Permalänk
Medlem

Val av moderkort, chassi och PSU

God kväll

Är på gång att bygga ny burk men velar på moderkort, chassi och PSU då jag har bristfällig kunskap. Skall användas till kontorsarbete och spel. Jag har hunnit fylla gubbe och är helt ointresserad av bling bling iform av snygga moderkort och massa RGB dioder utan bara ute efter bra prestanda.

Dessa komponenter i övrigt.

INKÖPT
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Corsair VENGEANCE LPX 64GB Memory, Svart, 2 x 32 GB 3600Mhz
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
Samsung 49" Odyssey G9 Gaming Monitor
Windows 10 Pro

PLANERADE INKÖP
Geforce 3080 (ja vet väntetiderna, har beställt på några olika sidor)
Ev ytterligare en NVMe disk.

Står lite i valet och kvalet på moderkort ex nedan... PSU och chassi är jag helt bortblåst på.

ASUS ROG Strix B550-F GAMING moderkort
https://www.komplett.se/product/1159987/datorutrustning/dator...

ASUS ROG Strix B550-I GAMING
1699 kr
https://www.komplett.se/product/1160735/datorutrustning/dator...

ASUS ROG Strix X570-F GAMING, S-AM4
2599 kr
https://www.komplett.se/product/1132533/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Vad är det för formfaktorn du planerar köra på egentligen? Du har länkat både ATX och ITX moderkort.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Vad är det för formfaktorn du planerar köra på egentligen? Du har länkat både ATX och ITX moderkort.

Beklagar känner mig helt borta. Minns hur jag själv småflinade när jag för 10-15 år sedan var med i matchen på att bygga datorer. Nu är jag helt borta men trodde jag hittat lämpliga moderkort för aktuell AMD processor. Beklagar dum fråga men orkar du förklara vad det är för typ av kort jag behöver och kanske något du rent av rekomenderar?

Permalänk
Medlem

Ta samma komponenter som SweClockers vinterdator då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Beklagar känner mig helt borta. Minns hur jag själv småflinade när jag för 10-15 år sedan var med i matchen på att bygga datorer. Nu är jag helt borta men trodde jag hittat lämpliga moderkort för aktuell AMD processor. Beklagar dum fråga men orkar du förklara vad det är för typ av kort jag behöver och kanske något du rent av rekomenderar?

Det är huvudsakligen storleken på korten. De mindre är dyrare då de tillverkas i mindre upplaga. Viss funktionalitet kan skilja men oftast inget nämnvärt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ta samma komponenter som SweClockers vinterdator då.

Tänkte samma sak.

Länk till delarna i Sweclockers vinterdator:
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=4109672

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Beklagar känner mig helt borta. Minns hur jag själv småflinade när jag för 10-15 år sedan var med i matchen på att bygga datorer. Nu är jag helt borta men trodde jag hittat lämpliga moderkort för aktuell AMD processor. Beklagar dum fråga men orkar du förklara vad det är för typ av kort jag behöver och kanske något du rent av rekomenderar?

Ingen fara, tänkte mer att du hade råkat glömma att få med att du är öppen för storleken på datorn.

ATX är den formfaktor som är vanligast och kan anses som en "normalstor" dator.

ITX är den minsta formfaktor och är väldigt liten i jämförelse med ATX, såklart försvinner många anslutningsmöjligheter som t.ex PCI-E portar samt att dessa moderkort endast har 2 st ramplater.

Det är relevant att veta vad du prioriterar i en dator när det kommer till storlek och uppgraderingsmöjligheter för att kunna föreslå rätt komponenter för just dig.

Kan dock tillägga att du oftast kommer billigare undan genom att välja ATX.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Moderkort B550 med två M. 2 etc: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386383

Nätaggregat som är modulärt, passivt vid låg last, 10 års garanti etc: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192450

Skulle inte snålat på nätaggregatet men ser ingen anledning att välja ett onödigt dyrt moderkort, särskilt inte med 5600X.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Ingen fara, tänkte mer att du hade råkat glömma att få med att du är öppen för storleken på datorn.

ATX är den formfaktor som är vanligast och kan anses som en "normalstor" dator.

ITX är den minsta formfaktor och är väldigt liten i jämförelse med ATX, såklart försvinner många anslutningsmöjligheter som t.ex PCI-E portar samt att dessa moderkort endast har 2 st ramplater.

Det är relevant att veta vad du prioriterar i en dator när det kommer till storlek och uppgraderingsmöjligheter för att kunna föreslå rätt komponenter för just dig.

Kan dock tillägga att du oftast kommer billigare undan genom att välja ATX.

Perfekt tack för svar, då är jag lite mer med i matchen. I detta fallet har storleken ingen betydelse så ATX blir perfekt, antar det blir lättare att få till bra kylning i lite luftigare burk. Oerhört tacksam om jag få tips på chassi, moderkort och PSU som lirar bra ihop med ovanstående komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Moderkort B550 med två M. 2 etc: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386383

Nätaggregat som är modulärt, passivt vid låg last, 10 års garanti etc: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5192450

Skulle inte snålat på nätaggregatet men ser ingen anledning att välja ett onödigt dyrt moderkort, särskilt inte med 5600X.

Perfekt tack. Har för mig att när jag tidigare byggde burkar skillde verkliga watten rejält mot specade på billigare och dyrare agg. Räcker ditt rekomemderade till med ovanstående spec om jag slänger in lite fler diskar framöver.

Permalänk
Medlem

Ja. Alltså egentligen är 750 redan overkill. Hela systemet med RTX 3080 drog 415 W i SweClockers test. Så ett 650 W är ju absolut inga problem heller om du vill spara ca 150 kronor (Focus GX 650).

Bra guide här för chassin: https://www.gamersnexus.net/guides/3604-best-gaming-pc-cases-...

P400A t.ex. ser ju extremt prisvärt ut för 800 kronor.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Man köper stora nätaggregat därför att de har upp till 10 års garanti, inte för att man behöver en helt enorm kapacitet.

Lixom. Så de står sig i tio år, med marginal.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Tack för bra inputs. Drar ett nätagg vid belastning sin fulla kapacitet eller är det max den ger ut. Ex som ni säger om hela ruggen bara kräver 415 w går ändå agget på 750w tillika när man inte belastar datorn fullt ut vid ex kontorsarbete.. elen är ju inte svindyr men blir några kronor att elda för kråkorna i onödan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Perfekt tack för svar, då är jag lite mer med i matchen. I detta fallet har storleken ingen betydelse så ATX blir perfekt, antar det blir lättare att få till bra kylning i lite luftigare burk. Oerhört tacksam om jag få tips på chassi, moderkort och PSU som lirar bra ihop med ovanstående komponenter.

Dessa delarna är bra. Sedan är det ju också en faktor om du tycker om det estetiska. Men när det kommer till prestanda och anslutningar kommer dessa räcka och bli över. Phanteks P400A som någon också nämnde är även det riktigt bra, om något stort i min mening om man inte planerar utnyttja allt utrymme.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av arvcop:

Tack för bra inputs. Drar ett nätagg vid belastning sin fulla kapacitet eller är det max den ger ut. Ex som ni säger om hela ruggen bara kräver 415 w går ändå agget på 750w tillika när man inte belastar datorn fullt ut vid ex kontorsarbete.. elen är ju inte svindyr men blir några kronor att elda för kråkorna i onödan..

Datorn drar bara vad den behöver. Krävs det 415 w så kommer datorn endast dra 415 w. Såklart är det bra att ha lite marginal om man i framtiden vill lägga till vissa komponenter eller överklocka.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red