Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk

Jag tycker det är kanon. Det ska löna sig att ha råd med saker. Livet är inte rättvist. Har du inte råd. Vänta på din tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Så länge otåliga personer köper av dessa typer kommer vi inte åt problemet. Hade hellre läst Jordans inlägg när han sitter med 25 osålda ps5 och butikerna börjar få in tillräckliga ordrar. Köp inte av scalpers. Punkt.

Det hade varit så jävla gött om han inte lyckades sälja dom. Fan vad bra det hade varit!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Problem blir det, förutom för spelarna så även för spelutvecklarna. Om alla nya kort går till mining och alla andra måste spela sina backloggar på äldre hårdvara, säljs det ju inte några nya spel, och incitamentet för utveckling av nya funktioner i spel upphör. Rekryteringen av nya spelare blir också minst sagt mager, det blir Candy Crush i mobilen för dom.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Tycka vad man vill men i och med att AMD och Nvidia satte för låga priser så fyller scalpers ju faktiskt ett visst syfte, då de gör att de som vill betala mer kan få snabbare tillgång till produkterna.

Själv är jag för snål och inväntar fortfarande min beställning till introduktionspris direkt efter släpp.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Scalping är bara ett jävla otyg, och vi bör bojkotta scalpers in i de sista, och jag blir förvånad om scalpers betalar skatt på "vinsten" också. Så de bör kunna ses som olagligt då varan inte är använd när den säljs vidare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkl:

Men de fyller ingen värdefull funktion alls. Det är mer förståeligt att behöva muta statstjänstemän i öst

Iofs är det datorhårdvara vi pratar om nu men i grunden är det samma som vi upplever nu fast i mindre skala som var vardag under soviettiden.

På med tjockkläder och ut i kylan med en plastpåse (om du har det bra ställt, annars näverkorg) för att vänta timtals i en enormt lång kö i väntan på något som kanske bara finns på papper för nån tjänsteman har sålt nästan hela lagret på svarta marknaden till scalpers. Enda sättet att få tag på något är genom mutor.
Vill du ha något via legitima kanaler så är det kösystem som tillämpas och ens då kan du få vänta i åratal och vid vägs ände är det högst tveksamt att priset som stod i reklambladet fortfarande gäller.

Permalänk
Medlem

Håller konstigt nog med denna individen på vissa punkter. Antalet miljoner Ica tex går i vinst under denna pandemin borde även fördelas bättre till bönderna.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd

Har man alla megabytes i hårddisken om man jämför att svina tv spel med att förse människor med föda ? 🙄

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoAoL:

Så länge otåliga personer köper av dessa typer kommer vi inte åt problemet. Hade hellre läst Jordans inlägg när han sitter med 25 osålda ps5 och butikerna börjar få in tillräckliga ordrar. Köp inte av scalpers. Punkt.

Många vet inte hur det är att ha barn som tjatar. Det är min teori att det är desperata föräldrar som köper PS5 för 10000kr

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hos Sweclockers just nu.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hade det inte funnits torskar som köper så hade det inte funnits horor som scalpar. Det perspektivet tycker jag vi missat lite här. Två sidor av samma destruktiva mynt. Sluta var en möjliggörare så kan ni glömma Jordan.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Ica går miljoner plus - OK
Systembolaget dubblar sin vinst upp till 500 miljoner - OK
Folk köper slut på specifika Pokemon/Magic kort som en investering - OK
En o annan stackare köper PS5/Grafikort och går ett par tusen plus, buttclockers anser att gränsen är nådd!

Dem som har råd kommer fortsätta att köpa upp och sälja vidare, därför att det finns alltid någon som har råd att köpa till ett överpris. Ja, livet är orättvist. Vad glad att det gäller ett PS5/grafikkort o inte...um vad vet jag, mat? Medicin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Många vet inte hur det är att ha barn som tjatar. Det är min teori att det är desperata föräldrar som köper PS5 för 10000kr

Så kan man ju pröva att uppfostra barnen och säga nej...ja det funkar. Jag har gjort det...bow before me tiny pessants.

Tror inte småbarn vill ha nyaste graffet. Mina 11 resp 8 åring har kul med spel utan 3080.

När jag var liten fick jag spara ihop till sakdr själv, nått som jsg lär de små så dom inte blir bortskämda och lär sig värdet av saker och ting. Tyvärr inte mycket sånt nuförtiden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas som fan på att Jordan the Scalper skriver sina memoarier om året då PS5 inte fanns att köpa i butik.

"Det var då jag insåg att enda vägen framåt var att dra på mig alla tvspelsnördars vrede på internet. Skulle jag klara det? Min inre röst sa ja och det var då jag visste, med blicken fäst på horizonten, att jag kunde göra det här."

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Många vet inte hur det är att ha barn som tjatar. Det är min teori att det är desperata föräldrar som köper PS5 för 10000kr

Låter isf som ett problem i barnuppfostran.
Lär inte barnen att tjat gör att de får som de vill, det blir väldigt jobbigt då.

Permalänk
Medlem

Ni som har matbutiker som exempel; hade ni tänkt likadant om privatpersoner köpte upp all mat och sedan sålde för dubbla priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag försöker använda så korrekta termer det går. Rent krasst menar jag att det handlar om människor som inte förstår konsekvenserna av sitt handlande. Vet jag att mina handlingar explicit syftar till att gagna mig själv och att det är en förutsättning att andra missgynnas i processen så inte fan gör /går jag ut publikt och väntar mig att andra ska se MIG som ett offer. Utan är man normalbegåvad så håller man låg profil om man sysslar med sådant. Undantaget är väl då psykopater eller sociopater som aktivt säker andras mddömkan fast de vet att de är kräk, men så verkar inte vara fallet här.

Du visar inte bara okunskap utan också kraftiga fördomar utifrån ditt resonemang i dina inlägg. Kanske vore en god idé att läsa på vad funktionsvariationer faktiskt är innan du häver ur dig något så dumt. Som autist kan jag bara säga att det inte är roligt läsa när någon lägger egenskaper på mig och andra i min situation som vi inte har.

Jag hoppas inte du inkluderar psykopater och sociopater i begreppet för det är något helt annat.

Ja, det finns människor som inte förstår konsekvenser av sitt eget handlande men att använda ett paraplybegrepp som du gör är oerhört kränkande. Det är fullt möjligt att somliga tråden handlar om har någon form av empatibrist men det kan vara helt andra orsaker.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Bättre exempel hade varit om man köpt all mjölk av Tesco och alla andra mjölkförsäljare och sålt det för 100% mer.
Då hade det nog blivit lagändringar.

Bättre exempel kanske vore att inte jämföra leksaker med livsmedel?

Om folk hade köpt all lego som fanns och sen sålde dyrare så hade inte en människa brytt sig

Permalänk
Medlem

Hoppas Jordan själv får smaka på sin egen medicin och då kommer gå ut och gnälla i media. Tänk er honom när han blir sjuk och någon scalper köper upp hans medicin och säljer den svindyrt till honom.

Karma is a bitch!

Vi får hoppas på att det här är något övergående och är ett ickeproblem till hösten i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Den stora frågan här tycker jag är om tillverkarna/återförsäljarna gör vad de kan för att lösa problemet? Vill dom lösa problemet? Inför Bank-ID verifikation för köp av populära produkter det råder brist på. Max 1 köp per person per vecka/månad eller liknande. Produkterna kommer ju ändå bli sålda. Vad har de att förlora på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så kan man ju pröva att uppfostra barnen och säga nej...ja det funkar. Jag har gjort det...bow before me tiny pessants.

Tror inte småbarn vill ha nyaste graffet. Mina 11 resp 8 åring har kul med spel utan 3080.

Exakt! Perfekt sätt att lära dem värdet av pengar oavsett ålder genom månads- /veckopeng.

Mitt Nintendo sparade jag ihop (895 kr) genom hela 15 kr i veckopeng. Fick lite extra när julen väl kom så det blev en konsol.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på:
Väldigt förståeligt att detta är ett ämne som engagerar och framkallar många åsikter. Man får tycka och säga vad man vill om akten i sig men vi kan hålla lite högre nivå än att vi kallar andra människor för fästingar eller säger att de ska brinna i helvetet.

Permalänk
Medlem

Jag delar uppfattning med många av er här. Det är omoraliskt men hela samhället är ju tyvärr uppbyggt på detta beteende. Folk köper på sig konst, aktier, guld etc etc för att sedan (förhoppningsvis) sälja detta vidare till ett högre pris. Och om man nu inte ska få scalpa ps5or.. Var ska gränsen gå för vilka produkter som är ok?
Jag föredrar den frihet vi faktiskt har framför restriktioner.. Då kan jag peka och kalla scalpers för idioter istället.

Skrivet av anon277728:

Ica går miljoner plus - OK
Systembolaget dubblar sin vinst upp till 500 miljoner - OK
Folk köper slut på specifika Pokemon/Magic kort som en investering - OK
En o annan stackare köper PS5/Grafikort och går ett par tusen plus, buttclockers anser att gränsen är nådd!

Dem som har råd kommer fortsätta att köpa upp och sälja vidare, därför att det finns alltid någon som har råd att köpa till ett överpris. Ja, livet är orättvist. Vad glad att det gäller ett PS5/grafikkort o inte...um vad vet jag, mat? Medicin?

Det är svårt att skapa en vettig poäng när man hänvisar till "folk". Jag ser det ofta i diverse sammanhang.. Att människor som du ofta drar till med något
i stil med "Förra veckan sa folk si och nu säger folk så. Hur ska ni ha det? " utan att reflektera över att det kanske inte samma individer.

I övrigt håller jag med dig.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Så du ser inte det större problemet med detta?

Vi kan ju hänvisa till de som köpte upp allt toapapper när paniken under Corona var som värst? Eller ännu mer.. de som köpte på sig lager av handsprit och skyddsmasker till den grad att företag fick slut på dessa för att sedan sälja dem till närmare 1000% vinning? Tänk dig om folk är i enormt behov av dessa för ens hälsa? Är dessa idioter som också köper? Eller är idioterna de som faktiskt köper slut på allt bara för att sitta på det? Vad tillför dessa scalpers samhället förutom att göra det sämre i jakt på personlig vinning?

Håller helt med. Det är själva handlingen jag fördömer, inte vilken produkt det gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Den stora frågan här tycker jag är om tillverkarna/återförsäljarna gör vad de kan för att lösa problemet? Vill dom lösa problemet? Inför Bank-ID verifikation för köp av populära produkter det råder brist på. Max 1 köp per person per vecka/månad eller liknande. Produkterna kommer ju ändå bli sålda. Vad har de att förlora på det?

Fast å andra sidan, vad har de att vinna på det?

Permalänk
Skrivet av Tengle:

Fast å andra sidan, vad har de att vinna på det?

Nöjdare kunder som har mer pengar över att slänga på deras andra tjänster/produkter? 🙂

Permalänk
Medlem

Problemet är inte scalpers. Problemet är de som köper av dom.
Utan efterfrågan kan det inte finnas någon som håller på med detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Du visar inte bara okunskap utan också kraftiga fördomar utifrån ditt resonemang i dina inlägg. Kanske vore en god idé att läsa på vad funktionsvariationer faktiskt är innan du häver ur dig något så dumt. Som autist kan jag bara säga att det inte är roligt läsa när någon lägger egenskaper på mig och andra i min situation som vi inte har.

Jag hoppas inte du inkluderar psykopater och sociopater i begreppet för det är något helt annat.

Ja, det finns människor som inte förstår konsekvenser av sitt eget handlande men att använda ett paraplybegrepp som du gör är oerhört kränkande. Det är fullt möjligt att somliga tråden handlar om har någon form av empatibrist men det kan vara helt andra orsaker.

Jag får be om ursäkt och backa. När jag senast läste om begreppet gick det inte att tolka som något annat än en eufemism för alla med någon form av handikapp, inklusive de kognitiva delarna jag nämner i mitt inlägg, men utifrån det som det nu verkar åsyfta så är det inte alls det har menar. Och jag menar inte heller att folk på spektrat har bristande empati. Så jag pudlar hundra procent här. Förlåt. Inte meningen att paraplytrampa någon på tårna.

Vad jag åsyftar är en störning som gör att man inte ser konsekvensen av sitt handlande. Bara det att han verkar tycka att scalping och mjölkförsäljning är samma sak eller ens lite relaterade vittnar honom att något är fel. Det var så jag menade. Är själv fysiskt handikappad och har vissa svårdefinierade kognitiva nedsättningar så ber återigen om ursäkt för mitt klumpiga förhastade ordval.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ifall de känner sig missförstådda kunde de ju höra av sig...en fot i arslet är en helt annan känsla...100% aha-upplevelse garanteras.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Sötast

Scalpers existerar endast för att folk är tillräckligt dumma i huvudet att betala extrakostnaden "för att vara först" eller liknande.

Om folk helt enkelt inte köpt varor av scalpers så hade scalpers inte existerat.

Varav kommer jag till slutsatsen att jag inte gillar scalpers i sig, men att det är OK då folk tydligen berättigar deras existens genom att köpa från dem och därmed är det helt OK.

TLDR: Sluta köp från scalpers så finns inga scalpers kvar.
Hade de suttit på 75.000 osålda PS5or så hade det inte funnits ett problem.