Snabbkoll: Russin i lussekatter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Självklart ska det vara russin i lussebullarna. MEN, bara två. Finns inget värre än lussebullar där någon slängt ned en burk russin i degen.

Ja russin är okej om man är beredd. De funkar inte som överraskningsmoment!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Lussekatter ska naturligtvis inte innehålla några russin, utan korinter, en i varje snurr. Inser man inte skillnaden ska man inte baka lussekatter, eller göra något annat öht.

Permalänk
Medlem

Har inget emot russin i lussebullarna, men föredrar pärlsocker.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

ska även va russin i degen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja och de skall sitta på rätt plats, ett russin i mitten på vardera kringla. Två russin per lussebulle, enligt tradition. Att baka in i degen är bara nåt påfund för att göra det lättare att massproducera (och svårare att peta bort för de som inte gillar russinen).

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KilleKalleKarlssonKuff:

Lussekatter ska naturligtvis inte innehålla några russin, utan korinter, en i varje snurr. Inser man inte skillnaden ska man inte baka lussekatter, eller göra något annat öht.

Perfekt att du bevisar hur fel alla har som vill ha sina jävla russin och förpesta livet för resten av oss XD

Permalänk

Jag tycker russin inte tillför något positivt i lussekatter. Det känns som att någon bara har satt dem där för att det ska se snyggt ut. Däremot passar de mycket bra i andra bröd som stollen.
Russin ska dock då ligga i en rombad före så de får god smak.

Permalänk
Medlem

Extra russin!
Extra saffran!

Annars kan man lika gärna äta en kanelbulle.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Lego Master

Mer russin åt folket! Saffran däremot räcker med ett halvt milligram per år ungefär. Folk går ju helt bananas inför varje jul och försöker överdosera eller nåt.

Relaterat: vörtbröd med russin är en av juletidens faktiska höjdpunkter. Med gott smör, en god ost, skånsk stark senap och skinka (helst skivad julskinka, men egentligen all slags påläggsskinka funkar) så är det en av de allra bästa grejjorna med den här mörka jävla årstiden.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
DingDongerMcDongface

Som jag sa till övriga på redaktionen för en stund sen, vanliga russin är big no. Däremot gör min mamma en variant på en typ lussebulle-längd/fläta där fyllningen består av mandelmassa och romrussin, alltså russin som fått ligga och bada i en rom-blandning ett tag. Det är svingott.

Permalänk
Medlem

Russin är riktigt gott att äta bara så där.
Men russin i bakverk eller bröd är en big no no. Antingen pillar jag ur eller så sväljer jag fortast möjligt så det inte kommer upp igen. Russin smakar verkligen inte gott efter att de blivit uppvärmda.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska stoppa i extra russin i degen om det blir något lussekattsbak här i år.

Russin är gott!

I allt!

Gärna med extra russin... i allt!

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja russin är okej om man är beredd. De funkar inte som överraskningsmoment!

--------

Förövrigt så skall det vara två russin. Och de äts.

Permalänk
Medlem

Självklart russin, precis som i vörtbröd.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JonasT:

Självklart ska det vara russin i lussebullarna. MEN, bara två. Finns inget värre än lussebullar där någon slängt ned en burk russin i degen.

Jag är ganska säkert på att det till och med är olagligt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av landmarks:

Som jag sa till övriga på redaktionen för en stund sen, vanliga russin är big no. Däremot gör min mamma en variant på en typ lussebulle-längd/fläta där fyllningen består av mandelmassa och romrussin, alltså russin som fått ligga och bada i en rom-blandning ett tag. Det är svingott.

Något annat man gärna få marinera i rom innan själva baket är saffranen!

Permalänk
Medlem

OM jag äter så spelar det ingen roll.

Bara moffa in i ansiktshålet, skölja ner med kaffe eller julmust

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av UndaC:

Jag är ganska säkert på att det till och med är olagligt.

Jepp! Finns till och med en passage om det i Genèvekonventionerna.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av UndaC:

Jag är ganska säkert på att det till och med är olagligt.

Pfft, vadå? Grovt vållande till annans välbehag?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Medveten om att jag riskerar bli permanent bannad vill jag framföra min ståndpunkt att lussebullar är överskattat trams. Bara tråkig deg, slöseri med såväl tid som kalorier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag är ganska säkert på att det till och med är olagligt.

Det finns ett prejudicerande fall i HD från 1905 som fastställer att russin SKA utgöra minst 15% av degens totala vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inga russin, ingen saffran.

Då kan du lika gärna äta en vetebulle.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av JonasT:

Jepp! Finns till och med en passage om det i Genèvekonventionerna.

Ligger den bredvid "mikra inte fisk på jobblunchen"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

JA!

OBS!
Russin ska dock läggas i blöt ordentligt innan de pillas in i degen. Annars har de omvänd effekt och tar bort saftigheten från brödet. Russin ska tillföra saftighet - Inte tvärtom!

Tack för tipset. Älskar när man lär sig något nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Som jag sa till övriga på redaktionen för en stund sen, vanliga russin är big no. Däremot gör min mamma en variant på en typ lussebulle-längd/fläta där fyllningen består av mandelmassa och romrussin, alltså russin som fått ligga och bada i en rom-blandning ett tag. Det är svingott.

Fy farao! Inte kan du ha mandelmassa i fyllningen, det är ju svinäckligt! Förövrigt ska det vara russin på en lussekatt. Helst två, men fler funkar också.

Visa signatur

If it works, it works.

Permalänk
Medlem

Ja, till russin, men pilla in dem i degen, så att dem inte bränns på toppen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Det finns ett prejudicerande fall i HD från 1905 som fastställer att russin SKA utgöra minst 15% av degens totala vikt.

Har du en länk? 🤣 skulle vara kul att se

Permalänk
Medlem
Skrivet av blixt3n:

Har du en länk? 🤣 skulle vara kul att se

Jag har den här på datorn, vänta lite…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Ligger den bredvid "mikra inte fisk på jobblunchen"?

Nej micra fisk ligger under spöstraff.

Permalänk
Medlem

Såklart. Lite klass på det!

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980