Ersätta ett Asus TUF Gaming x570 Plus med... vad?

Permalänk
Medlem

Tomahawk för 1,599:- är väl ett bra köp!

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Tomahawk för 1,599:- är väl ett bra köp!

https://www.youtube.com/watch?v=qyYpDUiwq6I

Även MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI för 1999:- är ett bra köp!

https://www.komplett.se/product/1164355/datorutrustning/dator...

Dom säljer som smör då dom hade 100+ i lager för typ en timme sedan.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk

Vad har du för temp på chipsetet?

Jag kör min chipsetfläkt på passivt upp till 70 grader sedan ett par veckor. Innan det ljudprofil "silent"(Asrock-bräda). Inget av dessa inställningar har påverkat vare sig ljudnivå eller temperatur. Har aldrig kommit över 60 grader på chipset och då delar det även kylfläns med en m2-disk.
Så min slutsats är att denna fläkt (som väcker så mycket känslor ) är helt klart onödig om man inte skyfflar extrema mänder data över pci-e under längre perioder. Vid "normal" användning händer inget. Tror jag googlade fram att vid 90 grader ska man börja oroa sig.

Så stäng av skiten.

Permalänk
Medlem

Du skulle eventuellt kunna sätta någon liten silikon eller gummikudde på fläktkåpan på rätt ställe och det skulle vara tillräckligt för att hålla kortet ifrån fläkten och undvika misljud.

Du skulle även kunna rycka ut fläkten, ev även kåpan, och rikta någon sorts annan fläkt på chipset.

Sedan finns det ju PCI-E 16x riser cables du skulle kunna använda.

Är du för övrigt säker på att hastigheten i den slotten bara är 4x?

Permalänk
Viking
Skrivet av Jaxione:

Nej det hade jag inte tänkt men läste något om att B550 bara gen 3 chipset medans x570 har gen 4. Sen är jag för dåligt påläst om exakt vad detta innebär, men du får jättegärna förklara om du vet

Mvh J

Det stämmer. Men du får fortfarande 20 st PCIe 4.0 banor från processorn. Då räcker det till PCIe 4.0 till grafikkortet och en Gen 4 SSD. Sedan kan du köra en Gen 3 SSD på det. Så egentligen enda anledningen skulle vara om du har nytta av två Gen 4 ssd:er eller PCIe 4.0 till annat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Det stämmer. Men du får fortfarande 20 st PCIe 4.0 banor från processorn. Då räcker det till PCIe 4.0 till grafikkortet och en Gen 4 SSD. Sedan kan du köra en Gen 3 SSD på det. Så egentligen enda anledningen skulle vara om du har nytta av två Gen 4 ssd:er eller PCIe 4.0 till annat.

Stort tack för förklaringen Då finns det egentligen ingen anledning för mig att välja x570 så vida det inte är mer framtidssäkert?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluffster:

Vad har du för temp på chipsetet?

Jag kör min chipsetfläkt på passivt upp till 70 grader sedan ett par veckor. Innan det ljudprofil "silent"(Asrock-bräda). Inget av dessa inställningar har påverkat vare sig ljudnivå eller temperatur. Har aldrig kommit över 60 grader på chipset och då delar det även kylfläns med en m2-disk.
Så min slutsats är att denna fläkt (som väcker så mycket känslor ) är helt klart onödig om man inte skyfflar extrema mänder data över pci-e under längre perioder. Vid "normal" användning händer inget. Tror jag googlade fram att vid 90 grader ska man börja oroa sig.

Så stäng av skiten.

Har googlat och googlat och såvitt jag kan se finns ingen möjlighet att stänga av (eller ens sätta en egen profil) på asus chipset-fläktar :/

Minns inte vad tempen var då jag kollade sist och nu har jag avinstallerat programmet som jag använde...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Viking
Skrivet av Jaxione:

Stort tack för förklaringen Då finns det egentligen ingen anledning för mig att välja x570 så vida det inte är mer framtidssäkert?

Klart det blir mer framtidssäkert, men tror inte Gen 3 SSDer blir gamla på många år.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Du skulle eventuellt kunna sätta någon liten silikon eller gummikudde på fläktkåpan på rätt ställe och det skulle vara tillräckligt för att hålla kortet ifrån fläkten och undvika misljud.

Du skulle även kunna rycka ut fläkten, ev även kåpan, och rikta någon sorts annan fläkt på chipset.

Sedan finns det ju PCI-E 16x riser cables du skulle kunna använda.

Är du för övrigt säker på att hastigheten i den slotten bara är 4x?

Enligt manualen är den nedre sloten "bara" x4 och körs via chipsetet, till skillnad från den övre som är x16 och körs direkt till cpu utan att gå via chipset. Så någon slags prestandafall måste jag väl få?

Tror inte jag kan sätta nån silikon eller liknande på fläktkåpan så att det skulle hjälpa då jag inte får ett A4 mellan kåpan och gpun. Ser framför mig att det är själva trycket från gpun på kåpan som orsakar missljudet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Har googlat och googlat och såvitt jag kan se finns ingen möjlighet att stänga av (eller ens sätta en egen profil) på asus chipset-fläktar :/

Minns inte vad tempen var då jag kollade sist och nu har jag avinstallerat programmet som jag använde...

Jag har samma moderkort och störde mig också på chipset fläkten. Med Argus monitor lyckades jag ställa in fläkten till en nivå som var ok ljud och temp-mässigt.

Har haft ett 1070 ti Strix, 5700 xt Strix och ett 5700 xt Sapphire nitro i utan att de tagit i kylaren för chipsetet.

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Enligt manualen är den nedre sloten "bara" x4 och körs via chipsetet, till skillnad från den övre som är x16 och körs direkt till cpu utan att gå via chipset. Så någon slags prestandafall måste jag väl få?

Tror inte jag kan sätta nån silikon eller liknande på fläktkåpan så att det skulle hjälpa då jag inte får ett A4 mellan kåpan och gpun. Ser framför mig att det är själva trycket från gpun på kåpan som orsakar missljudet.

kollade lite snabbt och enligt manualen står det inget om att den undre x16 porten endast kör x4 mer än när bägge x16 portarna är använda.

hittade inget om att undre skulle använda sig av pci-e på chipset utan portarna verkade köra på cpu´n

är det inte lättast att ladda ner gpu-z och kolla vad den faktiskt kör vid användning?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kollade lite snabbt och enligt manualen står det inget om att den undre x16 porten endast kör x4 mer än när bägge x16 portarna är använda.

hittade inget om att undre skulle använda sig av pci-e på chipset utan portarna verkade köra på cpu´n

är det inte lättast att ladda ner gpu-z och kolla vad den faktiskt kör vid användning?

Laddade ner gpu-z. Aldrig kört innan så osäker på om jag ser rätt, annars får du bara säga till

Under första fliken Graphics Card ser jag på Bus Interface: PCIe x16 3.0 @ x4 1.1

Det tolkar jag som att den körs på x4, yes?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Hade egentligen gett upp hoppet men ska öppna burken och byta plats på gpun för att säkerställa att problemet fortf är där, en sista gång. Är hemma med sjuk unge så har gott om tid...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Laddade ner gpu-z. Aldrig kört innan så osäker på om jag ser rätt, annars får du bara säga till

Under första fliken Graphics Card ser jag på Bus Interface: PCIe x16 3.0 @ x4 1.1

Det tolkar jag som att den körs på x4, yes?

Kolla även när du belastar grafikkortet generellt sett brukar den strypa ned bandbredden vid låg belastning för att spara ström.

Och ja det är rätt ställe du kollade på.

Så kör något som stressar kortet lite och återkom.

Säger mest för att du inte ska behöva laga ett fel som kanske inte finns.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kolla även när du belastar grafikkortet generellt sett brukar den strypa ned bandbredden vid låg belastning för att spara ström.

Och ja det är rätt ställe du kollade på.

Så kör något som stressar kortet lite och återkom.

Säger mest för att du inte ska behöva laga ett fel som kanske inte finns.

Vet inte om jag ska kalla det här pinsamt eller ej...

Bytte plats på kortet och klippte till en bit A4. Fick inte biten att glida mellan gpu och fläktkåpa. Men, noterade att det fanns nån millimeters utrymme för glapp vid skruvinfästningarna (där man skruvar gpun till burken). När jag skruvade fast gpun samtidigt som jag höll upp borte änden av kortet så mkt jag kunde så kunde jag därefter glida pappersbiten mellan gpu och kåpa! Startade datorn och det mekaniska missljudet var nu borta och än så länge hör jag inte att fläkten har gått upp något märkvärdigt.

Öppnade gpu-z och såg på samma ställe. nu står det PCIe x16 3.0 @ x16 1.1 - utan load men innan stod det ju x4 också utan load.

Alltså, det kan vara så förbannat illa att då jag monterat gpun tidigare så har jag inte noterat det lilla, lilla glappet som orsakade att gpun låg mot flläktkåpan. Det är fanimig sjukt

Nu ska jag bara hålla koll på chipsetets fläktkurva och se hur den blir när gpun är riktigt monterad. Ska även testa och se om jag får nåt litet prestandahopp i Valhalla

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Valhalla snittar nu 63-65 där det tidigare låg på 53-55 med allt på ultra (nästan allt iaf).

Så något gav det att få till det här. Skämmigt att det enbart berodde på handhavandefel från min sida men i mitt stilla sinne reflelterade jag inte så mkt över hur kortet satt efter att det hamnat ordentligt i pcie-sloten men uppenbarligen fnms det felutrymme där.

Live and learn Stort tack till de som engagerade sig, tände viljan hos mig att testa en sista gång

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Härligt att det löste sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Aldrig hört talas om, är det en verklig grej alltså?

Pcie riser cable, kostar ca 150-200kr på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Lånar tråden lite angående detta moderkort om det är OK. Kan tänka mig att köpa detta moderkort nu idag. Men ni som är insatta vet ni om det kommer att funka med dessa minnen Corsair LPX 3200 MHz ? Jag har en Ryzen 5900X liggandes, hur vet man om dessa minnen passa CPU + moderkort? För det står på Webhallens sida att dessa minnen ska passa till x570 kort men inte till vilken CPU.

Bör fungera.
Vill du vara helt säker så kan du kolla i moderkortets manual i memory QVL vilka minnen som är testade och bekräftat stöds av moderkortet.

Om du skaffar de där minnena så bör du prova att överklocka för bättre prestanda, testa timings som står här https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/arbeit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Bör fungera.
Vill du vara helt säker så kan du kolla i moderkortets manual i memory QVL vilka minnen som är testade och bekräftat stöds av moderkortet.

Om du skaffar de där minnena så bör du prova att överklocka för bättre prestanda, testa timings som står här https://www.hardwareluxx.de/index.php/artikel/hardware/arbeit...

Tack för tipset. Har kollat QVL nu. Det står att moderkortet ska stödja CMK64GX4M2C3200C16 och de jag köpte är CMK64GX4M2E3200C16. Minnena är identiska förutom timings där listad i QVL har 16-18-18-36 och de jag har köpt har 16-20-20-38. Kommer datorn krascha vid uppstart?

@TotalF du skrämde upp mig med fläkt-problemet så jag avbröt ordern på ett x570 och har redan köpt ett B550. Hursomhelst var det bra att du redde ut det till sist. Kommer nog ändå köra på mitt B550 för nu har jag lärt mig att x570 kan ge problem om man inte är försiktig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tack för tipset. Har kollat QVL nu. Det står att moderkortet ska stödja CMK64GX4M2C3200C16 och de jag köpte är CMK64GX4M2E3200C16. Minnena är identiska förutom timings där listad i QVL har 16-18-18-36 och de jag har köpt har 16-20-20-38. Kommer datorn krascha vid uppstart?

Oroa dig inte. QVL listan är bara de minnen som har testats och verifierats som kompatibla. Att ett minne inte finns med på listan betyder oftast bara att det inte blivit testat - de allra flesta minnen fungerar alldeles utmärkt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Tack för tipset. Har kollat QVL nu. Det står att moderkortet ska stödja CMK64GX4M2C3200C16 och de jag köpte är CMK64GX4M2E3200C16. Minnena är identiska förutom timings där listad i QVL har 16-18-18-36 och de jag har köpt har 16-20-20-38. Kommer datorn krascha vid uppstart?

@TotalF du skrämde upp mig med fläkt-problemet så jag avbröt ordern på ett x570 och har redan köpt ett B550. Hursomhelst var det bra att du redde ut det till sist. Kommer nog ändå köra på mitt B550 för nu har jag lärt mig att x570 kan ge problem om man inte är försiktig

Haha, det var inte meningen!!!!

Om inte annat så kanske nån slipper liknande problem i framtiden genom att tänka på det där puckot som inte kunde sätta sin gpu på plats ordentligt

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Har själv detta kortet i ATX burken som dottern nu mer har med en Ryzen 2600 cpu.
Har aldrig nånsin hört fläkten.
Satt en 3700X tidigare i den med ett vega 56 kort. testat med ett Geforce 1080 kort med.
Har inte haft samma problem som trådstartaren att GPU tagit i fläkten men har ju inte senaste GPU heller att jämföra med.

Enda orsaken att jag gick ifrån det moderkortet till ett Asus B550 var för att jag äntligen gick ner till itx storlek och kände inte för att spendera så pass mycket mer för ett x570 till den med.
Asus TUF Gaming x570 Plus har varit och är för mig ett väldigt tyst och stabilt moderkort. Köpte det direkt vid Launch.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av helloween1978:

Har själv detta kortet i ATX burken som dottern nu mer har med en Ryzen 2600 cpu.
Har aldrig nånsin hört fläkten.
Satt en 3700X tidigare i den med ett vega 56 kort. testat med ett Geforce 1080 kort med.
Har inte haft samma problem som trådstartaren att GPU tagit i fläkten men har ju inte senaste GPU heller att jämföra med.

Enda orsaken att jag gick ifrån det moderkortet till ett Asus B550 var för att jag äntligen gick ner till itx storlek och kände inte för att spendera så pass mycket mer för ett x570 till den med.
Asus TUF Gaming x570 Plus har varit och är för mig ett väldigt tyst och stabilt moderkort. Köpte det direkt vid Launch.

Problemet løste sig då jag skruvade fast kortet på nytt och "høll upp" bortre delen av kortet samtidigt. Det gav ett clearingutrymme på nån millimeter mellan kåpa och gpu, nog før att missljudet skulle førsvinna

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Paw:

Även MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI för 1999:- är ett bra köp!

https://www.komplett.se/product/1164355/datorutrustning/dator...

Dom säljer som smör då dom hade 100+ i lager för typ en timme sedan.

Mvh Paw

Hade ett i min kundkorg över natten, såg nu i förmiddags att den var helt borta. För en oinsatt (håller på att uppgradera min rigg från 2010), är det strykande åtgång på det moderkortet? Vad jag förstått är det bland de bästa X570-korten med tanke på priset. Funderar på om jag ska bita i det sura äpplet och köpa från CDON eller ComputerSalg för 2436 kr, verkar vara de enda som har kvar det i lager.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Mobo: Asus P6T Deluxe V2 CPU: Intel i7 950 3,06GHz PSU: Corsair HX 650W RAM: Corsair XMS 12GB DDR3 2000MHz Grafik: MSI GTX 1070 Ljud: Focusrite Scarlett 6i6 USB, 2x ESI nEar 05 Lagring: OS/Program: 1TB Samsung 850 Evo SSD, Data: 2TB WD Black OS: Win 10 Pro Skärm: Dell U2713HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonnergard:

Hade ett i min kundkorg över natten, såg nu i förmiddags att den var helt borta. För en oinsatt (håller på att uppgradera min rigg från 2010), är det strykande åtgång på det moderkortet? Vad jag förstått är det bland de bästa X570-korten med tanke på priset. Funderar på om jag ska bita i det sura äpplet och köpa från CDON eller ComputerSalg för 2436 kr, verkar vara de enda som har kvar det i lager.

Jag hade turen att hinna plocka ett från Komplett men jag vet att Webhallen sagt att de troligt får in kortet inom någon vecka eller två.

Men cdon har ju som sagt så det kanske fungerar lika bra... det är ett väldigt populärt kort.

Visa signatur

|Det här fältet var visst inte anpassat för oss som har fler datorer än fingrar och tår ;)|