Permalänk
Medlem

Tips på bästa handkontroll till PC?

Här har vi en som spelat på konsoll i princip hela sitt liv, men som nyligen bytt till PC.

Kommer att spela med mus och tangentbord på shooter spel och liknande, men till Cyberpunk tyckte jag det blev lite svårt och "tråkigt". Inget spel där jag vill att det ska vara svårt att lära sig alla knappar, alltid funnit det lätt att lära mig på kontroll. Och tänkte även köpa AC: Valhalla och testa det (era egna åsikter om spelet bryr jag mig inte om). Men jag är ju van med handkontroll när jag spelat AC tidigare och tänkte fråga er vilken som är den bästa handkontrollen med PC?

Kan det rentav vara nya Dual Sense som PS5 har (om den ens funkar?) eller är det kanske någon Astro (som jag tror funkar till PC va?

Tips mottages gärna
Pris får jag beakta när tipsen kommer in.
Tack på förhand!

Permalänk

Vad har du haft för konsol tidigare?
För oftast går det bra att köra med vilken kontroll man känner sig mest bekväm med. Har en kompis som kör Cyberpunk med ps4 kontrollen och han är nöjd. Så min rekommendation är att välj en kontroll du har haft sen tidigare.

Visa signatur

Tack men nej tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av persson_98:

Vad har du haft för konsol tidigare?
För oftast går det bra att köra med vilken kontroll man känner sig mest bekväm med. Har en kompis som kör Cyberpunk med ps4 kontrollen och han är nöjd. Så min rekommendation är att välj en kontroll du har haft sen tidigare.

Har ingen konsol längre men alltid varit en Playstation-spelare. Ska nog även köpa en PS5-konsol 2021 när det finns i lager för att ibland spela vissa spel där. Så funderar nästan på köpa en Dual Sense nu för 800 kr. Såg någon YT-video där man kunde spela med den och det funkade bra. Men man vill ju höra fler åsikter och erfarenheter.

Men tack för tipset!!

Permalänk
Skrivet av JexxitS:

Har ingen konsol längre men alltid varit en Playstation-spelare. Ska nog även köpa en PS5-konsol 2021 när det finns i lager för att ibland spela vissa spel där. Så funderar nästan på köpa en Dual Sense nu för 800 kr. Såg någon YT-video där man kunde spela med den och det funkade bra. Men man vill ju höra fler åsikter och erfarenheter.

Men tack för tipset!!

Är ju värt att skaffa en Dual Sense nu om du endå ska skaffa ps5 senare i 2021 tänker jag. Man brukar ju villa ha två kontrollers, en som laddar en som spelar med. Så är tveksam om att du kommer bli onöjd att köpa en ps5 kontroll till din PC nu.

Visa signatur

Tack men nej tack

Permalänk
Medlem

Jag har två DS4 kontroller som jag använder men är inte helt nöjd med att behöva emulera en xbox-kontroll när jag inte startar spel via steam. Det mest störande är väl knapplayout för xbox i spelen. Inte minst när det på skärmen står att man ska trycka på X som ser precis ut som ett playstation-kryss. Jag har väl vant mig men när man ska förklara för tjejen att X=fyrkant så blir det rörigt. Hänger inte heller med i spel där du ska trycka en snabb sekvens av knappkombinationer eftersom min hjärna bara instinktivt kan kryss, fyrkant, trianhel och cirkel. Nu måste min hjärna göra konverteringen i realtid; A=kryss, B=cirkel, X=fyrkant och Y=triangel och det tar några millisekunder för lång tid om det är en längre sekvens av knappkombinationer. Kommer av mig helt. Det finns en del minispel i Yakuza 0 som gick ut på att man skulle dansa, sjumga karaoke mm och som byggde på tajming av knappkombinationer. Där får jag alltid lägsta möjliga poäng typ för jag kommer av mig helt. Om det inte vore för att jag hatar xbox-kontrollen hade jag hellre köpt en sån. Nu har jag förvisso Xbox 360 men tills just dessa kontroller krävs en speciell (RF?)-adapter som inte säljs längre. Om du inte stör dig att tumspakarna sitter helt oproportionerligt i förhållande till varandra som på det vanskapta missfoster till kontroll Xbox-kontrollen är, så köp en sån. Då slipper du tredjepartsmjukvara som ändå emulerar Xboxkontrollen slutendan. Skulle tippa på att i bästa fall ett av fem-tio spel har knapplayout för playstation.

Men ska du köpa PS5 kan du ju göra som ovanstående skriver... det är ju kanske den bästa idén.
Har den stöd ur kartong för windows?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

PS5 kontroll helt klart. Så jäkla bra kontroll och även om Xbox Elite kontroller är väldigt bra den med så kostar den mer än dubbelt så mycket.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag har två DS4 kontroller som jag använder men är inte helt nöjd med att behöva emulera en xbox-kontroll när jag inte startar spel via steam. Det mest störande är väl knapplayout för xbox i spelen. Inte minst när det på skärmen står att man ska trycka på X som ser precis ut som ett playstation-kryss. Jag har väl vant mig men när man ska förklara för tjejen att X=fyrkant så blir det rörigt. Hänger inte heller med i spel där du ska trycka en snabb sekvens av knappkombinationer eftersom min hjärna bara instinktivt kan kryss, fyrkant, trianhel och cirkel. Nu måste min hjärna göra konverteringen i realtid; A=kryss, B=cirkel, X=fyrkant och Y=triangel och det tar några millisekunder för lång tid om det är en längre sekvens av knappkombinationer. Kommer av mig helt. Det finns en del minispel i Yakuza 0 som gick ut på att man skulle dansa, sjumga karaoke mm och som byggde på tajming av knappkombinationer. Där får jag alltid lägsta möjliga poäng typ för jag kommer av mig helt. Om det inte vore för att jag hatar xbox-kontrollen hade jag hellre köpt en sån. Nu har jag förvisso Xbox 360 men tills just dessa kontroller krävs en speciell (RF?)-adapter som inte säljs längre. Om du inte stör dig att tumspakarna sitter helt oproportionerligt i förhållande till varandra som på det vanskapta missfoster till kontroll Xbox-kontrollen är, så köp en sån. Då slipper du tredjepartsmjukvara som ändå emulerar Xboxkontrollen slutendan. Skulle tippa på att i bästa fall ett av fem-tio spel har knapplayout för playstation.

Men ska du köpa PS5 kan du ju göra som ovanstående skriver... det är ju kanske den bästa idén.
Har den stöd ur kartong för windows?

Vet inte om den har stöd, men såg en YT-video där.det var ganska enkelt att få den att funka om man spelar AC Valhalla via Steam. Sen om det är mkt delay eller så vet jag inte. Ska kolla lite mer YT-videos iaf. Dock aldrig gillat xbox-kontrollerna, vanesak kanske. Men PS-kontrollerna har alltid suttit bra i mina händer.

Permalänk
Medlem

Senaste Xbox kontrollerna är bäst, fungerar i princip alltid och man blir inte förvirrad av button prompts på skärmen som jag blir när jag kör med ps4 kontroll. Playstation kontroll fungerar också men då emulerar man xbox kontroll så det blir prompts som Y/B/A/X vilket jag personligen blir förvirrad av när jag spelar med PS kontroll. Har bara haft Playstation konsoler tidigare så X är automatiskt kryss istället för kvadrat som det ska vara

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem

Men hur många av er har spelat/spelar med en PS5 Dual Sense kontroll till PC? Hur funkar det? Stött på några problem som är svåra att fixa?

Vet att man kan fixa knapparna rätt enkelt om man spelar via Steam iaf.

Är nära att klicka på köp nämligen och föredrar verkligen PS kontroll före Xbox kontroll, men vill gärna få ytterligare info om egna erfarenheter👍

Permalänk
Inaktiv

Tycker senaste Xbox One funkar perfekt, kör med trådlös till min PC, är ju liksom gjord för både Windows och Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Men hur många av er har spelat/spelar med en PS5 Dual Sense kontroll till PC? Hur funkar det? Stött på några problem som är svåra att fixa?

Vet att man kan fixa knapparna rätt enkelt om man spelar via Steam iaf.

Är nära att klicka på köp nämligen och föredrar verkligen PS kontroll före Xbox kontroll, men vill gärna få ytterligare info om egna erfarenheter👍

Jag har inte märkt av några problem. Dock ska väl tilläggas att jag spelar de få spelen jag spelar på PC med kontroll på Steam så har bara erfarenhet av det. Men inga problem som sagt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Xbox Elite var min favorit, men nu är det 2an. Mest för att man kan justera trögheten i joystickarna och ändra slaglängden mer i triggrarna. Sen är min favorit med den "spakarna" under som är mappade till nedtryckning på joystickarna.

Nackdelen med Elite 2 är att den är laddningsbar. Eftersom jag har svårt att komma ihåg att ladda den...

Permalänk
Medlem

Jag köpte senaste xbox kontrollen nyligen. Funkar klockrent i alla spel jag har testat hittils.
Köpte med en trådlös sticka och där verkar inte allt riktigt hundra ännu. Ibland får den för sig att börja koppla ifrån.
Hoppas det blir en FW-lösning på det framöver.
Köpte även batteripack och där följer en 2,7 meter usb-a - usb-c kabel med, räcker gott och väl till om man vill köra trådat.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Okej, verkar som de flesta kör på Xbox kontroller, av naturliga skäl antar jag.

De spel jag mest tänkt lira med kontroll på PC är väl Assasins Creed, kanske försöka mig på Cyberpunk igen, kanske spela andra RPG spel eller äventyrsspel.

Det jag inte tänker spela med kontroll är.Call of Duty, Battlefield eller liknande spel.

Men jag är sugen på en PS5 kontroller, mest för att jag alltid spelat Playstation, och planerar att i framtiden införskaffa PS5. Alltid "ogillat" Xbox kontroller.

Men tack för inputs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Jag har inte märkt av några problem. Dock ska väl tilläggas att jag spelar de få spelen jag spelar på PC med kontroll på Steam så har bara erfarenhet av det. Men inga problem som sagt.

Vilka spel spelar du då? Jag har tänkt testa AC Valhalla och spela via Steam då jag såg en YT-video där han spelade det via Steam med PS5 kontroll och det verkade funka bra tyckte han.

Permalänk
Medlem

När jag satt och surfade lite på kontroller, såg jag denna Steelseries-kontroll.

Den är plug and play och är liknande byggd som en Playstation-kontroll jag är van med, men den har samma bokstäver på knapparna som en Xbox-kontroll.

Nu blev jag ju lite sugen på denna hehe. Någon som har/eller har använt en sådan kontroll?
Tar gärna emot en recension från dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Vilka spel spelar du då? Jag har tänkt testa AC Valhalla och spela via Steam då jag såg en YT-video där han spelade det via Steam med PS5 kontroll och det verkade funka bra tyckte han.

Rocket league, cyberpunk, gta, resident evil osv kan jag go i god för att de funkar med PS5 kontroll. Du kan nog sitta lugnt i båten och införskaffa dig och spela med utan problem.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eptk:

Rocket league, cyberpunk, gta, resident evil osv kan jag go i god för att de funkar med PS5 kontroll. Du kan nog sitta lugnt i båten och införskaffa dig och spela med utan problem.

Hehe bra att veta.
Jag har alltid sån beslutsångest vad gäller teknik, men i grunden är jag sällan så kräsen när väl produkten är i hand, då brukar det oftast vara mer än bra. Men fan man är ju noga inför köpet.

Men står iaf mellan en PS5 kontroll och en Steelseries kontroll.