Permalänk

13" laptop 10kkr

Hej!
Var ett bra tag sedan jag skickade ut en fråga här på forumet - men har återigen hamnat i köpeträsket för en portablare dator, då min zbook från 2015 inte riktigt håller måttet i batteritid eller smidighet längre..

Kort och gott så letar jag efter en laptop med BRA batteritid, åtminstone 8gb ram (men 16gb vore väl att föredra) och helst en 13-13.5 tums skärm!
Vad bör jag leta efter ☺️?!

Mvh

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Hej!
Var ett bra tag sedan jag skickade ut en fråga här på forumet - men har återigen hamnat i köpeträsket för en portablare dator, då min zbook från 2015 inte riktigt håller måttet i batteritid eller smidighet längre..

Kort och gott så letar jag efter en laptop med BRA batteritid, åtminstone 8gb ram (men 16gb vore väl att föredra) och helst en 13-13.5 tums skärm!
Vad bör jag leta efter ☺️?!

Mvh

Har just skaffat en Samsung Book ION 13. Väger bara 970 gram och har enormt bra batteritid. Skärmen är också riktigt vass. Ser att elgiganten säljer den nu för 9990 kr vilket är väldigt prisvärt om du prioriterar bra batteritid, skärmkvalitet och portabilitet. Har också en Lenovo X1 Carbon som är en underbar dator i allmänhet, dock är batteritiden på den bara hälften så bra. Riktigt störande då jag läste en hel del recensioner om X1 som indikerade bra batteritid på varianten med 1080p-skärmen (den jag har). Dock kommer jag bara upp i 5-6h vid kontorsanvändning på Lenovon medan ION 13 ger ungefär 10-12 timmar. Själva storleken på batterierna skiljer dock en hel del (51w vs 69w) så jag antar att det förklarar saken. Har även en Lenovo Yoga 920 från 2017 och den har också ett stort batteri (70w) och grym batteritid. Tangentbordet på ION är dock ganska grunt så kan vara värt att testa den i butik först för att se om du tycker att den känns acceptabel att skriva på. En annan sak värd att tänka på. Fläkten på ION är igång nästan konstant och väsnas en del när man kör med strömsladden inkopplad, dock är den nästan alltid helt tyst vid batteridrift. Har nyligen skaffat ION så detta är bara mina första intryck än så länge men jag är väldigt nöjd och på totalen faktiskt mer nöjd med denna jämfört med X1 Carbon då ION är 100 g lättare, har en bättre skärm och som sagt dubbla batteritiden.

Permalänk
Medlem

Lite utanför budget, men jag är iaf sjukt nöjd med nya MacBook Air

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cappe97:

Lite utanför budget, men jag är iaf sjukt nöjd med nya MacBook Air

Nya AIR med M1-chippet verkar också ge grym batteritid också ett plus för 16:10 ratio på skärmen. Hade faktiskt själv funderat på den om jag inte fått tag på en ION i nyskick till ett väldigt bra pris begagnad.