Lagen och rätten att ge ord ny definition information efterfrågas

Permalänk
Medlem

Lagen och rätten att ge ord ny definition information efterfrågas

Efterfrågas!

Är lite intresserad över domslut där lagen tar över definitionen av ord som redan är bestämda och gör dem till sin fördel. Funderat lite kring detta och stött på lite i en del som man läser där domaren uttalat sig gällande innebörden av ett ord eller vad ett ord verkligen betyder. Detta ser jag som ett problem då det kan avvika från verkliga definitionen och dess egentliga användning. Därmed kan också domar bli fel då tolkningen verkar färgas av egen politisk ståndpunkt och förståelse för ordets betydelse.

Sitter således med en del frågor som jag tänkt forska lite vidare kring.
1. Är detta ett verkligt problem?
2. Hur många domar blir fel pga. beskrivna problem?
3. Om det är ett problem hur ska man kunna komma bort från det?

Jag är medveten om att man naturligtvis har rätt att göra vissa tolkningar men problemet ligger i subjektiva åsikter som påverkar domslut som egentligen skulle ge annat utslag. Man ger också absolut makt till en tolkning som kan vara fel gällande moral, etik och i framtiden skapa problem.

Kanske redan finns forskning kring detta?

Ni kanske vet var det finns att få tag forskning, material eller liknande?

Då många efterfrågar fall, eller dialog så tänker jag förtydliga detta här:
Jag kommer varken dela med mig av fall eller ha dialog om fall osv. Jag är enbart ute efter information, som jag skrev Fetmarkerar för tydlighet.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Du har säkert en egen agenda och åsikter som väntar på att komma ut, berätta mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du har säkert en egen agenda och åsikter som väntar på att komma ut, berätta mera.

Nej! Finns inga egna åsikter då det rör sig om helt objektiva delar. Det subjektiva är väl i sådana fall lösningen, förutsatt att det är ett problem.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tickles:

1. Är detta ett verkligt problem?

Med tanke på att Hatten Förlag kunde fälla Ola Schubert i AD med hänvisning att man kan betala ut en snäll bonus i form av "Royalty", utan att det behöver ha något med upphovsrätt att göra, så skulle jag säga att det finns rättsliga problem i att begrepp avsiktlig feltolkas. Rätt vansinne egentligen att det skulle godtas utan någon form av reality check, men AD är ju iofs inte heller rätt domstol för upphovsrättsfrågor till och börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Med tanke på att Hatten Förlag kunde fälla Ola Schubert i AD med hänvisning att man kan betala ut en snäll bonus i form av "Royalty", utan att det behöver ha något med upphovsrätt att göra. Rätt vansinne egentligen att det skulle godtas utan någon form av reality check, men AD är ju iofs inte heller rätt domstol för upphovsrättsfrågor till och börja med.

Låter som en tolkningsfråga gällande hur man applicerar upphovsrätt och lagar osv. Rör det sig om en feltolkning av definitionen av ett ord eller tolkning huruvida en royalty kan ses som någon form av betalning(om jag förstår rätt)?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Tolkningar görs från fall till fall och jag skulle säga att den generella regeln är att ordet ska tolkas som vad parterna under omständigheterna borde ha uppfattat det som, snarare än den faktiskta definitionen. Sen kan ju den korrekta definitionen bli en del i att bevisa hur man borde uppfatta det. Ska du hitta domar om detta specifika fall måste du nästan hoppas på att någon jurist svarar här som arbetar med sådana fall.

Om du bara är intresserad av att läsa om detta kan jag tipsa om arbete/forskning jag själv tyckte var intressant och det var hur man ska tolka kommunikation i form av enbart emojis (smileys). Används flitigt av oss i den yngre generationen. I så pass bred omfattning att inviter, hot, godkännanden osv förmedlas helt i emojis utan bokstäver vilket givetvis blir svårt för en domstol att avgöra vad som sagts.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/juridikexperter-larmar-emo...
https://www.google.com/search?q=domstol+hur+tolka+emojis&oq=d...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

I vissa fall så måste domstolar göra bedömningar av hur ord skall tolkas. Gäller t.ex. tolkningar av lagtexter och kontraktstvister.
Då händer det att domstolar måste fatta beslut om hur ett visst ord skall tolkas i ett visst sammanhang.
Så långt inget konstigt med det.
Visst finns risken att det blir felaktiga beslut, men den risken finns ju alltid - domslut bygger alltid till syvende och sist på bedömningar.

Att en domstol skulle göra en uppenbart felaktig tolkning av vad ett visst ord betyder, det kanske har hänt någon eller några gånger, men är inget jag har hört talas om, och att en sådan tolkning skulle överleva överklaganden till högre nivåer verkar osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Tolkningar görs från fall till fall och jag skulle säga att den generella regeln är att ordet ska tolkas som vad parterna under omständigheterna borde ha uppfattat det som, snarare än den faktiskta definitionen. Sen kan ju den korrekta definitionen bli en del i att bevisa hur man borde uppfatta det. Ska du hitta domar om detta specifika fall måste du nästan hoppas på att någon jurist svarar här som arbetar med sådana fall.

Om du bara är intresserad av att läsa om detta kan jag tipsa om arbete/forskning jag själv tyckte var intressant och det var hur man ska tolka kommunikation i form av enbart emojis (smileys). Används flitigt av oss i den yngre generationen. I så pass bred omfattning att inviter, hot, godkännanden osv förmedlas helt i emojis utan bokstäver vilket givetvis blir svårt för en domstol att avgöra vad som sagts.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/juridikexperter-larmar-emo...
https://www.google.com/search?q=domstol+hur+tolka+emojis&oq=d...

Kanon! Tack!
Ja, man hänger ju inte direkt i sådana forum så tänkte om någon kanske visste var man kan börja.
Du har naturligtvis en poäng i det exempel som du anger. Förutsatt att det faktiskt är en tvist om tolkningsfråga mellan två parter.

Ska kolla vidare.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Tickles:

Rör det sig om en feltolkning av definitionen av ett ord eller tolkning huruvida en royalty kan ses som någon form av betalning(om jag förstår rätt)?

Hela konflikten mellan Hatten och Schubert grundar sig i en upphovsrättstvist, där Schubert var frilansande tecknare med avtal från ca 2007 där royaltyersättning för hans verk ingick. Tio år senare skulle avtalet förnyas varpå förlaget ansåg sig i den veva äga upphovsrätten för Schuberts design och således inte hade någon skyldighet att fortsätta betala royalty. Istället för att förhandla valde Hatten att göra en stämningsansökan till AD och det finns mycket snömos i den domen, men det mest fascinerande är just deras syn på royalty som enligt dem inte är en ersättning för att få använda materialet.

Att betala royalty i 10 års tid till en tecknare för användning av dennes verk går helt enkelt inte ihop med att de påstår att de själva alltid har haft upphovsrätten. Att förlaget sedan påstår sig inte riktigt veta "vad upphovsrätt är" tyder ännu mer på någon form av aktiv manipulation hellre än välvillig feltolkning.

Domen finns att läsa här: http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2019/53-19.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

I vissa fall så måste domstolar göra bedömningar av hur ord skall tolkas. Gäller t.ex. tolkningar av lagtexter och kontraktstvister.
Då händer det att domstolar måste fatta beslut om hur ett visst ord skall tolkas i ett visst sammanhang.
Så långt inget konstigt med det.
Visst finns risken att det blir felaktiga beslut, men den risken finns ju alltid - domslut bygger alltid till syvende och sist på bedömningar.

Att en domstol skulle göra en uppenbart felaktig tolkning av vad ett visst ord betyder, det kanske har hänt någon eller några gånger, men är inget jag har hört talas om, och att en sådan tolkning skulle överleva överklaganden till högre nivåer verkar osannolikt.

Ja, visst är det så. Jag upplever det som att man mer tolkar lagtexter och inte själva definitionen av ord när det kommer till desa frågor. Min efterfrågan rör sig nog som du påpekar om ett litet antal.

Det finns domar där definitionen av ett ord har tolkats ganska fritt men ändå "överlevt" i högre instanser trots att en objektiv titt ger att den fria tolkningen är helt fel. Det är lite här som problemet börjar. Det är väl lite dessa typer jag vill komma åt. Men det lär nog bli svårt att hitta misstänker jag men det är desto mer intressant då det kan ge problem i framtiden. Om det nu är ett problem det vill säga.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Hela konflikten mellan Hatten och Schubert grundar sig i en upphovsrättstvist, där Schubert var frilansande tecknare med avtal från ca 2007 där royaltyersättning för hans verk ingick. Tio år senare skulle avtalet förnyas varpå förlaget ansåg sig i den veva äga upphovsrätten för Schuberts design och således inte hade någon skyldighet att fortsätta betala royalty. Istället för att förhandla valde Hatten att göra en stämningsansökan till AD och det finns mycket snömos i den domen, men det mest fascinerande är just deras syn på royalty som enligt dem inte är en ersättning för att få använda materialet.

Att betala royalty i 10 års tid till en tecknare för användning av dennes verk går helt enkelt inte ihop med att de påstår att de själva alltid har haft upphovsrätten. Att förlaget sedan påstår sig inte riktigt veta "vad upphovsrätt är" tyder ännu mer på någon form av aktiv manipulation hellre än välvillig feltolkning.

Domen finns att läsa här: http://www.arbetsdomstolen.se/upload/pdf/2019/53-19.pdf

Tack, Kollar

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Är lite intresserad över domslut där lagen tar över definitionen av ord som redan är bestämda och gör dem till sin fördel.

Vad skulle lagen ha för syfte och ändamål med att tolka något till sin fördel?
Menar du med "lagen" i detta sammanhang domstolen eller åklagare eller vad är ditt resonemang?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Javis:

Vad skulle lagen ha för syfte och ändamål med att tolka något till sin fördel?
Menar du med "lagen" i detta sammanhang domstolen eller åklagare eller vad är ditt resonemang?

1. Det vet jag inte. Därav min efterfrågan.
2. Ej definierat. Därav min efterfrågan.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Ja, visst är det så. Jag upplever det som att man mer tolkar lagtexter och inte själva definitionen av ord när det kommer till desa frågor. Min efterfrågan rör sig nog som du påpekar om ett litet antal.

Det finns domar där definitionen av ett ord har tolkats ganska fritt men ändå "överlevt" i högre instanser trots att en objektiv titt ger att den fria tolkningen är helt fel. Det är lite här som problemet börjar. Det är väl lite dessa typer jag vill komma åt. Men det lär nog bli svårt att hitta misstänker jag men det är desto mer intressant då det kan ge problem i framtiden. Om det nu är ett problem det vill säga.

Har du något exempel?

Permalänk
Medlem

Som jurist, som har arbetat i domstol, förstår jag knappt frågeställningen och skulle spontant säga att det inte är ett problem.

Pratar vi termer i lagtext så är det väl en stor del av domstolarnas uppgifter att fastslå deras innebörd, pratar vi andra sorters termer som behöver förstås så är det upp till parterna att visa vad de har för betydelse i aktuellt sammanhang varvid domstolen ska värdera vad parterna anfört om saken (givetvis kraftigt förenklat och beroende på vad för sorts mål/ärende vi pratar om).

Givetvis blir det fel ibland, precis som med all annan tolkning och värdering som en domstol behöver genomföra, men vad är den särskilda frågan eller problematiken här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Som jurist, som har arbetat i domstol, förstår jag knappt frågeställningen och skulle spontant säga att det inte är ett problem.

Pratar vi termer i lagtext så är det väl en stor del av domstolarnas uppgifter att fastslå deras innebörd, pratar vi andra sorters termer som behöver förstås så är det upp till parterna att visa vad de har för betydelse i aktuellt sammanhang varvid domstolen ska värdera vad parterna anfört om saken (givetvis kraftigt förenklat och beroende på vad för sorts mål/ärende vi pratar om).

Givetvis blir det fel ibland, precis som med all annan tolkning och värdering som en domstol behöver genomföra, men vad är den särskilda frågan eller problematiken här?

Om du inte förstår problemställningen så kan du väl inte svara att det inte är ett problem? Då har du ju förstått?
Förstår att du känner och tänker så. Inga problem. Och som du säger så kan man tolka som domare.

Jag är inte ute efter personer i domar osv utan enbart en objektiv vy av den information jag hittar

Edit: läste fel

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Har du något exempel?

Det finns men de är få.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Skattejurist här och jag får ansluta mig till tidigare svar från jurist som inte riktigt förstod frågan.

Det framgår såväl av flertalet domar som förarbeten att begrepp i lagtext inte sällan ska tolkas enligt gängse språkbruk eller allmänt vedertaget språkbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrimpey:

Skattejurist här och jag får ansluta mig till tidigare svar från jurist som inte riktigt förstod frågan.

Det framgår såväl av flertalet domar som förarbeten att begrepp i lagtext inte sällan ska tolkas enligt gängse språkbruk eller allmänt vedertaget språkbruk.

Ja, tolkning är inte lika med definition. En tolkning är analys och egen åsikt. Definition är något som är fast och inte något man kan tolka. Det är en skillnad där.

Vi får se vad resultatet blir, frågeställningen är inte satt utan är under bearbetning.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tickles:

Det finns men de är få.

Så vilka exempel har du? Länkar? Citat?

Skrivet av Tickles:

Om du inte förstår problemställningen så kan du väl inte svara att det inte är ett problem? Då har du ju förstått?
Förstår att du känner och tänker så. Inga problem. Och som du säger så kan man tolka som domare.

Jag är inte ute efter personer i domar osv utan enbart en objektiv vy av den information jag hittar

Edit: läste fel

Jag tror att du måste förtydliga vad du menar, gärna med praktiska exempel. Exemplet med "royalty" ovan kanske fungerar, men just det fallet handlade (efter snabbläsning) också om dåligt definierade kontrakt och en kanske väl godtrogen svarande.

Permalänk
Medlem

Är ju upp till parterna att visa betydelse, som ovan hävdat. Gällande domen med Hatten var den knappt juridiskt intressant och enligt min mening nära omöjligt att driva i domstol. Utgången var, enligt min mening, glasklar att förlaget skulle vinna. Processande jurister ombeds låta bli att yla, jag vet att ni vill fakturera timmar och tävla, men den där var en död fisk

Med det sagt har givetvis en domstol inte möjlighet att definiera hur ett ord ska tolkas, det du försöker lyfta är ett icke-problem och din tolkning av Hatten-domen är felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Så vilka exempel har du? Länkar? Citat?

Jag tror att du måste förtydliga vad du menar, gärna med praktiska exempel. Exemplet med "royalty" ovan kanske fungerar, men just det fallet handlade (efter snabbläsning) också om dåligt definierade kontrakt och en kanske väl godtrogen svarande.

Precis. Jag läste också nog att det handlade mest om hur man tolkade olika begrepp och hur de användes vid tillfället. Gällande det exemplet alltså. Man definierade inte om ord utan man tolkade enbart hur vissa typer av betalningar, rättighetsinnehav osv appliceras. Vilket är en annan fråga.

Jag har fått två exempel som berör lag och hur domare har tolkat en definiton utanför dess egentliga innebörd och hur man skulle kunna tolka det i en lagtext. Jag kommer inte dela med mig om detta då det skulle bli påhopp och röra upp känslor i. Jag lämnar det där. Men det finns.

Skrivet av Ernesto:

Är ju upp till parterna att visa betydelse, som ovan hävdat. Gällande domen med Hatten var den knappt juridiskt intressant och enligt min mening nära oansvarigt att driva i domstol. Utgången var, enligt min mening, glasklar att förlaget skulle vinna. Processande jurister ombeds låta bli att yla, jag vet att ni vill fakturera timmar och tävla, men den där var en död fisk

Med det sagt har givetvis en domstol inte möjlighet att definiera hur ett ord ska tolkas, det du försöker lyfta är ett icke-problem och din tolkning av Hatten-domen är felaktig.

Japp, det skulle nog kunna vara så. Värderar dock inte processen. Se citat ovan gällande hatten.

Min tolkning av hatten-domen?
Jag förstår att du tycker så. Jag värderar dock inte vad andra tycker i frågan utan jag gör det ur en objektiv vy.

Övrigt
:
Kopplat till tidigare inlägg om att man inte tolkar enligt gengse är egentligen ovidkommande i dessa exempel då det alltså rör sig om en definition och tolkning som inte är applicerbar så länge man inte lägger subjektiva åsikter i det hela som inte berör moral, etik och lag. Tolkningen som jag gör och troligtvis även lagen är att avvikelsen från gengse innebär att man tolkar till den moral, etik och lag som finns och inte subjektiva egna åsikter som egentligen inte återspeglar rikets lagbok!?

Edit. pga

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Ja, tolkning är inte lika med definition. En tolkning är analys och egen åsikt. Definition är något som är fast och inte något man kan tolka. Det är en skillnad där.

Ja, och definitioner av ord är det väl ytterst sällan eller aldrig som domstolar pysslar med. Har du motexempel så skulle det vara intressant att höra.
Beslut om hur ett visst ord skall tolkas i ett visst sammanhang - det är däremot en del av domstolarnas jobb, och en nödvändig del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, och definitioner av ord är det väl ytterst sällan eller aldrig som domstolar pysslar med. Har du motexempel så skulle det vara intressant att höra.
Beslut om hur ett visst ord skall tolkas i ett visst sammanhang - det är däremot en del av domstolarnas jobb, och en nödvändig del.

Precis det är sällan och därför svårt att hitta. Finns dock. Som jag sagt tidigare i tråden kommer jag inte att föra dialog kring olika fall osv. Jag är enbart ute efter att samla information och hitta liknande fall.

Japp, håller med att en domstol skall ha tolkningsföreträde för att lösa en tvist.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Svensk författningssamling definierar inte ord annat än i kontextet av lagrummet. I andra fall definieras ordalydelse i en paragraf i propositionen som ligger till grund för lagtexten.

Om du på riktigt är intresserad av sånt här skulle det hjälpa dig mycket av att läsa på lite om grundprinciper inom det svenska rättssystemet. Börja gräva i vad rättsdogmatisk metod innebär, vilket kommer hjälpa dig hur man tolkar lagtext och dess innebörd.

Sen en gratislektion som man får lära sig första dagen på juridikum: Man är aldrig objektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Svensk författningssamling definierar inte ord annat än i kontextet av lagrummet. I andra fall definieras ordalydelse i en paragraf i propositionen som ligger till grund för lagtexten.

Om du på riktigt är intresserad av sånt här skulle det hjälpa dig mycket av att läsa på lite om grundprinciper inom det svenska rättssystemet. Börja gräva i vad rättsdogmatisk metod innebär, vilket kommer hjälpa dig hur man tolkar lagtext och dess innebörd.

Sen en gratislektion som man får lära sig första dagen på juridikum: Man är aldrig objektiv.

Haha, jo. det har man förstått

Japp, det är helt klart intressant att ta tag i detta också. Frågan berör inte detta utan endast att man definierar ord (ej tolkning) och hur detta kan eller inte kan vara ett problem osv. Dock är din input intressant i det längre loppet om det skulle visa sig vara ett problem då det naturligtvis skapar en förståelse för problemet.

Edit:

Har fått lite input från annat håll också med lite hänvisningar osv. Så tack för input alla!

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Om du inte förstår problemställningen så kan du väl inte svara att det inte är ett problem? Då har du ju förstått?
Förstår att du känner och tänker så. Inga problem. Och som du säger så kan man tolka som domare.

Jag är inte ute efter personer i domar osv utan enbart en objektiv vy av den information jag hittar

Edit: läste fel

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt och får skylla på att jag skrev lite snabbt på telefonen. Jag antar att jag borde bundit ihop de två satserna med ett "men" snarare än med ett "och" för att tydliggöra att vad jag skrev därefter var ett försök att tydliggöra varför jag inte trodde att det var ett problem utifrån den mest välmenande tolkning jag kunde göra av frågeställningen.

Bra att du verkar hittat de svar du sökte hur som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr K:

Ber om ursäkt att jag uttryckte mig klumpigt och får skylla på att jag skrev lite snabbt på telefonen. Jag antar att jag borde bundit ihop de två satserna med ett "men" snarare än med ett "och" för att tydliggöra att vad jag skrev därefter var ett försök att tydliggöra varför jag inte trodde att det var ett problem utifrån den mest välmenande tolkning jag kunde göra av frågeställningen.

Bra att du verkar hittat de svar du sökte hur som.

Ok, då är jag med.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC