Permalänk
Medlem

Hjälp med att tyda bluescreen, orolig

Hej! Har den senaste veckan fått två stycken bluescreens på min älskade dator. Detta har aldrig hänt tidigare och jag är orolig för att det ska vara ett hårdvarufel. Hann tyvärr ej se vad felmeddelandet var, tror det kan ha varit page fault in non paged area och system exception not handled. Har hänt medans jag suttit i discord och spelat med kompisar. Ska jag prova ominstallera Windows, byta ram? Finns det något sätt att se nån logg från crashen? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

: 0x0000001e (0xffffffffc0000005, 0xfffff8026a36b25f, 0x0000000000000000, 0xffffffffffffffff kan detta svara på vad som kan vara felet?

Permalänk

Börja med en resnsning med CCleaner.
Sen kan du köra kommandot: sfc /scannow i kommandotolken.
Du kan också testa minnet specifikt med prime95 i ~1 timme med tortyrtestet: Large FFT's
Programmet Windbg Prewiew finns tillgängligt på Microsoft store. Windbg.exe krävs för att läsa DMP-filer/BSOD's.
DMP-filer sparas i X:\Windows\minidump
Får du nån indikation av nånting så kan du ju testa att bara köra 1st ram-minne och köra några programtester återigen.
Nu utgår jag ifrån att du har mer än 1st ram-minne.

Rent spontant skulle jag gissa att det är ram-minne som bråkar med dig.
Kan såklart vara vad som helst.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Börja med en resnsning med CCleaner.
Sen kan du köra kommandot: sfc /scannow i kommandotolken.
Du kan också testa minnet specifikt med prime95 i ~1 timme med tortyrtestet: Large FFT's
Prorammet Windbg Prewiew finns tillgängligt på Microsoft store. Windbg.exe krävs för att läsa DMP-filer/BSOD's.
DMP-filter sparas i X:\Windows\minidump
Får du nån indikation av nånting så kan du ju testa att bara köra 1st ram-minne och köra några programtester återigen.
Nu utgår jag ifrån att du har mer än 1st ram-minne.

Rent spontant skulle jag gissa att det är ram-minne som bråkar med dig.

Okej, vart laddar jag ned prime95?

Permalänk
Skrivet av Widstige:

Okej, vart laddar jag ned prime95?

https://www.mersenne.org/download/
Sist men inte minst har du ju också
Memtest86 att testa mot. Där anges totalt antal errors bland annat.
https://www.memtest86.com/

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Stoppa in memory.dmp filen i windbg så får du ut lite mer info om vilken drivrutin eller annat som orsakade BSOD:en. Är det något diffust fel är det troligen fel på RAM eller något annat hårdvarufel.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Stoppa in memory.dmp filen i windbg så får du ut lite mer info om vilken drivrutin eller annat som orsakade BSOD:en. Är det något diffust fel är det troligen fel på RAM eller något annat hårdvarufel.

Försöker öppna filen med windbg men det står the debugging session could not be started: åtkomst nekas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Stoppa in memory.dmp filen i windbg så får du ut lite mer info om vilken drivrutin eller annat som orsakade BSOD:en. Är det något diffust fel är det troligen fel på RAM eller något annat hårdvarufel.

Nu lyckades jag öppna filen. Vet ej hur jag ska tyda vad som står men felkoden verkar vara KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (1e)

Den andra filen visade ATTEMPTED_WRITE_TO_READONLY_MEMORY (be)

Står ju massa andra saker också men har ingen aning om hur jag ska tyda det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

https://www.mersenne.org/download/
Sist men inte minst har du ju också
Memtest86 att testa mot. Där anges totalt antal errors bland annat.
https://www.memtest86.com/

körde testet utav ram i prime 95 och fick flera fatal errors efter bara några minuter. Rounding was 0.5 excpected less than 0.4.
Betyder det att jag ska prova köpa nytt ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

körde testet utav ram i prime 95 och fick flera fatal errors efter bara några minuter. Rounding was 0.5 excpected less than 0.4.
Betyder det att jag ska prova köpa nytt ram?

Kör minnestest igen med en minnessticka i taget så ser du vilken som är trasig, får du fel på båda stickorna så det nog moderkort eller CPU som är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Kör minnestest igen med en minnessticka i taget så ser du vilken som är trasig, får du fel på båda stickorna så det nog moderkort eller CPU som är trasigt.

Körde just samma test med bägge stickorna i ca 30 minuter utan errors. vet inte om jag ska köpa nytt moderkort och cpu eller om jag ska avvakta och se om det blir bättre. Är så sjukt dålig på sånt här, orkar ej att det ska krångla haha