Svenska Kraftnät - Rimlig prissättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Viktigt att poängtera är att vi genom vårat väl utbyggda nätverk med vattenkraftverk så har vi mer nytta av vindkraft än andra länder har. Då kan vi balansera produktionen av vindkraft mot produktionen av vattenkraft. Därtill behövs förstås någon basnivå som förser oss med ström. Exempelvis kärnkraft.

Nåväl, den diskussionen är egentligen ointressant. Brist på effekt har vi då inte i Sverige. Däremot är det överföringskapaciteten som det brister i. Så alla diskussioner om produceringen av elen är i det stora hela ointressant. I vart fall om det är elpriset som diskuteras.

Sen kan man ju förstås säga att det bara är att bygga mer ledningar. Vilket det i sin grund är. Men Svenska Kraftnät har en utmaning där då det inte är helt lätt att dra en ledning över hela landet. Tusen och åter tusentals tillstånd,markägare och allt därtill står ivägen för det. Det är ett stort projekt som inte dras igång över en natt.

Nu jobbar jag förvisso för fantastiska Samsung, men i ett tidigare liv har jag arbetat inom kraftnät och distribution, så jag brukar vilja tro att jag har lite koll

//Min (Pontus) personliga åsikt

//Pontus

Du är medveten om att "konsumtion" av el i norr är planerad att gå upp med minst 30 TWh/år pga Hybrit, H2 Green Steel samt North Volt?

Redigering: För att förstå vad 30 TWh innebär - Det är vad Ringhals som mest producerade med 4 st reaktorer på ca 1000 MW styck på ett år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av ingenjören:

Du är medveten om att "konsumtion" av el i norr är planerad att gå upp med minst 30 TWh/år pga Hybrit, H2 Green Steel samt North Volt?

Redigering: För att förstå vad 30 TWh innebär - Det är vad Ringhals som mest producerade med 4 st reaktorer på ca 1000 MW styck på ett år.

Jodå, visste dock inte att det va så mycket effekt dom ville ha, herrejösses vad mycket kräm

Med det sagt så är det ju välplanerat av fabrikerna att belägga sig i norr där det finns möjlighet till den mängden effekt. Hade inte möjligheten funnits så hade fabrikerna fått tvärnej av myndigheter till att bygga. Precis som en brödfabrik nere i skåne fick, dom ville bygga ut sina fabriker men fått nej där pga effekten/överföringskapaciteten räcker inte till

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jodå, visste dock inte att det va så mycket effekt dom ville ha, herrejösses vad mycket kräm

Med det sagt så är det ju välplanerat av fabrikerna att belägga sig i norr där det finns möjlighet till den mängden effekt. Hade inte möjligheten funnits så hade fabrikerna fått tvärnej av myndigheter till att bygga. Precis som en brödfabrik nere i skåne fick, dom ville bygga ut sina fabriker men fått nej där pga effekten/överföringskapaciteten räcker inte till

//Pontus

Att producera vätgas är ju synnerligen energikrävande. Men detta kommer innebära enorma utmaningar för Sveriges elsystem när vattenkraften inte kan gå in och stötta södra Sverige som den gör idag. Så de som pratar om överföringskapacitet tänker kanske att om det är klart idag hjälper vi södra Sverige. Men en sådan överföring tar många år att bygga och när den väl är färdig kommer det vara pengar i sjön. Det enda du får ner då är CO2-fritt stål, inte el.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Du är medveten om att "konsumtion" av el i norr är planerad att gå upp med minst 30 TWh/år pga Hybrit, H2 Green Steel samt North Volt?

Redigering: För att förstå vad 30 TWh innebär - Det är vad Ringhals som mest producerade med 4 st reaktorer på ca 1000 MW styck på ett år.

Hoppas folk inser vad som är på gång. Före valet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Celebmir:

Några skrämmande och orimliga slutsattser kan då göras: Zonerna är till för att maximera vinsterna. Det visar sig att priserna INTE beror på att det kostar att transportera elen, utan var det är mest lönsamt att sälja elen.

Normalt så ligger priset i södra Sverige på tre gånger så högt som i norra Sverige, detta kan jag tycka att det kan vara rimligt. Men att det går upp till 20 gånger dyrare i halva Sverige när det lönar sig att exportera el till Danmark och de baltiska staterna är inte rimligt. Jag gissar att de sätter de dyra priserna i söder så att vinsten kan göras inom Sverige och inte i samband med exporten.

Slutsatsen blir då att, när vi kopplar på britterna, så kommer priserna i Sverige att öka ytterligare, eftersom deras pris är i regel tre gånger högre än i Sverige.

Borde vi inte ha större krav på att Sveriges olika medborgare ha en mer solidarisk prissättning inom landet? Det är dock rimligt att priset för att bygga infrastruktur och att transportera el får kosta. Är det rimligt att det skall kosta de i södra halvan för att det är lönsamt att exportera elen?

P.S. I skrivanderts stund så är priset i norr 21,45 €/MWh och i Söder (Stockholm ligger i detta i söder) 244,49 €/MWh. Över 11 gånger priset för halva Sverige geografiskt.

Det där känns ju som en slutssats du bara dragit själv. Att överföra kraft kostar enorma pengar så helt orimligt är det inte. Det är således vettigt att stora konsumenter av energi placerar sina anläggningar nära kraftgenereringen. Något som även stimulerar tillväxt i valda delar av landet. Tänk Facebooks serverhallar, stålproduktionen i norr etc.

Priset är ju inte något som bara hittas på eller valfritt sätts utan det är en börs där det handlas efter tillgång-efterfrågan. Helt enkelt, det är lägre tillgång i söder och dessutom mycket större efterfrågan iom UK, tyskland som dessutom har högre priser på sina elbörser.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt varför folk talar om att bygga fler kraftverk i Sverige. Vi säljer kraft, och höga priser här är pga att det är mer lönsamt att sälja kraften till utomlands istället för att använda det här i Sverige. Även ifall vi bygger mer så kommer priset inte att ändra sig ifall det inte
1 - är andra företag som bygger kraftverk för att erbjura priskonurrens.
2 - energibehoven i de andra länder som köper kraften går ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Jag förstår inte riktigt varför folk talar om att bygga fler kraftverk i Sverige. Vi säljer kraft, och höga priser här är pga att det är mer lönsamt att sälja kraften till utomlands istället för att använda det här i Sverige. Även ifall vi bygger mer så kommer priset inte att ändra sig ifall det inte
1 - är andra företag som bygger kraftverk för att erbjura priskonurrens.
2 - energibehoven i de andra länder som köper kraften går ner

Mjo men det begränsar ju även industrier i Sverige, dvs det finns inte nog med kraft för att kunna starta nya miljövänliga industrier. Det är ju också en del i konkurrenskraft mot andra länder. Jag har dock inget emot att vi enbart lever på att exportera el

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det där känns ju som en slutssats du bara dragit själv. Att överföra kraft kostar enorma pengar så helt orimligt är det inte. Det är således vettigt att stora konsumenter av energi placerar sina anläggningar nära kraftgenereringen. Något som även stimulerar tillväxt i valda delar av landet. Tänk Facebooks serverhallar, stålproduktionen i norr etc.

Priset är ju inte något som bara hittas på eller valfritt sätts utan det är en börs där det handlas efter tillgång-efterfrågan. Helt enkelt, det är lägre tillgång i söder och dessutom mycket större efterfrågan iom UK, tyskland som dessutom har högre priser på sina elbörser.

Skillnaden i elpriset beror inte direkt på kostnaden för att överföra elen utan på att flaskhalsar i systemet gör att överföringen begränsas på en del platser (snitt).
Det gör att Sverige är indelat i fyra skilda marknader med olika mix av produktion/uttag. Skulle överföringskapaciteten vara oändlig hade priset varit lika i hela landet.

Kostnaden för överföring hittar du istället på din faktura från nätägaren och där finns det en skillnad beroende på vart i landet du bor. SvK tar mer betalt för uttag i söder och mer för produktion i norr. Denna del av din faktura är knappast den största posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Kostnaden för överföring hittar du istället på din faktura från nätägaren och där finns det en skillnad beroende på vart i landet du bor. SvK tar mer betalt för uttag i söder och mer för produktion i norr. Denna del av din faktura är knappast den största posten.

Det är tvärt om. Elnätsavgiften är betydligt högre i norra Sverige än i södra. Se t.ex. https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnat...

Orsaken till det är att det är dyrare per kund att bygga och upprätthålla elnätet när befolkningen är glesare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Problemet är att marknaden har varit reglerad med ett fåtal aktörer, monopol/oligopol, släppts "fri" utan tillräcklig/intelligent reglering.
Det har inget med den "fria marknaden" att göra. Hade marknaden varit fri från början hade den varit mogen och stabil nu.

Eller tror du vi hade haft bättre/billigare datorer/bilar/livsmedel om staten hade styrt upp detta? Ett tips kika på hur alla havererade kommuniststater fungerat.

Detta har inget med de "Onda" företagen att göra som du vill påskina.

InTe RikTig KapiTaLism... Kapitalister strävar alltid mot monopol. Varför skulle dom inte använda sin ekonomiska makt för att kratta manegen och påverka politiker och oppinion till sin vinning?
Mindre reglering, mer av den varan.
Libertarianer och marknadsfundamentalister måste vara de mest naiva av människor.

Visa signatur

| i7 2600k | Custom loop | Asus maximus IV gene-Z | 16gb 2133mhz | FD newton r3 1000W sleavat MDPCX | 2x Asus R9290X DCII | Caselabs Mercury s8 vit | LG 34uc88-b | Crucial mx100 512gb | Xonar essense STX | Little Dot I+ med Sennheiser HD 650|

Permalänk
Medlem

Tillgång kontra efterfrågan styr marknadens pris.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av tomas1976:

Skillnaden i elpriset beror inte direkt på kostnaden för att överföra elen utan på att flaskhalsar i systemet gör att överföringen begränsas på en del platser (snitt).
Det gör att Sverige är indelat i fyra skilda marknader med olika mix av produktion/uttag. Skulle överföringskapaciteten vara oändlig hade priset varit lika i hela landet.

Kostnaden för överföring hittar du istället på din faktura från nätägaren och där finns det en skillnad beroende på vart i landet du bor. SvK tar mer betalt för uttag i söder och mer för produktion i norr. Denna del av din faktura är knappast den största posten.

Okej, jag var otydlig.

Att bygga ut överföringskapacitet innebär enorma investeringar i infrastruktur, hence flaskhalsar. Priset på den lokala/regionala nätägarens överföring som står på på konsumentens faktura är ju inte samma sak som den summa pengar som betalar transmissionsnätet "stammnätet". Detta är ju inbakat i flaskhalsarna som du nämner och resulterar i prisskillnader i nordpools spotpriser.

Tror dock på det stora hela så delar vi synen på hur det funkar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kärnkraft - Ingen vågar bygga kärnkraftverk så länge det står i riksdagens dokument att Sverige ska nyttja ”förnybar” istället för ”fossilfri”. Man kan påstå hur mycket man vill att det är fritt fram att bygga nya reaktorer men så länge den skrivningen kvarstår så är det uppenbart att ingen vågar investera hundratals miljarder med lång återbetalningstid.

Vindkraft - ”bygg dem gärna, men inte i denna kommun”

Vattenkraft - ska omprövas avseende miljöpåverkan. Ska bli spännande hur bilan faller här

Sammanfattningsvis; var ska vi få elen ifrån? Vissa politiker verkar tro att den bor i eluttaget…

Jag tycker för övrigt att det är varje lands skyldighet, som inte bor mellan två kontinentalplattor och har välfungerande säkerhetsmyndigheter, att bygga så många kärnkraftsreaktorer som möjligt, som kompensation för de som inte uppfyller kraven ovan, så de kan bli fria från sitt kol- och gasberoende. Jag tycker att det är vår förbaskade skyldighet. Att sedan Tyskland lagt stora delar av sin strömförsörjning i händerna på Putin känns bara dåligt i magen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Kärnkraft - Ingen vågar bygga kärnkraftverk så länge det står i riksdagens dokument att Sverige ska nyttja ”förnybar” istället för ”fossilfri”. Man kan påstå hur mycket man vill att det är fritt fram att bygga nya reaktorer men så länge den skrivningen kvarstår så är det uppenbart att ingen vågar investera hundratals miljarder med lång återbetalningstid.

Vindkraft - ”bygg dem gärna, men inte i denna kommun”

Vattenkraft - ska omprövas avseende miljöpåverkan. Ska bli spännande hur bilan faller här

Sammanfattningsvis; var ska vi få elen ifrån? Vissa politiker verkar tro att den bor i eluttaget…

Jag tycker för övrigt att det är varje lands skyldighet, som inte bor mellan två kontinentalplattor och har välfungerande säkerhetsmyndigheter, att bygga så många kärnkraftsreaktorer som möjligt, som kompensation för de som inte uppfyller kraven ovan, så de kan bli fria från sitt kol- och gasberoende. Jag tycker att det är vår förbaskade skyldighet. Att sedan Tyskland lagt stora delar av sin strömförsörjning i händerna på Putin känns bara dåligt i magen…

Vattenkraften fick tyvärr lite bad will idag. Inte för att det hade så mycket med din kommentar att göra

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Vattenkraften fick tyvärr lite bad will idag. Inte för att det hade så mycket med din kommentar att göra

Det är väl snarare exakt vad jag avser. Döda ålar kommer förstås vägas in i analysen för kraftverkens miljöpåverkan.

Vad strömmen skall komma ifrån kan man fråga sig. Solkraft går naturligtvis bort med anledning av slavliknande arbetsförhållanden i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är tvärt om. Elnätsavgiften är betydligt högre i norra Sverige än i södra. Se t.ex. https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnat...

Orsaken till det är att det är dyrare per kund att bygga och upprätthålla elnätet när befolkningen är glesare

Nu var det nog jag som var otydlig.
Den avgift jag avsåg var SvKs tariff för stamnätet.
Dvs den avgift som regionnätsbolagen betalar.

Vad du sedan ser på din faktura är som sagt en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Kärnkraft - Ingen vågar bygga kärnkraftverk så länge det står i riksdagens dokument att Sverige ska nyttja ”förnybar” istället för ”fossilfri”. Man kan påstå hur mycket man vill att det är fritt fram att bygga nya reaktorer men så länge den skrivningen kvarstår så är det uppenbart att ingen vågar investera hundratals miljarder med lång återbetalningstid.

Vindkraft - ”bygg dem gärna, men inte i denna kommun”

Vattenkraft - ska omprövas avseende miljöpåverkan. Ska bli spännande hur bilan faller här

Sammanfattningsvis; var ska vi få elen ifrån? Vissa politiker verkar tro att den bor i eluttaget…

Jag tycker för övrigt att det är varje lands skyldighet, som inte bor mellan två kontinentalplattor och har välfungerande säkerhetsmyndigheter, att bygga så många kärnkraftsreaktorer som möjligt, som kompensation för de som inte uppfyller kraven ovan, så de kan bli fria från sitt kol- och gasberoende. Jag tycker att det är vår förbaskade skyldighet. Att sedan Tyskland lagt stora delar av sin strömförsörjning i händerna på Putin känns bara dåligt i magen…

Vattenkraften kommer ju läggas ned med början från 2022 och närmsta 10 åren då miljödomstolarna kommer sätta stopp (Lex Cementa och Lex LKAB).
Samtidigt stängs kärnkraften från 2023 och framåt då mellanlagret inte kan byggas ut då inget godkännande kommer ges från regeringen.
Blir spännande år framöver när ovanstående kraftslag läggs ned och vi inte har någon cementproduktion kvar så vi inte ens kan bygga oplanerbar energi (vindkraft kräver en massa cement för fundamenten).

Angående våra olika elområden så stämde Danmark oss i EU domstolen då vi bara hade en "zon", så där kan vi i söder tacka danskarna.
Missminner jag mig inte kräver EU att en stor del av elkraften skall vara exportbar också, därav kommer vi nog inte se någon särskilt stor minskning i elpriser även om vi bygger ut exempelvis kärnkraften utan nyttan blir främst att ersätta kolkraft på kontinenten.

Permalänk
Lego Master

Dags för Sverige att visa vägen i fusion då. Behovet finns ju.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Nu var det nog jag som var otydlig.
Den avgift jag avsåg var SvKs tariff för stamnätet.
Dvs den avgift som regionnätsbolagen betalar.

Vad du sedan ser på din faktura är som sagt en helt annan sak.

Du sa ju faktiskt SvK och det är ju inte de som tar ut nätavgiften som jag pratade om. Men det är många avgifter att hålla reda på.

Har du någon uppfattning om hur mycket stamnätstariffen skiljer sig mellan norr och söder? Den har ju en viss koppling till spotpriset även den, så jag antar att det gör att den skiljer sig en hel del just nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alrik:

Fast jag bor där det finns extremt mycket vindsnurror.. Det är rätt ofta dom står stilla. anledningen vet jag inte. Dom är fruktansvärt fula och påverkar djur och natur. Förstår inte varför vi ska subventionera vindkraft såpass som vi gör.

Jag vet inte varför de står still, men min upplevelse är inte att de gör det särskilt ofta. Jag kör förbi en stor "vindkraftspark" längs E6, kanske samma som du menar, och där är det ofta någon enstaka snurra som står still men i allmänhet snurrar de på ganska bra.

Fruktansvärt fula är väl en smaksak, jag tycker de är ganska trevliga. Stora, snabbrörliga och tysta liksom. Att de producerar ren el bidrar väl också till känslan dock. På samma sätt som ett kärnkraftverk ger lite dåliga vibbar. Att de påverkar djur och natur gäller ju alla former av elproduktion, påverkan från vindkraften tas ofta upp men den är ju inte värre än något annat utan snarare tvärtom. Sen får man förstås tänka på placering och liknande, och åtgärden att måla ett blad i avvikande färg borde ju genomföras direkt med tanke på hur bra det hjälper fåglarna att hålla undan.

Skrivet av mr_sQuinty:

Det här ämnet har varit på tal tidigare men vi tar det i den här tråden också , ja det blåser nästan jämt , nej det blåser inte alltid nånstans.

Några år gammalt diagram men väder är väder , Levererad effekt i Tyskland med grannländer , bara för att påvisa vindmönster.
https://i.imgur.com/WIDHLGN.jpg

Samt att långa tider så levererar vindkraften lite och ingenting , mindre än 10% över hälften av tiden i denna exempelmånad.

https://i.imgur.com/GYyy5bu.jpg

Diagrammet visar ju att det alltid blåser någonstans, om än inte så mycket. Sedan undrar man ju varför du väljer just den månaden för över fyra år sedan som exempel? Kan det vara för att den passar dina argument (cherry picking)? Det är något av ett mönster i hela "klimatmotståndet", man plockar fram statistik som visserligen är sann men väldigt noga utvald för att visa på precis det man försöker argumentera för. Som diagrammet över koldioxidhalter från flera miljoner år bakåt tills nu där det ser ut som om vi har ganska normala nivåer nu, men "nu" eller slutet på tidsaxeln är 1950.

Skrivet av ingenjören:

Som du vet från en annan tråd gick vattenfall ut på twitter och skrev att "Vindkraften är i drift 95 % av tiden, det är bättre än kärnkraften". Det är långt ifrån samma sak som att leverera el 95 % av tiden. Som exempel, när vind producerar 0,5 % av installerad effekt produceras el, men det är ju otroligt lite el. Det är ju bara att förvilla? Produceras el? Ja. Är det relevant? Nej.

Det beror väl på hur man ser det och vad man diskuterar. Är vindkraften i drift så producerar den el, det kan vara väldigt lite men producerar gör den. Inlägget jag svarade på menade att det var ett undantag om vindkraften producerade på vintern, vilket det inte är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Du sa ju faktiskt SvK och det är ju inte de som tar ut nätavgiften som jag pratade om. Men det är många avgifter att hålla reda på.

Har du någon uppfattning om hur mycket stamnätstariffen skiljer sig mellan norr och söder? Den har ju en viss koppling till spotpriset även den, så jag antar att det gör att den skiljer sig en hel del just nu.

Stamnätstariffen sätts för varje år och varierar i stort geografiskt från norr till söder.
Se prislistan från SvKs hemsida.

Prislista SvK

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför de står still, men min upplevelse är inte att de gör det särskilt ofta. Jag kör förbi en stor "vindkraftspark" längs E6, kanske samma som du menar, och där är det ofta någon enstaka snurra som står still men i allmänhet snurrar de på ganska bra.

Fruktansvärt fula är väl en smaksak, jag tycker de är ganska trevliga. Stora, snabbrörliga och tysta liksom. Att de producerar ren el bidrar väl också till känslan dock. På samma sätt som ett kärnkraftverk ger lite dåliga vibbar. Att de påverkar djur och natur gäller ju alla former av elproduktion, påverkan från vindkraften tas ofta upp men den är ju inte värre än något annat utan snarare tvärtom. Sen får man förstås tänka på placering och liknande, och åtgärden att måla ett blad i avvikande färg borde ju genomföras direkt med tanke på hur bra det hjälper fåglarna att hålla undan.
Diagrammet visar ju att det alltid blåser någonstans, om än inte så mycket. Sedan undrar man ju varför du väljer just den månaden för över fyra år sedan som exempel? Kan det vara för att den passar dina argument (cherry picking)? Det är något av ett mönster i hela "klimatmotståndet", man plockar fram statistik som visserligen är sann men väldigt noga utvald för att visa på precis det man försöker argumentera för. Som diagrammet över koldioxidhalter från flera miljoner år bakåt tills nu där det ser ut som om vi har ganska normala nivåer nu, men "nu" eller slutet på tidsaxeln är 1950.
Det beror väl på hur man ser det och vad man diskuterar. Är vindkraften i drift så producerar den el, det kan vara väldigt lite men producerar gör den. Inlägget jag svarade på menade att det var ett undantag om vindkraften producerade på vintern, vilket det inte är.

Vänligen plocka fram nånting som visar att det blåser mycket över en längre tid.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kan det vara för att den passar dina argument (cherry picking)? Det är något av ett mönster i hela "klimatmotståndet", man plockar fram statistik som visserligen är sann men väldigt noga utvald för att visa på precis det man försöker argumentera för.

Detta är ju precis vad du själv gör. Du nämnde att de producerade el mer än 90 % av tiden?

Jag ser inte att om man är för kärnkraft är per automatik klimatmotståndare. Tvärt om, med 4 g CO2/kWh stabil elproduktion finns det ingen bättre producent för miljön idag! Vatten och vind drabbar ju till större del den biologiska mångfalden (död av fåglar, fiskar och insekter)

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Detta är ju precis vad du själv gör. Du nämnde att de producerade el mer än 90 % av tiden?

Jag ser inte att om man är för kärnkraft är per automatik klimatmotståndare. Tvärt om, med 4 g CO2/kWh stabil elproduktion finns det ingen bättre producent för miljön idag! Vatten och vind drabbar ju till större del den biologiska mångfalden (död av fåglar, fiskar och insekter)

Kom igen. Det är inte jag som plockar fram den sämsta dagen på året för vindkraften som att det är det normala, eller som gapar om att vi måste elda olja mitt i sommaren när elpriset gjorde det lönsamt, eller väljer att titta på en enda månad för att visa på ett mönster över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kom igen. Det är inte jag som plockar fram den sämsta dagen på året för vindkraften som att det är det normala, eller som gapar om att vi måste elda olja mitt i sommaren när elpriset gjorde det lönsamt, eller väljer att titta på en enda månad för att visa på ett mönster över tid.

Insåg precis att vi registrerade oss samma år, samma månad. Själsfränder?

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Detta är ju precis vad du själv gör. Du nämnde att de producerade el mer än 90 % av tiden?

Jag ser inte att om man är för kärnkraft är per automatik klimatmotståndare. Tvärt om, med 4 g CO2/kWh stabil elproduktion finns det ingen bättre producent för miljön idag! Vatten och vind drabbar ju till större del den biologiska mångfalden (död av fåglar, fiskar och insekter)

Skrivet av snajk:

Kom igen. Det är inte jag som plockar fram den sämsta dagen på året för vindkraften som att det är det normala, eller som gapar om att vi måste elda olja mitt i sommaren när elpriset gjorde det lönsamt, eller väljer att titta på en enda månad för att visa på ett mönster över tid.

Enligt Energimyndigheten producerar vindkraftverken ungefär 30% av installerad effekt. (om jag nu inte räknar tokigt)

Installerad effekt 2020: 9 976MW
Producerad effekt 2020: 27 526GW/h

Teoretisk max produktion 2020: 9976*365*24 = 87389,760GW/h

https://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Vindkraftsst...

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thecreep:

Enligt Energimyndigheten producerar vindkraftverken ungefär 30% av installerad effekt. (om jag nu inte räknar tokigt)

Installerad effekt 2020: 9 976MW
Producerad effekt 2020: 27 526GW/h

Teoretisk max produktion 2020: 9976*365*24 = 87389,760GW/h

https://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Vindkraftsst...

Låter rimligt

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Riket behöver snabbstarta alla reaktorer som står still/nyligen avvecklats i landet. Projektering av minst 4 nya kärnkraftverk skulle ha påbörjats för minst 10 år sedan. Vindsnurror är miljövidriga och inte en lösning på elproblemen i detta land. Men som vanligt ser politiker inte längre än till slutet på sin mandatperiod och söker bara säkra sin position vi makten utan att ta några beslut eller ansvar för något överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Riket behöver snabbstarta alla reaktorer som står still/nyligen avvecklats i landet. Projektering av minst 4 nya kärnkraftverk skulle ha påbörjats för minst 10 år sedan. Vindsnurror är miljövidriga och inte en lösning på elproblemen i detta land. Men som vanligt ser politiker inte längre än till slutet på sin mandatperiod och söker bara säkra sin position vi makten utan att ta några beslut eller ansvar för något överhuvudtaget.

Tyvärr helt orimligt att starta befintliga reaktorer som är under avveckling. Man skulle tänkt efter före 2015 så kanske man hade kunnat rädda några.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Insåg precis att vi registrerade oss samma år, samma månad. Själsfränder?

Tja... Det finns knäppskallar på många håll i denna debatt, du brukar hålla dig i skinnet rätt bra i mina ögon. Sen håller jag sällan med, men det är en annan fråga förstås.

Skrivet av Thecreep:

Enligt Energimyndigheten producerar vindkraftverken ungefär 30% av installerad effekt. (om jag nu inte räknar tokigt)

Installerad effekt 2020: 9 976MW
Producerad effekt 2020: 27 526GW/h

Teoretisk max produktion 2020: 9976*365*24 = 87389,760GW/h

https://pxexternal.energimyndigheten.se/pxweb/sv/Vindkraftsst...

Ja det är det man brukar räkna med ungefär. Så det är inga nyheter på något sätt.