Permalänk
Medlem

Apple Macbook för gymnasiet

Hjäääälp!

Dottern vill ha en Macbook när hon ska börja på gymnasiet och jag kan absolut inget om Mac'ar men är inte förhandlingsbart
Macbook Air 2020 eller Macbook Pro 2020 är det iaf men behöver hon en Pro för sitt studerande?
Och hur mycket minne behöver man? 8 eller 16 GB? Disk räcker väl 256 GB?
M1, 7C och 8C, vad är det?

Permalänk
Inaktiv

Har väldigt svårt att tro att man skulle behöva mer än en macbook air med 8gb ram för generella gymnasiestudier.

Permalänk
Medlem

om hon inte vill använda den dator hon (förmodlgen) får låna av skolan så bör en Macbook air av billigaste modell med m1 processor räcka och bli över. När jag gick på gymnasiet (runt 2016) satt vi med 11" air med 4 gig ram och 128 GB Lagring och det var absolut inga problem, man satt ju mest i google docs så en dator från 2002 hade ju funkat med

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

En macbook air kommer göra jobbet, redan macbook air före m1-processorn var tillräckligt bra.
7C eller 8C är hur många kärnor(cores) som cpun har. Rent prestandamässigt kommer en 7C med 8gb ram absolut räcka. Finns gott om folk som använder datorerna till betydligt tyngre saker än skolsaker i gymnasiet. Disk är svårare, 256gb borde räcka men vill hon spara väldigt mycket bilder och filmer kan ju det också ta slut men tror hon kommer klara sig. Om det blir ett problem så kan man köpa en extern hårddisk och spara ner sakerna på.

Jag hade valt macbook air 7C, 8gb ram och 256gb lagring.

PRO-modellen kan verka lite "coolare" med touchbaren ovanför tangenbordet men det finns samtidigt många som avskyr den så det är en smaksak. Rent prestandamässigt/praktiskt kommer hon förmodligen inte ha någon nytta av den.

Permalänk

Apple Macbook för gymnasiestuderande ungdom tycker jag det mer låter som än dator för rent gymnasiearbete. Och Apple M1an är ett bra val, lite väl dyr bara. Men om hon inte har någon annan dator hemma så blir det ändå prisvärt emot många gamers har.

Att sedan ha med datorn till skolan så är frågan vad har hennes klasskamrater för dator i skolan? Av många anledningar är det rimligt att lägga sig på samma nivå där.

Permalänk
Avstängd

Hyfsat overkill med en macbook med m1 cpu. Lär väl inte utnyttja 5% av dess prestanda.

Skulle räcka med en laptop med SSD och IPS panel för typ 4500 kr utan problem.

Permalänk
Medlem

GRYMT STORT TACK ALLIHOP FÖR SNABBA SVAR!!!
Får bli den billigaste Air med andra ord, precis vad jag hoppades få höra