Snälla hjälp med speltips för en 3.5 åring :)

Permalänk
Medlem

Snälla hjälp med speltips för en 3.5 åring :)

Hej,

Har precis skaffat mig ett Xbox series X. Är väldigt kass på consol generellt och spelar mest egna spel på min PC.

Tänkte att det skulle finnas lite spel man kan testa på med en 3.5 årig liten tös. Någon som kan rekommendera något som är kul för de allra minsta?

Har Xbox Ultimate pass så kan testa rätt mycket där. Gått igenom massor men inte riktigt hittat något bra.. Tacksam för tips!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur funkar de stora handkontrollerna för så små barn? Har själv funderat på att skaffa konsol med kontrollen kommer nog avgöra. Har en fyraåring som vill testa. (Tänkte köra Stadia eller liknande)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Har precis skaffat mig ett Xbox series X. Är väldigt kass på consol generellt och spelar mest egna spel på min PC.

Tänkte att det skulle finnas lite spel man kan testa på med en 3.5 årig liten tös. Någon som kan rekommendera något som är kul för de allra minsta?

Har Xbox Ultimate pass så kan testa rätt mycket där. Gått igenom massor men inte riktigt hittat något bra.. Tacksam för tips!

Har spelat mycket Lego jurassic world på datorn med kontroll med pojken, vi började nog när han var runt 4 år. Vi har även testat Lego the hobbit och Lego Harry Potter men jurassic world gick hem mest p.g.a. Dinosaurier.

Permalänk
Medlem

När mina döttrar var i den åldern så var det typ Mario Kart som funkade. Gjorde ju inte så mycket om de inte kunde hålla sig på banan helt. När motoriken väl började sitta så blev Rayman Origins inkörsporten till plattformsspel (och övriga spel). Rayman är ju ett fantastiskt bra spel för barn då det är väldig förlåtande men det är ju klockrent för alla åldrar. För min del har Rayman Origins/Legends utan tvekat petat ner Mario från tronen.

Nu fick mina barn introduceras med Nintendo men Rayman tror jag finns till de flesta konsoller och Mario Kart-kloner brukar vara enkelt att hitta.

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hur funkar de stora handkontrollerna för så små barn? Har själv funderat på att skaffa konsol med kontrollen kommer nog avgöra. Har en fyraåring som vill testa. (Tänkte köra Stadia eller liknande)

Helt rätt så påminde du mig om detta.. Utöver att hitta ett bra spel kom jag på att handkontrollen faktiskt är lite för stor för henne också.
Finns där alternativ tro? Någon som vet?

Skrivet av Rixard:

Har spelat mycket Lego jurassic world på datorn med kontroll med pojken, vi började nog när han var runt 4 år. Vi har även testat Lego the hobbit och Lego Harry Potter men jurassic world gick hem mest p.g.a. Dinosaurier.

Ahh Lego spelen - det kan man faktiskt testa. Bra tips. Tror jag såg något på xbox game pass

Skrivet av Lythelius:

När mina döttrar var i den åldern så var det typ Mario Kart som funkade. Gjorde ju inte så mycket om de inte kunde hålla sig på banan helt. När motoriken väl började sitta så blev Rayman Origins inkörsporten till plattformsspel (och övriga spel). Rayman är ju ett fantastiskt bra spel för barn då det är väldig förlåtande men det är ju klockrent för alla åldrar. För min del har Rayman Origins/Legends utan tvekat petat ner Mario från tronen.

Nu fick mina barn introduceras med Nintendo men Rayman tror jag finns till de flesta konsoller och Mario Kart-kloner brukar vara enkelt att hitta.

Bra tips! Rayman är säkert kanon.
Det känns som att nintendo hade varit bättre start faktiskt. Mario kart och sånt är ju simpelt.. Och handkontrollerna är väl mindre också. Det är ett problem att xbox handkontroller är svinbra men lite väl stora för småttingar.. Undrar om xbox kanske har mindre kontroller eller om man kan få till en liten nintendo kontroll på något sätt..

Kom på att jag har ju nvidia shield och där finns ju retroarch.. för gamla nintendo och typ Sega classic spel. Kanske kan få till en sån gammal nintendo kontroll till det också, bara så himla trist grafik i vår moderna världs mått

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Säger också Lego! Min son började med Lego city undercover och Ninjago i den åldern. Älskar dom fortfarande nu när han är 6år. Och också split-screen, så har faktiskt haft kul själv med 😂

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Power A mini xbox 360-kontroller till barnens PC när de var, hum, 3 och 5. Tror femåringen med näppe klarade xbox 360 original, men absolut inte 3-åringen.

https://www.youtube.com/watch?v=pKSSc5krv3Y (jag köpte en svart), den är märkbart mindre än xbox 360, speciellt är den mycket "smäckrare" och tunnare så små barnhänder når att hålla.

En modernare variant är väl då Power A mini xbox one-kontroller, men jag vet inte om den funkar till series x.

Jag gick, trots god hjälp i tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1430098-spel-till-sma-... , all in på Nintendo. Det var enklare så. Men Rayman kan absolut rekommenderas, exempelvis.

Tillägg: Min snart 3-åriga minsting spelar egentligen bara "surfplatta" fortfarande, men Just Dance på Nintendo tycker hon är jättekul, både själv och med syskon. Hon har inga batterier i sin spelkontroll, det går lika bra ändå Hon kan sikta med wiimote lite lätt, får se framöver när hon vill börja spela konsollspel på riktigt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag och dottern (snart 4) brukar spela tillsammans på en Series S. Vanliga handkontrollen funkar, men den är lite stor nu när jag tänker på det. Får se vad som finns att göra åt det.

Jag använder gamepass mycket för att hitta spel vi kan spela tillsammans. Spel som är lätta att bara springa runt i är ganska lyckade, behöver ofta inte vara mer än så.

Med det sagt så är det väl mest jag som spelar och hon som tittar på/hjälper till att hitta saker/kommer med idéer men hon vill prova mer och mer och det går snabbt framåt i hur mycket hon kan göra själv. Men det blir en trevlig stund tillsammans där vi får en bra känsla av samarbete och att vi klarat av något tillsammans. Rekommenderas starkt.

Spel vi ägnat mest tid åt (alla finns på gamepass):
Rain on your parade (Det hittills bästa. Zombiebanan är en stor favorit.)
Carto (Enkelt, barnvänligt hittills)
Disneyland Adventures (Såklart)
Feeding Frenzy
Feeding Frenzy 2
Goat Simulator
Super Lucky's Tale (Vill mest titta på när jag spelar)
Peggle 2 (Enhörningen pruttar ibland, hysteriskt kul)
Pikuniku (Rolig artwork, lätt att bara hoppa runt)
Rush: A DisneyPixar Adventure (Såklart)
Unravel (Tycker jag är awesome, men hon gillar det inte särskilt mycket)
Viva Piñata
Forza Horizon 4 (Hon tycker det är sjukt kul att bara köra runt. Med auto igång är det väldigt enkla kontroller på bilspel generellt jämfört med nästan allt annat)

Visa signatur

.