Vad för skruvmejsel bör jag använda?

Permalänk
Medlem

Vad för skruvmejsel bör jag använda?

Hej!

Lite bakgrund:

Jag köpte en VivoMini VC-65-C1 för några månader sedan och skulle nyligen övergå till den, efter att ha gjort mig av med min tidigare dator.
Jag är inte särskilt händig och erfaren av mig när det kommer till att pilla i datorer invändigt, så brukar hålla mig från sådant och i den utsträckning som går välja en dator som vid leverans redan har det jag behöver.

Denna gång blev det dock ett litet undantag, för jag hade rätt särskilda krav för användningsområdet av denna dator och till priset kändes detta som ett bra val, och den var vid tillfället på väg att utgå ur sortimentet. Jag skulle bara behöva komplettera med en sak, och det var att montera i en ny SSD i en av de lediga platserna.

Så detta satte jag igång med nyligen, men det tog inte lång tid innan det övergick i en väldigt frustrerande situation. För medan nedmonteringen av chassit och själva installationen inte var särskilt komplicerad, som utlovat (den är ju enkelt konstruerad för att möjliggöra smidiga uppgraderingar), kom problemet från ett annat håll: skruvarna.
Det märktes efter en stund att vissa skruvar började sluta snurra, och det ville sig så illa att en "fastnade" i själva hårddisk-monteringssatsen, så att den visserligen sitter men kanske däremot nu inte går få bort. Den andra satsen monterade jag också av fast den just nu ska förbli tom, för att underlätta installationen, och när den skulle fästas igen gick till och med huvudet av på en av skruvarna. Alltså har en bit fastnat i själva datorn, i gängan/skruvhålet.

Avslutningsvis så började även skruven som håller ihop chassit krångla i slutskedet, så att jag är osäker på om jag kan öppna den mer.

Detta retar mig enormt eftersom jag, i motsats till Asus förslag, inte vill skicka iväg denna annars helt nya produkt på nån service för en så simpel sak som dåliga skruvar. Vill gärna lösa detta själv i så fall.

Exakt hur jag ska få upp de bråkande skruvarna vet jag inte riktigt men, generellt ni som bygger datorer, vilka mejslar och verktygskit rekommenderar ni? Har svårt att tro att verktygen är boven i dramat här, men jag kan ju inte veta säkert och tycker därför detta skulle vara värdefull information.
Ett kit kanske det inte ens skulle behöva vara om det får priset att skena iväg, men ett par riktigt bra mejslar för ändamålet som folk har goda erfarenheter av inte sabbar typiska datorkomponents-skruvar helt enkelt.

Några förslag?

Permalänk
Medlem

Valfri PH1 eller PH2 brukar fungera finfint, beroende på skruven.

Edit: Hittade användarmanualen för sagda dator. På bilderna ser det ut som att du vill ha PH2 för chassiskruven och PH1 för de interna skruvarna (men prova med PH2 först).

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Datorer brukar innehålla en salig blandning av metrisk standard och tum-standard på skruvar och gängor. Vissa skruvar är väldigt lika i storlek men har olika gängor så det kan gå bra att skruva in fel skruv en bit men man förstör gängorna och de brukar köra fast så som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Mm. Det jag tänkte på var väl om nåt särskilt fabrikat eller en väldigt specifik modell skulle rekommenderas, som i att de liksom i mindre grad skulle riskera att skada skruvar (trots att kanske skruven i sig är det primära problemet) - t.ex på grund av materialval och dylikt. Vad vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dysfunco:

Mm. Det jag tänkte på var väl om nåt särskilt fabrikat eller en väldigt specifik modell skulle rekommenderas, som i att de liksom i mindre grad skulle riskera att skada skruvar (trots att kanske skruven i sig är det primära problemet) - t.ex på grund av materialval och dylikt. Vad vet jag.

Sånt där spelar mest roll för yrkesfolk, och oavsett så är det ofta skruven som är dålig och inte mejseln (så länge du har rätt mejsel/bits, PH till PH och PZ till PZ).

Permalänk
Medlem

När skruvar fastnar i skruvhål är det praktiskt taget aldrig skruvmejseln som är problemet.
Problemet brukar snarare vara att det är fel skruv, eller att den skruvas i aningen snett.

De problem man kan få med fel modell av skruvmejsel är antingen att spåren i skruvhuvudet skadas, och/eller att mejseln slinter hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dysfunco:

Mm. Det jag tänkte på var väl om nåt särskilt fabrikat eller en väldigt specifik modell skulle rekommenderas, som i att de liksom i mindre grad skulle riskera att skada skruvar (trots att kanske skruven i sig är det primära problemet) - t.ex på grund av materialval och dylikt. Vad vet jag.

71-550 och 71-546 på Biltema. 63 kr totalt.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Utöver att överväga att införskaffa nya mejslar (även om det rimligtvis inte är fel på de jag har, egentligen) så har jag varit i kontakt med Asus för att förhoppningsvis inom kort få nya skruvar. Även om det är exakt samma modell är det ju bättre att ha i reserv om de fortsätter att krångla.