Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Den är helt tyst i idle, den går alltså inte att höra såvida man inte sätter örat mot sidan. Vid full belastning (Cinebench) så låter den såklart, men vid spelande håller den sig riktigt tyst och jag skulle påstå att jag är rätt kräsen. Betydligt tystare än min förra burk (8700K / 3080 FE @ Ghost S1)

10700K
MSI 3070 Suprim
NR200P
SF600 Plat v2
MSI Z490i Unify
32GB DDR4 Corsair Vengeance
1TB Samsung 970 Evo
Noctua U12A
NF-A12x25 PWM

Jag är verkligen imponerad av hur tyst detta chassi är. I idle så är min också helt tyst och jag har inte lika bra komponenter som du.

AMD 3600
Arctic esports duo 34 (endast en fläkt monterad)
Gigabyte 370 Gaming OC
2x Cooler master fläktar i toppen (de som ingår)
1st Arctic bionx P120 i botten (tagen från cpu kylare)

Jag har insug bakifrån vid cpu och allt matas i stort sett ut av den främre takfläkten.

Vid webbsurf ligger mina temperaturer på 29grader för gpu (gpu fläktar avstängda) och 35-55 för cpu. Vid spel ca 60 grader på båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Den är helt tyst i idle, den går alltså inte att höra såvida man inte sätter örat mot sidan. Vid full belastning (Cinebench) så låter den såklart, men vid spelande håller den sig riktigt tyst och jag skulle påstå att jag är rätt kräsen. Betydligt tystare än min förra burk (8700K / 3080 FE @ Ghost S1)

10700K
MSI 3070 Suprim
NR200P
SF600 Plat v2
MSI Z490i Unify
32GB DDR4 Corsair Vengeance
1TB Samsung 970 Evo
Noctua U12A
NF-A12x25 PWM

Orkar du posta en bild på ditt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Orkar du posta en bild på ditt bygge?

Här finns lite fler bilder än de jag visat tidigare: https://photos.app.goo.gl/D1xAeTwvPWS72hJKA

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Den är helt tyst i idle, den går alltså inte att höra såvida man inte sätter örat mot sidan. Vid full belastning (Cinebench) så låter den såklart, men vid spelande håller den sig riktigt tyst och jag skulle påstå att jag är rätt kräsen. Betydligt tystare än min förra burk (8700K / 3080 FE @ Ghost S1)

10700K
MSI 3070 Suprim
NR200P
SF600 Plat v2
MSI Z490i Unify
32GB DDR4 Corsair Vengeance
1TB Samsung 970 Evo
Noctua U12A
NF-A12x25 PWM

Trevligt!

Hur har du satt fläktkurvorna? Har liknande setup som dig men med Fuma 2.

Dock så har jag ett grafikkort utan 0 rpm-funktion så jag har det bruset hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Trevligt!

Hur har du satt fläktkurvorna? Har liknande setup som dig men med Fuma 2.

Dock så har jag ett grafikkort utan 0 rpm-funktion så jag har det bruset hela tiden.

30% rpm upp till 50C, över 50C = 50% samt över 75C = 90%

Har undevoltat 10700K till 1,23V då den hoppade upp till 1,32V vid belastning

CPU Idle = 35-37C (spelande = ~ 60C, full belastning såsom rendering, cinebench = 75-80C)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 3070 igår så det fick bli montering idag. Utgångsläge:

Valde att skippa deshroud till en början, så plockade bort bottenfläktarna. Tog även bort sidofläkten för att se om det gör någon skillnad. Det blev så luftigt

Än så länge verkar det vara ett svalt kort, men får se när jag spelat en del.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

30% rpm upp till 50C, över 50C = 50% samt över 75C = 90%

Har undevoltat 10700K till 1,23V då den hoppade upp till 1,32V vid belastning

CPU Idle = 35-37C (spelande = ~ 60C, full belastning såsom rendering, cinebench = 75-80C)

Tackar!

Jag övervägde att sätta tunna fläktar i botten av chassit men det tycks inte vara nödvändigt som det ser ut än så länge.

Permalänk
Medlem

Om man undervoltar ett 2070 super, förlorar man mycket prestanda då?. Förstår i tråden att 30 kortet inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Om man undervoltar ett 2070 super, förlorar man mycket prestanda då?. Förstår i tråden att 30 kortet inte gör det.

Jag har undervoltat mitt 2080 Super och det gav lägre temperatur och stabilare framerates. Ingen prestandaförlust utan enbart positivt. Kör 0.925 mV på 1920 Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppe:

Jag har undervoltat mitt 2080 Super och det gav lägre temperatur och stabilare framerates. Ingen prestandaförlust utan enbart positivt. Kör 0.925 mV på 1920 Mhz.

Tack för snabbt svar. Blir att testa på kortet när jag fått chassit

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av koreinu:

Om man undervoltar ett 2070 super, förlorar man mycket prestanda då?. Förstår i tråden att 30 kortet inte gör det.

Skrev en undervoltningsguide baserad på just RTX 2070 Super i slutet av 2019. Tycker att metodiken är lite bättre och enklare i den senaste guiden jag skrev för RTX 3080 men det går ju alltid att använda spänningsnivåerna och användartipsen i kommentarstråden från den gamla guiden.

Permalänk
Medlem

Har ni andra också problem med att grafikkortets portar kommer så nära chassit att det känns som att kontakterna inte riktigt sitter i ordenligt? Alltså:

Hade ju velat ha det lite längre ner. Var samma med förra grafikkortet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har ni andra också problem med att grafikkortets portar kommer så nära chassit att det känns som att kontakterna inte riktigt sitter i ordenligt?

Japp jag har samma problem, både mitt förra chassi och förra grafikkort led av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Skrev en undervoltningsguide baserad på just RTX 2070 Super i slutet av 2019. Tycker att metodiken är lite bättre och enklare i den senaste guiden jag skrev för RTX 3080 men det går ju alltid att använda spänningsnivåerna och användartipsen i kommentarstråden från den gamla guiden.

Wow imponerande tråd. Tackar tackar. Exakt vad jag söker

Permalänk
Medlem
Skrivet av koreinu:

Wow imponerande tråd. Tackar tackar. Exakt vad jag söker

Det finns flera mål med undervoltning, dels kan man få datorn tystare och dra mindre energi, men du kan samtidigt överklocka och ändå få de fördelarna ovan och bättre prestanda på köpet. Inte alls säkert att man tappar prestanda, men det beror en del på varför man gör detta och vad man vill ha ut

Permalänk

Har mitt bygge klart men är inte nöjd med Fuma 2 kylaren.
Idle ligger på drygt 54 grader och sen jag monterade den har jag fått ett störande tjutande i datorn.
Innan körde jag med originalkylaren till en Ryzen 3700x och hade idle mellan 38-45 grader.

Har nu bytt tillbaka till originalkylaren och lägre temps efter att ha testat ommontering av Fuma 2 tre gånger men ingen förbättring i temps med den och det tjutande ljudet finns kvar.
Försökt hitta vart ljudet kommer ifrån och enda jag kan gissa på är chipset fläkten på mitt Asus B550-i moderkort.
Började iaf direkt när jag monterat Fuma kylaren och det ljudet kommer direkt när jag startar nåt spel och försvinner när jag stänger ner spel igen.
Väldigt störande och hade inte det problemet innan jag testade Fuma 2 kylaren. Tyvärr är ljudet kvar nu trotts bytt kylare. Så får nog bli ett nytt moderkort om jag inte löser det och köpa en sluten vattenkylare istället.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Har mitt bygge klart men är inte nöjd med Fuma 2 kylaren.
Idle ligger på drygt 54 grader och sen jag monterade den har jag fått ett störande tjutande i datorn.
Innan körde jag med originalkylaren till en Ryzen 3700x och hade idle mellan 38-45 grader.

Har nu bytt tillbaka till originalkylaren och lägre temps efter att ha testat ommontering av Fuma 2 tre gånger men ingen förbättring i temps med den och det tjutande ljudet finns kvar.
Försökt hitta vart ljudet kommer ifrån och enda jag kan gissa på är chipset fläkten på mitt Asus B550-i moderkort.
Började iaf direkt när jag monterat Fuma kylaren och det ljudet kommer direkt när jag startar nåt spel och försvinner när jag stänger ner spel igen.
Väldigt störande och hade inte det problemet innan jag testade Fuma 2 kylaren. Tyvärr är ljudet kvar nu trotts bytt kylare. Så får nog bli ett nytt moderkort om jag inte löser det och köpa en sluten vattenkylare istället.

Intressant. Enda anledningen jag kan tänka mig till att Fuma 2 kylaren påverkar en chipset fan är om originalfläkten som blåser top down också hjälper att dra in luft till chipset medan towerkylarutformningen för fuma 2 inte hjälper med det alls så då måste fläkten slås på tidigare än med originalkylaren. Tror jag har läst liknande resultat/rational för top-down kylaren Noctua C14S.

Permalänk
Skrivet av helloween1978:

Har mitt bygge klart men är inte nöjd med Fuma 2 kylaren.
Idle ligger på drygt 54 grader och sen jag monterade den har jag fått ett störande tjutande i datorn.
Innan körde jag med originalkylaren till en Ryzen 3700x och hade idle mellan 38-45 grader.

Har nu bytt tillbaka till originalkylaren och lägre temps efter att ha testat ommontering av Fuma 2 tre gånger men ingen förbättring i temps med den och det tjutande ljudet finns kvar.
Försökt hitta vart ljudet kommer ifrån och enda jag kan gissa på är chipset fläkten på mitt Asus B550-i moderkort.
Började iaf direkt när jag monterat Fuma kylaren och det ljudet kommer direkt när jag startar nåt spel och försvinner när jag stänger ner spel igen.
Väldigt störande och hade inte det problemet innan jag testade Fuma 2 kylaren. Tyvärr är ljudet kvar nu trotts bytt kylare. Så får nog bli ett nytt moderkort om jag inte löser det och köpa en sluten vattenkylare istället.

Om du har ett Asus b550i så tror jag inte du har någon chipsetfläkt?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Om du har ett Asus b550i så tror jag inte du har någon chipsetfläkt?

Jo nog sitter det en liten rackare på det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Sitter en liten VRM-fan under skyddsplåten över I/O på Asus B550-I. HS-fläkten går att stänga av i BIOS under "Monitor", har för mig att den heter "HS fan active cooling enabled, Y/N". Bios version 1803 fyi.

Kan också rekommendera dig att aktivera curve optimizer, följ Optimum Tech's video på detta. Med curve optimizer på -20 och asus performance enchancement aktiverad gick jag från ca 8000 i Cinebench R20 till 9000 och samtidigt ca -2 grader Celsius svalare CPU i load.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Håller just nu på att uppdatera biosen till senaste och ska testa och se om jag kan slå av fläkten och på det sättet utesluta om det är den som står för ljudet.

Hittar inget som heter så i bios tyvärr där jag kan slå av den.

Har samma bios nu Bios version 1803.
Testade gå in i ett spel och nog kommer det där ljudet direkt. Och så fort jag stänger ner ett spel blir det tyst. Fattar inte vad det är. Det låter inte som fläktljud direkt utan mer som ett tjutande eller high pitched eller hur man nu ska beskriva det.
Det kom iaf direkt efter jag bytt kylare och sen dess har det varit kvar även om jag bytt kylare igen.

Edited.
Det är inte den fläkten som låter har jag just kommit fram till.
Den står stilla och ljudet kommer ändå direkt när jag startar ett spel.
Men det verkar komma från den delen av moderkortet.
Börjar nästan fundera om det kan vara coil whine av nåt slag som kommit efter bytet av kylaren och stannat kvar efter bytet igen

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk

Ni som kör en likvärdig setup som mig och kör en Fuma 2 kylare vad har ni för temp i idle? Känns fel att ligga på 54 grader med den och mellan 38-45 grader i idle med amd originalkylaren. Originlkylaren hoppar mer dock mellan dom värdena. Fuman höll sig ganska exakt på 53-54 grader idle och hoppade inte i temp som Amds gör.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

kan man få in en 240 rad i botten och en 240 eller 120 i toppen?.. tänkte så man kan köra dual rad med fönster så man ser bygget..

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som coil whine från grafikkortet ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag är verkligen imponerad av hur tyst detta chassi är. I idle så är min också helt tyst och jag har inte lika bra komponenter som du.

AMD 3600
Arctic esports duo 34 (endast en fläkt monterad)
Gigabyte 370 Gaming OC
2x Cooler master fläktar i toppen (de som ingår)
1st Arctic bionx P120 i botten (tagen från cpu kylare)

Jag har insug bakifrån vid cpu och allt matas i stort sett ut av den främre takfläkten.

Vid webbsurf ligger mina temperaturer på 29grader för gpu (gpu fläktar avstängda) och 35-55 för cpu. Vid spel ca 60 grader på båda två.

Jag tror folk har lite olika andra ljud i rummet nr200 står i, samt kanske inte sitter en halvmeter ifrån den. Sidoplåtarna är perforerade, toppen är mesh, jag hör varje fläkt som snurrar, inkl NF-A12x15 PWM, även med "low noise"-adaptern. Skulle bli väldigt förvånad annars eftersom fläktarna sitter alldeles vid mesh eller hål i plåten.

Hade tidigare ett Fractal Design Define C mini; ljudisolerat var det en hel del tystare än min NR200 utan glassida och med tre NF-A12x15 med låg-volymadaptrarx2 (ej på CPUflänsens A12x15). Körde med fläktarna som följde med i den och den stod ca en meter bort och längre ner. Även den hördes vid idle men inte så mycket alls.

Som min nuvarande NR200 är bestyckad låter den OK, ett slags vänligt sus, Ryzen 5 3600 mestadels idle är runt 33C. Men jobblaptopen är knäpptyst i det närmaste och när man växlar mellan dom vid lunch blir skillnaden en del påtaglig. Så nästa chassi kanske blir stort, ljudisolerat igen, får se. Jag gillar verkligen hur det här ser ut dock och mestadels hur det opererar : )

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Har ni andra också problem med att grafikkortets portar kommer så nära chassit att det känns som att kontakterna inte riktigt sitter i ordenligt? Alltså:

https://i.imgur.com/CPo7kPC.jpg

Hade ju velat ha det lite längre ner. Var samma med förra grafikkortet.

Har samma problem, gick dock att trycka kortet nedåt lite till höger i bild där man låser det med skruvarna, så DP-porten allra längst till höger hamnade några millimeter ned och då kunde jag använda den då jag bara har en skärm.
Måste varit en miss i konstruktionen.

Permalänk
Skrivet av helloween1978:

Ni som kör en likvärdig setup som mig och kör en Fuma 2 kylare vad har ni för temp i idle? Känns fel att ligga på 54 grader med den och mellan 38-45 grader i idle med amd originalkylaren. Originlkylaren hoppar mer dock mellan dom värdena. Fuman höll sig ganska exakt på 53-54 grader idle och hoppade inte i temp som Amds gör.

Låter let högt, men beror väl på hur dina fläktar går, om du har auto off eller nåt?
Eller så är det dåligt monterat med för mycket kylpasta, och när du sen belastar cpu I spel så börjar den försöka throttla och ger ifrån sig missljud?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Ni som kör en likvärdig setup som mig och kör en Fuma 2 kylare vad har ni för temp i idle? Känns fel att ligga på 54 grader med den och mellan 38-45 grader i idle med amd originalkylaren. Originlkylaren hoppar mer dock mellan dom värdena. Fuman höll sig ganska exakt på 53-54 grader idle och hoppade inte i temp som Amds gör.

Jag har en 5600X och en Fuma2, idlar på 38-39C (Tdie).

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Ni som kör en likvärdig setup som mig och kör en Fuma 2 kylare vad har ni för temp i idle? Känns fel att ligga på 54 grader med den och mellan 38-45 grader i idle med amd originalkylaren. Originlkylaren hoppar mer dock mellan dom värdena. Fuman höll sig ganska exakt på 53-54 grader idle och hoppade inte i temp som Amds gör.

Nu har jag en arctic esports duo 34 men jag märkte en stor skillnad när jag bytte från att köra utblås på fläkten till insug. Jag satte fläkten på baksidan av kylaren mot den bakre väggen och vände den så att den suger in luft. Det blev stor skillnad för mig.

Permalänk

Tack för era tips och råd.

Har kommit fram till att ljudet jag fått efter att ha bytt kylare är coil whine men inte från GPU, bytte gpu men ljudet är kvar. Suttit och lyssnat på coil whine på youtube och det är väldigt likt.
Så det kommer från moderkortet iaf.
Bara mysko att det började vid byte av en kylare.

Ska fortsätta pilla i helgen och se om jag kan hitta nåt mer.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.