD men även gissningsvis DTS HD/DTS:X och för min egen del: PGS subs

Permalänk

Avinstallerade bara de appar som jag inte har aktivt konto på som Disney. m.m och gjorde en omstart så nu kommer det bara tips på filmer och serier som jag har konto hos och bara de appar jag har installerade.

Glömde skriva en sak
Permalänk
Medlem

Standard modellen är skräp, köp INTE

Av någon anledning som jag inte kommer ihåg så köpte jag standard modellen o inte Pro (DUH).. funkade hur bra som helst tills vi uppgraderade till en LG 4k OLED TV. Men, pga det begränsade minnet i standard modellen så är det helt omöjligt o köra 4k HDR filmer i Plex utan att filmen stoppar då o då. Otroligt irriterande, finns en mängd trådar som beskriver problemet. Har testat o stänga av alla onödiga Google services osv. men har ändå samma problem. Lösningen har varit o köra Plex på Xbox Series X som har funkat Ok.. inte perfekt då Dolby Vision inte funkar i Plex på Xbox men allt annat har varit Ok.

Pro modellen verkar inte ha samma problem så kan rekommendera att inte "snåla", köpt Pro modellen!