Permalänk
Medlem

Technicolor TG799vac Xtream

Hej!

Har en Technicolor TG799vac Xtream från Telenor med 500/500 Mbits. Mitt bekymmer är att hastigheten sänks helt random och ganska ofta till 100/100 och måste starta om routern för att få tillbaka 500/500. Är det någon annan med samma router som har upplevt samma problem, isf. vad är lösningen? Ska man ringa till Telenor support?

Mvh. Senton

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senton:

Hej!

Har en Technicolor TG799vac Xtream från Telenor med 500/500 Mbits. Mitt bekymmer är att hastigheten sänks helt random och ganska ofta till 100/100 och måste starta om routern för att få tillbaka 500/500. Är det någon annan med samma router som har upplevt samma problem, isf. vad är lösningen? Ska man ringa till Telenor support?

Mvh. Senton

Har du testat egen gigabitrouter?
-Och vad blir hastigheten i så fall?

(Nätleverantörernas routrar är ofta bottenskrap, enligt egen erfarenhet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har du testat egen gigabitrouter?
-Och vad blir hastigheten i så fall?

(Nätleverantörernas routrar är ofta bottenskrap, enligt egen erfarenhet).

Tyvärr har ingen annan router att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senton:

Tyvärr har ingen annan router att testa.

Köp in en router från (enklast) fysisk affär som kanske Elgiganten eller Kjell. Öppna paketet försiktigt och testa hemma för att kolla om problemet kvarstår. Löser den nya routern problemet, behåll routern. Kvarstår problemet, så packa in routern snyggt in i paketet och lämna tillbaka på öppet köp.

Alternativt så kontaktar du ISP och säger att din Technicolor inte fungerar, och att du vill få den utbytt.
Hade Telia förr som ISP, och jag hade också diverse problem med just Technicolor. (Liknande du har).
Fick routrarna utbytta "gratis", men alltid till annan Technicolor. Technicolor är skräp!

Den här routern har jag sedan förra året och är nöjd, totalt stabilt.

(Har två i MESH).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Köp in en router från (enklast) fysisk affär som kanske Elgiganten eller Kjell. Öppna paketet försiktigt och testa hemma för att kolla om problemet kvarstår. Löser den nya routern problemet, behåll routern. Kvarstår problemet, så packa in routern snyggt in i paketet och lämna tillbaka på öppet köp.

Alternativt så kontaktar du ISP och säger att din Technicolor inte fungerar, och att du vill få den utbytt.
Hade Telia förr som ISP, och jag hade också diverse problem med just Technicolor. (Liknande du har).
Fick routrarna utbytta "gratis", men alltid till annan Technicolor. Technicolor är skräp!

Den här routern har jag sedan förra året och är nöjd, totalt stabilt.

(Har två i MESH).

Enligt denna sidan så är routeren tredje bäst i test, och på DSLreports så får man alltid A/A+ i bufferbloat vilken bara routers som är över 2-3k lappen kan prestera. Så vet ej om den är riktig skräp...
Ska hålla ögonen på speedtest hela denna veckan och se hur många gånger hastigheten sänks till 100, blir det så 1-2 gånger till så ringer jag och frågar efter en ny router.