Permalänk
Medlem

Få bort parfym på stativ!?

Kanske en av de underligare frågorna på SweC, men...

Förra året köpte jag ett enbensstativ. Det fungerar utmärkt, men pga ryggproblem har jag inte kunnat använda det så många gånger hittills.

Men det främsta problemet är att det fullkomligt stinker herrparfym. Gissningsvis var det en vara som återlämnats av en person utan luktsinne och sålts på nytt, eller så har nån i fabriken använt helt sanslösa mängder parfym och haft det på händerna.

Jag använde stativet en kort stund förra veckan, och stod knappt ut med stanken (jag är extremt luktkänslig i grunden). Därefter lät jag det stå kvar i utskjutet läge för att maximera luftcirkulationen över de kontaminerade ytorna. Det har hjälpt en del, men det luktar fortfarande ganska mycket.

Har nån nåt bra tips på medel som neutraliserar parfym, och som samtidigt inte själv stinker eller kan skada materialen i ett stativ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Vatten / vatten och tvål?

Parfym är ju basicly alkohol och vattenlösliga doftämnen. Gissningsvis funkar det och är skonsamt så enkelt att prova.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Möjligtvis låta det vädras på något sätt eller bada det i isopropalkohol? Som ovan nämnde är ju parfym alkohol, och lika löser lika.

Permalänk
Medlem

Jag har en granne som stundom dränker sig i parfym, och när jag (pre corona) tog i handtaget i porten efter att hon tagit i det, så fick jag parfymen på mina händer. Den stanken överlevde två väldigt omfattande handtvättar med tvål och efterföljande handsprit, så jag känner mig inte så säker på att tvål, vatten och alkohol tar bort den här stanken.

En komplicerande faktor är att enbensstativ är extremt beroende av att friktionen är rätt mellan klämmorna och ytterytan på segmenten. Annars glider det. Det är därför jag är lite kinkig med vilket medel jag är beredd att använda.

Det kanske inte finns nån annan lösning än att låta det vädras i några veckor...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör på vanlig alkohol, typ t-röd, isopropanol eller liknande. Parfymen är löslig i alkohol, och det kommer inte skada varken plast eller metalldelar.