Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Även jag har funderat på CDPR ett tag och har kollat på trackern, men vad är egentligen skillnaden på att köpa aktien direkt jämfört med att köpa trackers? Är det något speciellt man bör tänka på med trackers?

Edit: Och vad är egentligen anledningen till att det inte går att köpa aktien direkt på hemsidan om det går att köpa den genom att ringa?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Även jag har funderat på CDPR ett tag och har kollat på trackern, men vad är egentligen skillnaden på att köpa aktien direkt jämfört med att köpa trackers? Är det något speciellt man bör tänka på med trackers?

Edit: Och vad är egentligen anledningen till att det inte går att köpa aktien direkt på hemsidan om det går att köpa den genom att ringa?

Bästa förklaringen till trackers finns bakom denna länk. Men kortfattat kan man säga att tracker följer sin kopplade tillgång ett-till-ett. En av skillnaderna är att du inte kommer ta del av möjliga utdelningar, och ej heller handla direkt med andra investerare i huvudaktien.

Gällande att köpa polska aktier är det möjligtvis enbart tillåtet via mäklaren p.g.a. regelverk, men säkert också för att courtaget är 749kr oavsett storlek på köpet. Bäst är att fråga sin mäklare.

Permalänk
Medlem

re

Skrivet av henkiii:

Uppskovslånet (uppskjuten vinstskatt vid bostadsförsäljning) blev precis helt avgiftsfritt nu i dagarna.
Källa: https://skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2020/202...

Den känns som snäppet bättre, även om målgruppen är smalare.

Man kan ångra sig 5år retroaktivt om man redan betalt dessutom.

Hur resonerar folket här om det?
Jag har betalt min vinstskatt men funderar på om jag ska ta ut pengarna och placera dem på börsen istället.

Funderar på att göra samma sak, är dock lite irrieterad på att jag ska betala ränta för dom år jag inte haft pengarna borde ju vara tvärt om

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Uppskovslånet (uppskjuten vinstskatt vid bostadsförsäljning) blev precis helt avgiftsfritt nu i dagarna.
Källa: https://skatteverket.se/omoss/press/pressmeddelanden/2020/202...

Den känns som snäppet bättre, även om målgruppen är smalare.

Man kan ångra sig 5år retroaktivt om man redan betalt dessutom.

Hur resonerar folket här om det?
Jag har betalt min vinstskatt men funderar på om jag ska ta ut pengarna och placera dem på börsen istället.

Skrivet av raGGGe:

Funderar på att göra samma sak, är dock lite irrieterad på att jag ska betala ränta för dom år jag inte haft pengarna borde ju vara tvärt om

Personligen har jag väldigt svårt att motivera investerande av pengar som inte är mina egna likvider. Det känns väldigt vanskligt, och går saker fel blir det bara tråkigheter.

Börsen gör aldrig som man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Vad tror ni om Norwegian? En rad desperata åtgärder på den extra insatta stämman. Svänging kurs som satan.

Själv sitter jag lungt just nu. Gick kanske in lite för tidigt. Men tror att bolaget kommer överleva konkurs. Sen när vaccinet har gjort sitt jobb, så tror jag att kursen kommer gå upp. Gick in med pengar som jag har råd att förlora, och ser detta som ett roligt experiment. Kommer troligtvis sälja om ca ett år.

Jag gick in igår efter 30% raset. En chansning med pengar vi kan förlora men insatsen är samma som jag går in med i andra aktier också.

Edit: ca 5% av portföljen

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag köpte också in mig på norwegian, dock lite för tidigt. jag Köpte på 1krona, skulle ha väntat längre, men trodde faktiskt inte att den kunde sjunka mer då. Men OM bolaget lever om ett år så lär man ha tjänat lite pengar även om det ser mörkt ut nu med 55% minus eller vad den nu står i.

mvh

Permalänk
Medlem

Bara Amerikanska aktier, enkelt att göra analys för se vad hedgefonder köper, CEO videos, etc.

Mycket growth stocks. Köpte AMD, Nvidia, SHOP 2016. Håller nu Cloudflare,Fastly och PLTR.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Yonie:

Personligen har jag väldigt svårt att motivera investerande av pengar som inte är mina egna likvider. Det känns väldigt vanskligt, och går saker fel blir det bara tråkigheter.

Börsen gör aldrig som man vill.

Satt faktiskt med det där nu i dagarna, begärde i efterhand och har fått utbetalt uppskovspengar. Tar helt enkelt slantarna och stoppar in på ett konto. Räntan är ju skit, men med tanke på att jag "bara" behöver betala 0,5 % retroaktivt räcker det med något år (för min del) innan det är +/- 0. Efter det blir det ren plusaffär, även om det bara är några få tusenlappar om året såklart.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Jag köpte också in mig på norwegian, dock lite för tidigt. jag Köpte på 1krona, skulle ha väntat längre, men trodde faktiskt inte att den kunde sjunka mer då. Men OM bolaget lever om ett år så lär man ha tjänat lite pengar även om det ser mörkt ut nu med 55% minus eller vad den nu står i.

mvh

Jag satt också och tittade på Norwegian men jag fattar inte en grej. (jag är noob)

I artiklar jag har läst som är ganska nya skriver dem hur den kostar 0.40 kr och du skriver nu att du köpte för 1 krona per aktie. När jag tittade på Avanza nu kostar den 67 kr per aktie (inkl avgifter) och det lägsta den har varit i år är 32 kr per aktie. Alltså wut? Var handlar ni nånstans?

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag satt också och tittade på Norwegian men jag fattar inte en grej. (jag är noob)

I artiklar jag har läst som är ganska nya skriver dem hur den kostar 0.40 kr och du skriver nu att du köpte för 1 krona per aktie. När jag tittade på Avanza nu kostar den 67 kr per aktie (inkl avgifter) och det lägsta den har varit i år är 32 kr per aktie. Alltså wut? Var handlar ni nånstans?

Det har skett en omvänd splitt. Det har inneburit att aktieandelerna har gått ihop i större delar.

Som exempel, om du hade 10 aktier som kostade 1 kr styck så har man efter splitten 1 aktie som kostar 10 kr.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/18/norwegian-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag satt också och tittade på Norwegian men jag fattar inte en grej. (jag är noob)

I artiklar jag har läst som är ganska nya skriver dem hur den kostar 0.40 kr och du skriver nu att du köpte för 1 krona per aktie. När jag tittade på Avanza nu kostar den 67 kr per aktie (inkl avgifter) och det lägsta den har varit i år är 32 kr per aktie. Alltså wut? Var handlar ni nånstans?

Norwegian gjorde en omvänd split för inte så länge sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det har skett en omvänd splitt. Det har inneburit att aktieandelerna har gått ihop i större delar.

Som exempel, om du hade 10 aktier som kostade 1 kr styck så har man efter splitten 1 aktie som kostar 10 kr.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/18/norwegian-n...

100:1 omvänd split tillochmed.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det har skett en omvänd splitt. Det har inneburit att aktieandelerna har gått ihop i större delar.

Som exempel, om du hade 10 aktier som kostade 1 kr styck så har man efter splitten 1 aktie som kostar 10 kr.

https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/12/18/norwegian-n...

Jaha, det hade jag missat. Det förklarar ju saken.

Har läst en del intressanta saker om hela grejen och mycket verkar tala för att det överlever i alla fall. Bank of China är ju numera storägare och köpte in sig för bland annat Norges geografiska läge och de om några har ju pengar i alla fall. Känns konstigt om de skulle låta det kursa nu helt plötsligt. Och norska staten vill inte heller att det kursar, även om de sa nej till mer ekonomiskt stöd. Man får hoppas i alla fall, och invänta resboomen som kommer för eller senare.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

100:1 omvänd split tillochmed.

Jaa det var bara ett exempel med 10:1. Klicka på länken för mer info gällande just norwegians split

Permalänk
Medlem

Har börjat tanka Bibb instruments som jag tycker ser intressant ut. Dom har tagit in ett par riktiga tunga investerare nyligen genom en riktad emission och när dessa herrar kommer in brukar aktien sticka fint exempelvis som i fallet med Polygiene och Swedencare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jaha, det hade jag missat. Det förklarar ju saken.

Har läst en del intressanta saker om hela grejen och mycket verkar tala för att det överlever i alla fall. Bank of China är ju numera storägare och köpte in sig för bland annat Norges geografiska läge och de om några har ju pengar i alla fall. Känns konstigt om de skulle låta det kursa nu helt plötsligt. Och norska staten vill inte heller att det kursar, även om de sa nej till mer ekonomiskt stöd. Man får hoppas i alla fall, och invänta resboomen som kommer för eller senare.

Ska bli väldigt intressant att se hur olika multinationella storbolag kommer att ändra sitt affärsresande. Bolaget jag jobbar på (drygt 100 000 anställda) ställde in alla internationella resor i april och har nu kommunicerat att policyn gäller hela 2021 också.
Som exempel: från att ha tyckt att det var helt rimligt att flyga in ett dussin pers för att bevaka en workshop sköter vi det via teams istället. Kan lätt spara 500k sek varje gång.
Totalt sparade vi miljarder. De pengarna kommer inte tillbaka till flygindustrin ens efter pandemin är över.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Inaktiv

Snart har 2020 gått till ända och det var ett historisk volatilt börsår, men personligen ser det ut att bli mitt bästa i kronor och ören sedan 1999. Mycket tack vare Uran, medicin och bränslecellsbolagen på den amerikanska och Kanadensiska börsen som jag köpt och sålt en hel del i under året. Inget jag rekomenderar dok då det är sjukt snabba kast och jag åkte på ett par rejäla nitar själv under resans gång.

Helt galet egentligen att man kan tjäna 30-40% i vissa aktieslag på några handelsdagar och, men jag bestämde mig tidigt i början av året att avsätta en viss summa till att försöka tlll lite extraavkastning och det blev mer än jag någonsin kunnat ana.

God Jul på er och lycka till 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Snart har 2020 gått till ända och det var ett historisk volatilt börsår, men personligen ser det ut att bli mitt bästa i kronor och ören sedan 1999. Mycket tack vare Uran, medicin och bränslecellsbolagen på den amerikanska och Kanadensiska börsen som jag köpt och sålt en hel del i under året. Inget jag rekomenderar dok då det är sjukt snabba kast och jag åkte på ett par rejäla nitar själv under resans gång.

Helt galet egentligen att man kan tjäna 30-40% i vissa aktieslag på några handelsdagar och, men jag bestämde mig tidigt i början av året att avsätta en viss summa till att försöka tlll lite extraavkastning och det blev mer än jag någonsin kunnat ana.

God Jul på er och lycka till 2021

Själv är jag inte så modig eller påläst att jag vågar köpa den typen av aktier, jag håller mig mest på hemmaplan. Bästa investeringen för egen del var Polygiene som hade ett bra år. 302% upp.

Största missen var att inte hoppa på Bambuser i tid, övervägde dom i Juni. Hade blivit en fin resa.

Kör hårt 2021! (för egen del blir det mycket Bibb Instruments, ska bli spännande att se om ett år hur det gått)

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Jag har långsiktiga innehav ochså, ett flertal av de vanliga tråkbolagen såsom, Sandvik, Swedbank, NP3 osv

Men jag har en depå jag har använt för att swinga, dagshandlat med genom åren. Vissa år har jag kört bull bear cert, andra warranter osv osv, jag har varit in och peta i det mesta genom åren, men det är inget man blir rik på i längden.

Det är de långsiktiga innehaven som man fyller på regelbundet som ger bäst avkastning över tid.

I år var ett ovanligt lyckosamt år för mina swing, trades, men det kan fort gå åt andra hållet när man handlar i den typen av bolag, finns lixom ingen riktig substans, merparten av bolagen är totalt övervärderade, men man kan tjäna pengar på dom ändå, men det är inget att ligga kvar i flera år.

Jag var inne i Uranhaussen 2005 ochså, och det såg vi ju hur det gick, upp som en sol och ner som en.......

Permalänk
Medlem

Jag har ett riktigt dåligt börsår bakom mig i förhållande till alla tidigare år.
Bara 1,51% upp men det beror på att en av mina raketer från tidigare år har vuxit till för stor del av mitt innehav som gått riktigt dåligt i år så den har dragit ner totalen kraftigt. Men men 2021 kommer den förhoppningsvis igen så då blir det roligare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Inaktiv

Ligger på plus. Klarade mig från att time:a marknaden denna gången och det har betalat sig. För de allra flesta så funkar indexfonder. Imho är det säkraste men samtidigt det tråkigaste sparformen. Men klart att det gjorde ont i magen när det hade gått ned 20-25%, men jag fortsatte köpa månadsvis. Titta inte och lev livet istället. Kör småbolag AMF och lite spiltan. Om du vill ha spänning. Sätt av 1% av ditt kapital och köp och lek. Mina Scandichotell har gått från -25% på under en månad till +10% för att nu ligga på -5%. Men det är lekhinken.

Permalänk
Medlem

Jag satsat nyligen typ 30 tusen i fossildriv portfölj från Asien. I väntan på att världsekonomi kicka igång på riktig efter Corona

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon910:

Jag har långsiktiga innehav ochså, ett flertal av de vanliga tråkbolagen såsom, Sandvik, Swedbank, NP3 osv

Men jag har en depå jag har använt för att swinga, dagshandlat med genom åren. Vissa år har jag kört bull bear cert, andra warranter osv osv, jag har varit in och peta i det mesta genom åren, men det är inget man blir rik på i längden.

Det är de långsiktiga innehaven som man fyller på regelbundet som ger bäst avkastning över tid.

I år var ett ovanligt lyckosamt år för mina swing, trades, men det kan fort gå åt andra hållet när man handlar i den typen av bolag, finns lixom ingen riktig substans, merparten av bolagen är totalt övervärderade, men man kan tjäna pengar på dom ändå, men det är inget att ligga kvar i flera år.

Jag var inne i Uranhaussen 2005 ochså, och det såg vi ju hur det gick, upp som en sol och ner som en.......

...kontrollstav?

+4,45% totalt för mig, ett vanligt år hade det varit ”meh”, nu känns det snudd på oförtjänt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Började investera i år, tog det relativt seriöst där jag mer eller mindre läste på varje dag. Stort tack till denna tråd bland annat.

Avkastning på 35% för tillfället, kommer troligtvis gå upp innan nyår då jag köpte en del undervärderade bolag som börjar klättra ordentlig nu.

Något bra har det kommit ut från pandemiåret iaf

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Är det någon som vet varför Nvidia gått så dåligt de senaste månaderna? Funderar rent av att sälja av alla Nvidia aktier trots att de säljer bra med hög efterfrågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon som vet varför Nvidia gått så dåligt de senaste månaderna? Funderar rent av att sälja av alla Nvidia aktier trots att de säljer bra med hög efterfrågan.

De ligger plus drygt 5% plus senaste 3 månaderna? Är väl inte helt kasst?

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

De ligger plus drygt 5% plus senaste 3 månaderna? Är väl inte helt kasst?

Visst är bättre än inget men varför gick de så bra i inledningen av året och även under den värsta coronatiden men sedan september har de bromsat in som bara den. Likadant för AMD. Värst är väl ändå Zoom som bromsat in rejält senaste månaden, där skulle jag gått in mycket tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det någon som vet varför Nvidia gått så dåligt de senaste månaderna? Funderar rent av att sälja av alla Nvidia aktier trots att de säljer bra med hög efterfrågan.

Kanske för att det knappt klarar att leverera GPU till alla.

Jag själv väntar fortfarande på ett kort sedan jag beställde 17/9. Verkar som att det kanske kommer Q1 -21.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Började investera i år, tog det relativt seriöst där jag mer eller mindre läste på varje dag. Stort tack till denna tråd bland annat.

Avkastning på 35% för tillfället, kommer troligtvis gå upp innan nyår då jag köpte en del undervärderade bolag som börjar klättra ordentlig nu.

Något bra har det kommit ut från pandemiåret iaf

Du kunde slänga pengar på nästan vilket tech, biotech (vaccin eller RNA t.ex.) eller förnybar energibolag som helst och tjänat massa pengar i år känns det som. Det har väldigt lite att göra med undervärderade bolag eller att vara påläst, man bara åker med på trenden eller bubblan.
Investerade du allt i mars då var det många undervärderade bolag däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du kunde slänga pengar på nästan vilket tech, biotech (vaccin eller RNA t.ex.) eller förnybar energibolag som helst och tjänat massa pengar i år känns det som. Det har väldigt lite att göra med undervärderade bolag eller att vara påläst, man bara åker med på trenden eller bubblan.
Investerade du allt i mars då var det många undervärderade bolag däremot.

Jag är fullt medveten om USA-börsens utveckling i år.

Förstår din input då du förmodligen är småtrött på folk som är självutnämnda experter och du är där för att dra i handbromsen, I get it.

Men nu vet inte du vad jag investerat i, huruvida de är undervärderade, vilken research jag gjort eller ens vad jag baserat mina köp på.

Men vi kan nog enas om att det varit ett bra år för de flesta.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|