Är detta acceptabelt? (länsförsäkringar)

Permalänk
Medlem

Är detta acceptabelt? (länsförsäkringar)

Fick följande meddelande december 21

Citat:

Årsavgift 2021

Här kommer en vänlig påminnelse - du kommer väl ihåg att årsavgiften för kort- och betaltjänsten dras den 1 januari 2021, så att pengar finns på kontot.

Vi passar på att önska dig en riktigt God Helg!

Jag utfick ifrån att det inte gällde mig eftersom jag var guld kund men sedan såg jag nästa år att de hade dragit en avgift på 275 kronor.

Jag ringde in dem (tog 45 minuter) och de sade att det var en avgift för bankkortet och att jag skulle slippa det om jag bytte till kredit-kort, de sade till mig att jag skulle göra det via internetbanken "du får tillbaka pengarna om du skickar meddelande om att byta till kreditkort".

Jag skickade meddelande via internetbanken och frågade om detta stämde (att man slipper årsavgift om man byter till kreditkort) och fick inget svar.

Så jag gick till det fysiska bank-kontoret och efter att ha diskuterat saken i en halvtimme fick jag äntligen igen mina 275 kronor så för min del löste det sig. Detta var väldigt onödigt, kommer byta bank i år.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/betal...

Trådar sammanfogade /Mod
Permalänk
Medlem

Trisst.
Jag har Skandiabanken och jag tror dom drar 20:-/mån för betalkortet.

Permalänk
Medlem

Vad syftar du på när du frågar om det är acceptabelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baltzar:

Vad syftar du på när du frågar om det är acceptabelt?

Den viktiga frågan är egentligen huruvida de har gått ut med tillräcklig information till kunderna. Fick uppfattningen att de medvetet var otydliga med vad som gällde och gick ut sent (tio dagar innan årsskiftet) för att folk inte skulle byta för att slippa avgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Trisst.
Jag har Skandiabanken och jag tror dom drar 20:-/mån för betalkortet.

isf (om ica banken inte tar ut avgift) så byter jag till dem.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av 1440p165:

Den viktiga frågan är egentligen huruvida de har gått ut med tillräcklig information till kunderna. Fick uppfattningen att de medvetet var otydliga med vad som gällde och gick ut sent (tio dagar innan årsskiftet) för att folk inte skulle byta för att slippa avgiften.

Jag kan garantera dig att du fått information om detta vid tidigare tillfälle, som när du öppnat kontot eller när Länsförsäkringar införde detta under 2019.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Trisst.
Jag har Skandiabanken och jag tror dom drar 20:-/mån för betalkortet.

ICA har börjat göra detsamma. Känns som en riktig hittepåkostnad.

Kanske slipper det om jag tar deras kreditkort istället då?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Avstängd

Ofta får man bättre pris om man tar något paket. Jag minns inte exakt men internetbank och betalkort kostade mer än typ "Enkla vardagen" som innefattade båda de tjänsterna och ett kreditkort för mig på SEB, så jag körde på det. Men det är inte direkt billigt, 35 per månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ofta får man bättre pris om man tar något paket. Jag minns inte exakt men internetbank och betalkort kostade mer än typ "Enkla vardagen" som innefattade båda de tjänsterna och ett kreditkort för mig på SEB, så jag körde på det. Men det är inte direkt billigt, 35 per månad.

De flesta banker har liknande, Swedbank har te.x sitt Nyckelkund koncept för 39:-/månad där det ingår internetbetalning (att man kan betala räkningar via internetbanken), 1 betalkort samt 1 kreditkort.
Det är dock precis som du skriver inte mycket billigare än att betala dessa var för sig.

(Jag har dock fått en liten specialare där det ingår 2st. betalkort istället för bara ett eftersom jag beklagade mig när de slutade med e-kort och jag fick skaffa ett seperat konto med kort för att ha för kortbetalning över internet, så för mig är det en hel del billigare än att betala allt var för sig.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag kan garantera dig att du fått information om detta vid tidigare tillfälle, som när du öppnat kontot eller när Länsförsäkringar införde detta under 2019.

Det var isf via post som jag missade. Det enda meddelandet om årsavgift jag ser via internet-banken är det som skickades den 21:e december 2020.

Ringde förra året om det då jag trodde det var ett misstag och fick då pengarna tillbaka utan att bli informerad mer om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

ICA har börjat göra detsamma. Känns som en riktig hittepåkostnad.

Kanske slipper det om jag tar deras kreditkort istället då?

Det enda sättet att slippa avgiften är att byta till ett kort där bank ID och switch inte ingår

https://www.icabanken.se/kort-och-betala/jamfor-vara-kort/

Permalänk
Medlem

Klart det är acceptabelt, du har ju genom att acceptera deras villkor accepterat just detta.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt som att de döljer uppgifterna på något sätt:
https://www.lansforsakringar.se/jonkoping/privat/bank/kort--b...

Så för att svara på din fråga: Ja, det är acceptabelt.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

För mig drar de kostnaden och sättet tillbaka den samma dag. Är guldkund men betalar också jävligt mycket ränta varje månad.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1440p165:

Fick följande meddelande december 21

Jag utfick ifrån att det inte gällde mig eftersom jag var guld kund men sedan såg jag nästa år att de hade dragit en avgift på 275 kronor.

Jag ringde in dem (tog 45 minuter) och de sade att det var en avgift för bankkortet och att jag skulle slippa det om jag bytte till kredit-kort, de sade till mig att jag skulle göra det via internetbanken "du får tillbaka pengarna om du skickar meddelande om att byta till kreditkort".

Jag skickade meddelande via internetbanken och frågade om detta stämde (att man slipper årsavgift om man byter till kreditkort) och fick inget svar.

Så jag gick till det fysiska bank-kontoret och efter att ha diskuterat saken i en halvtimme fick jag äntligen igen mina 275 kronor så för min del löste det sig. Detta var väldigt onödigt, kommer byta bank i år.

https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/betal...

Jag hörde också av mig, fick tillbaka pengarna förra året, men i år ville de inte ge tillbaka pengarna, jag har inga kort alls från Länsförsäkringar(kör klarna), sa upp dem 2019 för att slippa avgiften, men nu ligger kostnaden på bekväma vardagen, så man ska inte kunna komma undan den som du gör. Min flickvän slapp dock kostnaden helt också, drogs inte över huvudtaget .

Svaret från länsförsäkringar:

"Tack för ditt meddelande. Jag ser att du har Bekväma vardagen och internettjänsten. Du använder ditt privatkonto för att göra betalningar och överföringar. Bekväma vardagen kostar 275 kr/år. Jag länkar vår prislista i detta meddelande.

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume... "

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Ska se om man kan ha skandiabanken för BankID + Swish och sedan ica kortet för kort-betalningar i Sverige.

Skrivet av Quim:

Jag hörde också av mig, fick tillbaka pengarna förra året, men i år ville de inte ge tillbaka pengarna, jag har inga kort alls från Länsförsäkringar(kör klarna), sa upp dem 2019 för att slippa avgiften, men nu ligger kostnaden på bekväma vardagen, så man ska inte kunna komma undan den som du gör. Min flickvän slapp dock kostnaden helt också, drogs inte över huvudtaget .

Svaret från länsförsäkringar:

"Tack för ditt meddelande. Jag ser att du har Bekväma vardagen och internettjänsten. Du använder ditt privatkonto för att göra betalningar och överföringar. Bekväma vardagen kostar 275 kr/år. Jag länkar vår prislista i detta meddelande.

https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokume... "

Frågan är om man ens kommer kunna ha kvar kontot öht?

Permalänk

Jag tror inte dom flesta är medveten om vad OP pratar om. som LF guldkund dom bruka dra 275 kr från bank konto och sätter tebax samma dag. Jag är medveten om att "bekväma vardagen" tjänst finns sedan 2018, men som OP har nämnt.. Jag fick ingen meddelande om det förren typ en eller två vecka innan året var slut. Och man kan typ inte kring gå det... alternativ är du kan ha försäkring där men löne konto osv kan man ta den den.
Swedbank körde stop på min bankkort visa2. haft den sedan 2008 tills 2018 eller 2019 när mer o mindre "alla" utav mina kollegor samt min sambo fick mastercard som ersättningskort.. jag fick ändå behålla den men en dag kom det..... du det kommer inte bli visa för dig längre. so..
Man kan blanda flera tjänst för att få gratis antar jag. Skandia för "löne" o spar konto, avanza, nordnet för isk, och det finns flera som erbjuder gratis kreditkort, remember, komplett, okq8, norweign, osv....

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Dom lojala kunderna är dom som förlorar mest. Att blanda bland olika aktörer lönar sig mest.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Dom lojala kunderna är dom som förlorar mest. Att blanda bland olika aktörer lönar sig mest.

True dat.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk

Nu när LF tänker tvinga alla guldkunder att betala kortavgiften hur ska man göra för att slippa den?

Permalänk
Medlem

Du får byta bank, känner inte till något jättebra alternativ.

Permalänk
Medlem

Vad har folk för krav nu för tiden? Banken skriver jättetydligt vad som gäller på sin hemsida. De t.o.m. skickar individuella påminnelser. Vad begär du? Att de knackar på dörren hos dig och har ett två timmar samtal?

Glöm inte att kunder har skyldigheter också. Som att hålla sig uppdaterad via officiella kanaler.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Jag tror vad folk vill ha är ett gratis bank konto.. förhoppningsvis med ett kort vilket är mer o mindre omöjligt. Dagens Svensk samhälle är mer o mindre kontantlös vad banken kan erbjuda är ett konto där man kan spara/lägga sina pengar. På ena sidan du kan inte ha "pengar" under madrass inte en hel del summa utan behöva visa massa skit.... du kan inte ta ut hur mycket som helst kontant utan att berätta varför... Du får 0 ränta för dina pengar som är på banken..

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Inaktiv

Finns inga gratis längre och vad är 300kr per år? nån som minns vad det kostade en gång i tiden att betala räkningarna på posten..........nä, tänkte väl det.

Att ens orka tjabbla och byta bank för 300kr är då för mig en gåta

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon910:

Finns inga gratis längre och vad är 300kr per år? nån som minns vad det kostade en gång i tiden att betala räkningarna på posten..........nä, tänkte väl det.

Posten hade dock inte nära på fritt förfogande över privatpersoners pengar, till skillnad från bankerna som använder denna resurs för att göra årliga vinster i storleksklassen 100 miljarder kronor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Finns inga gratis längre och vad är 300kr per år? nån som minns vad det kostade en gång i tiden att betala räkningarna på posten..........nä, tänkte väl det.

Att ens orka tjabbla och byta bank för 300kr är då för mig en gåta

Om 300 kr inte var betydelsefullt för banken skulle de skippat den avgiften.

För de som är intresserade av att byta bank kan den här jämförelsesidan vara en start:
https://www.konsumenternas.se/konsumentstod/jamforelser/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Finns inga gratis längre och vad är 300kr per år? nån som minns vad det kostade en gång i tiden att betala räkningarna på posten..........nä, tänkte väl det.

Att ens orka tjabbla och byta bank för 300kr är då för mig en gåta

Postgirot var helt gratis. Sedan privatiserades det, slogs ihop med konkurrenten bankgirot, resten är historia. Idag kostar allt, alltmer.

Permalänk

LF drog min kortavgift vid nyårsskiftet. Det enda alternativet är att skaffa deras kreditkort vilket är gratis för guldkunder. Finns det andra alternativ att komma undan den vanliga bankkortavgiften utan att man ska behöva säga upp kortet?

Permalänk
Medlem

Det verkar som kostnaden skiljer beroende de på vilket LF bolag man har. Jag är kund hos LF Blekinge och de har inte dragit några 275 kr i kortavgift och det står inte nämt på deras hemsida heller.
https://www.lansforsakringar.se/blekinge/privat/om-oss/erbjud...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Posten hade dock inte nära på fritt förfogande över privatpersoners pengar, till skillnad från bankerna som använder denna resurs för att göra årliga vinster i storleksklassen 100 miljarder kronor.

Nja, det är väl mer idén om- eller att de har pengar som de tjänar pengar på. Banken har inte en massa pengar på lager som de lånar ut utan de skapar pengar när någon vill ha dem.

Skrivet av Irre:

Postgirot var helt gratis. Sedan privatiserades det, slogs ihop med konkurrenten bankgirot, resten är historia. Idag kostar allt, alltmer.

Lite kan det väl vara värt att slippa sitta och fylla i den där skiten varje månad? Sen fick man förstås betala portot också.