LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weestman:

Fortsätter på temat ljud till CX, hoppas det är okej här att jag fortsätter lite halft off topic. Avbeställde min SN9YG idag då den fått lite halvdana recensioner. Någon som har erfarenheter från LG SN11RG samt Samsung Q950T? Sonos ARC?

Bra om den passar till en CX-fot men man skulle ju kunna lägga något under foten också för att få upp den ett par cm.

Jag tycker rtings.com är bra att kika in på för att få sig lite mer info. Jag körde på JBL 9.1 hos EG nu då den är utsatt för ett bra pris.

Samsung får bäst i test men är också rätt dyr. Sonos ARC är enligt mig en riktigt fin pjäs men endast med deras sub.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, känns verkligen bra. Det är väldigt stor skillnad, mer än jag kan fånga på bild.

Gick snabbt! Faktum är att de försökte nå mig redan i måndags, men hade en "suddig" siffra i mobilnumret på något papper så de ringde fel i två dagar först. När teknikern väl fick tag på mig idag stod han i dörren 30 min senare.

Panelen är inte bra jämnare, den är också rejält annorlunda. Det är som om den gamla låg absurt högt i lägsta grånivå, och att de svarta fläckarna faktiskt var "rätt" snarare än "fel". Faktum är att den nu är såpass svart på 1 % att jag har svårt att få en vettig bild alls.
https://i.imgur.com/oNUOTLE.jpg

Prime-splash var ett jättebra exempel innan. Faktum är att det till och med såg fläckigt ut i ett ganska ljust rum. Nu är det väldigt jämnt, inga större problem alls.
https://i.imgur.com/nKsRYs5.jpeg

Jag kan fortfarande "provocera" fram ojämnheter med 5% grått i ett svart rum, men de är otroligt mycket blekare för ögonen än gamla panelen. I faktiskt content, det går inte att beskriva hur mycket bättre det är. Som en helt ny TV.
https://i.imgur.com/TpiauqO.jpeg

Här är min första post om problemet med lite exempelbilder.
#18531192

Här är en av bilderna jag tog inför servicen nu. Observera att den är på 1 % grått, det som jag knappt lyckas fota nu.
#18746794

Skönt att det blev bättre med den nya panelen. Gjorde serviceteknikern någon justering av vitbalans etc efter panelbytet?

Apparaternas vitbalans blir kalibrerade i fabriken på löpande bandet. Om panelen byts ut bör detta justeras men har hört att det kanske inte alltid blir så?

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Calle:

Skönt att det blev bättre med den nya panelen. Gjorde serviceteknikern någon justering av vitbalans etc efter panelbytet?

Apparaternas vitbalans blir kalibrerade i fabriken på löpande bandet. Om panelen byts ut bör detta justeras men har hört att det kanske inte alltid blir så?

Han var inne och rörde runt i servicemenyn med gamla panelen, men inte med nya. Jag vet helt ärligt inte, han kanske konstaterade att den var neutralt ställd så det inte behövdes eller något.

Jag ser ingen direkt skillnad på vitbalansen, så det är i alla fall inte ENORMT fel. Den stora skillnaen märker jag i att bilden generellt känns mörkare och mer kontrastrik i gråtoner, vilket antagligen beror på att gamla panelen var orimligt ljus där. Har kollat med sådana fina svarta rutor, och inte värre black crush än innan. Så det är bara... bättre.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Han var inne och rörde runt i servicemenyn med gamla panelen, men inte med nya. Jag vet helt ärligt inte, han kanske konstaterade att den var neutralt ställd så det inte behövdes eller något.

Jag ser ingen direkt skillnad på vitbalansen, så det är i alla fall inte ENORMT fel. Den stora skillnaen märker jag i att bilden generellt känns mörkare och mer kontrastrik i gråtoner, vilket antagligen beror på att gamla panelen var orimligt ljus där. Har kollat med sådana fina svarta rutor, och inte värre black crush än innan. Så det är bara... bättre.

Vet inte om du sagt det här förut, men hade du en äldre panel förut? Alltså en B7,C7? Och fick den utbytt till en panel från CX eller dyl?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Specias:

Vet inte om du sagt det här förut, men hade du en äldre panel förut? Alltså en B7,C7? Och fick den utbytt till en panel från CX eller dyl?

Nej, CX till CX. Jag verkar bara haft otrolig otur i panel-lottot.

De bytte alltså bokstavligt bara panelen. Skruvade av elektroniken på baksidan, skruvade dit den på ny panel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Det ska väl funka med att koppla med hdmi? via ARC ingången på tvn?

Då koppla du förbi din Konsol/box ja allt som du har 4k på (direkt till tvn). och kör via ARC så får du både 4k och ljud

Men behövs inte eARC för det, räcker vanlig ARC? Har samma problem, en förstärkare som klarar 4K men inte HDR, och ingen eArc.

Skrivet av Johnnymann:

Slim väggfäste för 99 kr
Sticker ut 0,9 cm, slimmaste hittils?

https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/tv-...

Ska hålla även för en 77"

Ser rätt bra ut! Men vågar man hänga upp en 20 000 kroners tv på ett väggfäste från jula för 99 spänn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Men behövs inte eARC för det, räcker vanlig ARC? Har samma problem, en förstärkare som klarar 4K men inte HDR, och ingen eArc.

Ser rätt bra ut! Men vågar man hänga upp en 20 000 kroners tv på ett väggfäste från jula för 99 spänn?

Om du bara vill få ljud från tv med komprimerad 5.1 ljud så räcker det gått och väl.
Däremot om du vill köra okomprimerad dolby atmos/DTS:X Så kör du med EARC. ("Högupplöst")

Då kopplar du som sagt in allt som har HDR/hdmi 2.1 stöd direkt in i tvn, Och kör via ARC Så ska du få ljud samt HDR.
Då får du iallafall ut den bästa möjliga bilden.

Så kör jag iaf. Då min förstärkare inte heller har stöd för HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teet90:

Om du bara vill få ljud från tv med komprimerad 5.1 ljud så räcker det gått och väl.
Däremot om du vill köra okomprimerad dolby atmos/DTS:X Så kör du med EARC. ("Högupplöst")

Då kopplar du som sagt in allt som har HDR/hdmi 2.1 stöd direkt in i tvn, Och kör via ARC Så ska du få ljud samt HDR.
Då får du iallafall ut den bästa möjliga bilden.

Så kör jag iaf. Då min förstärkare inte heller har stöd för HDMI 2.1.

Ok kanon, tack för infon! Ja komprimerat ljud får duga för tillfället, en ny förstärkare med HDR och eARC hade varit fint men får vänta lite..

Permalänk
Medlem

Någon som fått HomeKit att funka 100% på sin CX? Inga problem att lägga till Tvn och när den är på så är allt ok. Men när Tvn är i standby står det först uppdaterar och sedan inget svar i Hem-appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Någon som fått HomeKit att funka 100% på sin CX? Inga problem att lägga till Tvn och när den är på så är allt ok. Men när Tvn är i standby står det först uppdaterar och sedan inget svar i Hem-appen.

Konstigt, för mig funkar det utan problem.

Har du kollat tv:ns inställningar så allt stämmer där? Det är något i stil med ”mobile on”

Permalänk
Medlem

Får gå igenom allt igen. Som sagt funkar det när Tvn är igång så det kanske är någon strömsparsåtgärd eller något liknande.
Har inte riktigt vant mig med menyerna ännu så jag är lite lost. Men alltid kul med nytt.

Permalänk
Medlem

Har läst igenom lite mer än halva tråden nu och har hittills i denna hittat en lösning på eventuella ljudfördröjningsproblem med (e)ARC för just min "gammel-setup" här hemma.

Skrivet av Laxpudding:

@Saddl3r: Toslink mellan TV och förstärkare är den gamla traditionella lösningen från stenåldern som så gott som alltid funnits där. Fördelen med ARC och eARC är att man kan utöka till fler format än tvåkanal/Stereo och gamla vanliga Dolby Digital 5.1. ARC och eARC gör det möjligt att överföra modernare format med högre ljudkvalitet där Dolby Atmos är ett av dem man ofta vill åt.

Jag överväger starkt CX77 (förr eller senare) för att kasta ut min gamla 50"-plasma till förmån för denna. Min Onkyo-AVR från 2012 har inte Atmos o DTS:X och nuvarande AV-förstärkare är ännu ej gaming-vänliga och när de väl blir det så behöver jag inte eARC. Har en PS5 och planerar köpa ny stationär dator med kraftfullt grafikkort i Q1 2021 (om jag får tag i komponenter dvs.).

Kan någon bekräfta ifall Toslink från TV till AVR löser ljudsynkproblem för PS5, XBOX Series X och/eller nya grafikkort som RTX 3080 och 6800 XT om gamla vanliga Dolby Digital 5.1 nyttjas?

Permalänk
Medlem

Fick min cx 77 igår. Då funkade Earc med dolby atmos med series x. Funkade en stund idag och sen dog ljudet. Koppla man bort earc och kör vanlig arc så funkar de men de blir då latency på ljudet. Provat 2 kablar utan framgång.
Även tex inbyggda Disney pappen kan inte skicka ljud förrens man slår av earc.

Vet i fasen vad som hände där. Men verka vara allmänt problem med arc på den tvn. Frågan är när lösningen kommer.

Sen 4k 120 hz är inte stabilt. Men de kommer fix på de med snart hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Netonnet har sänkt CX 55" till 14k nu. Undra om fler tar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dopeey:

Netonnet har sänkt CX 55" till 14k nu. Undra om fler tar efter?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153756/lg-55-cx-...

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Skulle ha väntat med att beställa från Elgiganten, beställde för 14990 för två dagar sen. Den är fortfarande inte skickad så jag antar och hoppas att dom har prisgaranti?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Skulle ha väntat med att beställa från Elgiganten, beställde för 14990 för två dagar sen. Den är fortfarande inte skickad så jag antar och hoppas att dom har prisgaranti?

Du får tillbaka mellanskillnaden

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Meh, 1000 kr till? Trodde det skulle komma någon flash-rea med 12,000-13,000 kr på en 55a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Du får tillbaka mellanskillnaden

Vet du om det är likadant hos netonnet? Handlade förvisso med presentkort där men borde inte spela någon roll?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Vet du om det är likadant hos netonnet? Handlade förvisso med presentkort där men borde inte spela någon roll?

Ja det är samma, men ev får du tillbaka det i presentkort.

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Ja det är samma, men ev får du tillbaka det i presentkort.

Grymt stort tack. Får chatta med de imorgon.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk

Tråkigt att priserna inte ens kunde matcha förra årets Black Friday. Får vänta och hoppas på mellandagarna.

Permalänk
Medlem

I Danmark ligger CX 55 för strax över 12,000 SEK... https://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/LG-55-Fladskaerms-TV-OL...

Permalänk
Medlem

Proshop har förresten 55BX för 12999 kr om någon råkat missa det.
https://www.proshop.se/TV/LG-55-TV-OLED55BX-OLED-4K/2883897

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Är det någon som beställde CX 65" från Mediamarkt i måndags? Gjorde det vid midnatten mellan sön/mån och den har fortfarande inte kommit fram. Tog till onsdag innan Mediamarkt överlämnade till DHL och till idag innan det ändrade status från mottagen till fraktning. Den sitter i Örebroterminalen just nu.

Permalänk
Medlem

Vilka HDMI kablar kör ni med era nya OLED? Tänkte så dem har stöd för HDMI 2.1

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Kör just nu med den som följer med PS5an. Men den är lite för kort så nu är en lite längre Club 3D påväg från Amazon.
Den ska vara certifierad men jag ska skanna den med appen när den kommer för att se om den verkligen är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Vilka HDMI kablar kör ni med era nya OLED? Tänkte så dem har stöd för HDMI 2.1

Jag kör med Supra Kabel till både dator och TV, super nöjd...
Brukar beställa från MYC Hifi..

https://www.mychifi.se/kablar/hdmi-kablar/supra-hdmi-3m

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Vilka HDMI kablar kör ni med era nya OLED? Tänkte så dem har stöd för HDMI 2.1

Det kanske är gubbtänk men jag har ingen 2.1 enhet än (väntar på xbox) så jag kommer vänta på certifierade kablar innan jag köper någon ny. Det är så otroligt mycket artiklar där ute med strul som beror på dåliga kablar. Jag orkar inte med sånt och jag har inte bråttom just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axan:

Vilka HDMI kablar kör ni med era nya OLED? Tänkte så dem har stöd för HDMI 2.1

Köpte en billig kabel för att köra med mitt 3080:
https://www.webhallen.com/se/product/303394-iiglo-HDMI-2-1-ka...

Har fungerat utmärkt.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1