Valves spelklient Steam stäms av Humble Bundles grundare

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Nästan monopol, det är inte alls någon stor skillnad och totalt omoraliskt och avskyvärt beteende från Valve.

Så det är alltså omoraliskt och avskyvärt beteende från Valve att man har skapat den objektivt bästa plattformen för gaming?
"ok"

Precis som någon annan redan nämnt tidigare så lyser Steams konkurrens med sin frånvaro vad gäller funktionalitet. Endast GOG är något som är på god väg ikapp Steam.

Vi som konsumenter ha full frihet att välja vart vi vill gå med våra pengar. Det faktum att artikeln i fråga beskriver orsaken för stämningen som "närmast ett monopol" av Valve får mig att starkt ifrågasätta hur ett sådant argument håller i rätten.
På vilket sätt har Valve nästan monopol i den marknaden de befinner sig i? Enkla svaret är att de har inte monopol. Antingen har Steam total monopol över hela marknaden och alla spel går igenom Steam så inga alternativ tillåts. Eller så är det så att Steam har den största delen av marknaden för att de helt enkelt gjort en bättre plattform för slutanvändaren. Marknaden är fullt öppen för alla aktörer att välja var de vill vara någonstans. Det råkar bara vara så att Steam är den bästa plattformen pga. dess funktionalitet och användarvänlighet. Valve har trots allt lagt ner några år på Steam. Det var inte bra i början det kan jag lova er alla. Men med tiden har de lärt sig och blivit avsevärt mycket bättre. Steams konkurrens behöver göra samma resa och helt enkelt bli bättre! GIT GUD!
Det finns inget som förbjuder någon aktör i denna marknad så att de MÅSTE gå till Steam. Till skillnad som Apple som faktiskt har fullständigt monopol i deras IOS system. Där har du inget val. Du måste gå igenom Apple. Dvs. Ett monopol.
Så jag har väldigt svårt att se var denna stämning rent juridiskt sett ska leda någonstans?

Jag säger såhär. Man kan tycka vad man vill om cuts hit och dit men så länge Valves konkurrens inte försöker bli BÄTTRE än Steam istället för att bara försöka trycka ner Steam så kommer jag aldrig att ge mitt stöd till dessa bolag. Faktum är att Epics exklusiva titlar endast gjort att jag inte köpte något utav de spelen då jag helt enkelt inte vill stödja denna praxis.
Däremot håller jag med en tidigare post i denna tråd att vad gäller cuts så kan även jag tycka att de borde se över deras nuvarande system på Steam. 30% är saftigt
Det hade varit mer logiskt med lägre cut till en början för att sedan gå till en högre cut ju populärare ett spel blev då det kräver mer utan Steam i sin helhet.
T ex börja på 10% för att sedan eventuellt gå högre mot en topp på säg 25% beroende på försäljning.
Sen är det också så att jag tror inte någon här vet vad det kostar att ha igång en sådan massiv infrastruktur som Steam faktiskt är. Men det är för en annan gång. Jag vet då inte

Men en fråga kvarstår för mig. Varför ska jag som slutanvändare använda exempelvis Origin, Epic Games, GOG, m.m när deras plattformer är sämre? Finns ingen logik i detta enligt min mening. Jag kör hellre den vänligast plattformen och i nuvarande läge är det Steam.
(Undantag för Blizzard Launcher då det är det enda sättet att kunna spela Blizzard spel)

TL:DR - Jag ser inte hur "nästan ett monopol" är ett argument i en juridisk strid då detta är en extremt subjektivt vinklad syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Jag tycker hela denna debatten kring Steam är föga konstig ärligt talat och jag finner det fullt rimligt hur Steam väljer att hantera sin butik i nästan alla aspekter. Det är inte som Apple med sitt stängda ekosystem som i huvud taget som inte tillåter en att ens installera andra butiker. Till och med Google tillåter dig att installera "3rd party"-butiker om du inte vill gå genom Google Play – Precis som att EGS, EA Desktop eller GOG får existera på PC-sidan och ger användaren valet vart spelen ska köpas.

Att man inte får ha rea eller lägre pris på annat håll ser jag som fullt rimligt.
Kollar man på nästan vilken annan marknad som helst kan man tydligt se att priserna är nästan densamma oavsett butik, och är det billigare är det oftast på bekostnad av marginaler från butiken i fråga, inte tillverkaren. Såg ett exempel på mjölk ovan tidigare: Arla säljer sin mjölk för ett fast pris oavsett om det är COOP, ICA eller CityGross – Sedan kan grossister likt ICA eventuellt få rabatter för att de köper in så förbannat mycket mjölk och därmed sänka priset någon krona. Med andra ord väldigt likt hur Steam sänker sin del av kakan för stora utgivare efter att dom säljer över en viss mängd.

Du har även flest antal reor på Steam mig veterligen av någon digital affär – Winter sale, spring sale, golden week, easter sale (säkert missat någon) bara nu på 'vår-sidan'. Dessa reor är frivilliga att delta i för utvecklare/utgivare och väljer man att delta ger det även möjligheten att sänka priserna på andra affärer i samband med.

Steam tillhandahåller dessutom ett godtyckligt antal nycklar för utvecklare att sälja på andra marknader, nycklar som egentligen bara är en ren kostnad för Valve då dom inte tjänar ett öre på dessa direkt men som ändå ger spelaren just access till spelet genom Steam i fråga.

Sedan är Steam mer än bara en affär också. Du har en massa verktyg för moddning, integration med community och diverse hubbar, för att inte nämna rating system. Allt detta och mer därtill lyser med sin frånvaro från merparten – om inte alla – konkurrerande butiker i någon form. GOG är nog den butiken som kommer närmast i funktionalitet och dessutom erbjuder ett extra mervärde genom att vara DRM-fritt.

Där jag inte ställer mig på Valves/Steams sida är hur dom väljer att fördela sina intäkter, som kan läses nedan:
Problemet för egen del med Valves system är att det "straffar" indie-utvecklare.

30% är grund-standarden för alla som vill sälja på Steam, men säljer man spel med stor omsättning får man 'rabatter'.
"For all sales between $10 million and $50 million, the split goes to 25 percent. And for every sale after the initial $50 million, Steam will take just a 20 percent cut."

Jag skulle vilja se en omvänd modell här som baserar sig mer på X-antalet kopior sålda, där små utvecklare med lägre omsättning får möjlighet att tjäna mer pengar och säljer man över ett visst antal får man betala för den ökade trafiken av nedladdning mm. som tillkommer för Valve.

Det skulle kunna se ut som något likt detta:
<50 000: 5-8% cut.
50 000 – 100 000: 10-12% cut.
100 000 – 500 000: 12-15% cut.
500 000 – 1 miljon+: 15-20% cut.

Det skulle fortfarande vara lägre än dagens 25-30% även för stora utgivare, samtidigt som det underlättar för indie-scenen att växa. Jag tycker även att Steam borde återinföra Greenlight-systemet för icke etablerade utvecklare, detta skulle fort sålla bort "skitspel" och "cashgrabs" alá assetflips eller PingPong Ultimate 7.

Varför det inte är enligt ditt exempel är för att vem som helst kan lägga ut sitt spel på deras plattform och det finns 10- kanske 100 tusentals "spel" som bara är rent skräp där Valve ändå behöver betala för att hålla plattformen vid liv. Därför erbjuds du en rabatt om ditt spel säljer mycket då det redan betalat för sig själv och andra som knappt eller inte alls har någon inkomst för att betala underhåll och drift av Steam.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Keneay:

Varför det inte är enligt ditt exempel är för att vem som helst kan lägga ut sitt spel på deras plattform och det finns 10- kanske 100 tusentals "spel" som bara är rent skräp där Valve ändå behöver betala för att hålla plattformen vid liv. Därför erbjuds du en rabatt om ditt spel säljer mycket då det redan betalat för sig själv och andra som knappt eller inte alls har någon inkomst för att betala underhåll och drift av Steam.

Och det där är exakt varför jag är en stark förespråkare för en kurerad butik med system likt Greenlight på plats. Skyffla bort skräpet och släpp bara in seriösa aktörer som faktiskt bidrar till något annat än att klottra ner sökfunktionen och framsidan.

Det är i mina ögon en win-win för alla: Oss konsumenter som slipper vaggande gå igenom ett träsk, samtidigt som det blir mer kostnadseffektivt för Valve och kan resultera i bättre villkor för riktiga utvecklare.

Skrivet av Olle P:

Steam har nog flest antal namngivna reor.
Kolla vilken affär som helst, när som helst, och se om de har rea på någon produkt. Du kommer nog att hitta minst en produkt på rea!

Intressant att HumbleBundle ger utgivaren ~50% av säljpriset när de klagar på att Steam bara ger 70%...

Du har helt klart rätt där gällande reor.
Stora skillnaden här är väl att Steams reor är mer intressant att faktiskt kolla in då det oftast är för en hel utgivare, genre eller butiken i mer eller mindre helhet. Enad front helt enkelt mer än någon utstickare på någon av alla olika butiksfronter.

Och ja... Hoppas att det uppdagas i denna stämning.
Man sitter och klagar på Valves 30% andel medan man själv tar ut mellan 45-50% och samtidigt har mage att trycka upp "för välgörenhet" på framsidan när knappt någon enstaka procent faktiskt går till just välgörenhet.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Steam har inte stöd för SEK. Länderna med EUR hos Epic hade samma pris som på Steam. Det svenska priset hos Epic var mycket lägre, HZD kostade som du säger 299kr.

Ah, så ren formalia som gjorde att de kunde göra så. Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Såklart det behöver ses över. Men på pc-sidan är det ganska fritt att släppa sina program andra vägar och det handlar mer om att det är svårt.

Det blir ju svårt om man skrivit kobtrakt med tex sony om att släppa spelet på ps5 och att man då inte får sälja spelet billigare på andra plattformar eller du får inte ha spelet på xbox gamepass etc.
Kan finnas mängder med klausuler som vi inte får se.

Sedan en sak som jag tänkt på är det här med steams 30% som verkligen är ocker.
Säljer du 500k ex av spelet på steam för 500kr/st ska alltså Steam ha 75miljoner för mer eller mindre hosta filen på sin server.
Visst de gör andra saker också men säg 10kr per såld enhet går till steam hade varit mer rimligt.
Nu får alltså steam 150kr av de där 500kr som du betalar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Dosshell:

Nästan monopol, det är inte alls någon stor skillnad och totalt omoraliskt och avskyvärt beteende från Valve.

Nu är det ju endast Valve som ens har förmåga att agera moraliskt på den marknaden. Resten är ju publikt handlade aktiebolag som per definition inte kan agera utifrån moral utan alltid måste maximera vinst utan tanke på varken miljö, människoliv eller något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Det avskyvärda är att tvinga speltillverkarna att inte sälja billigare på andra plattformar fast de andra plattformarna har lägre avgifter. De sätter konkurrensen ur spel för att försvara sin särställning på marknaden.

Fast det där stämmer inte och är något som tas upp som sanning varenda gång ämnet diskuteras. Det hela bottnar sig i en misstolkning där man blandar ihop Steam-nycklar med 0% i provision som utvecklare/utgivare fritt kan ta ut från Steam och sälja på annat håll så länge man följer deras regler för detta med att det även skulle gälla försäljning av spel på andra distributionsplattformar vilket det inte gör.

Det är fullt rimligt att Steam ställer krav när det handlar om försäljning av nycklar till deras egen plattform, när det dessutom sker med 0% provision vilket innebär att de faktiskt förlorar pengar på det.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Skitsnack, de flesta spelen går ju att köpa i någon annan butik oftast och personligen kör jag mest spel genom battle.net.

att folk nu väljer att samla sina spel under steam är ju en annan femma.

jag väljer aktivt att inte köpa nya spel nuförtiden och väntar på steams reor som än sålänge är fördelaktiga med låga priser så det är väl bra för mig men sämre för spelutvecklarna då steam tar störst andelar av alla plattformar.

har både spel på origin, uplay, epic store och gog utöver battle.net då.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att andra plattformar inte lyckas.

Det är väl egentligen inte konstigt att andra plattformar inte lyckas med att konkurrera när deras system inte ens kommer i närheten av Steam.

Det är inte att Steam är världens bästa plattform och är helt felfri. DRM är skit, men det är att den varit bättre på fler punkter än vad de som försökt konkurrera varit.
Det som de flesta andra plattformar har försökt konkurrera med är Pris, och det räcker inte.

Steam har så många saker, men man kan väl säga att för mig personligen är den största att klienten finns på Linux och att de lägger mycket resurser på att få spelen att fungera på flera plattformar.
Sen har Steam workshop gjort det såååååå mycket enklare att hantera moddar, var man annars skulle hitta alla möjliga obskyra sidor och hoppas på att den mod man laddade ner var den nyaste versionen.
Även saker som Steam Link var man kan spela sina spel på TV'n eller en annan dator.
Att man kan ha vänner som sträcker sig över alla spel man kan enkelt se om någon spelar något man vill vara med i. Har även förenklat att starta ett multiplayerspel, när spelet har stöd för att exempelvis begränsa att endast vänner kan gå med i ditt annars öppna spel.
Har även hittat många nya spel genom deras analys av vad man gillar att spela eller vad vänner spelar.

Att sen spel, många gånger är dyrare på Steam, får man leva med. Jag tycker ändå paketet man får med Steam gör att det i många fall är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte förbjudet att sälja sina spel på andra vis samtidigt, men det är inte en helt simpel process.

När jag växte upp så inpräntades jag på olika sätt med att man inte både kan äta upp kakan och ha den kvar. Ju äldre jag blir desto mer får jag intrycket att det var väldigt få som lärde sig detta på det hela taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det ger också mer incentiv att släppa färdiga spel i behov av minimalt med uppdateringar, såvida man inte släpper monstruöst stora spel som CoD Warzone med GB stora patchar & uppdateringar stup i kvarten

Spelade du på PC innan Steam? Då var det som du beskriver, och det skulle bara bli likadant igen med massa manuellt arbete för att patcha och hålla spelen uppdaterade och fungerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan en sak som jag tänkt på är det här med steams 30% som verkligen är ocker.

På vilket sätt är det ocker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dosshell:

Det avskyvärda är att tvinga speltillverkarna att inte sälja billigare på andra plattformar fast de andra plattformarna har lägre avgifter. De sätter konkurrensen ur spel för att försvara sin särställning på marknaden.

Vad är problemet? Ifall du har accepterat och dessutom tecknat under ett avtal där du beläggs med ett antal förpliktelser som du är då skyldig att följa, där ingen tidsram anges så är du fri att lämna avtalet med Valve närsom. Med andra ord, du är ju fri att plocka bort din produkt från Steam och ta det där du får störst andel.

Skrivet av Dosshell:

PC spel är inte beroende av DirectX och dessutom är DirectX fritt att använda utan avgifter. Förstår inte alls vad SDK:n har med försäljningsvillkor att göra som vi diskuterar här.

Du har tekniskt sett rätt här men samtidigt så har du så fel. DirectX är exklusivt för Windows, som kostar pengar, alltså så är det inte fritt att använda.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Ja det är inte en avgift, snarare en skatt. Kapitalism 2.0, när företag tar ut skatt för att de kan, varför skulle de inte göra det?

Jag tror du kan ha missuppfattat ordet "skatt" på några väsentliga punkter, t.ex. att ingen är tvungen att använda Steam, att Steam inte kostar pengar för folk oavsett om de använder det eller ej samt att staten inte kommer och fängslar dig (eller dödar dig om du gör motstånd) när du slutar betala för Steam.

Permalänk
Medlem

Trams. Det finns ju fler spelklienter än någonsin och Steam är långtifrån ensam aktör längre. Sen är det lite ironiskt att det är just Humble Bundle som stämmer, för alltid när jag handlat där har jag fått just Steam-keys för att installera och spela det jag inhandlat. Vilket är vad jag tyckt varit smidigt och bra med det hela. Men känner de sig instängda i det nu alltså? De får väl gå till Epic eller nått.

Permalänk
Medlem

Har steam en social plattform med?

Känner ju till att det finns sånna grejer också men har aldrig använt deras grupper, chatter, forum etc. Visste inte att det var så välanvänt.

Jag är också trött på deras monopol och ockerpriser. Hade gärna sett dem utsättas för kraftigare konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Spelade du på PC innan Steam? Då var det som du beskriver, och det skulle bara bli likadant igen med massa manuellt arbete för att patcha och hålla spelen uppdaterade och fungerande.

Automatiska uppdateringar är något som konsumenter förväntar sig nuförtiden, vi behöver nog inte oroa oss för att behöva ladda ner små patches för hand. Vi behöver inte Steam för att erbjuda den funkionaliteten.
Edit:
Det var dyrt med data på den tiden så utvecklarna var väldigt glada över att någon annan tog på sig kostnaden att distribuera patches. Nu med alla CDNs och molnet har det inte samma betydelse längre, de kan stå för kostnaden själva. Intäktsmodellen har förändrats väsentligt också, det har utvecklats mot kontinuerliga mikrotransaktioner istället för engångsintäkter vid försäljning av den fysiska skivan.

Permalänk
Medlem

Svårt att förstå vad Humble bundle vill med detta.
Majoriteten av spel dom säljer är Steam spel.
Köper man via Humble bundle dessutom så går inte 30% till Valve/Steam.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Haha så löjligt, kan bara hoppas dom misslyckas stort och det blir dyrt för dom. Ingen som stoppar dom från att starta en egen tjänsts ifall dom nu vill konkurrera med Steam, bara att erbjuda en bättre upplevelse än Steam så kommer kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

... Steams reor är mer intressant att faktiskt kolla in då det oftast är för en hel utgivare, genre eller butiken i mer eller mindre helhet. ...

Det normala (utanför Steam) är att tillverkare/leverantör bestämmer om/när de vill ha större reor och sänka grossistpriserna. Då kan det mycket väl bli jippon där hela produktsortiment reas samtidigt av alla återförsäljare i ett geografiskt område.

Jag misstänker att Steams "rea" inte heller innebär att Steam bara sänker priset mot kund men fortsätter betala fullt pris till utvecklaren.

Mitt eget sätt att nyttja Steams reor är huvudsakligen att
1. Jag kollar ofta runt lite i butiken, inte minst på de spel som "rekommenderas för mig" och "liknande spel" för att se om något verkar intressant.
2. De spel som verkar intressanta hamnar i min önskelista.
3. Oftast brukar jag i samband med att jag loggar in på Steam passa på att kolla min önskelista för att se om något av spelen just då har nedsatt pris.
4. Om priset är nedsatt och jag känner för att skaffa spelet just då så köper jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan en sak som jag tänkt på är det här med steams 30% som verkligen är ocker.
Säljer du 500k ex av spelet på steam för 500kr/st ska alltså Steam ha 75miljoner för mer eller mindre hosta filen på sin server.
Visst de gör andra saker också men säg 10kr per såld enhet går till steam hade varit mer rimligt.
Nu får alltså steam 150kr av de där 500kr som du betalar.

Skrivet av Nasso:

Jag är också trött på deras monopol och ockerpriser. Hade gärna sett dem utsättas för kraftigare konkurrens.

Vad kostar ett monopol (aka marknadsledande position) i form av Valves infrastruktur som huserar 30000 spel till många många många miljoner användare? Vad kostar det att driva en plattform/infrastruktur som hanterar 1-20 miljoner samtidiga användare 24/7?

Om det är så enkelt att skapa en bra tjänst, som är lite bättre och mycket billigare för användaren behöver ni bara luta Er tillbaka och vänta på att Steam ersätts med nåt annat...kanske framtidens Steam heter Apple Store när PC-döden är total

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Steam har en del krav för att sälja på deras plattform:
Om spelet släpps på t.ex. Epic Game Store först måste det släppas på Steam inom 6 månader också, annars får dom inte sälja spelet på Steam, någonsin (detta gjordes (delvis) för att kontra EGS-exklusiva titlar).

Säljer du ett spel på Steam måste det vara minst samma pris där som genom någon annan butik. Vet dock inte hur utgivare som Ubisoft kringgår detta då dom ibland kör reor genom sin egna tjänst (Uplay) som är betydligt lägre än Steam vid samma tidpunkt. Antar att det finns undantag för reor eller något i Steams avtal? Sedan vet jag att vissa utgivare lägger den extra kostnaden Valve tar kontra EGS (30 vs 12 procent) på slutkund, men igen vet jag inte hur dom kringgår Steams avtal för att få igenom det så.
Mycket riktigt ingår allt Steam har att erbjuda när du säljer genom dem. Allt från VAC om du bygger ett spel på SOURCE, till DRM och allehanda andra funktioner.

Och detta är poängen många missar (till synes en hel del folk även här på SweClockers):
Steam är inte bara en affär!
Det är DRM, anti-cheat, community hub (forum, moddning, publicerings-blog mm) samt support-plattform för en utgivare. Steams andel kan jag anse vara fullt rimlig om man kollar på vad de erbjuder kontra konkurrenterna, och enda gången jag ser dem behöva sänka sin del av kakan avsevärt är om andra butiker börja erbjuda allt ovannämnda också.

Skrivet av Shrudder:

Det är enbart att sälja Steam-nycklar (vilka har 0% i provision!) till ett lägre pris utan att även planera att göra så på Steam också som ej är tillåtet.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Om något företag vill sälja för halva priset på Epic Games Store så får de göra det bäst de vill. Fast det gör de ju inte, för de vill bara tjäna mer pengar så det blir samma pris ändå.

Fortsatt förvirrat. Men jag får intryck av att det som stämmer är att valve reglerar försälning utav steamversioner av spel vilket då känns ganska rimligt.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Nasso:

Har steam en social plattform med?

Känner ju till att det finns sånna grejer också men har aldrig använt deras grupper, chatter, forum etc. Visste inte att det var så välanvänt.

Jag är också trött på deras monopol och ockerpriser. Hade gärna sett dem utsättas för kraftigare konkurrens.

Steam har en väldigt aktiv social plattform, självfallet varierar det från titel till titel.

Sedan kanske många inte tänker på det, men bara faktumet att kunna lämna ett omdöme och sedan för andra att kommentera omdömet i fråga är också en del av denna sociala plattform – En funktion mig veterligen varken EGS, Uplay eller ens GOG erbjuder (GOG har betygsystem med kommentarer, men man kan inte kommentera betygen i fråga utan bara ge tummen upp/ner).

Bara denna funktion ensam ställer Steam över alla konkurrenter utan parallell ärligt talat. Sedan har vi saker som Steam-workshop som tillåter spel att tillhandahålla "one-click"-installationer av mods, gratis för både den som laddar upp eller laddar ner modden i fråga (även Workshop har sitt egna betygsystem precis som spel).

Utöver detta erbjuder Steam också möjlighten att direkt kontakta/chatta med utgivaren/utvecklaren genom forum, support-trådar och andra diverse funktioner som tillhandahålls – Igen, av Steam.

Det är inte en fråga om att Steam har någon monopol ärligt talat alls. Stor marknadsandel ja, men helt klart inte ett monopol då dom inte stoppar dig från att handla av någon annan aktör om du så önskar. Du är helt fri att köpa spelet genom EGS eller annan valfri butik.

Steam är helt enkelt bara så himla mycket bättre att använda som slutkund. Dom bibehåller mycket verktyg både för utvecklare och konsumenter likväl. Det faller därmed naturligt att folk hellre går till Steam för att köpa sina spel, även om det kanske till och med är billigare i någon annan butik.

Skrivet av Olle P:

Det normala (utanför Steam) är att tillverkare/leverantör bestämmer om/när de vill ha större reor och sänka grossistpriserna. Då kan det mycket väl bli jippon där hela produktsortiment reas samtidigt av alla återförsäljare i ett geografiskt område.

Jag misstänker att Steams "rea" inte heller innebär att Steam bara sänker priset mot kund men fortsätter betala fullt pris till utvecklaren.

Mjo precis, lite som att hushållsost kan kosta 49,99kr/kg i fler butiker samtidigt.
Lite samma sak som kickbacks inom hårdvaruindustrin, för att ta det tillbaka till mer av Sweclockers specialitet

Däremot är jag inte säker på hur Steam hanterar 'Sales', kan vara exklusiva kontrakt från utgivare till utgivare hur en sälj räknas och fördelas under en kampanj. Hittade tyvärr inte någon information direkt relaterat till detta under Steams partner-FAQ gällande utbetalningar.
https://partner.steamgames.com/doc/finance/payments_salesrepo...

Men kanske går att finna allmänna riktlinjer om man gräver runt lite här:
https://partner.steamgames.com/doc/marketing

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem

Ursäkta men... va?!?

Citat:

Wolfire Games anklagar Steam för monopol på digital spelförsäljning

För att räknas som ett monopol, krävs det att det bara finns en aktör och denna bestämmer utbudet och priserna. I det här fallet så är det Wolfire Games (som ligger bakom Humble Bundle), som stämmer Valve (som ligger bakom Steam). Så långt allt väl... Men, Humble Bundle... säljer spel digitalt! Steam säljer spel digitalt. Epic Games säljer spel digitalt. Origin säljer spel digitalt, m.fl m.fl.

Vart i detta ligger själva "monopolet" ? Har själv köpt många spel via Humble Bundle genom åren (och gillar att pengarna går till nästan 100% till utvecklarna och/eller välgörenhet, istället för till 3:e part som Valve/Humble Bundle osv). Valve hindrar inte andra aktörer från att sälja spel digitalt. Kanske bara så att dom flesta AAA spel hellre säljs via Steam eller Origin för 5-600kr/st istället för att "skänkas bort" för runt 50-lappen, ibland lite högre... Kanske värt att göra upp bättre avtal med utvecklarna istället för att stämma leverantörer?

EDIT: Ser nu att Humble Bundle ändrat systemet (inte köpt bundles på ett par år), och 30-50% av beloppet man väljer att betala går direkt till Humble Bundle. 7.5 euro av 25 är exakt 30%, men det var en bundle uppe nu där dom tar ut lite drygt 44%. Hutlöst!

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

WHaaaaat!? Förr kunde man åtminstone bestämma hur de olika beloppen skulle fördelas

Japp, så minns jag det också. Intressant att man numera automatiskt betalar en viss procent till utgivaren, en viss mängd till välgörenhet, och resten går till Humble Bundle... Vill jag betala leverantören större mängd av beloppet, kan jag lika gärna betala till Steam.

Visa signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meurik:

Ursäkta men... va?!?

För att räknas som ett monopol, krävs det att det bara finns en aktör och denna bestämmer utbudet och priserna. I det här fallet så är det Wolfire Games (som ligger bakom Humble Bundle), som stämmer Valve (som ligger bakom Steam). Så långt allt väl... Men, Humble Bundle... säljer spel digitalt! Steam säljer spel digitalt. Epic Games säljer spel digitalt. Origin säljer spel digitalt, m.fl m.fl.

Vart i detta ligger själva "monopolet" ? Har själv köpt många spel via Humble Bundle genom åren (och gillar att pengarna går till nästan 100% till utvecklarna och/eller välgörenhet, istället för till 3:e part som Valve/Humble Bundle osv). Valve hindrar inte andra aktörer från att sälja spel digitalt. Kanske bara så att dom flesta AAA spel hellre säljs via Steam eller Origin för 5-600kr/st istället för att "skänkas bort" för runt 50-lappen, ibland lite högre... Kanske värt att göra upp bättre avtal med utvecklarna istället för att stämma leverantörer?

Ja lite lustigt är det

Jag tror det här är fas 2 efter att alla piratskepp har lämnat hamnen och seglat iväg till Nangijala eller nåt sånt..
Nu vill alla ha en ännu större del av kakan som bara blir större och större när den betalande skaran PC-spelare bara växer och växer post-pirat.

Lite som den svenska avundsjukan.
Jaha, de tjänar 30%.
Om inte vi också kan tjäna 30%..ska vi minsann se till att ingen annan heller gör det... suck.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Problematiken kring prissättning ska även ha bidragit till att stora aktörer som Electronic Arts, Microsoft och liknande i stort gett upp, och istället lanserat sina spel på Steam igen efter misslyckade försök att ta sig in med egna plattformar.

Skulle säga att det är en sanning med extrem modifikation.
Kollar man på i princip alla launchers utom Battle.net och Steam så är de mer eller mindre värdelösa. Givetvis kommer kunder välja och föredra bra launchers. Det är tydligt att många av de här större utvecklarna aldrig har varit intresserade av att bygga en uppskattad plattform, utan det har bara handlat om att ha en reklampelare dit man kan tvinga sina kunder. Kortsiktig girighet helt enkelt. Sedan blir man förvånad över att folk fortsätter använda Steam och skyller på monopol. Samma sak med Epic som i princip ignorerat funktionaliteten i sin egen launcher men lagt miljontals dollar på exklusiva deals för att tvinga in nya kunder. Sorry, men det räcker inte att bara HA en produkt för att komma in på marknaden, den måste vara konkurrenskraftig också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

Skulle säga att det är en sanning med extrem modifikation.
Kollar man på i princip alla launchers utom Battle.net och Steam så är de mer eller mindre värdelösa. Givetvis kommer kunder välja och föredra bra launchers. Det är tydligt att många av de här större utvecklarna aldrig har varit intresserade av att bygga en uppskattad plattform, utan det har bara handlat om att ha en reklampelare dit man kan tvinga sina kunder. Kortsiktig girighet helt enkelt. Sedan blir man förvånad över att folk fortsätter använda Steam och skyller på monopol. Samma sak med Epic som i princip ignorerat funktionaliteten i sin egen launcher men lagt miljontals dollar på exklusiva deals för att tvinga in nya kunder. Sorry, men det räcker inte med att bara HA en produkt för att komma in på marknaden, den måste vara konkurrenskraftig också.

Väldigt bra sammanfattning om läget och kring hur många bara ser sin egen butik som en potentiell guldgruva men lägger ner minsta möjliga arbete för att erbjuda något kunden faktiskt vill ha.

Sist jag skulle installera Anthem i Origin så blev det någon fnurra på tråden efter nedladdningen (ca 80 GB) vilket gjorde att jag fick börja om från noll och hämta allt igen, vilket plötsligt tog 3½ timme extra innan jag kunde spela. Om man så drar ut strömkabeln medan Steam håller på att installera så kommer installationen att gå att fortsätta efter omstart av datorn. Likadant med att hitta/reparera skadade filer eller t.o.m. byta version på ett spel sker snabbt och enkelt i Steam med minimalt jobb eller väntetid för användaren.

Folk som påstår att alternativen är tekniskt likvärdiga idag är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Fast det där stämmer inte och är något som tas upp som sanning varenda gång ämnet diskuteras. Det hela bottnar sig i en misstolkning där man blandar ihop Steam-nycklar med 0% i provision som utvecklare/utgivare fritt kan ta ut från Steam och sälja på annat håll så länge man följer deras regler för detta med att det även skulle gälla försäljning av spel på andra distributionsplattformar vilket det inte gör.

Det är fullt rimligt att Steam ställer krav när det handlar om försäljning av nycklar till deras egen plattform, när det dessutom sker med 0% provision vilket innebär att de faktiskt förlorar pengar på det.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Stämmer detta kan jag inte se någon som helst möjlighet att dem kan vinna. Kräver dem alltså att dem får sätta valfritt pris hos andra ställen på nycklar som ger dem tillgång till steam plattformen? Vad skulle isf hindra dem från att sätta ett pris på 100$ i steam sedan 50$ dollar på valfri plattform (eller egen?). Steam får inte en krona medan utgivaren får 100% av förmånerna med steam.

Som någon nämnde både äta och ha kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Steam får inte en krona medan utgivaren får 100% av förmånerna med steam.

Som någon nämnde både äta och ha kakan.

Vore intressant att veta vad kostnaden för Steam är att skicka mig 100MB-100GB från närmaste CDN. Kanske är så pass lite så dom tar igen det (i snitt) på provisionen från spelens Trading Cards?

Edit: Dom flesta säljer nog sina kort direkt (eller struntar i dom och har flera hundra?), men vissa spelare vill ju samla på sig ett helt "set" för att få spelets badge. När man craftar denna badge blir man av med alla kort, men får diverse andra saker som emojis, bakgrunder etc. Dessa går förstås att sälja. Det går att levla varje spel 5 gånger, så det blir en hel del pengar till Steam.

Dom kan nog tjäna en hacka på deras relativt nya poäng-system som man använder för att köpa söta emojis eller bakgrunder eller profilramar och profilbilder etc.

Visa signatur

press nu1mlock