Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Visst är bättre än inget men varför gick de så bra i inledningen av året och även under den värsta coronatiden men sedan september har de bromsat in som bara den. Likadant för AMD. Värst är väl ändå Zoom som bromsat in rejält senaste månaden, där skulle jag gått in mycket tidigare.

Varför det gick så bra under Q1 och Q2 för tech är för att man inte hade räknat med att det skulle komma en pandemi som gav tech en rejäl skjuss. Så det tåget har väl gått nu även om effekterna nog lär fortsätta (dock medräknat i kurserna)

Pandemin innebar att fler började vara hemma, ökade efterfrågan på spel, netflix, videochatt... -> vilket gav ökad efterfrågan på grafikkort, streamingtjänster och webkameror etc.

Vissa leveransproblem inverkar dock negativt på kursen.

Sen är vaccin ”klart” och corona kanske ligger bakom oss. Då kanske efterfrågan på spel etc kommer sjunka. Jag tror dock att pandemin var en ögonöppbare för folkbatt spel är kul och att det kommer vara betydligt fler som spelar/facetajmar/streamar 2021 än 2019

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Varför det gick så bra under Q1 och Q2 för tech är för att man inte hade räknat med att det skulle komma en pandemi som gav tech en rejäl skjuss. Så det tåget har väl gått nu även om effekterna nog lär fortsätta (dock medräknat i kurserna)

Pandemin innebar att fler började vara hemma, ökade efterfrågan på spel, netflix, videochatt... -> vilket gav ökad efterfrågan på grafikkort, streamingtjänster och webkameror etc.

Vissa leveransproblem inverkar dock negativt på kursen.

Sen är vaccin ”klart” och corona kanske ligger bakom oss. Då kanske efterfrågan på spel etc kommer sjunka. Jag tror dock att pandemin var en ögonöppbare för folkbatt spel är kul och att det kommer vara betydligt fler som spelar/facetajmar/streamar 2021 än 2019

Jag börjar tro det också. Det är Apple som har sabbat ordertillgången och orderbokningen totalt för både AMD och snart även Nvidia. Jag har Apple aktier också så länge de sabbar för andra så är jag inte nöjd. Det är tråkigt att Global Foundries inte såg att investera R&D i 7 eller 5nm. De kommer förlora mycket på det.

Permalänk
Medlem

Då är börsåret nästan slut, några handelsdagar kvar men jag gör en kort summering för året redan nu.

Jag lyckades sälja fondinnehaven innan corona crashen och jag återinvesterade allt nästan på botten så jag ligger just nu på +32,57% hos Lysa för i år, 100% aktier. Jag såg crashen komma och hade även tur med timingen.
Jag har också ett Lysa konto avsedd för pensionen där jag månadssparar en liten summa varje månad, det ligger just nu på +2,96% för i år, 100% aktier. Här sålde jag inte av något utan innehavet får växa ostört i åratal.

Procentuella utvecklingen på 4,86% hos Avanza stämmer inte då jag har skjutit in och tagit ut pengar och har köpt och sålt aktier och flyttat aktier från ett ISK till ett annat...
Bästa aktie investeringen för i år: AMD som ligger på +30,53% just nu.
Sämsta aktie investeringen för i år: Norwegian som ligger på -12,33% men detta är mer av en YOLO gamble med en liten summa, som dock kan ge en rätt så bra avkastning under kommande år.

Under året så har jag stuvat om mycket bland portföljerna och bufferten, delvis pga Corona crashen, varsel på jobbet med mera och jag vill göra mindre av detta framöver så min plan för 2021 är att investera automatiskt och passivt hos Lysa.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

Fantastiskt år för min del. Har en stor del i Tesla, som gått som tåget minst sagt. Även en del Arcimoto som gått väldigt bra. Sen några mer vanliga tråkaktier som även om de gått bra inte kan mäta sig med elbilsaktierna. 90% av portföljen är i dollar, så där har man tappat en del när dollarn försvagats, men ändå hur glad och nöjd som helst.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Fantastiskt år för min del. Har en stor del i Tesla, som gått som tåget minst sagt. Även en del Arcimoto som gått väldigt bra. Sen några mer vanliga tråkaktier som även om de gått bra inte kan mäta sig med elbilsaktierna. 90% av portföljen är i dollar, så där har man tappat en del när dollarn försvagats, men ändå hur glad och nöjd som helst.

https://www.bildtagg.se/file/6m4pbcw75ziu9wlthjrchf8g

Alltid kul med 100+ plus. Största fällan är den psykiska har jag märkt. Efter att man vänjer sig vid dessa procent så räcker inte 10-20% längre

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag på 17,7% för senaste året.
Helt ok enligt mig då jag har till största delen investerar ganska passivt i div fonder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag är fullt medveten om USA-börsens utveckling i år.

Förstår din input då du förmodligen är småtrött på folk som är självutnämnda experter och du är där för att dra i handbromsen, I get it.

Men nu vet inte du vad jag investerat i, huruvida de är undervärderade, vilken research jag gjort eller ens vad jag baserat mina köp på.

Men vi kan nog enas om att det varit ett bra år för de flesta.

Det är inte så att jag är trött på självutnämnda experter, jag tolkade ditt inlägg inte som det heller. Det finns nog inte många börsexperter tror jag.
Jag vill nog påstå att det nästan inte finns några undervärderade bolag i dagens börsklimat, fundamental analys har knappt fungerat de senaste 10-20 åren.
Tech, biotech och förnybar energi har gått bra överallt, inte bara i USA. Gaming med nu när jag tänker efter. Finns dina aktier i någon av de här kategorierna då ska du vara försiktig med att tro på din egna förmåga att hitta guldkornen tycker jag. Det är det jag ville komma åt, men du behöver inte hålla med om det
Det krävs mer data än bara 1 år också, som minst 5 år men helst mer än 10 år tänker jag. Sen ska du självklart vara nöjd med ditt resultat och jag hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som att jag försöker ta ifrån dig det

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är inte så att jag är trött på självutnämnda experter, jag tolkade ditt inlägg inte som det heller. Det finns nog inte många börsexperter tror jag.
Jag vill nog påstå att det nästan inte finns några undervärderade bolag i dagens börsklimat, fundamental analys har knappt fungerat de senaste 10-20 åren.
Tech, biotech och förnybar energi har gått bra överallt, inte bara i USA. Gaming med nu när jag tänker efter. Finns dina aktier i någon av de här kategorierna då ska du vara försiktig med att tro på din egna förmåga att hitta guldkornen tycker jag. Det är det jag ville komma åt, men du behöver inte hålla med om det
Det krävs mer data än bara 1 år också, som minst 5 år men helst mer än 10 år tänker jag. Sen ska du självklart vara nöjd med ditt resultat och jag hoppas att du inte tolkar mitt inlägg som att jag försöker ta ifrån dig det

Du kan definitivt använda dig av fundamentala analyser däremot handlar nog mer om vad för information man lyckas få ut av det och veta hur man ska applicera det i praktiken.
Att titta på TA är lite som att köpa en lott. Men är definitivt informativt om man vill day-trada eller swing tradea lite.

Som du säger, vi olika sorts investerare så denna diskussion kommer inte leda någonstans. Kör på det som funkar för dig.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Oj, mitt avanza konto har bara gått upp ca 8%. Är det kanske något jag missat :)?

Har inte köpt eller sålt något i år. Har ca 30% aktier bolaget jag jobbar på resten typ Avanza Zero.

Med pensionspengarna på nordnet har jag handlat hej vilt, där jag hade tur med att sälja allt innan dippen och köpte in mig när det låg lågt. Där ligger jag på +38,7% vilket är fantastiskt! Boozt, Medicover och Plejd har dragit det stora lasset där.

Förlorarna har varit Intrum -2% och AstraZeneca -17%.

Har dock inte mycket pengar kvar efter att ha byggt hus, men sådant är livet antar jag, priserna där har ju gått upp det dubbla mot mitt avanza konto...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du kan definitivt använda dig av fundamentala analyser däremot handlar nog mer om vad för information man lyckas få ut av det och veta hur man ska applicera det i praktiken.
Att titta på TA är lite som att köpa en lott. Men är definitivt informativt om man vill day-trada eller swing tradea lite.

Som du säger, vi olika sorts investerare så denna diskussion kommer inte leda någonstans. Kör på det som funkar för dig.

Det enda som räknas är att man tjänar pengar på börsen utöver index. Om jag inte kan ta till mig ny information då ska jag nog inte ha några pengar på börsen. För att göra det lite roligare och om du är sugen... Ge mig tre exempel, det behöver inte vara dem du har köpt och vilka fundamentala tal eller metoder du har använt dig av. Sen kollar vi igen nästa jul för att se hur talen har utvecklat sig och hur kursen ser ut då. Perioden är nog lite för kort men det blir svårt att vänta på ett svar i tre år tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det enda som räknas är att man tjänar pengar på börsen utöver index. Om jag inte kan ta till mig ny information då ska jag nog inte ha några pengar på börsen. För att göra det lite roligare och om du är sugen... Ge mig tre exempel, det behöver inte vara dem du har köpt och vilka fundamentala tal eller metoder du har använt dig av. Sen kollar vi igen nästa jul för att se hur talen har utvecklat sig och hur kursen ser ut då. Perioden är nog lite för kort men det blir svårt att vänta på ett svar i tre år tänker jag

Jag gör min DD genom ett gäng olika parametrar. Det mesta jag håller kommer jag hålla genom 2021, ser fram emot utvecklingen.

Jag tittar hur det går över sikt för ett företag, förutom den ekonomiska biten även hur de platsar när det gäller behovet på problemen de löser/underlättar. Hur gör du själv?

Du lyfter tech och biotech utan att att jag nämnt det det, är det för att det varit särskilt stort i år pga. pandemin eller bara som något exempel?

biotech är inget jag insvesterat i. Teknik i allmänhet är det svårt att inte investera i då det mesta kommer gå i den riktningen då även t.ex. Tesla är ett techföretag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag gör min DD genom ett gäng olika parametrar. Det mesta jag håller kommer jag hålla genom 2021, ser fram emot utvecklingen.

Jag tittar hur det går över sikt för ett företag, förutom den ekonomiska biten även hur de platsar när det gäller behovet på problemen de löser/underlättar. Hur gör du själv?

Du lyfter tech och biotech utan att att jag nämnt det det, är det för att det varit särskilt stort i år pga. pandemin eller bara som något exempel?

biotech är inget jag insvesterat i. Teknik i allmänhet är det svårt att inte investera i då det mesta kommer gå i den riktningen då även t.ex. Tesla är ett techföretag.

Min strategi är att försöka hålla mig till indexfonder, utöver det har jag riskfyllda aktier som krydda.

Jag använder inga parametrar, jag kanske borde göra det men annars kollar jag på behovet precis som du. Om jag hittar ett intressant bolag gör jag en rimlighetsbedömning. Mer kvalitativt än kvantitativt

Tech och viss biotech var bara exempel på sektorer som har gått bra i år. Vaccinationsbolagen och liknande bolag har gått bra och det har med pandemin och att de lyckades framställa vaccin att göra. En del önsketänk med om du frågar mig. Den positiva utvecklingen i tech är nog till viss del på grund av pandemin med men det känns som en stor del önsketänk är inblandad där också. Uppgångarna för många bolag har varit orimligt stora, det lär inte fortsätta i den här takten.

Tesla är ett bra exempel. Kollar man på aktiekursen och kör någon slags fundamental analys på bolaget har det nog aldrig varit en bra investering. Men det går inte att säga något annat än att det har varit en fantastisk investering för alla aktieägare.

Allt jag har skrivit i mitt inlägg är min åsikt och ska inte ses som vedertagen sanning.

Permalänk
Medlem

Ligger ca 20% plus för året. Avanza, bara aktier, Swe och USA. Dock sålde jag av allt i oktober och har således stått utanför marknaden och har kunnat se bättre resultat.

Bäst i portföljen:
SBB ca 80%
Kinnevik ca 75%
Palantir ca 25%

Kommer nog börja köpa mig in nån gång i slutet av januari. Får se om Biden gör nån reform 20 januari.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

39% plus för året.
Embracer, Amd, Scandinavian Enviro Systems och Angler Gaming är dom som gått bäst i år för mig.
Har även en del fastighets som inte riktigt kommit tillbaka från dippen i mars.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maximm:

Oj, mitt avanza konto har bara gått upp ca 8%. Är det kanske något jag missat :)?

Har inte köpt eller sålt något i år. Har ca 30% aktier bolaget jag jobbar på resten typ Avanza Zero.

Med pensionspengarna på nordnet har jag handlat hej vilt, där jag hade tur med att sälja allt innan dippen och köpte in mig när det låg lågt. Där ligger jag på +38,7% vilket är fantastiskt! Boozt, Medicover och Plejd har dragit det stora lasset där.

Förlorarna har varit Intrum -2% och AstraZeneca -17%.

Har dock inte mycket pengar kvar efter att ha byggt hus, men sådant är livet antar jag, priserna där har ju gått upp det dubbla mot mitt avanza konto...

Ett hus är ochså en investering, och en bra sådan på sikt, det finns mycket annat än aktier man kan investera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ett hus är ochså en investering, och en bra sådan på sikt, det finns mycket annat än aktier man kan investera i.

Så är det. Fick en bra avkastning när jag sålde av mina spelsamlingar för ett antal år sen

Jag undviker aktier då jag lätt blir så beroende och kollar dem var 5e minut på telefonen. Kör indexfonder som sagt, där kikar man in några gånger i veckan av ren nyfikenhet och rycker på axlarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ett hus är ochså en investering, och en bra sådan på sikt, det finns mycket annat än aktier man kan investera i.

Jag vete sjutton om jag håller med om att ett hus är en investering. Har personligen alltid sett mitt boende som en investering, men är inte längre lika säker.

Tycker Rika tillsammans beskriver det bra: https://rikatillsammans.se/boendet-ingen-bra-investering/

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Man ser det kanske inte som en investering då man köper det, och absolut inte om man i övrigt inte är intresserad att placera sina pengar. Jag såg inte heller våran 3a som jag köpte 1999 för 12000kr som en investering, men idag gör jag det, jag räknar med att sälja den om ca 10-12år och köpa en lägenhet utomlands för att lämna Sverige för gott.

Om det blir så, vet jag såklart inte, men det är tanken iaf. Ingen vet ju hur det ser ut om 10år på bostadsmarknaden men med största sannolikhet är boendet dyrare i inköp än idag, men säker kan man såklart inte vara.

Man kan väl säga som så att ett hus KAN vara en investering, det beror på hur man ser det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon910:

Man ser det kanske inte som en investering då man köper det, och absolut inte om man i övrigt inte är intresserad att placera sina pengar. Jag såg inte heller våran 3a som jag köpte 1999 för 12000kr som en investering, men idag gör jag det, jag räknar med att sälja den om ca 10-12år och köpa en lägenhet utomlands för att lämna Sverige för gott.

Om det blir så, vet jag såklart inte, men det är tanken iaf. Ingen vet ju hur det ser ut om 10år på bostadsmarknaden men med största sannolikhet är boendet dyrare i inköp än idag, men säker kan man såklart inte vara.

Man kan väl säga som så att ett hus KAN vara en investering, det beror på hur man ser det.

Bostaden är bara en investering så länge markpriset går upp och om man själv gör eventuella renoveringar. För byggnader och lägenheter i sig faller ju bara i värde på grund av entropi och slitage. Sedan hjälper ju givetvis ränteavdrag och liknande med att tilta till ägarens favör.

Det är dock intressant att du nämner det där med att flytta utomlands och lämna Sverige så småningom. Jag tycker mig höra det allt oftare bland vänner och bekanta och man kan ju fråga sig hur det speglas på bostadsmarknaden om alla får samma idé...

Man ska också ha i åtanke att bostadspriserna föll i 70 år inflationsjusterat på 1900-talet. https://cornucopia.cornubot.se/2017/10/nordea-svenska-bostads... Jag skulle inte tro att det är omöjligt att det händer igen. Folk stirrar sig lite för blinda på de senaste 30-40 åren när det gäller bostadspriser.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Bostaden är bara en investering så länge markpriset går upp och om man själv gör eventuella renoveringar. För byggnader och lägenheter i sig faller ju bara i värde på grund av entropi och slitage. Sedan hjälper ju givetvis ränteavdrag och liknande med att tilta till ägarens favör.

Det är dock intressant att du nämner det där med att flytta utomlands och lämna Sverige så småningom. Jag tycker mig höra det allt oftare bland vänner och bekanta och man kan ju fråga sig hur det speglas på bostadsmarknaden om alla får samma idé...

Man ska också ha i åtanke att bostadspriserna föll i 70 år inflationsjusterat på 1900-talet. https://cornucopia.cornubot.se/2017/10/nordea-svenska-bostads... Jag skulle inte tro att det är omöjligt att det händer igen. Folk stirrar sig lite för blinda på de senaste 30-40 åren när det gäller bostadspriser.

Är inte de senaste 30-40 åren mer relevanta än de 70 tidigare åren? Mycket som är annorlunda.

Bostadspriser kommer fortsätta öka pga låga räntor och fortsatt tryck på att bo i storstäderna där tjänsteyrken finns.

Bostad är givetvis en investering då det är en tillgång som man avyttrar när man behöver något större. Jag gillar rikatillsammans men de hade tokfel kring bostäder och bodde länge i hyresrätt och gick miste om stora värdeuppgångar. Nu sparade de som inbitna galningar ändå så det löste sig för dem ändå. Att äga bostad är mer risk än att hyra, men det är iallafall en tillgång du får ut levnadsvärde för.. i princip enda tillgången som ger dig trygghet även i svåra tider (så länge du klarar ränta och ev. hyran/fasta kostnader).

Det här med att bo utomlands låter alltid mer lockande än vad det är. Det är svårare att komma in i samhälle och kultur utifrån än vad man tror.. även om man tillhör de 'välbeställda'.

Permalänk
Medlem

Jag är minus nästan 30%. Allt jag har gjort har varit helt fel. Så fort jag bytte aktier så sköt de jag hade till toppen och de jag köpte dök istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sonicsonic:

Jag är minus nästan 30%. Allt jag har gjort har varit helt fel. Så fort jag bytte aktier så sköt de jag hade till toppen och de jag köpte dök istället.

Får bara gratta de som har lyckats väl på börsen. Själv ligger jag lite plus. Trots att det kändes som världen skulle gå under i februari/mars. Motstod att göra så mycket förutom att tvinga mig själv köpa trots att det kändes motigt.

Det är inte en skröna att småspararna köper på toppen och säljer på botten. Men det är bara att ta nya tag.

Den som har lyckats allra bäst är givetvis min sambo som skiter fullständigt i att titta. Hon månadssparar och hon tweakar aldrig. På detta vis så slår hon mig, år efter år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Kanske för att det knappt klarar att leverera GPU till alla.

Jag själv väntar fortfarande på ett kort sedan jag beställde 17/9. Verkar som att det kanske kommer Q1 -21.

Det borde ju vara något av ett drömläge snarare än något negativt när ett företags kunder snällt står i kö i månader för att köpa deras produkter

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Det borde ju vara något av ett drömläge snarare än något negativt när ett företags kunder snällt står i kö i månader för att köpa deras produkter

Nej, det är det inte. Då hinner konkurrenter komma med bättre produkter och man tappar kunder. Så kunder i kö är dåligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Nej, det är det inte. Då hinner konkurrenter komma med bättre produkter och man tappar kunder. Så kunder i kö är dåligt.

AMD är i en ännu sämre sits, de kommer inte tappa några kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

AMD är i en ännu sämre sits, de kommer inte tappa några kunder.

Har ingen betydelse för mitt svar att kö är dåligt. Att det blir kö skapar tvivel om man ska handla deras produkter eller inte. Att konkurenterna inte heller kan leverera för stunden har överlag väldigt lite betydelse.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Rekordår för mig.
Mina 3 bästa innehav har varit: Garo, StoryTel & Amazon.

Visa signatur

Kamera: Nikon D810 & D800, DJI Mavic 2 Pro, Nikon 14-24, Nikon 28-300
Hemsida Instagram Facebook

Permalänk

Jag ligger drygt -10% i år på investeringar och funderar allvarligt att investera degen i ett 0%-räntekonto 2021 vilket är betydligt bättre än att gå back 10% och år 2022 är målet att investeringen växer till optimistiska 3% för helåret men vi får se.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Min strategi är att försöka hålla mig till indexfonder, utöver det har jag riskfyllda aktier som krydda.

Jag använder inga parametrar, jag kanske borde göra det men annars kollar jag på behovet precis som du. Om jag hittar ett intressant bolag gör jag en rimlighetsbedömning. Mer kvalitativt än kvantitativt

Tech och viss biotech var bara exempel på sektorer som har gått bra i år. Vaccinationsbolagen och liknande bolag har gått bra och det har med pandemin och att de lyckades framställa vaccin att göra. En del önsketänk med om du frågar mig. Den positiva utvecklingen i tech är nog till viss del på grund av pandemin med men det känns som en stor del önsketänk är inblandad där också. Uppgångarna för många bolag har varit orimligt stora, det lär inte fortsätta i den här takten.

Tesla är ett bra exempel. Kollar man på aktiekursen och kör någon slags fundamental analys på bolaget har det nog aldrig varit en bra investering. Men det går inte att säga något annat än att det har varit en fantastisk investering för alla aktieägare.

Allt jag har skrivit i mitt inlägg är min åsikt och ska inte ses som vedertagen sanning.

Tesla har varit en fantastisk investering kursmässigt, inte lika hett bokslutsmässigt, bolaget har fortfarande 1320 i årsvinster i värdering. Jag vet inte ens om det är teoretiskt möjligt att växa in i den kostymen med teslas storlek.

T.om Michael burry har tagit kort position i tesla numera, får se om han får rätt återigen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Varit ett bra år för mig med även om det tappat lite fart på slutet. Bästa innehaven är Redsense Medical och AcouSort (ingen köprekommendation).

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.