AMD Radeon RX 6000-serien hyllas för klassledande Linux-stöd

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6000-serien hyllas för klassledande Linux-stöd

Youtubekanalen Level1Linux är inget mindre än lyriska över hur AMD:s nya Radeon RX 6800-grafikkort presterar med Linuxsystem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt att se att AMD äntligen har Dag 1 support för sina kort på Linux numera, det var verkligen inte fallet förr.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt att spelande på Linux uppmärksammas mer o mer....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Trevligt att se. Med tanke på hur mycket som funkar i Steam/Proton idag är det faktiskt sällan jag behöver växla över till Windows maskinen. Med PCI-reset eländet fixat är det nog dags att göra en virtuell Windows installation igen så man slipper ha två burkar.

Har haft väldigt bra upplevelse med RX480 & 5700XT i Linux, men då väntade jag iofs en eller två kernel releaser innan jag köpte hårdvaran för att vara på den säkra sidan, men nu känns det som man skulle våga dra till direkt. Om det funnits nått att köpa då.
Verkligen plug-and-play känsla på senare år, eller "It just works" som skinnvästen hade sagt.

Permalänk
Medlem

Jag kan starkt rekommendera Wendells, Ryan och Kristas nyhetsvideor. Med mörk humor och professionell insyn så pratar de om teknik relaterade nyheter i olika fält. Deras senaste video publicerades idag. https://youtu.be/Vnajz3Hy6xA

Visa signatur

Asgard - Nordens största och Sveriges största Star Citizen Organisation.
Referral kod: STAR-92KM-Q67T

Permalänk
Medlem

Blir sugen på att kombinera speldator som sällan används till syftet med hemma-servern som snurrar 24/7..
Att kunna boota windows utan att för den sakens skull dualboota vore toppen...

Enda nackdelen förstås är att servern går på en UPS vilket en förstås vill ha, blir lite saftigare med UPS för en gamingburk som ska fylla båda syftena.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Så trevligt! Nu är det bara för MacOS man skulle vilja veta hur det fungerar med dessa nya grafikkort.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter. Mer Linux på swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Väldigt trevligt att se att AMD äntligen har Dag 1 support för sina kort på Linux numera, det var verkligen inte fallet förr.

Nej, de hade ju inte ens vettiga drivrutiner redo när RX 5700 / RX 5700XT lanserades, det tog ett par veckor innan det blev någon riktig ordning. Den här gången har de i alla fall drivrutiner redo, även om det för många användare kommer krävas handpåläggning eftersom de flesta distributioner ännu inte uppdaterats med stöd för 6000-serien (Phoronix sammanfattar läget bra).

Deras drivrutiner är fortfarande rätt svajiga också. Tittar man t.ex. på Phoronix test av SotTR och Total War: Three Kingdoms så vinner deras PRO-drivrutin så stort i SotTR att 6800 med PRO presterar aningen bättre än 6800 XT med Mesa, medan skillnaden i Total War är ännu större men åt det motsatta hållet. Det skulle vara bättre om de kunde bestämma sig för en drivrutin och satsa allt på den istället.

Permalänk
Medlem

Så om man kör Ubuntu 20.04 rekommenderas dom paketerade drivrutinerna från AMD.

Kör man Arch linux har man nog allt på plats för helt upstream open source stöd!

På Ubuntu 20.10 finns det mesta på plats för upstream open source stöd också. När AMD lägger till stödet i open source projekt som dom inte själva äger så kan det ta lite tid för olika releaser att leta sig ut till distributioner, men på Ubuntu 20.10 behöver man bara uppdatera till nyare kernel: https://kernel.ubuntu.com/~kernel-ppa/mainline/?C=M;O=D
Och klona ner uppdaterad firmware, https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/firmware/linu... . Firmware filerna släpptes inte förrän på release dagen, men Ubuntu brukar vara hyfsat snabba på att snappa upp dom så det kanske dyker upp om nån vecka i deras paket.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Wendell och superb stöd för Linux med RX6800? Kan det bli bättre avslut på en fredag?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, de hade ju inte ens vettiga drivrutiner redo när RX 5700 / RX 5700XT lanserades, det tog ett par veckor innan det blev någon riktig ordning. Den här gången har de i alla fall drivrutiner redo, även om det för många användare kommer krävas handpåläggning eftersom de flesta distributioner ännu inte uppdaterats med stöd för 6000-serien (Phoronix sammanfattar läget bra).

Deras drivrutiner är fortfarande rätt svajiga också. Tittar man t.ex. på Phoronix test av SotTR och Total War: Three Kingdoms så vinner deras PRO-drivrutin så stort i SotTR att 6800 med PRO presterar aningen bättre än 6800 XT med Mesa, medan skillnaden i Total War är ännu större men åt det motsatta hållet. Det skulle vara bättre om de kunde bestämma sig för en drivrutin och satsa allt på den istället.

Man kan ju alltid hoppas att de numera "bestämmer sig" för att gå mer på Open Source drivern då prestandan generellt brukar vara bra, om inte bättre i många fall, då även ROCm verkar vara OK supportat på denna serie.
Till skillnad från 5000-serien som ju inte varit någon hit på det området.

Det var väl nästan det enda som saknades och som krävde AMDGPU-PRO, eller åtminstone OpenCL-delen av den, för ett gångbart alternativ förut.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Alla fem personer som spelar på Linux jublar!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddox:

Jag kan starkt rekommendera Wendells, Ryan och Kristas nyhetsvideor. Med mörk humor och professionell insyn så pratar de om teknik relaterade nyheter i olika fält. Deras senaste video publicerades idag. https://youtu.be/Vnajz3Hy6xA

Om någon är intresserad av KVM-switchar så finns deras state-of-the-art switchar på deras web shop också. Väntar ivrigt på min.

Permalänk
Medlem

50fps i Civ VI i 4k, är det inte extremt lågt för ett kort som RX6800? Verkar som det fortfarande finns stor förbättringspotential på drivrutinsfronten.

Permalänk
Medlem

Låter nästan för bra för att vara sant för att vara AMD. Väl fungerande drivrutiner redan vid lansering och dessutom till Linux...!
För 5700XT är det bara några månader sedan allt börjat fungerade som det borde...

Permalänk
Medlem

Suget är stort alltså, spelar trotts allt i 4k på Linux. Är inte särskilt förtjust i nvidias linux drivrutiner och är bara glad att det finns high end OSS alternativ igen.

Tror Linux gaming kan ha en intressant framtid med AMD och Intel tävlandes, där det senare har förvånadsvärt bra OSS drivrutiner men hittills rätt tam hårdvara. Med bra flyt så kanske nvidia också inser att deras closed source drivrutiner inte är vägen att gå för Linux när båda deras konkurrenter kör OSS.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

50fps i Civ VI i 4k, är det inte extremt lågt för ett kort som RX6800? Verkar som det fortfarande finns stor förbättringspotential på drivrutinsfronten.

Civ-spelen är, såvitt jag vet, väldigt CPU-bundna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

50fps i Civ VI i 4k, är det inte extremt lågt för ett kort som RX6800? Verkar som det fortfarande finns stor förbättringspotential på drivrutinsfronten.

https://www.hexus.net/tech/reviews/graphics/146812-amd-radeon...

Permalänk
Medlem

Tack, så 100% mer FPS i Windows med samma inställningar. Förväntade mig en mindre skillnad med tanke på rubriksättningen

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter!

Jag tycker fler tillverkare borde lägga ner resurser på att se till att deras hårdvara fungerar under Linux.

Själv kör jag med ett Nvidia Geforce 2060 Super samt Ryzen 3700X på Pop OS 20.10 tillsammans med Steam samt Proton och det fungerar lysande för t.ex. GTA 5 i 4k.

Som andra skriver, framtiden för AMD och Intel hänger på hur de anpassar sig till marknaden. Kommer nu Apple med en stark egen processor och Microsoft är inne på att använda ARM-baserade varianter och även med integrerad "säkerhets"processor så varför väljer inte AMD och Intel att lyfta Linux mer?

Kan vi få fram en starkt Linux-support från hårdvarutillverkare kommer detta att gynna alla och vi får en mer konkurrensutsatt bransch. Istället för dagsläget där Microsoft har och styr 85 % av alla IT-avdelningar som om det vore egna säljkontor..

Fortsätter AMD med bra Linux-support kommer det bli grafikkort från AMD för mig nästa gång.

Permalänk
Medlem

Väldigt härligt! Det som behöver justeras lite fixas nog lagom till att AMD släpper RX6600/RX6700/XT tidigt nästa år (hoppas jag). Tänker att dom kommer sälja fler ex av dom korten och då får många en bra spelupplevelse på Linux utan meck.

Trummar fortfarande på med mitt vattenkylda R9 Nano (ingen speltok, uppenbarligen). Körde nVidia tidigare men fick lite flummiga problem. AMD har inte varit smärtfritt, men överlag en stabil upplevelse.

Sedan är det så klart en försvinnande liten del av oss som spelar som spelar på Linux - så väldigt roligt att det trots det släpps en hel del spel native till Linux och mycket annat går att spela via proton & CO. Desto fler som spelar på Linux - desto större intresse att släppa spel för Linux och så klart vice versa.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som vet om de jobbar på drivrutiner för Mac med ARM? Vore fint att få stöd för dessa i eGPU på Mac!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Alla fem personer som spelar på Linux jublar!

Och det är 8 som gillar inlägget

Skrivet av oooskar:

Någon som vet om de jobbar på drivrutiner för Mac med ARM? Vore fint att få stöd för dessa i eGPU på Mac!

Har lite svårt och tro att Apple kommer ge deras välsignelse för det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Någon som vet om de jobbar på drivrutiner för Mac med ARM? Vore fint att få stöd för dessa i eGPU på Mac!

Det har väl redan bekräftats att deras ARM-baserade datorer inte har eGPU-stöd överhuvudtaget?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppskattar att ni lyfter linuxplattformen ! <3
Mer sådant innehåll hade varit trevligt för oss som som både jobbar och spelar under linux.

Oavsett om man älskar eller hatar linux så är det ju ingen hemlighet att fullständigt mjukvarustöd för nysläppt hårdvara tyvärr ofta tar en stund extra jämfört med t.e.x windows. Personligen så brukar jag ge det 2-3 månader efter "release" innan jag uppgraderar till ny hårdvara för att undvika eventuella buggar e.t.c
Detta förändras dock generellt och blir bättre och bättre för varje år som går. Kan bara hoppas att AMD fortsätter att släppa mjukvara för deras hårdvara på samma sätt som under denna höst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Tack, så 100% mer FPS i Windows med samma inställningar. Förväntade mig en mindre skillnad med tanke på rubriksättningen

Reverse cherry picking alltså ?
Civ 5 & 6 har alltid varit mycket långsammare, troligen p.g.a. DirectX till Opengl översättningen som verkar rätt kass, dock spelar ju framerate i ett sånt spel inte så stor roll.
Kanske skall testa Windows versionen genom Steam/Proton istället, jag tror det hade presterat bättre än native, kanske skulle försöka sig på en jämförelse nån dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det har väl redan bekräftats att deras ARM-baserade datorer inte har eGPU-stöd överhuvudtaget?

Wendell har flera gånger bekräftat att de behöver typ magi för att få det att fungera.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk

Bra Linuxstöd är en av anledningarna till att det sitter ett RX 6800 på modermodemet nu!
Bara man fick vara ifred hemma så...