MSI Z87 G43 Gaming plus I7 4790K, enbart single channel RAM?

Permalänk
Medlem

MSI Z87 G43 Gaming plus I7 4790K, enbart single channel RAM?

Hallå där allesammans, jag brukar kunna knäcka de flesta problem men jag tror jag går bet här.

Moderkortet i fråga accepterar enbart att jag kör mina RAM i single channel, det vägrar dual channel, då blir det varken bild på PCI-E GPU eller den inbyggda grafiken i processorn.

Sätter jag båda i slot 3 och 4 så startar det, men det är de enda som fungerar med de minnena jag har, jag kan alltså inte sätta ena i slot 1 eller 2.

Vet inte så mycket mer jag kan prova, har testat runt tills jag blivit tokig, hursom så tänker jag att någon här kanske har en aning om varför det inte vill fungera.

Hade kanske inte brytt mig så mycket om det inte vore för att det ligger plan på att köra quad channel när en av mina vänner får överta komponenterna.

Komponentlista!

MSI Z87 G43 Gaming.
Intel Inside Core I7 4790K
Geil Evo Corsa 4GB DDR3 2133MHz: GOC38GB2133C9ADC

Länk till lite specifikationer om RAM.

Tacksam för alla svar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bara så att jag förstår dig rätt, det fungerar inte om du kör minnen i slot 2+4 eller slot 1+3? Det brukar vara standard för moderkort med 4 RAM-slottar att man kör antingen 1+3 eller 2+4 om man bara kör med 2 stickor. Quad channel kan du inte köra med det moderkortet för övrigt, det stödjs bara av intels extreme line-up. Stoppar du i 4 stickor blir det fortfarande bara dual channel

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Bara så att jag förstår dig rätt, det fungerar inte om du kör minnen i slot 2+4 eller slot 1+3? Det brukar vara standard för moderkort med 4 RAM-slottar att man kör antingen 1+3 eller 2+4 om man bara kör med 2 stickor. Quad channel kan du inte köra med det moderkortet för övrigt, det stödjs bara av intels extreme line-up. Stoppar du i 4 stickor blir det fortfarande bara dual channel

Exakt, då är det som om jag hade satt i kortslutna stickor typ, moderkortet startar, fläktar startar osv men ingen bild över huvud taget, oavsett vad jag gör.


1+3 = dött
2+4 = dött
1+2 = dött
3+4 = liv

Skumt faktiskt, angående Quad-channel så visste jag inte om det faktiskt, MSI skyltar ju rätt friskt med det i sin instruktionsbok varför jag antog att brädan kunde fixa det.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lifooz:

Exakt, då är det som om jag hade satt i kortslutna stickor typ, moderkortet startar, fläktar startar osv men ingen bild över huvud taget, oavsett vad jag gör.


1+3 = dött
2+4 = dött
1+2 = dött
3+4 = liv

Skumt faktiskt, angående Quad-channel så visste jag inte om det faktiskt, MSI skyltar ju rätt friskt med det i sin instruktionsbok varför jag antog att brädan kunde fixa det.

/Lifooz

Nej, plattformen stödjer inte quad channel. Inget MSI har med att göra. Var ser du att dom pratar om det?
Hursomhelst så låter det som att moderkortet inte är så friskt, alternativt dåligt stöd för just dom minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, plattformen stödjer inte quad channel. Inget MSI har med att göra. Var ser du att dom pratar om det?
Hursomhelst så låter det som att moderkortet inte är så friskt, alternativt dåligt stöd för just dom minnena.

Det var jag som hade läst manualen i nattmössan såg jag nu!
Dualchannel över 4 stickor är det de pratar om.

Kan det vara ja, ändå är det lite småskumt att jag inte även kan köra single channel i slot 1-2 också isådanafall.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Förmodligen skit i sockeln eller en böjd pin - typiskt fel. Min sambos moderkort fick damm i sockeln vid flytt (ingen CPU i, såg dock efter jag provat starta efter montering) och sen dess fungerar bara single channel i 3 och 4

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Förmodligen skit i sockeln eller en böjd pin - typiskt fel. Min sambos moderkort fick damm i sockeln vid flytt (ingen CPU i, såg dock efter jag provat starta efter montering) och sen dess fungerar bara single channel i 3 och 4

Inga böjda pins, kollade knall-noga när jag skulle lägga i processorn.
Den har haft sockel-skydd hela tiden så den borde ha klarat sig från damm och det var heller inget jag såg till när jag kollade sockeln, även alla RAM pins är helt korrekta.

Pöl för din sambo ändå, det är alltid vi som kan grejorna som blir beskyllda när det inte fungerar.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Nej jag testade igen nu med följande konfigurationer:
1
2
1+3
2+3
2+4
3+4

Den sistnämnda är den enda konfiguration som fungerar, och tyvärr har jag inga andra stickor att testa med, så det får väl vara som det är.

Har förresten senaste BIOS/UEFI så det är inte det heller.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

@Lifooz Det tyder på att antingen minnsekontrollern i CPUn är skadad eller att några av pinnarna i på moderkortet är böjda.
Om du har tur att de är smutsiga.
Eller att du av/någon någon annan kommit åt moderkort med t.ex. en skruv mäjsel då du eller någon annan kommit åt moderkortet och skadat en ledare mellan RAM och CPU.

Minna frågor:
1, Har det fungerat förut? Om så, var satt minnerna i för slots då.
2, Är CPUn om monterad eller kylare bytt nyligen?
3. Har inget bra förslag nu.
4. Har datorn varigt undanstoppad och råkat vara i minusgrader och sedan startats fort. Problemet händer men inte så vanligt osm man kan tro.

Edit:
Tror inte många tror mig men om det var i slot 1+2 innan så kan det vara korission. Men då det inte startar med bara ett minne i port 1 eller 2 så borde det inte vara det.

Det står i manualen att för dual memory ska du primärt köra slot 2+4. Det är standard för övrigt.
Sedan 1+3 om det skulle krisa, men det står inte i manualen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Lifooz Det tyder på att antingen minnsekontrollern i CPUn är skadad eller att några av pinnarna i på moderkortet är böjda.
Om du har tur att de är smutsiga.
Eller att du av/någon någon annan kommit åt moderkort med t.ex. en skruv mäjsel då du eller någon annan kommit åt moderkortet och skadat en ledare mellan RAM och CPU.

Minna frågor:
1, Har det fungerat förut? Om så, var satt minnerna i för slots då.
2, Är CPUn om monterad eller kylare bytt nyligen?
3. Har inget bra förslag nu.
4. Har datorn varigt undanstoppad och råkat vara i minusgrader och sedan startats fort. Problemet händer men inte så vanligt osm man kan tro.

Edit:
Tror inte många tror mig men om det var i slot 1+2 innan så kan det vara korission. Men då det inte startar med bara ett minne i port 1 eller 2 så borde det inte vara det.

Det står i manualen att för dual memory ska du primärt köra slot 2+4. Det är standard för övrigt.
Sedan 1+3 om det skulle krisa, men det står inte i manualen.

Bra att du tog upp precis det där, det hade jag glömt nämna.

1:
Minnena satt först i konfiguration 1-3, men så snart jag lade lite tid på manualen så blev det 2-4, så de satt kanske ett par veckor i 1-3.

2:
Kollade sockeln knallnoga så att minsta nanopartikel stämde överens.
Sedan lade jag i den, försiktigt så den lagomt gosade ner sig över moderkortets pins.

På med pasta och sedan monterades en NH-D14 enligt konstens alla regler.
Så bör inte vara några problem där.

3:
Inte jag heller.

4:
Senast moderkortet var igång innan jag nu satte igång det var troligtvis någon gång 2014-2015, efter det skaffade jag moderkortets ersättare, ett Z87M gaming vilket då var mATX istället.

I och med köpet av Z87M gaming så blev det här moderkortet undanlagt i sin kartong och låg sen hos min polare, nu var inte han hemma alla gånger och det blev ju vinter så det kan ju ha legat lite kallt är klart.

2020 tog jag hem moderkortet och hade det i sin kartong.

Sedan för ett par dagar sedan så kom syrran med en 4790K hon hade hittat i sin killes "gammalt schlet som är bra o ha låda" typ, och hon sade att om den fungerade kunde jag ta den, för hennes kille sitter på AMD numera, vilket även är mitt slutgiltiga mål, närmare bestämt 5800X.

Hursom så skall denna 4790K tillsammans med det här moderkortet gå till min polare när jag fått tag på AMD proppen, därför ville jag också att skiten skulle fungera som tänkt så att han har en vettigare sak att sitta vid sen, och visst, nu tappar man inte kritiskt med FPS och prestanda med single channel men det blir ändå ett tapp och det är det som stör mig.

Så det har legat på lagring så att säga, men ändå så fanns det ju aldrig några problem med det när jag väl använde det för x antal år sedan.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Då kan det fortfarande vara en beläggning på kontakterna på CPU eller Socketen. Skulle skulle gissa mer på cpu socketen.

Rengöra alt eller köra singel memory. Det är tråkigt men det fungerar.
Du skulle iofs kunna tästa att öka späningen till till DDR minnerna till runt 1,67v, Lite elakt mot minnes kontrollen iofs. Den går sönder med tiden.

Men om du ska testa det så sätter du in ett minne i slott 4 ändrar i bios sedan sätter du in det andra i slot 2. Automatisk minnes inställning ska vara avstängd. Höj även command rate till 2 (2T) ska inte behövas på två moduler men om du får igång dem i dualmode så är det värt det gämfört med singel channel och 1t.

Jag skulle monterat om processorn.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Då kan det fortfarande vara en beläggning på kontakterna på CPU eller Socketen. Skulle skulle gissa mer på cpu socketen.

Rengöra alt eller köra singel memory. Det är tråkigt men det fungerar.
Du skulle iofs kunna tästa att öka späningen till till DDR minnerna till runt 1,67v, Lite elakt mot minnes kontrollen iofs. Den går sönder med tiden.

Men om du ska testa det så sätter du in ett minne i slott 4 ändrar i bios sedan sätter du in det andra i slot 2. Automatisk minnes inställning ska vara avstängd. Höj även command rate till 2 (2T) ska inte behövas på två moduler men om du får igång dem i dualmode så är det värt det gämfört med singel channel och 1t.

Jag skulle monterat om processorn.

Tack för dina råd, de kommer inte lämna mig onoterade.
Att montera om processorn kan vara ett alternativ, måste dock se om jag har tillräckligt med pasta kvar i tuben först.

Jag kommer nog först skall testa att höja spänningen till RAM och även testa command rate, om jag nu har det i UEFI.

Kommer återkomma med resultat av vad som skett i morgon.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem på ett Gigabyte Z97 gaming "nånting"
Bara plats 3 och 4 fungerar. Testat med olika processorer och minnen utan framgång så jag gav upp.
Inga böjda pinnar i sockeln heller.

Visa signatur

Ryzen 5600. Asus B550M TUF gaming plus. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mapex:

Har haft samma problem på ett Gigabyte Z97 gaming "nånting"
Bara plats 3 och 4 fungerar. Testat med olika processorer och minnen utan framgång så jag gav upp.
Inga böjda pinnar i sockeln heller.

Oh, syrran hade exakt samma moderkort vet jag när jag byggde hennes dator kring 2014.

Nåväl, mitt snear, har testat ännu mer men det vägrar, så sjukt skumt ändå, dessutom samma för oss båda, bara olika tillverkare.

Precis som du säger så är min sockel också helt utan böjda pins eller annat fel, samma med RAM slotsen, så inget fel där heller, det kan nog vara minneskontrollern för oss båda.

Enda man praktiskt taget skulle kunna göra vore att hitta en likadan minneskontroller och löda på den istället.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Enda man praktiskt taget skulle kunna göra vore att hitta en likadan minneskontroller och löda på den istället.

Det blir nog svårt eftersom minneskontrollern är integrerad i processorn, i så fall är det snarare att byta processor som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det blir nog svårt eftersom minneskontrollern är integrerad i processorn, i så fall är det snarare att byta processor som gäller.

Ouff, det tänkte ju inte jag på. ^^

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!