Tråden om gröna energikällor [Vindkraft, solenergi, kärnkraft osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Slutförvar är väl i princip löst om man bara kör senaste generationerna och använder upp det så man kortar ner halveringstiden till mycket kortare perioder?

Det är ju en lösning framöver, men jag förstår ärligt talat inte varför man hetsar på så mycket med att slutförvara överhuvudtaget. Dels kan man lagra lättvattenreaktor bränsle i vattenpooler precis som idag under obegränsad tid, och blir det fullt där flyttar man till torrförvar ovan mark som redan andra länder praktiserar. Torrförvar lär hålla minst 100 år, och då har man gott om tid på sig att antingen få fram nya reaktor teknologier, eller forska fram nått stabilt slutförvar.
Själv tycker jag det är vansinne att ens tänka på att gräva ner så enormt mycket användbar energi i marken i 100000 år istället för att återanvända, även om det är några år kvar tills det kan göras i kommersiell skala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Som exempel får vi just nu ut 1,9 % vindkraft i Sverige (291 MW). Då kommer det inte hjälpa att placera ut 500 snurror till. Kärnkraften ger just nu 4300 MW (Med R3 i revisionsavställning) och vattenkraften ca 10 000 MW. Allt finns att avläsa här.

Även O3 har revision nu.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av snajk:

Nja, frågan är hur man har räknat på exempelvis slutförvaringen då det inte är ett löst problem. Att lagra extremt farliga ämnen säkert i hundratusen år har visat sig vara något av en utmaning.

Men kärnkraftens stora problem är ju inte miljöpåverkan utan kostnad, och förstås risken för olyckor eller exempelvis terroristattacker, igen över ganska lång tid.

Utan att gå allt för mycket i polemik så vill jag bara nyansera lite. Om slutförvaret är ett löst problem eller inte beror på hur man väljer att definiera ordet löst. Ur en teknisk synvinkel så har SKB fått sin ansökan tillstyrkt från relevant expertmyndighet (SSM). Nu är det ett formellt beslut som krävs från regeringen för att godkänna ansökan. Kontrollpunkter kommer sedan finnas vid flertalet tillfällen under hela bygg- och deponeringsperioden.

Ang. själva säkerheten så skrev jag ett inlägg om detta tidigare i tråden. Se gärna citerade inlägget nedan. Figuren längst ner är från följande SKB säkerhetsanalys av slutförvaret.

Skrivet av Fredrik94:

Strålsäkerhetsmyndigheten anser att de är tillräckligt säkra. SKB har dessutom bett två oberoende forskargrupper försöka återskapa resultatet som korrosionsgruppen på KTH presenterat, utan att lyckas återskapa resultat, läs gärna mer här. Notera även de två referatgranskade artiklarna som finns länkade på sidan.

Därutöver är följande rapport från SKB intressant att studera: Långsiktig säkerhet i slutförvar, speciellt Figur 6-8 på sid. 85. https://i.imgur.com/X3HKlBV.png

Som vi kan se från denna figur så har 6 olika scenarion studerats. Mest intressant ur ett säkerhetsperspektiv är Inga kapslar, ingen buffert dvs. tjock röd linje. Detta scenario innebär att alla kapslar är trasiga när de läggs ner och att bufferten (dvs. bentonitleran) inte skyddar från grundvattnet utan det tillåts flöda fritt kring de exponerade bränslepatronerna. I detta högst orealistiska scenario blir dosen vid markytan motsvarande bakgrundsstrålningen efter en tidsperiod av ca 400 000 år.

Ja, det vore fördelaktigt om kopparen inte korroderade på 100 000 år, men även om det inte fanns någon koppar alls så orsakar inte förvaret några förhöjda radiologiska risker för marklevande organismer. En eventuell ökad stråldos om 1 mSv/år för dem som bor precis ovanför förvaret om 400 000 år är i min värld inte så mycket att bråka om. Du blir i genomsnitt utsatt för en större ökad årlig stråldos om du flyttar till exempelvis ett hus beläget ovanpå Bohusgranit, eller om du arbetar som flygande personal vilka utsätts för en ökad kosmisk strålning.

Vi måste kunna ställa risker i relation mot varandra. Hur värderar vi riskerna med Bolidens slutförvar utanför Skellefteå där de ska förvara arsenik, kvicksilver och bly 350m ner i berget. Där räcker det tydligen med att gjuta in slaggprodukter i betong och sen tillsluta. Något liknande hade aldrig accepterats för slutförvaret av det använda kärnbränslet, trots att studien ovan visar att det inte är farligt ur ett radiologiskt perspektiv även om vi helt saknar två av tre skyddsbarriärer.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra sida med mycket info:
https://world-nuclear.org/information-library/energy-and-the-...

Lite urplock ur sidan:

Systemkostnaden för olika energislag:
https://world-nuclear.org/getmedia/5c3dab56-b4ca-4a6f-b9e2-1b...

Materialåtgång per TWh för olika energislag:
https://world-nuclear.org/getmedia/5d9cd4d4-92bd-42a0-9359-ec...

Permalänk
Avstängd

Så där ja, nu har västsverige också snart elbrist. Åter igen något som våra politiker har underskattat som många försökt påtalat. Spännande framtid här i Sverige när vi inte har el till folket och vi vill samtidigt elektrifiera fler områden.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2021/06/21/sverige-vas...

"Vår bedömning är att elnätskapaciteten inte kommer att räcka till och det betyder att det kommer bli så pass trångt att saker inte kommer få plats och därmed inte kan bli av", säger Tula Ekengren, regionutvecklare med ansvar för energifrågor i Västragötalandsregionen, till SR.

Hon menar att underskottet har underskattats.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Frågan är om hon menar överföringskapacitet eller produktion? Men bygg mer vindkraft och gärna sol så ska du se att det ordnar sig.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Frågan är om hon menar överföringskapacitet eller produktion? Men bygg mer vindkraft och gärna sol så ska du se att det ordnar sig.

Menar ni den överföringskapacitet som planeras att byggas från norra Sverige ? den som kommer att ta lång tid att bygga och kosta många miljarder och när den är klar så finns det inget överskott att skicka söderut , samma argument som att vi inte ska bygga ny kärnkraft , tar lång tid och blir dyrt...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Menar ni den överföringskapacitet som planeras att byggas från norra Sverige ? den som kommer att ta lång tid att bygga och kosta många miljarder och när den är klar så finns det inget överskott att skicka söderut , samma argument som att vi inte ska bygga ny kärnkraft , tar lång tid och blir dyrt...

Ja precis, man har väl byggt klart Sydvästlänken snart. Investering: 7300 miljoner kr. Sträckning: 19 mil markkabel och 25 mil luftledning. Då kan ni fantisera om att dra länk från norra Sverige till söder, vad den kostar. Jämför det med några kärnkraftverk som producerar oavsett väder där elen förbrukas...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Egentligen stora risker med vattenkraften också. Dammar som brister, även detta kan ju ske pga terrorister. Frågan vi alla måste ställa oss i dag är om vi har råd att inte välja kärnkraft just nu i och med problem med global uppvärmning? vindkraften har ju inte imponerat de senaste veckorna med sin produktion. Som exempel får vi just nu ut 1,9 % vindkraft i Sverige (291 MW). Då kommer det inte hjälpa att placera ut 500 snurror till. Kärnkraften ger just nu 4300 MW (Med R3 i revisionsavställning) och vattenkraften ca 10 000 MW. Allt finns att avläsa här.

Sedan har vi det här med fågeldöd och även insektsdöd pga vindkraft. Insekter har ju seglat upp som det senaste som håller på att rensas bort från jorden i rasande takt. I exemplet ovan skriver man att 1200 ton [sic] insekter dödas årligen enbart i Tyskland. På kärnkraftverk kan man placera bikupor och liknande på reakorbyggnaders tak om man så vill utan risk för insekterna :-). Så det finns så många aspekter när vi tittar på hur vi ska försörja oss med el. Solceller tar upp otroligt mycket yta, vilket är yta som inte kan användas till odling, skog mm. Det bästa kanske är att vi slutar föröka oss, sedan återgå till bondesamhälle igen?

När jag kollade så låg vindkraften på 21%, sedan uppdaterade jag sidan efter några minuter och då var den nere på 12%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När jag kollade så låg vindkraften på 21%, sedan uppdaterade jag sidan efter några minuter och då var den nere på 12%.

Just nu blåser det på rätt bra, kollade nyss då låg den som du säger runt 13 %. En intressant grej är att på sommaren vid varmare väder brukar det blåsa på som bäst runt 4 på morgonen. Iaf enligt "Fritidsskepparen", verkar ju stämma rätt bra

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ingenjören:

Frågan är om hon menar överföringskapacitet eller produktion? Men bygg mer vindkraft och gärna sol så ska du se att det ordnar sig.

Överföringskapacitet såklart. Vi har ingen brist i produktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Just nu blåser det på rätt bra, kollade nyss då låg den som du säger runt 13 %. En intressant grej är att på sommaren vid varmare väder brukar det blåsa på som bäst runt 4 på morgonen. Iaf enligt "Fritidsskepparen", verkar ju stämma rätt bra

Så länge man inte bor nära vindsnurrorna tycker jag de är ett bra komplement. Största nackdelen är ju att de inte kan leverera maxeffekten just när vi behöver den, om man inte har tur så det blåser tillräckligt just då.

Solenergi har ju samma problem. Den kan vi absolut inte använda för att försörja vår nattbelysning. 😁

Vattenkraften blir lidande vid längre torrperioder. Annars är den snabbreglerad och stabil.

Kärnkraften är den jag tycker är bäst, om man nu bortser från vad som kan hända om en olycka inträffar, plus det använda bränslet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Så länge man inte bor nära vindsnurrorna tycker jag de är ett bra komplement. Största nackdelen är ju att de inte kan leverera maxeffekten just när vi behöver den, om man inte har tur så det blåser tillräckligt just då.

Solenergi har ju samma problem. Den kan vi absolut inte använda för att försörja vår nattbelysning. 😁

Vattenkraften blir lidande vid längre torrperioder. Annars är den snabbreglerad och stabil.

Kärnkraften är den jag tycker är bäst, om man nu bortser från vad som kan hända om en olycka inträffar, plus det använda bränslet.

Skapa bränsle är inte heller helt okomplicerat.
Känns lite som att det är många steg som man gärna glömmer när man jämför källor som skapar energi.

Permalänk
Medlem

Generellt föredrar jag väl kärnkraft sett till stabiliteten och den avsevärt mycket mindre påverkan man har sett till naturen. Vindsnurrorna för oväsen och tar död på fåglar samt solpaneler som fungerar knappt halva dygnet, vattenkraften kommer såklart föra dessa två alternativ alla dagar i veckan. Bara kika på Norge som mer eller mindre täcker hela sitt energibehov av vattenkraft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Så länge man inte bor nära vindsnurrorna tycker jag de är ett bra komplement. Största nackdelen är ju att de inte kan leverera maxeffekten just när vi behöver den, om man inte har tur så det blåser tillräckligt just då.

Solenergi har ju samma problem. Den kan vi absolut inte använda för att försörja vår nattbelysning. 😁

Vattenkraften blir lidande vid längre torrperioder. Annars är den snabbreglerad och stabil.

Kärnkraften är den jag tycker är bäst, om man nu bortser från vad som kan hända om en olycka inträffar, plus det använda bränslet.

Vind och sol är ett jättebra komplement, håller med till fullo men som en stabil grundproduktion funkar det inte alls.
Fabrikerna i Sverige kan inte sitta och vänta på att det ska börja blåsa för att kunna slå igång maskinerna. Vi elektrifierar mer och mer i landet med elbilar, fler skaffar bergvärme, fler skaffar sig luft/luft pumpar och dessa går på el. SSAB ska tillverka sitt stål fosilfritt som kommer krävas enorma mängder el. Vi har fler fabriker upp i Norrland som just nu planerar för utbyggnad och alla dessa är elslukare.

Kanske kan vi få en fungerande energipolitik framöver i Sverige, för just nu är den kass. Idag har vi tagit ett steg på vägen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrShizzle:

Generellt föredrar jag väl kärnkraft sett till stabiliteten och den avsevärt mycket mindre påverkan man har sett till naturen.
Vindsnurrorna för oväsen och tar död på fåglar samt solpaneler som fungerar knappt halva dygnet, vattenkraften kommer såklart föra dessa två alternativ alla dagar i veckan. Bara kika på Norge som mer eller mindre täcker hela sitt energibehov av vattenkraft.

Vattenkraft är inget man bara bygger upp om det inte finns forsar eller platser för dammar som fungerar för ändamålet. Som jag förstår så är stora delar av Sveriges möjliga vattenkraft redan byggd så den är svår att utöka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Så länge man inte bor nära vindsnurrorna tycker jag de är ett bra komplement. Största nackdelen är ju att de inte kan leverera maxeffekten just när vi behöver den, om man inte har tur så det blåser tillräckligt just då.

Solenergi har ju samma problem. Den kan vi absolut inte använda för att försörja vår nattbelysning. 😁

Vattenkraften blir lidande vid längre torrperioder. Annars är den snabbreglerad och stabil.

Kärnkraften är den jag tycker är bäst, om man nu bortser från vad som kan hända om en olycka inträffar, plus det använda bränslet.

Kärnkraften går ju dock inte så lätt att ändra effekt på. Sanningen är ju att vår vattenkraft nästan helt styrs efter hur nätet är och alla andra källor bara kör på som de vill. När sol/vind finns så samlar dammarna vatten, när energibehovet inte räcker så släpper man på vattenkraft. Utan den regleringsmöjligheten skulle inte vårat nät fungera alls som det ser ut nu

Permalänk
Medlem

"3,6 roentgen - not great, not terrible"

Permalänk
Skrivet av snajk:

Överföringskapacitet såklart. Vi har ingen brist i produktionen.

Fast det där är inte heller helt sant. Vi har brist av planerbar elproduktion i södra Sverige. Det märks tydligt eftersom SvK känt sig nödgade att introducera artificiella begränsningar i överföringskapaciteten över snitten SE2/SE3 och SE3/SE4 under sommaren när kärnkraften är i revision (https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2021/forlangt-stopp-av-ringhals-3-minskar-flodena/). Mer överföring från norr hade inte hjälpt till när inte ens dagens kapacitet tillåts utnyttjas till max.

Permalänk
Inaktiv

Jag har en elmoppe med solfångare och med den åker jag och två till helt gratis ca 5 mil. Försök sätta ett kärnkraftverk på en elmoppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jag har en elmoppe med solfångare och med den åker jag och två till helt gratis ca 5 mil. Försök sätta ett kärnkraftverk på en elmoppe.

Skulle tro att den har batterier som går att ladda med elektricitet. Om du får den från en solcell eller kärnkraft spelar väl ingen roll? Tror knappt att laddning under färd är värd att nämna

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon317915:

Jag har en elmoppe med solfångare och med den åker jag och två till helt gratis ca 5 mil. Försök sätta ett kärnkraftverk på en elmoppe.

På min bil har jag ett litet vindkraftverk. När jag kör får fartvinden vindkraftverket att snurra och jag kan åka hur långt som helst.

Två kommentarer helt irrelevanta till tråden...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

På min bil har jag ett litet vindkraftverk. När jag kör får fartvinden vindkraftverket att snurra och jag kan åka hur långt som helst.

Två kommentarer helt irrelevanta till tråden...

Var det inte en miljöpartist som föreslog det en gång i tiden ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Var det inte en miljöpartist som föreslog det en gång i tiden ?

Var en Vänsterpartist https://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Pedersen som kom med den briljanta idén.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik94:

Fast det där är inte heller helt sant. Vi har brist av planerbar elproduktion i södra Sverige. Det märks tydligt eftersom SvK känt sig nödgade att introducera artificiella begränsningar i överföringskapaciteten över snitten SE2/SE3 och SE3/SE4 under sommaren när kärnkraften är i revision (https://www.svk.se/press-och-nyheter/nyheter/allmanna-nyheter/2021/forlangt-stopp-av-ringhals-3-minskar-flodena/). Mer överföring från norr hade inte hjälpt till när inte ens dagens kapacitet tillåts utnyttjas till max.

Fast de säger ju att de inte kommer att behöva importera mer el, alltså har vi kapacitet i produktionen.

Permalänk
Avstängd

Robertsfors har tydligen inte tillräckligt med el iallafall. Tyvärr kan jag inte se vilket företag de får säga nej till.

https://www.di.se/nyheter/elbrist-stoppar-utlandsk-etablering...

https://cornucopia.cornubot.se/2021/08/nu-aven-elnatbrist-i-v...

Vår regering sa iallafall ja till fortsatt och utökning av mellanförvaringen av radioaktivt avfall men tydligen krävs några månader till av jobb innan man kan ta beslut om slutförvaret.

Vad händer om man nu säger nej? Bara att börja avveckla kärnkraften helt och börja med elransonering😀

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pWdAEX/beslut-bryta-u...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Vår regering sa iallafall ja till fortsatt och utökning av mellanförvaringen av radioaktivt avfall men tydligen krävs några månader till av jobb innan man kan ta beslut om slutförvaret.

Vad händer om man nu säger nej? Bara att börja avveckla kärnkraften helt och börja med elransonering😀

Alla instanser har sagt till regeringen att det går inte bryta ut mellanlagret för studien har gjort tillsammans med slutförvaringen. Den studies inleddes 2011 och lämnades över till regeringen 2018. Nu kommer säkerligen studier behövas göras om så en 5-10 år tills beslut om mellanlagret, alltså tack och godnatt för Sverige som I-land. Rätt bra genomgång i denna podd om vad som hänt genom åren i frågan:

https://www.svd.se/striden-om-slutforvaret

Permalänk
Medlem

Bolund & co hävdar att det finns flera frågor som behöver utredas vidare. Han har fick inte lyckats klämma ur sig en enda sådan fråga, varken till branschen, berörda kommuner eller media.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Robertsfors har tydligen inte tillräckligt med el iallafall. Tyvärr kan jag inte se vilket företag de får säga nej till.

https://www.di.se/nyheter/elbrist-stoppar-utlandsk-etablering...

https://cornucopia.cornubot.se/2021/08/nu-aven-elnatbrist-i-v...

Norrland som hade sånt överskott?

Det är tråkigt att de inte kan bygga ut elnätet i den takt som krävs, men den typen av industri är ju extremt krävande så det är inte så konstigt. Om det nu handlar om ytterligare en batterifabrik, vilket det sannolikt gör. Northvolt säger sig väl förbruka runt 20 MWh per år vilket är över tio procent av hela landets nuvarande förbrukning, och så vill man bygga en till fabrik i samma skala i närheten?

Citat:

Vår regering sa iallafall ja till fortsatt och utökning av mellanförvaringen av radioaktivt avfall men tydligen krävs några månader till av jobb innan man kan ta beslut om slutförvaret.

Vad händer om man nu säger nej? Bara att börja avveckla kärnkraften helt och börja med elransonering😀

https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pWdAEX/beslut-bryta-u...

Men det är lite som med Cementa på Gotland. Man kan inte skita i kritik från utredningar eller miljökrav och bara hävda att man är samhällsviktig och därför borde få bara köra på liksom. Deras föreslagna lösning för slutförvar håller inte, det går inte att godkänna något som ska hålla i hundratusen år när de har börjat gå sönder efter bara några år liksom.

Vad som händer om de säger nej är nog att vi får importera mer el tills man har hunnit bygga ut annan kapacitet. Men problemet kvarstår ju ändå, vi har redan kärnavfall som behöver slutlagras, så förr eller senare kommer man sannolikt att hitta en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Deras föreslagna lösning för slutförvar håller inte, det går inte att godkänna något som ska hålla i hundratusen år när de har börjat gå sönder efter bara några år liksom.

Källa på detta?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3