Nvidias drivrutiner vill inte fungera, behöver köra windows egna

Permalänk

Nvidias drivrutiner vill inte fungera, behöver köra windows egna

Vet inte riktigt hur jag skall börja för att det inte skall blir för långrandigt. För tre veckor sedan började ett spel (Mechwarrior Online) krångla. Ibland när man alt-tabbade så dog signalen till skärmen, det enda man såg var skärmens OSD som sa [Ingen Signal] det verkade ske oftast om man gjorde det i fel ögonblick när skärmen blev svart en kort stund mellan menyskärmarna innan själva matchen. Det blev tyvärr till att trycka på reset.

Jag spelade inte på tre veckor och allt har fungerat, även andra (dock äldre och mindre krävande) spel. Igår gjorde jag ett nytt försök med samma resultat men detta var första gången det hände i själva spelet och inte i någon av menyerna.

På spelets forum gavs förslag om att det kanske var mitt nätagg som höll på att ge upp eftersom spelet är slarvigt kodat och kan enligt utsago höja fps groteskt mycket i meny och köskärmarna. Jag fick rådet att gå in i NVIDA kontrollerna och begränsa fps till 60 vilket jag gjorde.

Menyerna och matchmakingen fungerade men när själva matchen skulle starta hände samma sak igen.

Problemet är att nu är signalen borta även när jag startar om Windows. Den kan startas i felsäkert läge men så fort jag försöker boota i normalt läge så är signalen borta. Man ser bios skärmen och sedan börjar Windows ladda, loggan syns och signalen försvinner just som loggan skall försvinna och innan login skärmen skall dyka upp.

Jag avinstallerade NVIDIA drivarna och all relaterad programvara i felsäkert, även biblioteket där de packats upp så de inte skulle autoinstalleras igen.

Nu sitter jag här på Windows Default drivrutiner med fel upplösning. Jag provade att ladda hem hela kittet från Nvidia och installera om men när jag gjorde det så var det samma visa igen.

Vad tror ni är det hårdvarurelaterat som dom hävdade på spelets forum? Själv är jag inte så säker på det. Allt fungerar ju utom när jag försöker driva kortet med Nvidias drivrutiner. Det är som om den där inställningen till 60 fps orsakade det och på något mystiskt vis hänger med.

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Tror det är nått skräp kvar från drivern som spökar. Testa att rensa allt som har med nvidia drivrutinen att göra med hjälp av DDU i felsäkert läge.
Sen installerar du drivrutinen på nytt.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most

Permalänk
Hedersmedlem

Läs detta först:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Har du provat med någon annan skärm? Annan skrämkabel? Provat skärmen med någon annan dator?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Läs detta först:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Har du provat med någon annan skärm? Annan skrämkabel? Provat skärmen med någon annan dator?

Nej men jag sitter ju och skriver på datorn i detta nu i normalt läge, det är bara det att jag inte kan använda Nvidia drivarna.

Permalänk
Skrivet av Mrwite:

Tror det är nått skräp kvar från drivern som spökar. Testa att rensa allt som har med nvidia drivrutinen att göra med hjälp av DDU i felsäkert läge.
Sen installerar du drivrutinen på nytt.

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Skall pröva.

Permalänk

Nej det fungerade inte med DDU. Den startar med Nvidia drivarna som jag nu installerade i felsäkert men så fort man försöker boota i vanligt är det samma visa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Diversion:

Nej det fungerade inte med DDU. Den startar med Nvidia drivarna som jag nu installerade i felsäkert men så fort man försöker boota i vanligt är det samma visa.

Låter i så fall som att du skulle kunna vara något fel på ditt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

Låter i så fall som att du skulle kunna vara något fel på ditt grafikkort.

Jag laddade hem några riktigt gamla drivrutiner från 2013. De fungerade, en gång. När jag startade om var problemet tillbaka.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna testa att återställa Windows, men välj "Keep my files" så försvinner inget. Testa även uppdatera vBIOS på gpun och se om det hjälper.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Du skulle kunna testa att återställa Windows, men välj "Keep my files" så försvinner inget. Testa även uppdatera vBIOS på gpun och se om det hjälper.

Jag försökte återställa Windows men det går inte av någon mystisk anledning, jag gjorde det i somras men nu fungerar det inte. Jag har en 7 år gammal image men vill helst inte gå till sådana ytterligheter. Hur uppdaterar man vBIOS, är det inifrån Nvidias programvara så går det ju inte i mitt fall. Märkligt ändå att kortet fungerar med standard VGA men på 1600x1200. om det inte varit för det hade det kvittat tills jag byter dator.

Permalänk

(Löst kanske?)

Körde med Windows drivrutiner i en dag men på kvällen körde jag CleanMyPC och den hittade flera nycklar som var knutna till Nvidia. Det tyckte jag var underligt då jag dels kört DDU men också CleanMyPC EFTER den sista avinstalleringen och då fanns inget där. Jag tryckte i alla fall på ta bort eftersom jag ändå ställt in mig på att hanka mig fram på standard VGA adapter tills den nya dator om ett par månader. Sedan tänkte jag, att jag gör ett sista försök.

Jag laddade inte hem de nyaste drivarna från Nvidia utan lät Windows ta hem äldre från 2018 (391.35) och då fungerade det. När jag tittade i Nvidia Control Panel så fanns inte möjligheten att ställa in FPS där som när det kajkade ur (då körde jag senaste versionen). Uppenbarligen är det någon relativt ny feature.

Jag undrar om det var det som var orsaken, kanske mitt gamla kort inte gillade det. Det kan ju också vara som dom sade på Mechwarriorforumet att det är PSU:n men den är bara 4 år gammal och dessutom överdimensionerd för datorn, med andra ord har den inte lastats med mer än kanske 1/3 av sin kapacitet ens när jag spelat. Jag hoppas det håller i sig.