Permalänk
Medlem

Är detta en bra TV?

Hej!

Funderar att byta ut min LG 55UM7400 till denna istället: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/55-60tum/lg-55nano86... då enligt texten har HDMI 2.1, är ute efter eARC då min Yamaha receiver RX-V685 har eARC å vill testa Dolby Atmos/DTS X, mest DTS X.

Någon som har erfarenhet av denna TV?

Inga förslag på samsung, philips panasonic (min panasonic ub450 har precis slutat att läsa DVD/Blu ray skivor, ej kompletiva skivor/format efter några veckor så aldrig mer panasonic) tack.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det där med dts x kan bli svårt. Vet inte hu det ser ut på den tvin. Men på oled x modellen så valde LG att inte stödja dts, varken som avkårdning eller pasthru...
Samma med samsung.... fast de har haft det ett tag längre.

Varför kör du inte dinna grejer genom recivern först? Då får du atmos och X som det ska vara. Och 4k hdr och allt det där med. Så som man ska göra
Kan va så att du behöver aktivera enhanst mode i recivern och på tvin för att det ska fungera. Brukar vara avstängt av någon dum andledning från tillverkaren.
Edit: Du ska okså köra ljudet som bittström och inte pcm, för att få atmos/dtsx. Andledningen är att ljudet inte får plats annars. Men bittström är bättre oavsett.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Det där med dts x kan bli svårt. Vet inte hu det ser ut på den tvin. Men på oled x modellen så valde LG att inte stödja dts, varken som avkårdning eller pasthru...
Samma med samsung.... fast de har haft det ett tag längre.

Varför kör du inte dinna grejer genom recivern först? Då får du atmos och X som det ska vara. Och 4k hdr och allt det där med. Så som man ska göra
Kan va så att du behöver aktivera enhanst mode i recivern och på tvin för att det ska fungera. Brukar vara avstängt av någon dum andledning från tillverkaren.
Edit: Du ska okså köra ljudet som bittström och inte pcm, för att få atmos/dtsx. Andledningen är att ljudet inte får plats annars. Men bittström är bättre oavsett.

Tack för svar.

För nuvarande funkar inte Panasonic DP - UB 450 4K Blu ray:n (som var inkopplad till Yaman) som har Bitstream - kan inte läsa DVD/Blu ray - hämtade 4 Blu ray filmer i fredags - Castle rock 4K - Mamma Mia - Midsommar (inte Morden i Midsommar) - Pet Sematary 4K (den nya), alla oöppnade, öppnar Mamma Mia å lägger den i Blu ray spelaren, den börjar ladda å kommer till "set upen" sedan blir det svart å sedan efter ett tag "Ej kompaitabilt format/skiva". Verkar vara en sjukdom på Panasonic:s Blu ray spelare. Lägger samma film i Sony UPB - X700 4K spelaren å där funka det som vanligt. Sony:n har 2 lägen i inställningarna - Auto å PCM, står på Auto. TV:n har bara HDMI 2.0, äkta Atmos/DTS X kräver (vad jag vet) HDMI 2.1. Kör på DD+ Atmos/DTS Neural X för nuvarande.Yaman uppdaterades till firmware 1.80 (eARC bl.a) förra året, Yaman är köpt i Juli förra året. Yaman är på inställd 5.1.2. Därför en ny TV med HDMI 2.1. Har bara HDMI high speed kablar mellan Blu ray - Yaman - TVn. 4K funkar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Tack för svar.

För nuvarande funkar inte Panasonic DP - UB 450 4K Blu ray:n (som var inkopplad till Yaman) som har Bitstream - kan inte läsa DVD/Blu ray - hämtade 4 Blu ray filmer i fredags - Castle rock 4K - Mamma Mia - Midsommar (inte Morden i Midsommar) - Pet Sematary 4K (den nya), alla oöppnade, öppnar Mamma Mia å lägger den i Blu ray spelaren, den börjar ladda å kommer till "set upen" sedan blir det svart å sedan efter ett tag "Ej kompaitabilt format/skiva". Verkar vara en sjukdom på Panasonic:s Blu ray spelare. Lägger samma film i Sony UPB - X700 4K spelaren å där funka det som vanligt. Sony:n har 2 lägen i inställningarna - Auto å PCM, står på Auto. TV:n har bara HDMI 2.0, äkta Atmos/DTS X kräver (vad jag vet) HDMI 2.1. Kör på DD+ Atmos/DTS Neural X för nuvarande.Yaman uppdaterades till firmware 1.80 (eARC bl.a) förra året, Yaman är köpt i Juli förra året. Yaman är på inställd 5.1.2. Därför en ny TV med HDMI 2.1. Har bara HDMI high speed kablar mellan Blu ray - Yaman - TVn. 4K funkar.

Okej
Nej. Dolby true hd med atmos och dtsx fungerar med hdmi 1.4 och framåt, atmos och x är ju inget nytt direkt. Men över arc, då behövs som du säger 2.1.
Så kör du ljud och bild till recivern och sedan bild från den till tv så ska det fungera

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Okej
Nej. Dolby true hd med atmos och dtsx fungerar med hdmi 1.4 och framåt, atmos och x är ju inget nytt direkt. Men över arc, då behövs som du säger 2.1.
Så kör du ljud och bild till recivern och sedan bild från den till tv så ska det fungera

Tack igen.

Får beställa TV:n imorron. Lika bra å beställa 2st HDMI Ultra High speed kablar osså även enligt många/ineternet kan det funka med (Premium) High speed HDMI kablar men vill inte chansa.

Angående HDMI 1.4: har en gammal 40 tum Thompson med HDMI 1.3 å utan fjärr men den funkar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Tack igen.

Får beställa TV:n imorron. Lika bra å beställa 2st HDMI Ultra High speed kablar osså även enligt många/ineternet kan det funka med (Premium) High speed HDMI kablar men vill inte chansa.

Angående HDMI 1.4: har en gammal 40 tum Thompson med HDMI 1.3 å utan fjärr men den funkar.

Känns som du verkligen vill ha en ny tv oavsett. Trots att jag säger att du kan få full okomprimerad Atmos / X redan NU med det du redan har! Utan att köpa något nytt alls. Men vist det är dina slantar och inte mina

Jag gissar att din uppsättning ser ut som följer: skivspelare - TV - reciver? Det är i så fall fel väg för dig att koppla.
Om du kopplar: skivspelare - reciver - TV. Så är det rätt och dina 4k filmer kommer att fungera fult ut så som du vill med okomprimerat ljud och HDR på det du redan har nu.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Bildexpert 📺

Man behöver inte och bör inte blanda HDMI-versioner eftersom det bara gör saker förvirrade.

eARC kräver att eARC finns. DTS:X kräver att TV:n har just DTS:X över eARC, vilket Samsung och LG verkar hoppa över.

För att köra eARC – eller gamla vanliga ARC– behöver man en HDMI-kabel som Ethernet-kopplingen (eftersom de pinnarna på kontakten används för just eARC/ARC) och detta är en del av Premium High Speed- och Ultra High Speed-certifieringen av kablar

Men man måste inte tänka i termer av "HDMI 2.1" eller köpa en Ultra High Speed-kabel enbart för att köra eARC. Ljudreturen kräver ingen extra bandbredd. Så länge kabeln är korrekt byggd, dvs har Ethernet-kopplingen, ska den fungera. Du kan köra eARC över en HDMI-kabel från 2004 om du så vill. Så länge kabeln är byggd enligt spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Man behöver inte och bör inte blanda HDMI-versioner eftersom det bara gör saker förvirrade.

eARC kräver att eARC finns. DTS:X kräver att TV:n har just DTS:X över eARC, vilket Samsung och LG verkar hoppa över.

För att köra eARC – eller gamla vanliga ARC– behöver man en HDMI-kabel som Ethernet-kopplingen (eftersom de pinnarna på kontakten används för just eARC/ARC) och detta är en del av Premium High Speed- och Ultra High Speed-certifieringen av kablar

Men man måste inte tänka i termer av "HDMI 2.1" eller köpa en Ultra High Speed-kabel enbart för att köra eARC. Ljudreturen kräver ingen extra bandbredd. Så länge kabeln är korrekt byggd, dvs har Ethernet-kopplingen, ska den fungera. Du kan köra eARC över en HDMI-kabel från 2004 om du så vill. Så länge kabeln är byggd enligt spec.

Jag får DTS-X genom eARC på min LG C9. PC/Nvidia RTX 2080Ti - TV - Samsung Soundbar med eARC (Rippad UltraHD DST Demo Disc Vol-23). Däremot Dolby Vision verkar inte vara något Windows stödjer, då får jag använda LG-spelaren eller inbyggda Plex.

Edit - Ser ut att finnas stöd för DV och ska testa: https://www.microsoft.com/en-gb/p/dolby-vision-extensions/9pl...

fler felstavningar
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺

C9 hanterar DTS:X via eARC. Med 2020-modellerna tog man bort den funktionen.

Permalänk
Medlem

Din första fråga i tråden är om TVn är bra... Jag skulle vilja säga att allt är relativt.

Nu har jag en 65" Oled (B8) i vardagsrummet och en 48" CX som datorskärm på kontoret, så jag må vara en smula "förstörd"
Men har även köpt en 65" nanocell till äldsta grabbens rum (som han för all del tycket är riktigt bra) men personligen tycker jag det kliar över hela kroppen när jag tittar på den TVn Ojämn bakgrundsbelysning, grådassig svärta m.m. i allt man ser .

Om jag varit i stånd att köpa ny TV så hade jag nog sparat ett par månader till och köpt en 55" OLED för 12-13 tusen istället.

Som sagt... Jag är kanske lite färgad men jag har haft en samsung QLED Q95 hemma på test och tyckte det var rena dyngan jämfört med mina OLED skärmar.

Mina 2 cent...

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Känns som du verkligen vill ha en ny tv oavsett. Trots att jag säger att du kan få full okomprimerad Atmos / X redan NU med det du redan har! Utan att köpa något nytt alls. Men vist det är dina slantar och inte mina

Jag gissar att din uppsättning ser ut som följer: skivspelare - TV - reciver? Det är i så fall fel väg för dig att koppla.
Om du kopplar: skivspelare - reciver - TV. Så är det rätt och dina 4k filmer kommer att fungera fult ut så som du vill med okomprimerat ljud och HDR på det du redan har nu.

Tack igen Mega-Dark.

Uppsättningen är: "Skivspelare" Sony UBP - X700 - Yamaha RX - V685 - HDMI port 1(eARC/ARC) - TV LG UM7400 (budget modell) - HDMI port 2 (ARC).

Sony "skivspelaren" fick kopplas in igen då som jag skrev högre upp - Panasonic "skivspelaren" kan inte längre läsa/kännas vid DVD/Blu ray 4K/vanliga Blu ray skivor.

Har SnowWhite and the Huntsman som har DTS X.

Skrivet av Laxpudding:

Man behöver inte och bör inte blanda HDMI-versioner eftersom det bara gör saker förvirrade.

eARC kräver att eARC finns. DTS:X kräver att TV:n har just DTS:X över eARC, vilket Samsung och LG verkar hoppa över.

För att köra eARC – eller gamla vanliga ARC– behöver man en HDMI-kabel som Ethernet-kopplingen (eftersom de pinnarna på kontakten används för just eARC/ARC) och detta är en del av Premium High Speed- och Ultra High Speed-certifieringen av kablar

Men man måste inte tänka i termer av "HDMI 2.1" eller köpa en Ultra High Speed-kabel enbart för att köra eARC. Ljudreturen kräver ingen extra bandbredd. Så länge kabeln är korrekt byggd, dvs har Ethernet-kopplingen, ska den fungera. Du kan köra eARC över en HDMI-kabel från 2004 om du så vill. Så länge kabeln är byggd enligt spec.

Tack Thomas.

Nuvarande HDMI kablar är: nedis High Speed med Ethernet (säkert nått kinamög). Finns bara en TV affär här i bonnhålan som inte har världens bästa grejor å är rätt så dyra men man får det i näven direkt om man säger så, har beställt 2st Nördic 2m Ultra High Speed kablar (kanske inte så bra det heller?).

Sen vill jag ju ha "matching numbers" - A/V förstärkare eARC - TV eARC, som du skrev att det inte är bra å blanda olika HDMI versioner.
Innan nuvarande TV använde jag en 40 tum Thomson med HDMI version 1.3, ARC/Ethernet kom ju med HDMI version 1.4 om jag inte har fel för mig.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av seville57:

Sen vill jag ju ha "matching numbers" - A/V förstärkare eARC - TV eARC, som du skrev att det inte är bra å blanda olika HDMI versioner.

Det var faktiskt inte alls vad jag skrev. Eller har skrivit om på forumet i artiklar i flera år.

Tvärtom, du ska inte tänka på HDMI-versioner alls, utan på HDMI-funktioner. Tänk inte på HDMI 1.4 eller 2.1. Tänk på ARC och eARC.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Det blev en Panasonic TX - 58HX810E 58 tum med eARC för 11000 (mellandagsrea) då LG:n var slutsåld, som ska leveraras imorron kl 10.30 å fick mina HDMI Ultra High Speed 2m kablar förra veckan så förhoppningsvis ska allt funka imorron fm.

Ändring i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.