World of Warcraft: Burning Crusade Classic bekräftas – av Blizzard

Permalänk
Melding Plague

World of Warcraft: Burning Crusade Classic bekräftas – av Blizzard

Inför Blizzcon bekräftas av misstag att en Classic-version av den första expansionen till World of Warcraft blir verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Segt att man inte fick chansen att kopiera sin gubbe till en Classic server samtidigt som man fortsätter in i TBC med den.

Men man kan inte få allt

Permalänk
Medlem

Gött.
Bästa WOW expansionen.

Permalänk
Konsolgrävare

Första bilden om Chains of Domination är än väldigt stor spoiler för folk som bryr sig om storyn/lore. Tips till er som hinner läsa detta innan

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Draenei! <3

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Trodde jag lämnat WoW bakom mig.
Kanske blir ett "sista" besök.

Har många fina minnen från TBC, dags att slå hål på nostalgin.

Skrivet av Chromatic:

Segt att man inte fick chansen att kopiera sin gubbe till en Classic server samtidigt som man fortsätter in i TBC med den.

Det är nog rätt bra egentligen, så det blir en "äkta" nystart för TBC.
Hade blivit massiv inflation för nya TBC-spelare pga. allt guld som Classic-spelare samlat på sig.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd

Hoppas att dom fixar alla bugar som det är på wow nu, fick göra ett återköp gick inte ens att spela skit spelet.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Segt att man inte fick chansen att kopiera sin gubbe till en Classic server samtidigt som man fortsätter in i TBC med den.

Men man kan inte få allt

Gissar att dom vill slippa folk som har fixat ihop 100,000 guld redan

Och lite spoiler på spoiler angående en av bilderna, som inte framgår av texten:

Det här är Anduin.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Gissar att dom vill slippa folk som har fixat ihop 100,000 guld redan

Och lite spoiler på spoiler angående en av bilderna, som inte framgår av texten:

Fast vad jag förstår får man ju fortsätta i TBC med sina Classic-gubbar. Och där har många extremt mycket guld redan? eller är det tvärt om. Classic gubben = enbart classic och alla måste rolla nytt i TBC? Isåfall är det många som blir sura.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Fast vad jag förstår får man ju fortsätta i TBC med sina Classic-gubbar. Och där har många extremt mycket guld redan? eller är det tvärt om. Classic gubben = enbart classic och alla måste rolla nytt i TBC? Isåfall är det många som blir sura.

Verkar som att det är som du säger, att man får "föra över" karaktären

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Verkar som att det är som du säger, att man får "föra över" karaktären

Nu spelar jag inte själv. Körde i 3 veckor vid launch, blev level 57 med 900-950ish guld i fickan och slutade spela.
Ser flera goblins på reddit som har goldcap på minst ett par chars så jag menar ekonomin kommer ju vara körd från start iom kunskap om vad som säljs och inte osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Första bilden om Chains of Domination är än väldigt stor spoiler för folk som bryr sig om storyn/lore. Tips till er som hinner läsa detta innan

Önskar jag hade sett din kommentar innan jag läste artikeln.
Tråkigt att scrolla igenom en artikel om TBC classic och stöta på spoilers om retail, det borde inte höra till den artikeln eller i alla fall vara gömt av någon spoiler tag....

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett fresh TBC, men jävligt roliga nyheter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu spelar jag inte själv. Körde i 3 veckor vid launch, blev level 57 med 900-950ish guld i fickan och slutade spela.
Ser flera goblins på reddit som har goldcap på minst ett par chars så jag menar ekonomin kommer ju vara körd från start iom kunskap om vad som säljs och inte osv.

Just därför jag antog och hoppades på att dom skulle resetta :/ aja, blir nog bra ändå

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått charmen med WoW och det känns ganska konstigt att så är fallet när Blizzards affärsidé till synes verkar vara att bara släppa spelet och dess expansioner två gånger, måste vara något som passerat förbi obemärkt som är helt fantastiskt.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har aldrig förstått charmen med WoW och det känns ganska konstigt att så är fallet när Blizzards affärsidé till synes verkar vara att bara släppa spelet och dess expansioner två gånger, måste vara något som passerat förbi obemärkt som är helt fantastiskt.

WoW är ett kultspel och det var extremt stort och kul back in the glory days. Nostalgin är stor och många vill spela det som det var förr. Blizzard släpper 2 gånger pga spelarna inte dem själva.

Dock så är det mycket som är nostalgi och faktiskt inte var så pass extremt bra. TBC var nog den bästa expansionen men efter det blir nog svårt att hitta så många som vill köra "igen" att det blir hälsosamma servrar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blizzard släpper 2 gånger pga spelarna inte dem själva.

Kanske är det så men det vägrar jag samtidigt tro på. I mina ögon är EA tillsammans med Blizzard/Activision de girigaste inom spelindustrin som hellre slänger sina kunder under bussen än att förlora intäkter. Måste ju vara väldigt lönsamt att återanvända gammalt material jämfört med att skapa något nytt, förutsatt att det finns kunder som är beredda att betala.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Visst handlar det om pengar, men det är ju pga av spelarna. Gratis, men olagliga, "private servers" har ju varit omåttligt populära under årens lopp, och det vill ju blizzard självklart kapitalisera själva på. Oavsett motivet så är det ett Win-Win för både gamers och Blizzard. Hade inte intressed for private servers funnit så hade man aldrig brytt sig med att släppa WoW classic.

Det är också värt att påpeka att Blizzard är inte först med att släppa äldre verisioner av spelet en andra gång, då Lord of the Rings Online har gjort liknande med sina legendary servers under flera år.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kanske är det så men det vägrar jag samtidigt tro på. I mina ögon är EA tillsammans med Blizzard/Activision de girigaste inom spelindustrin som hellre slänger sina kunder under bussen än att förlora intäkter. Måste ju vara väldigt lönsamt att återanvända gammalt material jämfört med att skapa något nytt, förutsatt att det finns kunder som är beredda att betala.

Fast spelet kostar inget i sig, utan det ingår i månadsbetalningen. Så du kan betala för nytt content genom att köpa senaste expansionen samt spela TBC som följer med.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kanske är det så men det vägrar jag samtidigt tro på. I mina ögon är EA tillsammans med Blizzard/Activision de girigaste inom spelindustrin som hellre slänger sina kunder under bussen än att förlora intäkter. Måste ju vara väldigt lönsamt att återanvända gammalt material jämfört med att skapa något nytt, förutsatt att det finns kunder som är beredda att betala.

Bevisen kan du googla fram, det tog bokstavligen flera år och flertalet stora movements med influencers etc. för att ens få blizzard att överväga att ta tag i projektet. Anledningen till att de inte gjorde det självmant var för att det var en svår process p.g.a hur de hanterat sin gamla kod, krävdes att en anställd(obetalt) löste problematiken som fanns. Det var ganska intressant att följa hela processen.

När jag väl spelade classic p.g.a nostalgi och all hype klarade jag inte mig längre än till lv 57 på ett par veckor innan jag ifrågasatte vad jag håller på med egentligen. Detta är definitivt en extrem tidsdödarkälla som passar ungdomar bättre. Trots att jag har den vetskapen blir det nog samma procedur i TBC.

Permalänk
Medlem

TBC var den absolut bästa versionen av wow enligt mig. Tyvärr kom det ett par år för sent för att jag ska vara intresserad. Spelade en hel del på tbc privatservrar för några år sedan. Numera verkar jag tappat intresset för den typen av spel.

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid möjligheten för dom att göra en gold squish innan releasen men det lär inte hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Kanske är det så men det vägrar jag samtidigt tro på. I mina ögon är EA tillsammans med Blizzard/Activision de girigaste inom spelindustrin som hellre slänger sina kunder under bussen än att förlora intäkter. Måste ju vara väldigt lönsamt att återanvända gammalt material jämfört med att skapa något nytt, förutsatt att det finns kunder som är beredda att betala.

Nog för att de har gjort dåliga saker, men wow classic är ett resultat av många års påtryckningar från konsumenter, inte ett eget initiativ som Blizzard tog. Jag själv var en av dem som var väldigt missnöjd med både wotlk och cataclysm. Spelade en hel del på privatservrar och tänkte ofta "jag hade gärna betalat för att detta skulle fungera lika bra som originalet".

Visst tjänar de pengar på detta, men hade det inte varit för att de aktivt efterfrågats hade det förmodligen aldrig hänt. Ser wow classic som ett mycket bra beslut för konsumenter, om än typ 10 år för sent..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Har aldrig förstått charmen med WoW och det känns ganska konstigt att så är fallet när Blizzards affärsidé till synes verkar vara att bara släppa spelet och dess expansioner två gånger, måste vara något som passerat förbi obemärkt som är helt fantastiskt.

Gillade man Warcraft var WoW fantastiskt. Det var ett äventyr. Finns enorma mängder anledningar till att det enligt mig idag är en skugga av sitt forna jag. Jag har provat lite privata servrar genom åren (sist 2020) och jag tycker fortfarande att spelet helt enkelt var bättre förut, och det har inte med nostalgi att göra. TBC var höjden, även om WotLK var trevligt också.

(sen var faktiskt Pandaria väldigt trevlig som solospelare, fattade aldrig varför folk inte gillade expansionen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Det är också värt att påpeka att Blizzard är inte först med att släppa äldre verisioner av spelet en andra gång, då Lord of the Rings Online har gjort liknande med sina legendary servers under flera år.

Ja Oldschool Runescape firar ju 8 år precis nu och blir bara allt mer populärt vad jag ser åtminstone. Fler spelare dagligen nu än vid launch och en väldigt aktiv community.
Jag tror Blizzard skulle tjäna på att göra mer som OSRS för att hålla Classic vid liv och inte bara släppa ”nygammalt”. Istället försök skapa unikt content för classic som inte bara är samma gamla höjda lvl cap och en fet expansion. Räcker ju med något mindre och svårt som folk aldrig spelat förut.

Det jag också tycker OSRS gör bra är ju att allting som kommer in i spelet är community voted och 75% av spelarna måste tycka det är en bra idé för att något ska släppas.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

TBC har man minnen av. men är det något MMO jag vill tillbaka till är det Guild Wars. Fast, ja kan ju redan göra det men fan vad man saknar det spelet.

Permalänk
Medlem

helt puckat tycker jag om man tar bort vanilla å ersätter med TBC, jag vet att många gillade TBC, jag gjorde aldrig det. de var för "space:igt" för mig, men LichKing var totalt KING! av alla expansioner.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Gillade man Warcraft var WoW fantastiskt. Det var ett äventyr. Finns enorma mängder anledningar till att det enligt mig idag är en skugga av sitt forna jag. Jag har provat lite privata servrar genom åren (sist 2020) och jag tycker fortfarande att spelet helt enkelt var bättre förut, och det har inte med nostalgi att göra. TBC var höjden, även om WotLK var trevligt också.

(sen var faktiskt Pandaria väldigt trevlig som solospelare, fattade aldrig varför folk inte gillade expansionen)

precis så, WoW var helt insane när de kom. samt att jag gillar Vanilla, den äldre varianten av game-play, där visst du kunde göra saker solo, men generellt sett behövde du några kompisar på ditt äventyr. för mig var de lixom hela grejen, att de inte var så mycket solo. å även om 40manna raid var kluriga att organisera, och många kunde slacka, så var de ändå en del i utaminingen som guild att spela ihop sig som lag osv..

idag upplever jag WoW som solo-ego bara å har noll intresse för wow idag pga det.

en sak till, i LichKing så började man göra Epic´s mer tillgängliga, de var också något som förstörde mycket för mig.
att Blizz gav med sig för allt gnäll om att så många inte ha full epic, vafan de var ju halva grejen, att man skulle förtjäna sina item´s å att de inte skulle vara vanligt med Epic´s å definitivt inte vanligt med Legendary. de ända jag kände att när man väl började få ihop lite grejer för AQ40, så var de dags för TBC osv. de gick lite fort mellan expansionerna jämfört med vad vi hann få ihop i guilden.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WDac:

precis så, WoW var helt insane när de kom. samt att jag gillar Vanilla, den äldre varianten av game-play, där visst du kunde göra saker solo, men generellt sett behövde du några kompisar på ditt äventyr. för mig var de lixom hela grejen, att de inte var så mycket solo. å även om 40manna raid var kluriga att organisera, och många kunde slacka, så var de ändå en del i utaminingen som guild att spela ihop sig som lag osv..

idag upplever jag WoW som solo-ego bara å har noll intresse för wow idag pga det.

en sak till, i LichKing så började man göra Epic´s mer tillgängliga, de var också något som förstörde mycket för mig.
att Blizz gav med sig för allt gnäll om att så många inte ha full epic, vafan de var ju halva grejen, att man skulle förtjäna sina item´s å att de inte skulle vara vanligt med Epic´s å definitivt inte vanligt med Legendary. de ända jag kände att när man väl började få ihop lite grejer för AQ40, så var de dags för TBC osv. de gick lite fort mellan expansionerna jämfört med vad vi hann få ihop i guilden.

Min main var en hunter och jag älskade att spela solo faktiskt. Gjorde inte raids eller dungeons alls, menjag kände inte att jag missade något då resten av spelet var så trevligt. Sen var jag ingen seriös spelare, köpte några månader per år och var rätt nöjd så. Och att göra sig förtjänt av saker, crafting... Hjälp vad trevligt det var. Tidskrävande, men det var bara passande. Vill du göra skjortor av drakhud? Det kommer att bli drygt, men det passade så bra in i världen.

Permalänk
Medlem

En helt fresh start på TBC vore det allra bästa för alla, ekonomin kommer bli helt sjuk annars tyvärr!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE