LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem

Fick hem den nya uppdateringen imorse, vad skönt att kunna stänga av "No Signal" meddelandet och bara mötas av bildspelet med olika tavlor när man startar tvn

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Bildexpert 📺

Fascinerande hur lång tid det tagit för LG:s HK i Korea att till slut inse att den där "No Signal" eller "Inte programmerad" var den mest onödiga förfulningen och värd lite resurser.

Det har påpekats i många år. Av många. Såväl från LG-personal på de lokala kontoren runt om i Europa som av testare, recensenter och vanliga användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Fick hem den nya uppdateringen imorse, vad skönt att kunna stänga av "No Signal" meddelandet och bara mötas av bildspelet med olika tavlor när man startar tvn

Det ser jag fram emot! Ska genast se om den finns tillgänglig när jag kommer hem från jobbet. Blev snopen när jag letade efter att stänga av den där skiten när TV:n var ny utan att hitta någon inställning för det... haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Det ser jag fram emot! Ska genast se om den finns tillgänglig när jag kommer hem från jobbet. Blev snopen när jag letade efter att stänga av den där skiten när TV:n var ny utan att hitta någon inställning för det... haha

Jag sökte i tvns meny efter uppdateringen och då poppade den upp och installerades. Efter installationen tryckte jag på den röda lilla knappen och "voila" så försvann meddelandet. Synd att jag bara har en PS5, jag kan därmed tyvärr inte testa Dolby Vision i 120HZ.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Jag sökte i tvns meny efter uppdateringen och då poppade den upp och installerades. Efter installationen tryckte jag på den röda lilla knappen och "voila" så försvann meddelandet.

Skall kollas direkt när jag kommer hem! Ä N T L I G E N!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strelok:

Hej alla! Jag har haft en CX sedan slutet av november förra året, sparsamt använd mestadels till film och spel. Från och med idag har ett fenomen uppstått som jag inte begriper, det har bildas ett ljusare fält i mitten av TVn, som om det är högre ljusstyrka i mitten av bilden (vertikalt) och normalt på sidorna, fältet är ungefär 70% av bildytan så ganska brett. Man ser det inte när bilden är kolsvart eller vitaste vit, men väldigt framträdande i typ appar när det är en nyans i grått eller blått som bakgrund. Jag har testat att starta om TVn, men inte Pixel-Uppfräschning då detta inte uppstått pga att samma bild visats under en längre period.

Någon som hört om liknande fenomen? Jag har inte läst genom hela denna tråd får jag erkänna men sökningar på Google gav mig inget heller.

Ha en trevlig lördagkväll!

Vill bara meddela att detta försvann lika snabbt som det dök upp, dagen efter så va det borta som om det va en dröm allt ihop!
Någon annan av er här inne som stött på någon bugg i dessa tv apparater?
En annan fråga när jag ändå håller på, någon som kör PLEX-appen och transkodar om ljudet från DTS till nått som går att spela upp?

Ha en bra onsdagkväll!

Visa signatur

[Ryzen R7 5800X3D] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [2x16GB Kingston Fury @3733MHz CL16] [Red Devil AMD Radeon™ RX 6750 XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

OLED är normalt tvärtom mot vad du beskriver. De "dimmar upp" med vit text på svart bakgrund – i synnerhet Philips.

Upplevde du att det dimmade ned och blev ljussvagare med vit text på svart bakgrund på en OLED var det främst en fråga om inställningarna. Det finns ganska många inställningar som påverkar detta, så fullt förklarligt om du upplevde något annat än vad jag beskriver ovanför.

Sonys OLED är väl de jag sett kan få ett konstant ljusflöde oavsett bildens innehåll. Inom vissa gränser förstås.

Tack för det! Jag kanske kan tänka mig att köpa en OLED trots allt, frågan är om SONY är värt prispåslaget samt om Philips gör ett bättre jobb än LG. Jag har fått rådet att skaffa en Android TV istället för någon med WebOS eller annat.
När jag skrev "som jag förstått det" så menar jag inte att jag provat OLEDs utan jag har läst användares något upprörda inlägg på nätet om att de inte lyckas handskas med sina LG apparater och att det handlade om just bilder som är lite väl mörka mot vad de kanske borde vara.
Men om det är möjligt att justera bort är jag jättenöjd med det, men jag kommer dra öronen åt mig om det är som de billiga LCD LG apparaterna jag provade som dimmar ner mörk bild och inte ens har en begriplig samling inställningar för att justera av eller på dimmningen.

Som sagt, tack för responsen Laxpudding!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Luminous:

Tack för det! Jag kanske kan tänka mig att köpa en OLED trots allt, frågan är om SONY är värt prispåslaget samt om Philips gör ett bättre jobb än LG. Jag har fått rådet att skaffa en Android TV istället för någon med WebOS eller annat.
När jag skrev "som jag förstått det" så menar jag inte att jag provat OLEDs utan jag har läst användares något upprörda inlägg på nätet om att de inte lyckas handskas med sina LG apparater och att det handlade om just bilder som är lite väl mörka mot vad de kanske borde vara.
Men om det är möjligt att justera bort är jag jättenöjd med det, men jag kommer dra öronen åt mig om det är som de billiga LCD LG apparaterna jag provade som dimmar ner mörk bild och inte ens har en begriplig samling inställningar för att justera av eller på dimmningen.

Som sagt, tack för responsen Laxpudding!

Finns alltid någon som inte får ordning på sin TV och har någon form av alldeles egen preferens om för mörk eller för ljust. Man kommer långt på LG:s OLED i fråga om att ge bilden önskade egenskaper. Philips är tvärtom - försöker man ge bilden andra egenskaper än vad Philips vill att du ska ha blir det som regel en försämring.

Permalänk
Medlem

Köpte mig nyss en LG OLED CX och fick den kalibrerad i butiken där jag köpt den.
Fick med mig hem en bunt papper med "Pre-calibration settings" och "Post-Calibration Settings".
Har dock lite frågor gällande detta som kanske någon kan besvara.

Där det står "pre-calibration settings" är Picture mode: Eco och "Post-calibration settings" är picture mode: Expert.
Innebär det att calibreringen endast är korrekt när jag kör i "expert mode" ? Vad händer då om jag skall spela på min PS5 och den byter till "game-mode". Då får jag inte längre utnyttja bilden som är rätt kalibrerad? Samma sak gäller när det spelar klipp som är "HDR". Då byter TVn automatiskt till "standard" och "expert mode" finns inte att välja längre.

På pappret jag fick står det även "Gamma: 2.2, Brightness 49" etc. Och detta stämmer överens med inställningarna. Däremot står det även "High: Red-2, Green 1, Blue -1" och "Low: Red 0 , Green -7, Blue 5".
När jag kollar i "färgerna" på varje mode så är inget där justerat. Eller är det inställningar som man inte kommer åt eller har inställningarna försvunnit när jag uppdaterat firmware vilket jag gjorde när jag tog hem TVn?

Undrar även hur brudreduceringen fungerar? Har kollat på en del 4k material via youtube där bilden för det mesta ser briljant ut. Dock så ser jag lite "white noise" på vissa videoklipp och undrar varför man ser detta och ifall "brusreducering" är något man bör aktivera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Köpte mig nyss en LG OLED CX och fick den kalibrerad i butiken där jag köpt den.
Fick med mig hem en bunt papper med "Pre-calibration settings" och "Post-Calibration Settings".
Har dock lite frågor gällande detta som kanske någon kan besvara.

Där det står "pre-calibration settings" är Picture mode: Eco och "Post-calibration settings" är picture mode: Expert.
Innebär det att calibreringen endast är korrekt när jag kör i "expert mode" ? Vad händer då om jag skall spela på min PS5 och den byter till "game-mode". Då får jag inte längre utnyttja bilden som är rätt kalibrerad? Samma sak gäller när det spelar klipp som är "HDR". Då byter TVn automatiskt till "standard" och "expert mode" finns inte att välja längre.

På pappret jag fick står det även "Gamma: 2.2, Brightness 49" etc. Och detta stämmer överens med inställningarna. Däremot står det även "High: Red-2, Green 1, Blue -1" och "Low: Red 0 , Green -7, Blue 5".
När jag kollar i "färgerna" på varje mode så är inget där justerat. Eller är det inställningar som man inte kommer åt eller har inställningarna försvunnit när jag uppdaterat firmware vilket jag gjorde när jag tog hem TVn?

Undrar även hur brudreduceringen fungerar? Har kollat på en del 4k material via youtube där bilden för det mesta ser briljant ut. Dock så ser jag lite "white noise" på vissa videoklipp och undrar varför man ser detta och ifall "brusreducering" är något man bör aktivera?

https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Köpte mig nyss en LG OLED CX och fick den kalibrerad i butiken där jag köpt den.
Fick med mig hem en bunt papper med "Pre-calibration settings" och "Post-Calibration Settings".
Har dock lite frågor gällande detta som kanske någon kan besvara.

Där det står "pre-calibration settings" är Picture mode: Eco och "Post-calibration settings" är picture mode: Expert.
Innebär det att calibreringen endast är korrekt när jag kör i "expert mode" ? Vad händer då om jag skall spela på min PS5 och den byter till "game-mode". Då får jag inte längre utnyttja bilden som är rätt kalibrerad? Samma sak gäller när det spelar klipp som är "HDR". Då byter TVn automatiskt till "standard" och "expert mode" finns inte att välja längre.

På pappret jag fick står det även "Gamma: 2.2, Brightness 49" etc. Och detta stämmer överens med inställningarna. Däremot står det även "High: Red-2, Green 1, Blue -1" och "Low: Red 0 , Green -7, Blue 5".
När jag kollar i "färgerna" på varje mode så är inget där justerat. Eller är det inställningar som man inte kommer åt eller har inställningarna försvunnit när jag uppdaterat firmware vilket jag gjorde när jag tog hem TVn?

Undrar även hur brudreduceringen fungerar? Har kollat på en del 4k material via youtube där bilden för det mesta ser briljant ut. Dock så ser jag lite "white noise" på vissa videoklipp och undrar varför man ser detta och ifall "brusreducering" är något man bör aktivera?

Om det inte står något känsligt, kan du ta kort på de papperna du fick med o lägga upp? Lite intresserad hur de ser ut.

Samt så är det nog bara ställa i vad som står på dom så ska du se att allt blir bra. Rätta mig nån om ja har fel men förslagsvis borde det va samma inställningar för HDR o Dolby vision som sdr. Bara välja nån preset o ändra.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

Köpte mig nyss en LG OLED CX och fick den kalibrerad i butiken där jag köpt den.
Fick med mig hem en bunt papper med "Pre-calibration settings" och "Post-Calibration Settings".
Har dock lite frågor gällande detta som kanske någon kan besvara.

Där det står "pre-calibration settings" är Picture mode: Eco och "Post-calibration settings" är picture mode: Expert.
Innebär det att calibreringen endast är korrekt när jag kör i "expert mode" ? Vad händer då om jag skall spela på min PS5 och den byter till "game-mode". Då får jag inte längre utnyttja bilden som är rätt kalibrerad? Samma sak gäller när det spelar klipp som är "HDR". Då byter TVn automatiskt till "standard" och "expert mode" finns inte att välja längre.

På pappret jag fick står det även "Gamma: 2.2, Brightness 49" etc. Och detta stämmer överens med inställningarna. Däremot står det även "High: Red-2, Green 1, Blue -1" och "Low: Red 0 , Green -7, Blue 5".
När jag kollar i "färgerna" på varje mode så är inget där justerat. Eller är det inställningar som man inte kommer åt eller har inställningarna försvunnit när jag uppdaterat firmware vilket jag gjorde när jag tog hem TVn?

Undrar även hur brudreduceringen fungerar? Har kollat på en del 4k material via youtube där bilden för det mesta ser briljant ut. Dock så ser jag lite "white noise" på vissa videoklipp och undrar varför man ser detta och ifall "brusreducering" är något man bör aktivera?

Du behöver ofta själv kopiera över inställningarna till de ingångar du använder. Game Mode kommer i stort sett fungera likadant som Expert-lägena här och ge samma respons på reglagen. Dock kan game-läget gråa ut vissa inställningar. Eco-läget går inte att kalibrera, det är per definition oanvändbart.

Tanken med pappret med inställningarna är för att du som användare ska kunna ta tillbaka kalibreringen efter att exempelvis TV:n nollställt via en uppdatering.

Brusreducering bör man som regel aldrig använda. Har alltid negativ effekt på bilden, mjukar upp detaljer och ger mer släp i bilden, särskilt på bild som är av hög kvalitet. Kan hjälpa – subjektivt då – på klipp med låg kvalitet. Men då handlar det om att släta över ett större problem med ett mindre problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver ofta själv kopiera över inställningarna till de ingångar du använder. Game Mode kommer i stort sett fungera likadant som Expert-lägena här och ge samma respons på reglagen. Dock kan game-läget gråa ut vissa inställningar. Eco-läget går inte att kalibrera, det är per definition oanvändbart.

Tanken med pappret med inställningarna är för att du som användare ska kunna ta tillbaka kalibreringen efter att exempelvis TV:n nollställt via en uppdatering.

Brusreducering bör man som regel aldrig använda. Har alltid negativ effekt på bilden, mjukar upp detaljer och ger mer släp i bilden, särskilt på bild som är av hög kvalitet. Kan hjälpa – subjektivt då – på klipp med låg kvalitet. Men då handlar det om att släta över ett större problem med ett mindre problem.

På pappret står det tex "Green: High +2, Low - 1" men när jag väljer grön färg så finns det flera alternativ att ändra på och inget är "high/low".

Men så game mode med samma justeringar som expert blir samma bild? Det är bara olika presets?

Okej förstår gällande brusreducering.
Men varför ser bilden brusig ut ibland?
Skall försöka ta en bild av detta.
Kan även uppleva att på vissa 4k videoklipp som visar solnedgångar så blir det dålig övergång mellan färgerna.
Som om tvn plötsligt var 8-bit likt bilden nedan.

https://www.isolapse.com/wp-content/uploads/2020/08/8-bit-vs-...

Detta sker bara till och från men det sker på videoklipp som ska vara hög kvalité (4k showcase videoklipp) så jag undrar varför detta sker?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

På pappret står det tex "Green: High +2, Low - 1" men när jag väljer grön färg så finns det flera alternativ att ändra på och inget är "high/low".

Men så game mode med samma justeringar som expert blir samma bild? Det är bara olika presets?

Okej förstår gällande brusreducering.
Men varför ser bilden brusig ut ibland?
Skall försöka ta en bild av detta.
Kan även uppleva att på vissa 4k videoklipp som visar solnedgångar så blir det dålig övergång mellan färgerna.
Som om tvn plötsligt var 8-bit likt bilden nedan.

https://www.isolapse.com/wp-content/uploads/2020/08/8-bit-vs-...

Detta sker bara till och från men det sker på videoklipp som ska vara hög kvalité (4k showcase videoklipp) så jag undrar varför detta sker?

RGB-reglagen för vitbalans ligger under vitbalans. Där har du också omkopplaren för High/low. Du har förmodligen varit inne i färgreglagen och då heter reglagen annat, mättnad, ton, ljushet etc. Dessa reglagen drar man sällan i vid kalibrering.

Ifall bilden ser brusigt ibland är det vanligtvis för att den är brusigt inspelad. Samma sak med dålig övergång mellan färgerna. Det är så den är inspelad och Youtube gör ofta saken värre eftersom det är hård komprimering. Detta kan förstärkas ytterligare av TV:n bildlägen, likt Eco-läget, där problemen förstärks.

Detta är en av poängerna med kalibrering. Stäng av så mycket som möjligt av TV:s godtycklighet. Då vet man i högre grad att det man ser i filmen är så filmen ser ut och inget som TV:n adderar.

Permalänk
Medlem

Efter att ha spelat rdr2 på lg cx 55 är det helt klart saker som fattas (eller möjligen inte fattas) när man provade gå tillbaka till vanlig IPS-skärm. Upplösningen var dock 1440 på IPSen. Helt klart trevlig att spela på.

Har dock märkt att skärmen flimmrar med hög frekvens men svagt. Vad kan detta bero på?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kladdpapper:

Har dock märkt att skärmen flimmrar med hög frekvens men svagt. Vad kan detta bero på?

Gissar lite men kan det vara VRR möjligen? Testa stäng av och se om det gör skillnad.
LG OLED har lite issues med gamma-nivåerna under VRR vilket väl ska kunna orsaka lite flimmer om jag fattat rätt.

Eller har du dragit igång OLED Motion pro? Då släcks skärmen varje frame (lite som en tjockskärm) vilket ger lite flimmer.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

På pappret står det tex "Green: High +2, Low - 1" men när jag väljer grön färg så finns det flera alternativ att ändra på och inget är "high/low".

Men så game mode med samma justeringar som expert blir samma bild? Det är bara olika presets?

Okej förstår gällande brusreducering.
Men varför ser bilden brusig ut ibland?
Skall försöka ta en bild av detta.
Kan även uppleva att på vissa 4k videoklipp som visar solnedgångar så blir det dålig övergång mellan färgerna.
Som om tvn plötsligt var 8-bit likt bilden nedan.

https://www.isolapse.com/wp-content/uploads/2020/08/8-bit-vs-...

Detta sker bara till och från men det sker på videoklipp som ska vara hög kvalité (4k showcase videoklipp) så jag undrar varför detta sker?

Vad är det för källmaterial du kollar på? YouTube och andra streamingkällor brukar sällan har särskilt bra kvalité.
Butikskalibreringen har förmodligen gjorts på någon av HDMI-ingångarna och du kan behöva kopiera vitbalans, oled ljusstyrka, kontrast till de övriga ingångarna som du använder inkl inbyggda appar. Det brukar finnas en "apply to all inputs" knapp som är smidig att använda.

Det finns dock flera problem med butikskalibrering i min mening:

1. Panelen kommer att ändra sig mycket under de första hundra timmarna.
2. Du kan inte provköra TVn hemma och hitta en lämplig nivå för ljusstyrka/gamma baserat på omgivningsljuset.
3. I fallet med LGs apparater kan de kalibrerats långt mycket mer exakt med 3DLUT vilket inte heller görs i butik.

Med det sagt så är det en bra grej för att få korrekt bild som möjligt, men personligen kan jag tycka att det är bättre att göra det i hemmiljö när TVn är inkörd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du behöver ofta själv kopiera över inställningarna till de ingångar du använder. Game Mode kommer i stort sett fungera likadant som Expert-lägena här och ge samma respons på reglagen. Dock kan game-läget gråa ut vissa inställningar. Eco-läget går inte att kalibrera, det är per definition oanvändbart.

Tanken med pappret med inställningarna är för att du som användare ska kunna ta tillbaka kalibreringen efter att exempelvis TV:n nollställt via en uppdatering.

Brusreducering bör man som regel aldrig använda. Har alltid negativ effekt på bilden, mjukar upp detaljer och ger mer släp i bilden, särskilt på bild som är av hög kvalitet. Kan hjälpa – subjektivt då – på klipp med låg kvalitet. Men då handlar det om att släta över ett större problem med ett mindre problem.

Jag spelade upp samma klipp på datorn och noterade även där bruset så det är väl troligtvis källan inte TVn som gör bruset.

Har testat att sätta in samma inställningar på "Game mode" som "Expert" men bilden är trots detta inte identisk (kallare i Game Mode). Är det så det blir för att Game Mode skall ha mindre post-processing?

Skrivet av Laxpudding:

RGB-reglagen för vitbalans ligger under vitbalans. Där har du också omkopplaren för High/low. Du har förmodligen varit inne i färgreglagen och då heter reglagen annat, mättnad, ton, ljushet etc. Dessa reglagen drar man sällan i vid kalibrering.

Ifall bilden ser brusigt ibland är det vanligtvis för att den är brusigt inspelad. Samma sak med dålig övergång mellan färgerna. Det är så den är inspelad och Youtube gör ofta saken värre eftersom det är hård komprimering. Detta kan förstärkas ytterligare av TV:n bildlägen, likt Eco-läget, där problemen förstärks.

Detta är en av poängerna med kalibrering. Stäng av så mycket som möjligt av TV:s godtycklighet. Då vet man i högre grad att det man ser i filmen är så filmen ser ut och inget som TV:n adderar.

Jag hittade inställningarna du talade om under vitbalans. Stort tack!

Jag undrar vad som gäller när det kommer till inställningar i HDR läget? Skall jag kopiera mina kalibreringsinställningar till HDR läget också? Klart inställningar är delvis subjektiva men jag vill ha en bild som (precis som du nämnt) inte färgas av TVns inställningar utan är så nära orginal-bilden som möjligt.

Lite mer "offtopic":
Söker en lång HDMI 2.1 kabel för att koppla ihop min dator i andra sidan av rummet till TVn.
Behöver ca 8m kabel och alla 10m HDMI 2.1 kablar jag sett är ofantligt dyra. Hade hellre bara kopplat ihop 2st 5m kablar.
Hittar bra kablar på amazon sverige men ingen "adapter" att koppla samman HDMI 2.1 kablar med?

Tänkte köpa denna kabeln då priset var bra och märket fått bra recensioner.
https://www.amazon.se/dp/B0936VLZYR/ref=twister_B08BJJ3G1S?_e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Jag spelade upp samma klipp på datorn och noterade även där bruset så det är väl troligtvis källan inte TVn som gör bruset.

Har testat att sätta in samma inställningar på "Game mode" som "Expert" men bilden är trots detta inte identisk (kallare i Game Mode). Är det så det blir för att Game Mode skall ha mindre post-processing?

Jag hittade inställningarna du talade om under vitbalans. Stort tack!

Jag undrar vad som gäller när det kommer till inställningar i HDR läget? Skall jag kopiera mina kalibreringsinställningar till HDR läget också?

Lite mer "offtopic":
Söker en lång HDMI 2.1 kabel för att koppla ihop min dator i andra sidan av rummet till TVn.
Behöver ca 8m kabel och alla 10m HDMI 2.1 kablar jag sett är ofantligt dyra. Hade hellre bara kopplat ihop 2st 5m kablar.
Hittar bra kablar på amazon sverige men ingen "adapter" att koppla samman HDMI 2.1 kablar med?

Nej,

På frågan ang kalibrering av HDR ska du inte kopiera över inställningarna från SDR bildlägena till HDR eller Dolby Vison.

För att få bäst resultat när det gäller HDR10 kalibrering är det en 2-punkts vitbalans kalibrering med en anpassad tonmappning som gäller. Dolby Vision har dock fungerade 22-pt reglage (men behöver kalibreras separat precis som HDR).

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

Det går faktiskt i de flesta fall att flytta över tvåsteg vitbalans från SDR-kalibreringen till HDR och det kommer att stämma bättre för HDR. Sedan blir det alltid mer variation ju starkare OLED-panelen ska lysa. Det var först med G1 som jag märkte att HDR behövde en annan vitbalanskalibrering än SDR.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

Har testat att sätta in samma inställningar på "Game mode" som "Expert" men bilden är trots detta inte identisk (kallare i Game Mode). Är det så det blir för att Game Mode skall ha mindre post-processing?

[...]

Lite mer "offtopic":
Söker en lång HDMI 2.1 kabel för att koppla ihop min dator i andra sidan av rummet till TVn.
Behöver ca 8m kabel och alla 10m HDMI 2.1 kablar jag sett är ofantligt dyra. Hade hellre bara kopplat ihop 2st 5m kablar.
Hittar bra kablar på amazon sverige men ingen "adapter" att koppla samman HDMI 2.1 kablar med?

Tänkte köpa denna kabeln då priset var bra och märket fått bra recensioner.
https://www.amazon.se/dp/B0936VLZYR

Game Mode har ett annat vitbalans-reglage som står kallare inställd. Om min anteckningar stämmer heter de färgtemperatur och ska dras till Varm50.

För en lång HDMI-kabel om 8–10 meter och 4K/120-kapacitet (40 Gbps FRL) rekommenderas en AOC-kabel, alltså aktiv optisk kabel. Det brukar blir runt 1000-lappen. Att skarva kortare kablar degraderar signalkvaliteten och ju högre bandbredd, desto känsligare blir det. Du lär inte få 4K/120 att fungera den vägen men kan förstås få bild vid lägre bandbredd, likt 1080p/60.

Kabeln du länkar till verkar mest vara en 13-på-dussinet-kabel. Tveksamt om den är certifierad, men om du köper den kan du alltid skanna av QR-koden och se om den är certifierad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Söker en lång HDMI 2.1 kabel för att koppla ihop min dator i andra sidan av rummet till TVn. Behöver ca 8m kabel och alla 10m HDMI 2.1 kablar jag sett är ofantligt dyra. Hade hellre bara kopplat ihop 2st 5m kablar. Hittar bra kablar på amazon sverige men ingen "adapter" att koppla samman HDMI 2.1 kablar med? Tänkte köpa denna kabeln då priset var bra och märket fått bra recensioner.
https://www.amazon.se/dp/B0936VLZYR/ref=twister_B08BJJ3G1S?_e...

Koppla ihop kablar för att nå 10 m är ingen bra ide, köp en certifierad kabel som garanterat funkar istället, tex https://noerdic.se/collections/certified/products/hdmi-cable-...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Game Mode har ett annat vitbalans-reglage som står kallare inställd. Om min anteckningar stämmer heter de färgtemperatur och ska dras till Varm50.

För en lång HDMI-kabel om 8–10 meter och 4K/120-kapacitet (40 Gbps FRL) rekommenderas en AOC-kabel, alltså aktiv optisk kabel. Det brukar blir runt 1000-lappen. Att skarva kortare kablar degraderar signalkvaliteten och ju högre bandbredd, desto känsligare blir det. Du lär inte få 4K/120 att fungera den vägen men kan förstås få bild vid lägre bandbredd, likt 1080p/60.

Kabeln du länkar till verkar mest vara en 13-på-dussinet-kabel. Tveksamt om den är certifierad, men om du köper den kan du alltid skanna av QR-koden och se om den är certifierad.

Hittar inte denna inställning när jag kör Game Mode (SDR). Dvs när jag kopplat in datorn (nu via HDMI 2.0 då jag inte hade någon annan kabel i hemmet.
Däremot när jag kopplar in min ps5 och HDR game mode aktiveras kan jag där välja temperatur på vitbalans "Kall, Normal, Varm1, Varm2 etc".

Då får man väl punga ut lite mer pengar och köpa sig en ordentlig kabel

Permalänk
Medlem

Jag har vart väldigt intresserad att att hitta en CX/GX efter alla lovord tvn fått. Tyvärr missade jag tåget att köpa en för 14.990 men hittade tillslut en GX Butiksdemo för 16590:- (kändes som ett okej pris) som jag med viss oro köpte då man inte riktigt vet vad den vart med om. Jag har haft tvn i 3 veckor nu. Men jag upplevde inga fel alls på den och bilden var helt fantastisk. Jag kommer från en bättre Bravia LED men denna svärta ger ett helt annan dimension tycker jag. Jag upplever den ljussvagare än min tidigare vilket är lite tråkigt men allt annat väger upp det.

- Har någon tips på bra inställningar för SD, HDR Film och HDR Game ?
- Och hur nojjig behöver jag vara för risken för inbränningar (jag spelar en
hel del på den)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muggen76:

Jag upplever den ljussvagare än min tidigare vilket är lite tråkigt men allt annat väger upp det.

Tänk på att LG:s OLED kommer med ljussensor och strömsparlägen aktiverade från början – utöver att du reglerar belysningen genom flera reglage, samt att det beror på signalen i fråga. HDR är mycket ljusstarkare. Beroende på vilken Sony Bravia du hade innan kan det mycket väl vara så att du får ut mer ljusstyrka bara du ändrar inställningarna.

Permalänk
Medlem

Fjärrkontrollen, har ni också problem med att texten på knapparna i nederkant nöts bort? Helt effin otroligt på en 4 mån gammal tv.

Hade förvisso samma problem på fjärren till min 55EG910V men den är å andra sidan från 2016..

Permalänk
Medlem

Jag använder min rätt sparsamt till PC monitor on off bara typ, så den är i nyskick 1 år senare (fjärren).

Permalänk

Hur ser ni på att ändra inställningarna och hur gör ni själva?
Är lite osäker på hur mycket man ska förändra. Kikade precis in på den hemliga 1113111 menyn.

Kanske bara bäst att hålla sig till färg, ljusstyrka osv?
Köpte en B1 OLED idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CtrlAltTheSwed:

Hur ser ni på att ändra inställningarna och hur gör ni själva?
Är lite osäker på hur mycket man ska förändra. Kikade precis in på den hemliga 1113111 menyn.

Kanske bara bäst att hålla sig till färg, ljusstyrka osv?
Köpte en B1 OLED idag.

Finns en tråd för 2021 modellerna med!

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630635-lg-oled-2021-a...

Permalänk
Medlem

Är LG CX the shit fortfarande ?
Vart får man tag på en ?

Visa signatur

Node 804 - Corsair RM650x - i7 7700k - Asus Z270G - Corsair 3000 - Asus 1080 ROG Strix - NZXT Kraken X41 - Samsung 850 - WIN10 -