Permalänk
Medlem

Ryzen 5800x + Noctua NH-D15 kylning?

Har smäckt på en NH-D15 på min 5800x och testar den med lite stress test medans jag tittar i AMD Ryzen Master och HWInfo64. På specifikationerna av kylaren så står det att den klarar att kyla 165w men enligt mätverktygen så thottlar den på 110w för att cpun går upp i 90c. Det låter lite konstigt för mig, borde den inte klara av at t gå lite närmare 160w iallafall, typ 130-140w? Det känns som att jag har missat något

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

Det kan var så att din cpu inte är helt plat. Då får du dålig kontakt me din kylare. Du kan testa detta genom att lägga cpun upp och ner på bordet och spinna den. Spinner den bra är cpun ojämn. Du löser detta genom att slippa den med sandpapper. det kommer inte att skada din cpu. spinner den inte och stannar direkt är det inte det som är problemet för dina höga temps.

Permalänk
Medlem

Glömt kylpastan? Testa att montera om kylaren också.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Det finns ju många inställningar och flera olika effektsiffror att titta på. Vad exakt är det du tittar på?

Jag har motsvarande prylar (5800X och NH-D15) och just nu är det ingen överklockning inställd alls, men fläktkurvorna justerade för att vara lite lagom tysta.

Med en Cinebench-körning igång stannar jag just nu på 85 grader och jag får lite olika siffror här:

Ryzen Master:

PPT: 100% av 142W
CPU Power: 113W
TDC: 96% av 95A
EDC: 100% av 140A

HWInfo64:

CPU Package Power: 142W
CPU Core Power: 113W
samt 14-15W per kärna på de åtta kärnorna.

Dvs för mig slår jag i effekt- och strömgränser innan temperaturgränser. Detta är ju dock utan försök att optimera inställningarna annat än att få fläktarna tystare. Jag borde nog pilla mer här så jag får mer prestanda.

4,48 GHz på samtliga kärnor just nu också. CPU-fläktarna går på 800 RPM här just nu, 48% av maxhastighet. När jag stängde av testet gick temperaturen ned till 40-50 grader på ett par sekunder. Skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Det kan var så att din cpu inte är helt plat. Då får du dålig kontakt me din kylare. Du kan testa detta genom att lägga cpun upp och ner på bordet och spinna den. Spinner den bra är cpun ojämn. Du löser detta genom att slippa den med sandpapper. det kommer inte att skada din cpu. spinner den inte och stannar direkt är det inte det som är problemet för dina höga temps.

Ska testa detta, måste bara beställa mer kylpasta!

Skrivet av Jeddan:

Glömt kylpastan? Testa att montera om kylaren också.

Kylpastan glömdes icke!

Skrivet av blackcoffee:

Det finns ju många inställningar och flera olika effektsiffror att titta på. Vad exakt är det du tittar på?

Jag har motsvarande prylar (5800X och NH-D15) och just nu är det ingen överklockning inställd alls, men fläktkurvorna justerade för att vara lite lagom tysta.

Med en Cinebench-körning igång stannar jag just nu på 85 grader och jag får lite olika siffror här:

Ryzen Master:

PPT: 100% av 142W
CPU Power: 113W
TDC: 96% av 95A
EDC: 100% av 140A

HWInfo64:

CPU Package Power: 142W
CPU Core Power: 113W
samt 14-15W per kärna på de åtta kärnorna.

Dvs för mig slår jag i effekt- och strömgränser innan temperaturgränser. Detta är ju dock utan försök att optimera inställningarna annat än att få fläktarna tystare. Jag borde nog pilla mer här så jag får mer prestanda.

4,48 GHz på samtliga kärnor just nu också. CPU-fläktarna går på 800 RPM här just nu, 48% av maxhastighet. När jag stängde av testet gick temperaturen ned till 40-50 grader på ett par sekunder. Skönt.

Hmm, så när jag kör cinebench så ligger jag på:
Ryzen Master:

PPT: 33% av 395W
CPU Power: 113W
TDC: 52% av 160A
EDC: 80% av 190A

HWInfo64:

CPU Package Power: 132W
CPU Core Power: 79W
samt 13-14W per kärna på de åtta kärnorna.

Så, jag verkar ändå ha en bit headroom med temps och en del Watt enligt kyl-specsen, men jag vet ärligt talat inte helt hur jag ska tolka värdena^^'

EDIT: och tempen ligger på 88c

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem

vad använder du för stresstest? vissa program är inte direkt "realistisk" och gör egentligen bara att det går så varmt som möjligt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Ska testa detta, måste bara beställa mer kylpasta!

Kylpastan glömdes icke!

Antagligen inte detta, men hur mycket använde du? Antar att du inte gjorde slut på hela medföljande tuben på en montering

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

vad använder du för stresstest? vissa program är inte direkt "realistisk" och gör egentligen bara att det går så varmt som möjligt.

hmm, testat OCCT, prime95 och cinebench. Var mer att den står på 113 watt och throttlar och enligt dess specifikation borde kylaren klara av en högre effekt? Då borde Cpun rimligtvis vara mindre än maxtemp om den är mycket mindre än max effekt av kylaren? var så jag tänkte^^

Skrivet av zojjz:

Antagligen inte detta, men hur mycket använde du? Antar att du inte gjorde slut på hela medföljande tuben på en montering

Mjaa, fick göra det då jag tog loss och ränsade första gången jag såg tempen, då trodde jag att jag hade kunnat glömma nån skyddsplast kvar ^^' så efter två användnigar var tuben slut c:

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

hmm, testat OCCT, prime95 och cinebench. Var mer att den står på 113 watt och throttlar och enligt dess specifikation borde kylaren klara av en högre effekt? Då borde Cpun rimligtvis vara mindre än maxtemp om den är mycket mindre än max effekt av kylaren? var så jag tänkte^^

Mjaa, fick göra det då jag tog loss och ränsade första gången jag såg tempen, då trodde jag att jag hade kunnat glömma nån skyddsplast kvar ^^' så efter två användnigar var tuben slut c:

Vad har du för bios version?
Märkte när jag byte bios nyligen så gick min processor ner mer än 10c i temperatur.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vad har du för bios version?
Märkte när jag byte bios nyligen så gick min processor ner mer än 10c i temperatur.

Uppdaterade nyligen och såg en förändring i tempen vid vanlig load, men ingen skillnad i testerna c:

Inser att jag inte har svarat på ett tag, glömde totalt bort. Anyhow, kylpasta har omapplicerats men temps är fortfarande samma. dom sticker till 90C och fastnar, vi en effekt på ca 115 watt. gissar vid det här laget på att jag bara haft otur i lotteriet och fått ett lite sämre chip^^ tack för all hjälp!

Visa signatur

woop woop

Permalänk
Skrivet av hugoqqqq:

Uppdaterade nyligen och såg en förändring i tempen vid vanlig load, men ingen skillnad i testerna c:

Inser att jag inte har svarat på ett tag, glömde totalt bort. Anyhow, kylpasta har omapplicerats men temps är fortfarande samma. dom sticker till 90C och fastnar, vi en effekt på ca 115 watt. gissar vid det här laget på att jag bara haft otur i lotteriet och fått ett lite sämre chip^^ tack för all hjälp!

Vad har du för spänning i max load? Är PBO aktiverat?
Tyckte min drog iväg onödigt mycket utan att slå värmerekord men med lite pill på negativ offset så lugnade den sig lite 😊

Permalänk
Medlem

inte för att vara den som kommer med den dummaste svaret i rummet, men det är inte kvar någon plast på kylaren? Visst, Ryzen 7 blev också en temphöjare för mig när jag gick från en i5a (ca 5-10 C mer idle) och fortsatte att använda min noctua nh-u9b se2. Men jag landar på mellan 35-47C idle. spelar jag spel eller annat så landar jag nog också hamna uppe i 80C i vissa spurter.

Permalänk
Medlem

Man måste ju också beakta det faktum att själva luften i chassit värms upp rejält av grafikkortet. Så om luften höjs med +20 grader i chassit så är det ju omöjligt att hålla CPU-tempen låg (med luft-kylare). Vad jag vill säga är att luftflödet i chassit påverkar CPU-tempen ganska mycket. Prova att laborera med olika inställningar på chassi-fläktarna, alt. öppet chassi. Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugoqqqq:

Uppdaterade nyligen och såg en förändring i tempen vid vanlig load, men ingen skillnad i testerna c:

Inser att jag inte har svarat på ett tag, glömde totalt bort. Anyhow, kylpasta har omapplicerats men temps är fortfarande samma. dom sticker till 90C och fastnar, vi en effekt på ca 115 watt. gissar vid det här laget på att jag bara haft otur i lotteriet och fått ett lite sämre chip^^ tack för all hjälp!

Du borde testa att undervolta cpun, du kanske till och med kan överklocka den samtidigt genom curve optimization eller vad det nu heter. Jag har satt -15 i undervolt och +200 i core för alla kärnor. Se även till att inte ha hög Load Line Calibration på CPU:n. Dessa i kombination sänkte mina temperaturer rejält på 5800x med NH-D15. Det är ganska svalt och tyst nu faktiskt. CPU:n boostar till 5050mhz på alla kärnor.