Söndagsmatiné: Tom Scott om myterna bakom VPN-tjänsterna

Permalänk
Medlem

Jobbsammanhang ja, så jag svarade nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Då jag konstant, "frivilligt" är inloggad på flera av googles tjänster, främst i mobil men även dator så skulle inte vpn göra någon skillnad.

Min profil i googles databas måste vara närmre 100% gällande sexuell läggning, mediciner jag tagit och andra roliga frågor man ställt 3 på natten

Jag har vissa stunder funderat på VPN men insett att jag måste ändra hela mitt IT-betéende i så fall.
Byta ut alla google tjänster, definitivt främst i mobilen. Sedan använda endast tjänster som inte spårar en och.... det är ett jävla arbete.

Det är nog inte helt sant att VPN inte skulle göra någon skillnad för dig (eller andra)

Utan VPN ser din ISP vilka websidor du besöker. Samma med din fru om hon har tillgång till routern, eller om du hyr ett rum i ett hus och använder hyresvärdens WiFi. Samma med din arbetsgivare/skola om du använder jobbets/skolans WiFi. Samma med köpcentrets gratis WiFi. De ser vilka websidor du besöker utan en krypterad VPN-tunnel, vilket kan vara jobbigt om du går i skilsmässotankar, har en nyfiken hyresvärd som gillar att se vad du gör på nätet, eller kanske aktivt söker på lediga ställningar hos konkurrerande arbetsgivare på lunsjen på jobbet.

Googles data på dig är ju så att säga trygg. Din fru/arbetsgivare/rektor kommer ju aldrig få tillgång till den om du inte ger dem tillgång till ditt konto.

Man använder ju inte en VPN bara för att anonymisera sig helt på Internet, för då ska man som du själv säger ändra många vanor, utan för att skydda sig från liknande situationer ovan

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Testpilot

Kört PIA-VPN sedan ett par år tillbaka nu och är kalasnöjd med det, för det jag faktiskt använder det till.

Det är väldigt trevligt att slippa annonser/reklam på mobilen vart man än går, detta då PIA tillhandahåller s.ka. MACE-funktionalitet och DNS med inbyggd AdBlock. Är även sjyst att kunna lura diverse online-tjänster att man är i ett annat land för att få tillgång till specifikt innehåll.

Själv använder jag alltså inte VPN för att maskera mig till ren anonym obefintlighet. Utan har mer att göra med att slippa reklam & diverse annat skit, skydda mig mot attacker om jag pluggar upp mig på ett offentligt Wifi vid tågresor, eller- om jag ska 'låna' filer på de sju haven för att slippa rättighetsmaffi...menar alliansen

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Skrivet av Kyraal:

lunsjen på jobbet.

Hittade norrbaggen!

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Jo, har prenumererat på Private Internet Access länge nu. Det är bra att alltid ha tillgång vid behov när man sitter på statisk extern IP-adress. På min hemmaserver använder jag t.ex. en Docker-container med inbyggd VPN, rTorrent, och Privoxy-server. Med en Chrome-extension som SmartProxy så går jag automatiskt genom Privoxy-servern i Docker-containern när jag besöker vissa websidor som jag helst inte önskar ska logga min IP-adress (eller om t.ex. en tracker kräver att browser-IP är identisk med din torrentklients dito).

Utöver det sitter det en Raspberry Pi med PiHole på nätverket som även har PiVPN installerat, så jag kan VPN:a in på mitt interna nätverk utifrån med Wireguard, för jag gillar inte att exponera mer tjänster än min Plex-server utåt.

Så ja, visst använder jag VPN

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Otydligt ja, förvirrande nej.

Ungefär som att kalla mellanmjölk för mjölk när det även finns standard- och lättmjölk.

Vad som avses brukar framgå av sammanhanget.

Okej, ur mitt personliga perspektiv håller jag i stort med dig, jag förstår oftast av sammanhanget vad som avses och frågar helt enkelt "till vad?" om det är oklart.

Men ur ett större perspektiv säger min personliga erfarenhet definitivt att det orsakar förvirring.

Om vi nu tar din mjölk-analogi så upplever jag snarare resultatet blir att man kallat ett specifikt användningsområde av mjölk för "mjölk". Det jag sett är mer i stil med att folk som inte är så insatta anser att stuvade makaroner heter "mjölk" eftersom det kallas så i reklamkampanjerna. Sedan när man föreslår mjölk i téet så tycker de att det är jättekonstigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av magkliarn:

Hittade norrbaggen!

Haha, ja och nej, har bott i Norge i snart 11 år och det är fan svårt att jonglera två så pass lika språk på daglig basis, så det är konstant Svensk-Norskt för min del

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Använde vpn mycket på gymnasiet för att komma förbi skolans blockeringar. Efter det har jag inte använt det så mycket förutom för att komma förbi geoblockeringar några enstaka gånger. På nya jobbet har jag möjlighet att jobba hemmifrån via vpn men det har jag inte behövt använda än då jag mest jobbar ute hos kunden. Har varit sugen på att skaffa någon vpn men har inte orkat sätta mig in i vilken som passar mig bäst.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Första frågan. Vem som kom att använda termen vpntjänst för anonymitetstjänst?
Tidigare pratade man om proxyservrar som just agerar mellanhand som namnet antyder. VPN handlar snarare om att man skapar en krypterad förbindelse till ett annat nätverk. Och detta har inte ett skvatt att göra med om man ska vara anonym eller inte. Vanligtvis så är man inte ett dugg anonym efter man har loggat i på vpn, speciellt inte corona tider när de flesta kontorsfolk dagligt loggar in på vpn till jobbt.

Nå, jag själv har använt anonymitetstjänster sedan de först kom, proxylösningar som att gå igenom en websida och från den surfa till den sida man skulle duger väldigt ofta. Självklart kan denna proxysida avlyssna trafiken så man får tänka på vad man gör.
Själva krypteringen mellan mig och de som agerar proxy. Ja, så superkänsliga saker gör jag ej privat så jag oroar mig att https trafiken kanske är osäker och jag behöver ha en extrem kryptering däremellan. Dock är det mer intressant hur bolaget agerar på sin del, om någon frågar efter loggar så lämnar de dessa?

*edit*
Om man t.ex ska skria kram till någon på ett ställe och vill vara anonym. Så är det bra med en anonymitetstjänst . Men att personen som man skrev kram till skulle avlyssna trafiken mellan mig och min anonymitettjänst, det känns för mig så otroligt långsökt, det är typ bara FRA och liknade som skulle kunna det.. Ändå är det just denna kryptering som de brukar skryta över att den är så bra.

Tror flertalet VPN-tjänster är mer än bara en tunnel idag - T.ex. PIA (Private Internet Access) som jag själv använder är både VPN, Proxy, AdBlocker och "TOR"-nätverket, allt i ett.

Sedan har jag tillit till PIA:s "No Log Policy" då den har testats i domstol också, mer än en gång dessutom:
https://torrentfreak.com/private-internet-access-no-logging-c...

Nu är jag inte någon king-pin droghandlare, lönnmördare eller sitter med en massa seed-boxes här hemma. Men det är skönt att veta att när jag väl beger mig på de sju haven kommer det inte dimpa ner kravbrev från någon knappt legal firma från Danmark, eller löpa risk för diverse andra otäckheter om jag skulle besöka hemsidor som inte är HTTPS-certifierade.

Enda gången det kan vara drygt med en VPN-tjänst likt PIA, det är när ryska bottar tar över en nod (fick rysk propaganda reklam överallt ett tag när jag råkat stänga av MACE) eller när Google/Reddit tycker jag är 'sketchy' för att någon annan med min delade IP-adress har gjort en massa fuffens (blev bannad från Reddit en gång p.g.a. detta, fick dock tillbaka kontot efter prat med support).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Din ISP kan se att du använder vpn, men inte till vad. Problemet med techtubers är att de brukar dra lögner som, ”Protect yourself from hackers”.
Sen beror mycket på vilken vpn leverantör man litar på. Då är väl proton starkast i integritetsfrågor då de följer Schweiziska lagar?

Permalänk
Medlem

Kände direkt igen snubben från hans underhållande video om Gävlebocken:
https://youtu.be/-zjJpFYtx9s

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Okej, ur mitt personliga perspektiv håller jag i stort med dig, jag förstår oftast av sammanhanget vad som avses och frågar helt enkelt "till vad?" om det är oklart.

Men ur ett större perspektiv säger min personliga erfarenhet definitivt att det orsakar förvirring.

Om vi nu tar din mjölk-analogi så upplever jag snarare resultatet blir att man kallat ett specifikt användningsområde av mjölk för "mjölk". Det jag sett är mer i stil med att folk som inte är så insatta anser att stuvade makaroner heter "mjölk" eftersom det kallas så i reklamkampanjerna. Sedan när man föreslår mjölk i téet så tycker de att det är jättekonstigt.

Stuvade makaroner = mjölk? 😳

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har aldrig använt VPN själv och ser inte behovet att börja heller, intressant video dock.

Varför inte? Själv har jag ett behov av att kringgå geoblocking när jag reser runt i världen. VPN är långt mycket mer än att dölja sina spår på nätet.

Tycker det är synd att det hela tidens ges en skev bild av vad VPN är.

Själv är jag exempelvis dagligen beroende av VPN för att kunna utföra mitt jobb hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Sant, borde förtydligats i frågan.

Om man sätter upp VPN-klienten på routern behöver man inte tänka på det så mycket.

Hur tänkte du då?

Jag använder VPN i jobbet (på jobbdatorn) samtidigt som jag kör annat VPN på min privata laptop. I samma veva så vill min sambo komma åt allt "som vanligt" från hennes dator.

Vi kör inte ens samma DNS:er här då jag kör NextDNS samt AdGuard DNS.

Kan tillägga att vi har ett 10-tal enheter konstant uppkopplade mot nätet här.

Tyckte att @pv2b förklarade det bra här:
#19111347

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det beror väl på vad kanalen handlar om, och det påpekades väl i den här videon. Sett till överlappet mellan att vara sponsrad av en VPN-tjänst (och läsa upp deras budskap som ofta minst sagt tänjer på sanningen vad gäller fördelarna) och att faktiskt ha något slags datasäkerhetsfokus så blir det ju definitivt så.
Om kanalen handlar om något helt annat så har man ju ingen större förväntan att de nödvändigtvis vet vad en sådan lösning har för för- och nackdelar bara för att de har en reklamplats.

Många säger ju "jag använder själv den här tjänsten pga av dom här fördelarna" osv.

Jag tycker absolut det skadar trovärdighet och integritet även om deras ämnen handlar om andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Många säger ju "jag använder själv den här tjänsten pga av dom här fördelarna" osv.

Jag tycker absolut det skadar trovärdighet och integritet även om deras ämnen handlar om andra saker.

Jo, det står väl så i manus, får jag förmoda...

Att öht själv läsa upp reklambudskap istället för att klippa in annonsören är väl problematiskt i det sammanhanget, oavsett vad det handlar om för reklam.

Jag förväntar mig dock inte att någon som har en kanal som handlar om något helt annat vet vad de pratar om i ett sådant reklambudskap.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, det står väl så i manus, får jag förmoda...

Att öht själv läsa upp reklambudskap istället för att klippa in annonsören är väl problematiskt i det sammanhanget, oavsett vad det handlar om för reklam.

Jo, men just VPN-reklamen är lite speciell då den inte bara är överdrivet positivt gentemot den specifika produkten utan gentemot hela konceptet av vad en VPN faktiskt är för något och vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men just VPN-reklamen är lite speciell då den inte bara är överdrivet positivt gentemot den specifika produkten utan gentemot hela konceptet av vad en VPN faktiskt är för något och vad de gör.

Jo, det jag tänker är ju mest att man måste ha lite koll på ämnet för att kunna bedöma detta. Om det nu är en kanal som handlar om något helt annat så vet jag inte om man verkligen ska förvänta sig detta.

Dvs, något slags kombination av källkritik och att det faktiskt är ett reklambudskap.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Kör en OpenVPN-server i pfSense-boxen hos föräldrarna i Sthlm, för att
* komma åt hemnätverket där
* komma åt saker som SVTplay (bor själv i Hfors)
* komma runt blockeringar, ofta utomlands, men många gånger är t.ex youtube blockat på publika wifis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jo, det jag tänker är ju mest att man måste ha lite koll på ämnet för att kunna bedöma detta. Om det nu är en kanal som handlar om något helt annat så vet jag inte om man verkligen ska förvänta sig detta.

Dvs, något slags kombination av källkritik och att det faktiskt är ett reklambudskap.

Jo, så om en följer en kanal som är trovärdig och har mycket intressant och bra fakta och information och dess troväridghet får en att tro att VPNer är något mycket mer än det faktiskt är så är ju det väldigt negativt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Det är synd att de marknadsförs på det sättet, då deras betydelse bara blir mindre och mindre när mer och mer sidor går över till HTTPS. Även för DNS så kommer det ju DNS över HTTPS i webbläsarna. Men än så länge finns sidor med http och vanlig DNS-trafik.

Sedan hjälper de ju dig runt lokala blockeringar på hotellet, flygplatsen osv. Kan erbjuda fördelar som reklamblockering. Ta dig runt geo-blockeringar. Skydd mot att någon loggar vilka IP-adresser du pratar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skydd mot att någon loggar vilka IP-adresser du pratar med.

Fast dom skyddar dig ju inte från att din VPN-leverantör loggar vilka IP-adresser du pratar med.
Eller att det loggas på andra sätt via cookies eller andra metoder för att logga dig på internet osv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Varför inte? Själv har jag ett behov av att kringgå geoblocking när jag reser runt i världen. VPN är långt mycket mer än att dölja sina spår på nätet.

Tycker det är synd att det hela tidens ges en skev bild av vad VPN är.

Själv är jag exempelvis dagligen beroende av VPN för att kunna utföra mitt jobb hemifrån.

Eftersom jag inte ser behovet som jag tidigare skrev. Tycker dessutom nackdelarna med VPN överväger fördelarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Nästan hälften av SweC använder VPN? Trodde det var mycket färre.

Olika syften. Jag använder vpn för att ansluta till mitt nätverk hemma när jag är på språng. Istället för att exponera flera tjänster är det bara vpn utåt. (wireguard)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte? Själv har jag ett behov av att kringgå geoblocking när jag reser runt i världen. VPN är långt mycket mer än att dölja sina spår på nätet.

Tycker det är synd att det hela tidens ges en skev bild av vad VPN är.

Själv är jag exempelvis dagligen beroende av VPN för att kunna utföra mitt jobb hemifrån.

Det är ju ganska specifika användningsområden, om en inte har dom specifika behoven så vad är då poängen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Varför inte? Själv har jag ett behov av att kringgå geoblocking när jag reser runt i världen. VPN är långt mycket mer än att dölja sina spår på nätet.

Tycker det är synd att det hela tidens ges en skev bild av vad VPN är.

Själv är jag exempelvis dagligen beroende av VPN för att kunna utföra mitt jobb hemifrån.

Är du förvånad med tanke på att marknadsföringen vill säga att man är huvudroll i mission impossible för man använder deras tjänster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tycker du ja

Absolut är det så.
Jag har aldrig sett någon som helst annan användning för det.

Men man läser ju att många som ladda ner använder det av den anledning, vilket är skrattretande

Permalänk
Medlem

Använder VPN vid behov. Men det var länge sedan. Avinstallerar alltid när jag är klar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepyoh:

Olika syften. Jag använder vpn för att ansluta till mitt nätverk hemma när jag är på språng. Istället för att exponera flera tjänster är det bara vpn utåt. (wireguard)

Isåfall bör du nog rösta nej du du inte använder "en VPN-tjänst".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hur tänkte du då?

Jag använder VPN i jobbet (på jobbdatorn) samtidigt som jag kör annat VPN på min privata laptop. I samma veva så vill min sambo komma åt allt "som vanligt" från hennes dator.

Vi kör inte ens samma DNS:er här då jag kör NextDNS samt AdGuard DNS.

Kan tillägga att vi har ett 10-tal enheter konstant uppkopplade mot nätet här.

Tyckte att @pv2b förklarade det bra här:
#19111347

Om du kör VPN-klienten på routern så kan anslutningen vara igång jämt, och du behöver inte hålla på med klienten på datorn och koppla upp/ner.