Permalänk
Skrivet av anon134512:

Tror fortfarande vi är långt ifrån smärtgränsen där priserna skulle kunna orsaka PC-spelandets död. Friheten över sina delar är mer värt.

En dator med billigare grafikkort som 2060 kan fortfarande klara allt i ok fps @ 1080p. De flesta byter trots allt inte hårdvara varje generation.

Dessa människor som gör så kommer dock snabbt få äta upp sin hatt minst sagt. Företag som tillverkar produkter kan inte och bör inte ta ansvar till människors idioti när det kommer till avbetalningar och lån. Det är kreditmarknaden och statens sak att reglera.

Exakt, en PC från 2014 har än idag mycket potential.. och kostar inte mycket. Ett GTX970+ 2500k springer åttor kring PS4..

Gjorde inte LTT en PS5 VS en billig dator med GTX1070 som bas? Roligt nog så klarade 1070 av att hänga efter PS5 jäkligt bra vid samma inställningar som konsolerna kör på.

Men visst håller jag med om att moderna GPU'er kostar mycket, trots de moderna mellankorten spöar förra gens flaggskepp.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SockerfriKetchup:

Exakt, en PC från 2014 har än idag mycket potential.. och kostar inte mycket. Ett GTX970+ 2500k springer åttor kring PS4..

Gjorde inte LTT en PS5 VS en billig dator med GTX1070 som bas? Roligt nog så klarade 1070 av att hänga efter PS5 jäkligt bra vid samma inställningar som konsolerna kör på.

Men visst håller jag med om att moderna GPU'er kostar mycket, trots de moderna mellankorten spöar förra gens flaggskepp.

Samtidigt har Digital Foundry gjort test som visar att i vissa spel behöver man en 2080 super för att matcha Ps5 eller xbox series X. Exempelvis i AC Valhalla.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650 l AMD Ryzen™ 5 7600 l Thermalright Peerless Assassin 120 SE l Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB l Kingston Fury Beast RGB 32GB l Corsair RM1000x Shift 1000W l Lian Li LANCOOL 216 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Hej!

När jag för några år sedan köpte mitt Asus 1080ti strix för straxt över 8000kr så tyckte jag att det var otroligt mycket pengar för ett grafikkort men skulle bygga en high end dator så det fick ändå vara värt det.

När jag nu blev lite sugen på att byta igen så blir man ju mörkrädd alltså. För 8000kr får man knappt ett mellanklass kort som 3070. Har hängt med i hela cirkusen runt kryptovalutor med mera men att ett 3090 som ska vara det vassaste kostar 3 gånger så mycket som det jag gav för mitt 1080ti är ju absurt.........

Det har pratats om PC spelandets död, fortsätter priserna att stiga på detta sättet som är det nog fler och fler som kommer gå över till konsol.

Mvh J

Det har blivit löjligt, och även jag som måste kunna kallas för gammal pc gamer då jag har hängt med sedan -94 med pc spelandet, köpte Voodoo1 runt release datum, och även Voodoo2 när det kom, så känner jag nu att jag på sikt kanske lägger helt ner(mest troligt) eller går över till konsol(som jag aldrig har riktigt klarat spela fps på), så som sagt troligtvis hoppar jag av, och jag är helt säker på att jag inte är ensam. Säger det igen - löjliga priser -

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Fast det kommer nog inte bli så att 3070 kostar så mycket om 3 månader. Att priserna skenar är ju snarare en konsekvens av Corona och den extremt dåliga tillgången som råder just nu. Jag la 500 kronor mer på mitt 6800 XT jämfört med det 1080 TI jag hade tidigare, tycker nog ändå att jag kan leva med det.

Vem är det som säger att priserna kommer att bli bra igen? Förklara gärna för det vore jättebra om det blev billigare igen. Jag fick för mig att dom ökade priserna var en konsekvens på att USA har infört ökade skatter på en del komponenter från kina?
12-13k är alldeles för mycket för en enda komponent när man kan få en hel speldator inklusive skärm för det priset. Inte en chans att ett grafikkort kostar mer att tillverka än en hel dator och en skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vem är det som säger att priserna kommer att bli bra igen? Förklara gärna för det vore jättebra om det blev billigare igen. Jag fick för mig att dom ökade priserna var en konsekvens på att USA har infört ökade skatter på en del komponenter från kina?
12-13k är alldeles för mycket för en enda komponent när man kan få en hel speldator inklusive skärm för det priset. Inte en chans att ett grafikkort kostar mer att tillverka än en hel dator och en skärm.

Särskilt när det är ett mellanklass grafikkort, hittar lite på nu men som förut kostade typ 3-4000.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Folk har för mycket pengar!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Folk har för mycket pengar!

Eller så är det för lätt att få sms lån

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av Razer-T:

Samtidigt har Digital Foundry gjort test som visar att i vissa spel behöver man en 2080 super för att matcha Ps5 eller xbox series X. Exempelvis i AC Valhalla.

Ubisoft har väl med vilja saboterat PC varianterna på deras spel? Inte okänt att Ubisoft nerfar och kodar PC-spel åt fanders... bara för att lyfta fram konsolvarianterna..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det har väl varit på tapeten då och då. För min egen del så kommer jag aldrig gå över till konsol. Har testat ett par gånger man hamnar alltid framför datorn ändå. Men för dom som står och velar så kan de sjuka priserna lätt få dom att välja konsol tror jag.

När man får två st Xbox Seriex X för kostnaden av bara ett 3080 kort så tycker jag att något är skevt..........Sen vet jag att det finns billigare kort och osv men det sticker iväg för mycket för att det ska finnas något vett i det tycker jag

Håller med är inne på samma spår själv i tankarna, man får ju både Ps5 och Xbox SX billigare pris än dagens top GPU. Kommer köra Xbox SX som huvudplatform för spel med Ps5 vid sidan av när det kommer något exklusivt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Fortarande en billig hobby att hålla på med om man nöjer sig med ett bygga nytt varannan eller tredje generation.

Otroligt dyrt jämfört med en billig hobby... och samtidigt billigt jämfört med en dyr hobby.

Allt är relativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Håller med är inte på samma spår själv i tankarna, man får ju både Ps5 och Xbox SX billigare pris än dagens top GPU. Kommer köra Xbox SX som huvudplatform för spel med Ps5 vid sidan av när det kommer något exklusivt spel.

Sony säljer PS5 med förlust. De tar igen det vid spelförsäljning. Så vet inte om det är rätt jämförelse att göra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vem är det som säger att priserna kommer att bli bra igen? Förklara gärna för det vore jättebra om det blev billigare igen. Jag fick för mig att dom ökade priserna var en konsekvens på att USA har infört ökade skatter på en del komponenter från kina?
12-13k är alldeles för mycket för en enda komponent när man kan få en hel speldator inklusive skärm för det priset. Inte en chans att ett grafikkort kostar mer att tillverka än en hel dator och en skärm.

Att priserna skenar är ju snarare en konsekvens av Corona och den extremt dåliga tillgången som råder just nu.

Tillverkare tjänar inte mer pengar för att det finns färre/inga produkter att sälja.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Otroligt dyrt jämfört med en billig hobby... och samtidigt billigt jämfört med en dyr hobby.

Allt är relativt.

Det är sant, det är förståss helt beroende av vad man jämför med. 😊

Permalänk

För 6 år sedan köpte jag mitt förra grafikkort, ett STRIX GTX970 OC2 för 3500kr, det var mycket pengar för mig redan då.

Nuvarande priserna känns galet dyra (även fast jag ekonomiskt har bättre situation), värre än 20-serie krisen, men det är så här det ser ut i världen just nu. Scalpers, skenande priser, kaos med kösystem m.m. är ju egentligen bara en konsekvens av att tillverkarna inte kan producera nog många kort.

Sen har det tillkommit några förvärrande faktorer på det som ökade tariffer men grundorsaken är ju den samma. Man kan ju gissa att det blir bättre om/när världen kan återgå till mer "pre-covid" tider men det är nog ingen som kan svara på när och hur länge det kommer ta.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem

gick precis ett strix 3080 oc för 17000kr på tradera

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag fick för mig att dom ökade priserna var en konsekvens på att USA har infört ökade skatter på en del komponenter från kina?

Kan dra en liten snabbinfo om tullarna, hela svaret inte riktat till dig, så inte menat att skriva dig på näsan om det är saker du redan vet

Trump införde handelstullar på lite allt möjligt. Dessa betalas av importörerna av varor till USA, och i nästa led av konsumenterna. De ökar således bara priserna i USA på saker som tillverkas i andra länder än USA (eller länder/regioner undantagna tullarna). Poängen med sådana tullar är vanligtvis att göra det lättare för inhemsk industri att konkurrera och därmed ge den en bättre chans att utvecklas till nåt konkurrenskraftigt, varefter tullarna eventuellt kan tas bort igen. Är USA-tillverkat plötsligt 10% billigare istället för 10% dyrare så köper fler USA-tillverkat, när USA är ikapp och kanske 25% billigare så kan tullar tas bort och de inhemska produkterna är fortfarande 5% billigare. Eventuellt bara för att saker slipper fraktas jorden runt.
Kan vara nödvändigt i exempelvis afrikanska länder för att bygga upp inhemskt jordbruk, och inte konkurreras ut av europeiska bönder med stats- och EU-stöd. Blir ganska poänglöst på saker som grafikkort, mig veterligen så finns det ingen tillverkare som har planer på att bygga fabriker för att tillverka grafikkort i USA. Det blir extra poänglöst när GPUerna designas av amerikanska bolag som Nvidia och AMD och mycket av vinsterna går till USA ändå. Det kan även slå slå väldigt snett, som när flera företag fick slå igen eftersom stål helt plötsligt blev så dyrt i USA.

En annan anledning för ett stort land som USA att införa tullar kan också vara att man vill förstöra för industrin i ett annat land för att utöva påtryckningar. Är motparten starka, som i fallet Kina, så kan de göra samma sak tillbaka och då har vi ett handelskrig. Kina spelade detta spel väl, att de exempelvis satte hårda tullar på att köpa sojabönor från USA drabbade bönder i USA rätt hårt, och de valdes som måltavla delvis för att de till stor grad röstat Trump.
I fallet grafikkort och liknande är det åter igen rätt poänglöst, de har inte direkt problem att hitta köpare av det som tillverkas, och eftersom tillverkningsvolymerna inte påverkas så påverkas inte direkt priserna för oss som inte är inblandade i det handelskriget.

För att gå in lite på det politiska så finns det väl en poäng i tullar i att skydda inhemsk industri, de behåller jobb i USA, så då tullarna avskaffades i slutet på 1900-talet så flyttades mycket tillverkningsindustri till ex. Mexico och Asien. Tanken är då typ att man ska ta de ökade vinsterna från att tillverkningen blir billigare i låglöneländer, och investera i invånarna så dessa kan sköta mer kvalificerade jobb istället. Bilmontörerna får bli programmerare eller nåt istället. Detta har väl till viss grad skett, USA är ett väldigt framstående land inom IT, men det blev mycket skattesänkningar och dylikt istället, så vinsterna går till bolagen och deras ägare istället. Ett annat problem är att jobben flyttas geografiskt inom landet, det blir inte så många stora IT-bolag ute på vischan eller i de stora industristäderna. Folk här går från $25-30 i timmen till att jobba för svältlöner på Walmart och liknande.
Trump var fenomenal på rikta ilskan dessa personer känner mot den elit som till stor del orsakat problemen (till stor del ekonomisk liberalism, men då bortser vi från att de konservativa varit hemskt ovilliga att spendera på den egna befolkningen, sjukvård annat bra exempel där) , tyvärr också mot de utomlands som gagnats av förändringarna (blir mkt xenofobi och rasism mot de från dessa länder som bor i USA) och i nån sorts förvirrad låt-oss-backa-tillbaka-till-hur-det-var-tanke slår de även mot den sociala liberalismen (genom minskad acceptans av sexuella minoriteter, att de föreslår att kvinnor som får missfall ska kunna sättas i fängelse osv).
För att återgå till tullarna så slår de fortfarande rätt snett, ett grafikkort har ett visst pris oavsett inkomst, och "kostar mer" för nån som lever på marginalen än för nån mer bemedlad som kanske kan köpa med vad som blir över på en månadslön. Det blir lite av en regressiv skatt.
Trump påstod att det var Kina som betalade för tullarna, vilket såklart inte är fallet. Jag lyckades aldrig riktigt bli på det klara med om han medvetet ljög för att lura sina (potentiella) väljare eller om han inte förstår hur tullar fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Det jag kanske stör mig mest på som PC entusiast jämfört med konsoller är att konsollens pris hålls ju ganska konstant oberoende av komponentbrist, pandemier, kryptovalutor, fabrikshaverier, naturkatastrofer, varifrån det blåser den dagen osv. PÅ PC marknaden får slutkunden ta smällen då tillverkarna får ta den smällen i konsoll världen. Nåja man kan förstå varför det är så olika men gör ju inte mig direkt nöjdare precis.

Försökte snappa upp ett 3060 Ti där i julhelgen för ett ganska rimligt pris som var inte så mycket dyrare än FE korten men senare visade sig att modellen kommer fasas ut och att ÅF inte kommer få tag på kortet längre så då beslöt jag att fördröja min uppgradering istället, t.ex Cyberpunk 2077 rullar nog fint på maxinställningarna i 1080p med ett överklockat 1070 Ti + 9700K @ 5GHz men har lite sneglat på att uppdatera skärm så småningom också så kan bli svårt i lika krävande spel i 1440p.

Om man ska försöka köpa nytt för så billigt som möjligt ska man nästan lyckas bli en av de "early adopters" idagsläget vid lansering för priset tycks stiga sen en 20-30% efter en stund bara så att Nvidia och AMD inte behöver ljuga om sina fina priser de presenterar före lansering. Nästa chans blir väl 3060 och 6700 lanseringen men frågan är om det är värt att gå från 1070 Ti till 3060 om man tänkte rikta sig in på 1440p upplösning, känns sådär inte riktigt 100% hur länge den uppgraderingen räcker, ska man dessutom vilja kunna köra Ray Tracing ligger man redan på gränsen från dag ett känns det som.

Konsoller är ju ett jävla oskick. Tråkiga å trista och kan bara användas till en enda sak. Min PC använder jag till allt ifrån kontorsysslor, musikskapande samt spel. Visst det kostar en slant men inte mer än att jag tycker det är värt det. Gav 6395:- för mitt 3070, lätt värt varenda spänn.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att priserna skenar är ju snarare en konsekvens av Corona och den extremt dåliga tillgången som råder just nu.

Tillverkare tjänar inte mer pengar för att det finns färre/inga produkter att sälja.

Så länge man kan tjäna 120 kr/dag (3 600 kr /månad) med att maina med ett RTX 3090 kort så lär priserna inte falla.

https://www.cnbc.com/quotes/BTC.CB=

fel summa
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]