M2 Samsung EVO 970 systemdisk problem.

Permalänk
Medlem

M2 Samsung EVO 970 systemdisk problem.

Hej!

Har köpt min första M2 disk. En Samsung 970 EVO.

Hade tänkt att ha den som systemdisk men det verkar inte fungera. Har försökt att installera Windows 10 på den i flera timmar nu.

BIOS ser disken, men man kan inte välja den som boot. Även om man installerar Windows 10 på den genom en USB-sticka så går det inte att välja den som boot.

Har bl.a försökt att koppla ur alla andra diskar och installera Windows 10.

Testade att slå på enable CSM och då dök disken upp på listan som boot. Men det gick inte att boota (gissar på EUFI). Det konstiga är den nu helt plötsligt inte går att slå på enable CSM i bios längre (slår alltid över till disable). Detta hände efter att jag försökte följa denna guide: https://forums.tomshardware.com/threads/cant-boot-from-m-2-nv... (nollställa secure boot keys).

Nyss testade jag även att installerat Windows på en mekanisk disk och formaterade M2 disken under installationen. Windows 10 hittar den, men inte t.ex Samsung Magician (tänkte försöka updatera Firmware på disken om det var detta som krånglade).

Har ett Gigabyte Z590M Gaming X mobo och har testat både M2P & M2A slotsen.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Hej!

Har köpt min första M2 disk. En Samsung 970 EVO.

Hade tänkt att ha den som systemdisk men det verkar inte fungera. Har försökt att installera Windows 10 på den i flera timmar nu.

BIOS ser disken, men man kan inte välja den som boot. Även om man installerar Windows 10 på den genom en USB-sticka så går det inte att välja den som boot.

Har bl.a försökt att koppla ur alla andra diskar och installera Windows 10.

Testade att slå på enable CSM och då dök disken upp på listan som boot. Men det gick inte att boota (gissar på EUFI). Det konstiga är den nu helt plötsligt inte går att slå på enable CSM i bios längre (slår alltid över till disable). Detta hände efter att jag försökte följa denna guide: https://forums.tomshardware.com/threads/cant-boot-from-m-2-nv... (nollställa secure boot keys).

Nyss testade jag även att installerat Windows på en mekanisk disk och formaterade M2 disken under installationen. Windows 10 hittar den, men inte t.ex Samsung Magician (tänkte försöka updatera Firmware på disken om det var detta som krånglade).

Har ett Gigabyte Z590M Gaming X mobo och har testat både M2P & M2A slotsen.

Testa att formatera disken med AOMEI. Löste mina problem.

Edit: Jag vill minnas att jag också "stängde av" UEFI och satte disken i "Legacy" vid installationen. Efter lyckad installation "slog jag på" UEFI. Var något år sedan men hoppas jag minns rätt såhär efteråt.

UEFI/BIOS Legacy
Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Testa att formatera disken med AOMEI. Löste mina problem.

Edit: Jag vill minnas att jag också "stängde av" UEFI och satte disken i "Legacy" vid installationen. Efter lyckad installation "slog jag på" UEFI. Var något år sedan men hoppas jag minns rätt såhär efteråt.

Tack för svaret.

Använde AOMEI och gjorde en wipe på disken, sedan gjorde jag den till en GPT. Fungerade inte tyvärr.

Skumma är att jag ser Windows 10 loggan blinka till lite svagt. Fast sedan forsätter inte datorn att boota utan slår över till annan media i boot ordningen.

En gång fick jag även upp meddelandet att när jag skulle starta den mekaniska disken så gick det inte utan man hamna i repair menyn. Där gick det att välja mellan flera installerade Windows. Men bara en gick att fortsätta på (den mekaniska). Så det verkar ju som att det är boot loadern som krånglar.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Lättast är ju att bara flytta operativet till nya diske.

Annars kan det vara enklast att bara ha en disk ikopplad när du ska installera om du inte hittar så bra i BIOS ännu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Lättast är ju att bara flytta operativet till nya diske.

Annars kan det vara enklast att bara ha en disk ikopplad när du ska installera om du inte hittar så bra i BIOS ännu

Har tänkt på detta också, men det verkar inte gå att klona pga unequal bytes per sector. Använder samma program som jag blev rekommenderad över.

Har testat att bara ha en disk inkopplad också.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Det vanliga är att man INTE väljer specifik disk som boot, utan väljer Windows boot manager som boot + UEFI ej legasy, och Secure boot, samt inte själv partitionerar och formaterar disken manuellt, det fixar installationsprogramet
Ytterligare man bör koppla ur övriga diskar om man har några, samt GPT eller MBR är inget man behöver rota med, har man ställt in bios rätt så blir det också rätt med detta med auto.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det vanliga är att man INTE väljer specifik disk som boot, utan väljer Windows boot manager som boot + UEFI ej legasy, och Secure boot, samt inte själv partitionerar och formaterar disken manuellt, det fixar installationsprogramet
Ytterligare man bör koppla ur övriga diskar om man har några, samt GPT eller MBR är inget man behöver rota med, har man ställt in bios rätt så blir det också rätt med detta med auto.

Jag har testat allt, problemet är att den inte vill installera en bootmanager och det går inte att boota i Legacy. Har testat Secure Boot på & av. Kopplat ur alla diskar m.m.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag har testat allt, problemet är att den inte vill installera en bootmanager och det går inte att boota i Legacy. Har testat Secure Boot på & av. Kopplat ur alla diskar m.m.

Windows boot manager fungerar inte om du har ställt in legasy, då förväntas det MBR disk, kan dock finnas hybridläge. Så ej legasy + ensam disk om du installerar via USB ska stickan vara antigen första eller andra i bootpiriotet om SSD disken är helt ren dvs inga partitioner alls. Du behöver och bör inte partionera eller formatera SSD disken eventuella partitioner tar du bort klicka uppdatera och sen nästa bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300