Gäller mjukvarufel under garantin?

Permalänk

Gäller mjukvarufel under garantin?

Hej!

Köpte för runt ett år sedan receivern Sony DN1080, och har sedan typ ett halvår tillbaka varit i kontakt med Sony angående ett otroligt högt klickljud som kommer ur de högra högtalarna så fort jag pausar en Dolby Atmos-fil (vare sig det gäller Atmos från Netflix i smart-tv via arc eller från datorn via hdmi rätt in i receivern, här har de stött på liknande problem). Skickade in den till en verkstad för ett antal månader sedan, där de inte hittade några fel överhuvudtaget vilket fick mig att börja ana att det inte var ett hårdvarufel jag stött på utan ett mjukvarufel.

Har sedan dess varit i en alldeles för lång mailkonversation med Sonys kundsupport och fick precis detta mailet:

"Här kommer en uppdatering i ditt ärende!

Vår garantiavdelning har nu återkommit till oss efter att ha undersökt detta.
I och med att din enhet har varit på undersökning hos vårt servicecenter där dom inte har hittat något fel som täcks av garantin, samt att garantin ej täcker denna typ av problem så går det tyvärr inte att hantera detta som ett garantiärende.


Se gärna våra garantivillkor här:
Garantivillkor


Där kan du läsa bland annat dessa rader:
'Sony garanterar genom denna garanti att produkten är fri från material- och tillverkningsfel'

'Uteslutanden och begränsningar
Förutom vad som har angetts ovan ger Sony inga garantier (uttalade, implicerade, stadgeenliga eller andra) angående produktens eller medföljande eller integrerade programvaras kvalitet, prestanda, exakthet, lämplighet för ett visst syfte eller annat.'


Återkom gärna till oss om det finns något mer vi kan svara på eller hjälpa till med.
Undersökningen av ärendet fortsätter självklart hos vår tekniska avdelning och vi håller dig uppdaterad i detta så snart vi får återkoppling från dom."

Då undrar jag om det verkligen stämmer att ett mjukvarufel inte går under garantin. Enligt mig är mjukvaran en del av produkten och borde därför gå under samma krav som hårdvarufel när det gäller potentiella fel och garantiärenden. Jag anser att receivern är i stort sett oanvändbar (det kanske är att ta i, men det är OTROLIGT jobbigt) när det inte går att pausa en Atmos-film utan att behöver mutea ljudet först.

Permalänk
Medlem

Garantin är frivillig. Det du kan göra är att reklamera produkten.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Zunil:

Garantin är frivillig. Det du kan göra är att reklamera produkten.

Jag har (tror jag) aldrig nämnt just ordet garanti hos supporten utan det är de själva som tagit upp det. Verkar som att varken Elgiganten (där receivern köptes) eller Sony vill agera när det är ett mjukvarufel. Ska jag hänvisa till någon lag kring reklamation hos Sony-supporten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DenOndeElvispen:

Jag har (tror jag) aldrig nämnt just ordet garanti hos supporten utan det är de själva som tagit upp det. Verkar som att varken Elgiganten (där receivern köptes) eller Sony vill agera när det är ett mjukvarufel. Ska jag hänvisa till någon lag kring reklamation hos Sony-supporten?

Du behöver inte hänvisa till någon lag i början, säg bara som det är: Den här produkten ska stöda X och har ett fel som gör att jag inte kan använda X, således är den felaktig och jag vill reklamera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Jag har (tror jag) aldrig nämnt just ordet garanti hos supporten utan det är de själva som tagit upp det. Verkar som att varken Elgiganten (där receivern köptes) eller Sony vill agera när det är ett mjukvarufel. Ska jag hänvisa till någon lag kring reklamation hos Sony-supporten?

Den som du har reklamationsrätt emot är den som sålde varan till dig, det är alltså Elgiganten du skall "bråka" med, inte Sony.

När det gäller produkter som är beroende av mjukvara för att fungera, så vore det absurt om det gick att friskriva sig helt från mjukvarufel. Åtminstone när det gäller mer "låsta" produkter där mjukvaran kommer från tillverkaren. En dator, som ju är avsedd för att användaren skall installera massa olika mjukvara, gör det ju väldigt komplicerat att utreda var ansvaret ligger. Så där vore det, iaf i mitt tycke, mer rimligt med lägre krav på säljare/tillverkare (men går det att visa att problemet ligger i den mjukvara som produkten levererades med så skall de självklart inte slippa ansvar).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du behöver inte hänvisa till någon lag i början, säg bara som det är: Den här produkten ska stöda X och har ett fel som gör att jag inte kan använda X, således är den felaktig och jag vill reklamera den.

Är mest rädd att de ska vilja skicka in den till en verkstad igen för att kolla så det verkligen är fel, men inte hitta felet då det är ett mjukvarufel och därefter kräva att jag betalar servicekostnaderna och neka reklamation som förra gången jag skickade in den :/

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Den som du har reklamationsrätt emot är den som sålde varan till dig, det är alltså Elgiganten du skall "bråka" med, inte Sony.

Okej, tack! Får ta och kontakta dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenOndeElvispen:

Okej, tack! Får ta och kontakta dem istället.

Kolla på olika hemelekronikforum om du kan hitta fler som upplever samma problem. Det kan vara lättare att få en reklamation godkänd om det är ett "känt fel" (om fler drabbats är det troligare att det är ett usprungligt fel / tillverkningsfel än om det bara är du). Har du tur kan det även vara så att någon löst problemet och delat med sig av lösningen.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Skrivet av PeCe:

Kolla på olika hemelekronikforum om du kan hitta fler som upplever samma problem. Dels kan det göra det lättare att få en reklamation godkänd om det är ett "känt fel", och dels kan det, med lite tur, vara så att någon löst problemet.

Har skickat flera forumtrådar till Sony-supporten utan att ha fått någon respons på dem. Ska ta och snacka med Elgiganten också och se vad de säger.

Edit: Det finns alltså ett antal trådar där samma problem diskuteras. Har inte hittat någon lösning dock.