Nvidia Shield TV får Android TV 11 med låglatens-läge och bättre kontrollerstöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Stöd för TrueHD atmos?

Väntar själv på nästa version, har själv apple tv men synd att Apple gimpar hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Apple TV 4K finns och borde klara att skicka Dolby TrueHD och Atmos. Men Kodi och Plex? Kan man med största sannolikhet glömma. Som är väl den största anledningen till att man väljer en Shield.

Apple TV 4K klarar inte skicka TrueHD med Atmos-metadata heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

För Apple TV inte klarar skicka Dolby TrueHD och Atmos till ens hemmabiosystem.

Jag skaffade en Apple TV 4k enbart för att min Nvidia Shield inte klarade av Atmos från Disney+. Funkar klockrent på Apple TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Kan man byta input på sin tv via Apple fjärren eller viceversa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cray:

Jag skaffade en Apple TV 4k enbart för att min Nvidia Shield inte klarade av Atmos från Disney+. Funkar klockrent på Apple TV.

Ja, men det är inte Dolby TrueHD med Atmos. Du får bara ut DD+ med Atmos från Disney+.
Vill man köra passthrough med lossless-ljud tillsammans med Atmos i samma bitstream så stödjs inte det av Apple TV 4K.

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

För Apple TV inte klarar skicka Dolby TrueHD och Atmos till ens hemmabiosystem.

Jodå går utmärkt. Använder Atmos via min Apple TV till en Sonos Arc varje dag. Du sprider fake news.

https://support.apple.com/en-us/HT204069

Permalänk
Skrivet av pålis:

Kan man byta input på sin tv via Apple fjärren eller viceversa?

Varför skulle man vilja det? Jag kör allt via Apple TV.

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Ja, men det är inte Dolby TrueHD med Atmos. Du får bara ut DD+ med Atmos från Disney+.
Vill man köra passthrough med lossless-ljud tillsammans med Atmos i samma bitstream så stödjs inte det av Apple TV 4K.

Du hör ingen skillnad ändå.

Permalänk
Skrivet av ryeshack:

Apple TV 4K finns och borde klara att skicka Dolby TrueHD och Atmos. Men Kodi och Plex? Kan man med största sannolikhet glömma. Som är väl den största anledningen till att man väljer en Shield.

Varför hittar du på? Jag kör plex. Fungerar hur bra som helst. Den är oerhört kompetent på att spela upp filformat så kan man köra direct play på i stort sett allt så Servern slipper transcoda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jodå går utmärkt. Använder Atmos via min Apple TV till en Sonos Arc varje dag. Du sprider fake news.

https://support.apple.com/en-us/HT204069

Men hallå? Vad är det som du inte fattar? Det du kör är Dolby Digital Plus med Atmos, det är INTE Dolby TrueHD tillsammans med Atmos. För det klarar den inte.

Permalänk
Skrivet av Mellis:

Kodi och Google Cast.

Kodi är bara en sämre version av plex. Varför ska du Casta när du har en enhet som du kan spela upp på? Airplay fungerar i så fall minst lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kodi är bara en sämre version av plex. Varför ska du Casta när du har en enhet som du kan spela upp på? Airplay fungerar i så fall minst lika bra.

Dagens skämt. Kodi kan allt som Plex kan och mycket, mycket mer. Airplay fungerar enbart om man har Apple-enheter hemma, vilket många inte har.

Edit: Med det sagt så har jag ingenting emot Plex. Plex är underbart om man har behoven som det täcker. Kodi, å andra sidan, gör allt Plex gör tack vare plugins och ansluter lika smidigt till din Plex-share som Plex gör.

Off topic: Använd gärna knappen "Citera flera" när du tänker citera flera. På så sätt kan du smidigt göra det i ett och samma inlägg, vilket även är det som föredras på forumet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Stöd för TrueHD atmos?

Väntar själv på nästa version, har själv apple tv men synd att Apple gimpar hårdvaran.

behövs inte. Atmos via DD+ är bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du hör ingen skillnad ändå.

Vafan är det för påstående? DU kanske inte hör skillnad med en soundbar. Men vilken idiot som helst skulle kunna höra skillnad i ett riktigt hemmabiosystem. Tydligast är vid de riktigt låga frekvenserna. Har man en kompetent subwoofer så är det natt och dag i skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

behövs inte. Atmos via DD+ är bra nog.

.. för dig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mockasin:

Ja, men det är inte Dolby TrueHD med Atmos. Du får bara ut DD+ med Atmos från Disney+.
Vill man köra passthrough med lossless-ljud tillsammans med Atmos i samma bitstream så stödjs inte det av Apple TV 4K.

Ok, det var nytt för mig.

Vilka streamingtjänster skickar ut Dolby TrueHD med Atmos?

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Men hallå? Vad är det som du inte fattar? Det du kör är Dolby Digital Plus med Atmos, det är INTE Dolby TrueHD tillsammans med Atmos. För det klarar den inte.

Jodå den klarar det utan problem. Är en licensfråga. Då ingen hör någon skillnad så har Apple valt att skippa den. Men hårdvaran klarar av det.

Permalänk
Skrivet av Cray:

Ok, det var nytt för mig.

Vilka streamingtjänster skickar ut Dolby TrueHD med Atmos?

Ingen. Det är bara Blu-rays som har det. Därför är det helt onödigt på en enhet som är till för streaming appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Du hör ingen skillnad ändå.

Ett otroligt dåligt argument...

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Vafan är det för påstående? DU kanske inte hör skillnad med en soundbar. Men vilken idiot som helst skulle kunna höra skillnad i ett riktigt hemmabiosystem. Tydligast är vid de riktigt låga frekvenserna. Har man en kompetent subwoofer så är det natt och dag i skillnad.

Nope.

Sett flera blindtester. Ingen skillnad. Du bara tror det. Placebo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Jodå den klarar det utan problem. Är en licensfråga. Då ingen hör någon skillnad så har Apple valt att skippa den. Men hårdvaran klarar av det.

På samma sätt som att "ingen använder MMS" så dom skippade det till Iphone.

.. tills dom lade till stöd för MMS förstås. Apple vet ju bäst.

Tror vi kan avsluta diskussionen där faktiskt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

På samma sätt som att "ingen använder MMS" så dom skippade det till Iphone.

.. tills dom lade till stöd för MMS förstås. Apple vet ju bäst.

Tror vi kan avsluta diskussionen där faktiskt.

Nej vem fan använder mms?

Vilka streamingsiter skickar ut Dolby TrueHD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vilka streamingsiter skickar ut Dolby TrueHD?

Edit: Nej, nu får vi sluta mata trollet. Jag ger mig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej vem fan använder mms?

Vilka streamingsiter skickar ut Dolby TrueHD?

Min plexserver.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Edit: Nej, nu får vi sluta mata trollet. Jag ger mig.

Lista vilka streamingsidor du kan få Dolby TrueHD ifrån. Du är den som trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Skrivet av LeVvE:

Känner lite samma fast åt andra hållet, varför köra Apple TV när Shield TV finns? Enda anledningen jag kan tänka mig är om man sitter fast i Apples ekosystem.

Och kör man PC till Tv behövs ingen av dom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av issue:

Min plexserver.

Ja orkar man ladda ner onödigt stora filer så. Men det är nog mindre än 0,1% av de som köper en streaming box som gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja orkar man ladda ner onödigt stora filer så. Men det är nog mindre än 0,1% av de som köper en streaming box som gör.

Ja nu vet jag inte hur det är med dina hälsa eller din utrustning, men varken jag eller min hårdvara tycker det är direkt jobbigt ifall jag dubbelklickar på en fil som är 100MB eller en fil som är 60GB.
Men kul för dig att du är nöjd med din Apple TV, men TrueHD samt ai 4K uppskalning får iaf mig att välja Nvidia Shield före Apple TV. Jag funderade på att ersätta min Shield med en Apple TV men den är tyvärr fortfarande lite för kass

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan inte se varför man skulle vilja ha en shield över en Apple TV.

Dolby Atmos TrueHD.

https://youtu.be/qLxjL2NxZy8?t=1042

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Och kör man PC till Tv behövs ingen av dom.

Nej men en PC brummar, drar mer ström, har jobbigt interface, dyrare, ingen fjärr, ingen chromecast, behöver uppdateras.

Skulle inte orka med en HTPC igen 😬 .