Permalänk
Medlem

Dual Athlon MP

Jag var på ett retro mek i Göteborg nyligen och fyndade där lite moderkort och andra komponenter.

Jag har länge velat ha ett SMP system med dubbla processorer och jag kom över ett Tyan S2466 Tiger MPX moderkort med dubbla Athlon MP 2000+ processorer.

Moderkortet bygger på AMD 760MPX som ersatte tidigare 760MP.

Den stora skillnaden var stöd för 64bit 66Mhz PCI buss.

I övrigt har 760MPX stöd för 2st processorer, DDR PC2100 obuffrat eller buffrat och ECC.
Utöver det 2st 66Mhz 64Bit PCI platser plus 4st 33Mhz 32bit PCI platser, 4X AGP buss.

Tidiga revisioner av sydbryggan hade trasig USB stöd så man fick med ett USB PCI kort oftast, tack och lov är detta moderkortet av senare revision med fixade styrkretsar så inga USB buggar här inte.

Athlon MP på Socket A var AMD's första försöka på en SMP plattform.

Vad jag läst mig till var den kanske inte helt lyckad, buggigt chipset, sedan fick plattformen aldrig något nytt chipset med stöd för 333 och 400Mhz buss så även dom sista Athlon MP med Barton kärna och dubbla L2 cache på 512K var begränsade till 266Mhz buss, och minnesbandbredden delades av båda processorerna, fans inget dualchannel heller som senare Socket A chipset från Nvidia tex stödjer.

Inget AGP 8x tillkom därmed heller aldrig till Athlon MP plattformen eller naive SATA stöd.

Dock stödde många tillverkare överclockning upp mot 300Mhz buss dock inte Tyan då dom var AMD's primära och första partner så gjordes allt by the books, går inte ens att ändra timings för minnet i bios.

760MPX stödjer inte heller officiellt Athlon Thunderbirds, det var rätt vanligt med moddade Athlon XP dock, man sluter en brygga på L5 bryggan för att aktivera SMP stödet, dock ses processorerna som XP processorer.

Annars var det rätt vanligt med dubbla Durons och Athlons på 760MP som kom före och moderkort som dessa var inte blodigt prissatta.
Vad jag läst runt 150 USD och upp så med 2st billiga Durons kunde man ha dual system för vad ett typiskt midrange moderkort i dag kostar, som saker har ändrats....

Så med mitt ny fyndade Dual Socket A moderkort var det dags att bygga en dröm maskin!

Besök galleriet här

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt bygge och som vanligt en riktigt bra genomgång av allt. Full pott och många poäng från mig

Drömde själv om en dual-burk på den tiden men fick nöja mig med en ensam 2500+ när det blev nytt bygge igen hösten 2003.

Tiden runt 2000-2005 hände det så otroligt mycket hela tiden och det fanns gott om intressant hårdvara till bra pris och med enorm överklockningspotential. Duron 600 var mångas favorit här, de flesta gjorde minst 50% överklockning utan att man ens behövde anstränga sig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Expertgissare

Snyggt bygge!
Gamla goda tider

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Hur häftigt som helst!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Har ägt en liknande moderkort en gång i tiden dock med XP 2800+, kör igång något tufft linux också och testa Kanske även windows 10?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Kul bygge!
Sitter själv på Asus motsvarighet A7M266-D.
Med USB bugg och allt, som ASUS enkelt löste med att helt enkelt inte använda chipsetets USB alls!
Vill man ha USB så får man vackert hitta ett istickskort (Asus skickade dock med ett).

Men nog är det är något speciellt med gamla SMP system trots allt

Sist jag hade systemet igång så snickrade jag ihop en liten Quake 3 SMP skalnings tabell:

Permalänk
Medlem

Mjo jag har testa Quake 3 SMP också, finns i benchmark videon.

Men problemet med Q3 är att vinsten avtar med upplösnigen och ger negativ prestanda i högre upplösningar precis som din.
Och vissa settings orsakar krasher.

Har även testat Wolfenstine med SMP och det krashar med efter en stund. Tyvärr vanligt problem med Idtech3 motorn och SMP.
Call of Duty har det avstängt för stödet var aldrig färdigt och är en buggig röra.

Ur ren FPS så är SMP snabbare i Q3 för mig men då är det 64x480 och allt på low, typ 260fps då.
Men vem behöver det licksom.

Så med vettiga settings är SMP av mycket snabbare för mig så kör en CPU och hög bildkvalite istället, får väl 160fps ändå.

Quake 4 med SMP är desto roligare, stabilt och snabbt, ca 70% snabbare för mig med SMP på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Kul bygge!
Sitter själv på Asus motsvarighet A7M266-D.
Med USB bugg och allt, som ASUS enkelt löste med att helt enkelt inte använda chipsetets USB alls!
Vill man ha USB så får man vackert hitta ett istickskort (Asus skickade dock med ett).

Men nog är det är något speciellt med gamla SMP system trots allt

Sist jag hade systemet igång så snickrade jag ihop en liten Quake 3 SMP skalnings tabell:

https://i.imgur.com/U1hiPKq.png

Ååååh Quake3 och smp. Det är grejer det. När det fungerar. Rena lotteriet faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Ååååh Quake3 och smp. Det är grejer det. När det fungerar. Rena lotteriet faktiskt.

Du får väl testa på din ppro, min teori verkar ju stämma med andras resultat så som @Svensktiger , lägre settings är snabbare. Så en P2 eller celeron maskin i 3-400Mhz klassen med lägsta settings bör ju gynnas mest då den ändå inte är kapabel av hög bildkvalite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Snyggt bygge och som vanligt en riktigt bra genomgång av allt. Full pott och många poäng från mig

Drömde själv om en dual-burk på den tiden men fick nöja mig med en ensam 2500+ när det blev nytt bygge igen hösten 2003.

Tiden runt 2000-2005 hände det så otroligt mycket hela tiden och det fanns gott om intressant hårdvara till bra pris och med enorm överklockningspotential. Duron 600 var mångas favorit här, de flesta gjorde minst 50% överklockning utan att man ens behövde anstränga sig.

Jo så var det ju. Hade 2400+ själv men Opteron lanserades 2003 så hoppade på det tåget med dubbla prollar istället.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pa1983:

Du får väl testa på din ppro, min teori verkar ju stämma med andras resultat så som @Svensktiger , lägre settings är snabbare. Så en P2 eller celeron maskin i 3-400Mhz klassen med lägsta settings bör ju gynnas mest då den ändå inte är kapabel av hög bildkvalite.

Jag får ge den en omgång till. Sist jag satt med den så skalade den negativt med smp igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Jag får ge den en omgång till. Sist jag satt med den så skalade den negativt med smp igång

ja jo har samma problem, tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrodude:

Jag får ge den en omgång till. Sist jag satt med den så skalade den negativt med smp igång

Det lär vara rätt drivrutiner till grafikkortet.
Inte säker på om t.ex. Matrox och 3DFX fick ut drivisar som tjänade på SMP