Intels HEDT-plattform uppdateras under andra kvartalet 2022

Permalänk
Melding Plague

Intels HEDT-plattform uppdateras under andra kvartalet 2022

En produktplan på villovägar visar att åtminstone kraftfulla arbetsdatorer kan utrustas med "Sapphire Rapids" och styrkretsen W790 inom ett år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Gimme Gimme Gimme!
Mycket villhöver.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Skulle ha funnits något mitt emellan och rösta, för jag kör hög konsumentklass/HEDT.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

har en 3700X, gissar på ett dne ligger som högpresterande, väldigt mitt i mellan. Men kollar man på steam hardware survey så ligger denna i högkant.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Medlem

Är en gammal toppmodell ”högpresterande”?
Jag gjorde antagandet, rätt eller fel, att frågan handlade om vilket produktsegment man låg i.

Permalänk
Master of Overkill

Dags byta ut min 9800X

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja närmaste stationära jag har måste vara någon av grabbarnas, men finns inget alternativ "potatis" med tanke på att dom har i5 750 och fx8350 =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Vangen:

Skulle ha funnits något mitt emellan och rösta, för jag kör hög konsumentklass/HEDT.

Skrivet av SwedenVirre:

har en 3700X, gissar på ett dne ligger som högpresterande, väldigt mitt i mellan. Men kollar man på steam hardware survey så ligger denna i högkant.

Skrivet av EntropyQ3:

Är en gammal toppmodell ”högpresterande”?
Jag gjorde antagandet, rätt eller fel, att frågan handlade om vilket produktsegment man låg i.

Ingen exakt vetenskap eller tänkt som en fråga på liv och död, utan snarare tänkt som ett lättsamt tillägg Min tanke kring konsument- och HEDT-plattformar är att förstnämnda är AM4, AM3, LGA 115X, LGA 1200 och så vidare, medan HEDT är X399, X299 och liknande. Jag förtydligade frågan lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Ingen exakt vetenskap eller tänkt som en fråga på liv och död, utan snarare tänkt som ett lättsamt tillägg Min tanke kring konsument- och HEDT-plattformar är att förstnämnda är AM4, AM3, LGA 115X, LGA 1200 och så vidare, medan HEDT är X399, X299 och liknande. Jag förtydligade frågan lite

Det knepiga är var gränsen mellan "enklare" och "högpresterande" konsumentplattform går tror jag.

Vad är en Ryzen 5 3600? En i7 8700K?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Skulle ha funnits något mitt emellan och rösta, för jag kör hög konsumentklass/HEDT.

6850K är ren HEDT eftersom den hör till en av Intels E-serier (Broadwell-E), Intel övergick sedan till att använda X för HEDT-serierna (efterföljaren till Broadwell-E är Skylake-X).

Permalänk
Medlem

<= i5 enkel, >= i7 högpresterande tänkte jag, och då har jag enkel.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

TRX40 här och går inte tillbaka till Intel dom är för långt efter nu för det skall vara lockande , däremot nästa gen Threadripper blir det

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk

Hedt plattform är för mig en plattform där plattformen ska uppfylla krav som är extraordinära.
När både Intel och AMD har Hedt plattformar. Så uppfyller inte AMD Ryzen 9 5950X kravet att få kalla för Hept för mig. Processorn presterar visserligen bra, men plattformen är mainstream. Plattform förknippar jag mycket med moderkortet och antalet minneskanaler, extra ordinära priser på allt som gör det skitdyrt.

På frågan om jag skulle köpa Hept så troligen inte den närmsta tiden. Just nu använder jag mer mina klienter som tunna klienter och det bästa som nu finns "en AMD Ryzen 9 5950X med 128 GB ram" duger bra. Snart kommer nästa gen cpu, snabbare kärnor, mer ram support. När jag har behov av mer datakraft så kör jag det idag i molnet.

För de som inte har tillgång till väldigt mycket datakraft i molnet och ändå vill leka med lite större laster så förstår jag varför de går upp i Hept. Eller de som riktigt brötar på. Men jag själv har blivit snål och kör nästan allt i molnet idag.

Utvecklingen har hela tiden gått åt att datakraft behovet bara skenar iväg. Den som för ca 25 år sedan sa att den behövde en 486 med 8MB ram endast för att bearbeta dokument, kalkylblad, cadfiler etc blev av lamers kallade för Troll. Dessa personer håller idag inte samma åsikt "att t.ex. 8MB ram duger åt alla", utan de kör med exakt samma argument fast bara för lite bättre hårdvara. Utan att fatta att det finns folk som jobbar med lite större saker än vad de själva kommer göra de närmsta 20åren.

*edit*
Min gissning är att Heptplattformen får det tufft. Det finns som sagt idag redan 16 core inom mainstreamsegmentet. Snart kommer ddr5 med mer bandbredd. Och molnet, den som har behov av extremt mycket datakraft men ej tillgång till servrar i molnet blir ovanlig. Det blir en nischad grupp användare för Heptplattformen, där det historisk för dessa har funnits väldigt bra begagnade servehårdvara som byts ut enbart för att den blir 3-4år gammal och de vill ha extrem driftsäkerhet.

Det stora negativa med hept har ofta varit svindyra moderkort. T.ex. denna för nästan 10 000kr. https://www.komplett.se/product/1152701/datorutrustning/dator...
Man kan diskutera vad en rätt balanserad dator med ett sådant moderkort går på, men kanske inte långt ifrån 100 000kr om man ska ha flera grafikkort och annat.
Vissa tycker jag är extrem som säger saker som om man lägger 10 000kr enbart på moderkortet, ja då bör man ha en otroligt bra cpu, massa ram och ssd till. Inte köpa detta moderkort och sedan köpa den billigaste skit som den stöder och säga att datorn är optimal balanserad och man får ut max för varenda krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Dags byta ut min 9800X

Inte funderat att bara slänga in en deliddad 7980XE från fleabay/Aliexpress? Dom går ju för runt $500 nu för tiden om man letar runt lite. Fast såna "budgetlösningar" kanske inte duger med tanke på vem jag pratar med! ;D

Permalänk
Medlem

Alltså, jag har svårt att se att detta ska kunna utmana TR3000 ens... känns som de kommer med Skylake igen, men nu med 20 kärnor! Tror verkligen inte de kommer vara konkurrenskraftiga ens mot AMDs 32-kärniga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

känns som de kommer med Skylake igen,

Bortsett från att Sapphire Rapids baserar sig på Ålder Lake-arktitekturen då...?

Permalänk
Medlem

Var tvungen att läsa rubriken tre gånger innan jag insåg att det inte var ett flygplan med produkter som hamnat på villovägar... trött idag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tycker att svaret "alla" borde finnas med på ett forum för datorentusiaster

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Tycker att svaret "alla" borde finnas med på ett forum för datorentusiaster

Som använder sig av datorkraft som motsvarar x antal hedt maskiner.
Att ha datakraften lokalt hos sig är det mindre som har. Inte ens megastora företag känner av detta behov idag utan har det i molnet.

Problemet med molnet. Ja såvida man inte jobbar inom IT så är det ofta svindyrt och ha datakraften lokalt är skitbilligt i jämförelse. Nu finns det garanterat budgetmaskiner och hyra, spelservrar och annat brukar ligga på dem. Men en hedt blir en billig labbdator nästan oavsett.

*edit*
Jag ser sambandet lite som att en allmänbildad person borde ha nationalencyklopedin eller motsvarande lexikon hemma för att kunna slå upp saker. Man kan argumentera för eller emot detta påstående år 1980. Men idag så blir frågan varför ha böckerna hemma?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av KalBumling:

Inte funderat att bara slänga in en deliddad 7980XE från fleabay/Aliexpress? Dom går ju för runt $500 nu för tiden om man letar runt lite. Fast såna "budgetlösningar" kanske inte duger med tanke på vem jag pratar med! ;D

Asså tycker 7980XE lite ovärd tbh... vill hellre ha en 10-12 core som är roligare sen är inte 7000 serien kul med RAM.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hedt plattform är för mig en plattform där plattformen ska uppfylla krav som är extraordinära.
När både Intel och AMD har Hedt plattformar. Så uppfyller inte AMD Ryzen 9 5950X kravet att få kalla för Hept för mig. Processorn presterar visserligen bra, men plattformen är mainstream. Plattform förknippar jag mycket med moderkortet och antalet minneskanaler, extra ordinära priser på allt som gör det skitdyrt.

På frågan om jag skulle köpa Hept så troligen inte den närmsta tiden. Just nu använder jag mer mina klienter som tunna klienter och det bästa som nu finns "en AMD Ryzen 9 5950X med 128 GB ram" duger bra. Snart kommer nästa gen cpu, snabbare kärnor, mer ram support. När jag har behov av mer datakraft så kör jag det idag i molnet.

För de som inte har tillgång till väldigt mycket datakraft i molnet och ändå vill leka med lite större laster så förstår jag varför de går upp i Hept. Eller de som riktigt brötar på. Men jag själv har blivit snål och kör nästan allt i molnet idag.

Utvecklingen har hela tiden gått åt att datakraft behovet bara skenar iväg. Den som för ca 25 år sedan sa att den behövde en 486 med 8MB ram endast för att bearbeta dokument, kalkylblad, cadfiler etc blev av lamers kallade för Troll. Dessa personer håller idag inte samma åsikt "att t.ex. 8MB ram duger åt alla", utan de kör med exakt samma argument fast bara för lite bättre hårdvara. Utan att fatta att det finns folk som jobbar med lite större saker än vad de själva kommer göra de närmsta 20åren.

*edit*
Min gissning är att Heptplattformen får det tufft. Det finns som sagt idag redan 16 core inom mainstreamsegmentet. Snart kommer ddr5 med mer bandbredd. Och molnet, den som har behov av extremt mycket datakraft men ej tillgång till servrar i molnet blir ovanlig. Det blir en nischad grupp användare för Heptplattformen, där det historisk för dessa har funnits väldigt bra begagnade servehårdvara som byts ut enbart för att den blir 3-4år gammal och de vill ha extrem driftsäkerhet.

Det stora negativa med hept har ofta varit svindyra moderkort. T.ex. denna för nästan 10 000kr. https://www.komplett.se/product/1152701/datorutrustning/dator...
Man kan diskutera vad en rätt balanserad dator med ett sådant moderkort går på, men kanske inte långt ifrån 100 000kr om man ska ha flera grafikkort och annat.
Vissa tycker jag är extrem som säger saker som om man lägger 10 000kr enbart på moderkortet, ja då bör man ha en otroligt bra cpu, massa ram och ssd till. Inte köpa detta moderkort och sedan köpa den billigaste skit som den stöder och säga att datorn är optimal balanserad och man får ut max för varenda krona.

Hept på dig!

Jag har alltså en 1950X som med dessa kriterier platsar, och en 5950X som tydligen inte platsar.

Oki. Men jag är nöjd oavsett vad du eller artikeln kallar dem.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Hept på dig!

Jag har alltså en 1950X som med dessa kriterier platsar, och en 5950X som tydligen inte platsar.

Oki. Men jag är nöjd oavsett vad du eller artikeln kallar dem.

Spelar ingen roll att du bara har 16 kärnor, och en 5950x har det med, x399 platformen som räknas med mer bandbredd pci lanes mm,

socket am4 är mainstream men det är inte x399, x299, TRX40 mm det är HEDT

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

HEDT squaddd!

Första och sista gången tror jag. Inte för att det inte varit fränt, men att 16c kommit till mainstream gör mycket.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bortsett från att Sapphire Rapids baserar sig på Ålder Lake-arktitekturen då...?

Dvs hälften av kärnorna är Atom alltså?

Permalänk
Medlem

"Inom vilken kategori faller processorplattformen i din stationära dator?"

Good enough for my needs..... (no more no less )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av perost:

6850K är ren HEDT eftersom den hör till en av Intels E-serier (Broadwell-E), Intel övergick sedan till att använda X för HEDT-serierna (efterföljaren till Broadwell-E är Skylake-X).

Hoppsan..då valde jag fel. Tog högpresterande persondator.

Permalänk

Det jag finner intressant här är att Intels HEDT-plattform fortsatt kommer att innehålla enbart stora kärnor till skillnad från Alder Lakes big.LITTLE-upplägg. Bra att kunna välja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Dags byta ut min 9800X

Min fru ska strax laga frukost

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Jimsofie:

Min fru ska strax laga frukost

Bjuds de???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Dvs hälften av kärnorna är Atom alltså?

För Sapphire Rapids är de endast de ”högpresterande” Golden Cove-kärnorna som tar plats under huven.