Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Jag ringde och bokade om till min jobbadress, men efter jag sett Trustpilots betyg på 1,6/5 där alla nämner att de ljuger och säger att man inte varit hemma så är jag mindre hoppfull! Däremot skriver ju såklart bara folk som haft problem.

Så är det absolut, nu har de iaf min portkod (som de annars inte har därav auto-leverering till utlämningsställe) Så är optimistik nu iaf, återkommer med ilska om de blåst mig

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Jag ringde och bokade om till min jobbadress, men efter jag sett Trustpilots betyg på 1,6/5 där alla nämner att de ljuger och säger att man inte varit hemma så är jag mindre hoppfull! Däremot skriver ju såklart bara folk som haft problem.

Plingade på dörren, och där stod en man med ett paket till mig funkade kalas!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emtek:

Återkom gärna med resultat och hur du gjorde! Har också 65.

Gick utan problem att justera IPD på flera olika lägen mellan nivå 2 och 3! Vet ej om det gjorde super stor skillnad, men jag tyckte i slutändan att jag fick det att se bra nog ut! Ska mixtra lite mer med det senare ikväll, men tycker det är mycket underligt att Facebook inte bara gjorde en slider istället för dessa 3 lägen!

Edit: Möjligt att det funkar. Har dock tydligen 62,5 ipd, alltså precis under nivå 2 som är på 63 ipd så ignorera mina resultat lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Gick utan problem att justera IPD på flera olika lägen mellan nivå 2 och 3! Vet ej om det gjorde super stor skillnad, men jag tyckte i slutändan att jag fick det att se bra nog ut! Ska mixtra lite mer med det senare ikväll, men tycker det är mycket underligt att Facebook inte bara gjorde en slider istället för dessa 3 lägen!

Vad jag vill minnas läst att när man flyttar linserna så flyttas pixlarna på skärmen också.
Men det låter ju som det kanske inte stämmer om man kan hålla det i nå sorts mellanläge? Eller så kanske pixlarna ligger kvar på läge 2 eller 3 ( det du hade senast?)
Jag har också för mig att Oculus tidigare provade med 6 olika positioner men kom fram till att det var onödigt så därför fick det bli 3.

den sömlösa justeringen med slider som Quest 1 har ärju pga den har 2st skärmar och inte bara 1 som Quest 2 har.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Spelat Karnage Chronicles ett par timmar i Q2 nu. Spelade det 5-6 timmar i Q1 också men pausade i väntan på Q2. Att screen door effekten är helt borta och den ökade upplösningen gör sååå mycket för inlevelsen för mig i såna här spel som skapar atmosfär och inlevelse. Nu känns det faktiskt som att jag är där på riktigt. Grymt häftigt och tiden flyger förbi! Fantastiskt spel som jag rekommenderat tidigare men varmt rekommenderar igen

Till skillnad från några andra kommentarer jag läst som inte tycker Q2 är en tillräcklig uppgradering säger jag Joho du, det är en stor skillnad väl värd sina pengar (om man räknar in att du säljer din Q1)!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag vill minnas läst att när man flyttar linserna så flyttas pixlarna på skärmen också.
Men det låter ju som det kanske inte stämmer om man kan hålla det i nå sorts mellanläge? Eller så kanske pixlarna ligger kvar på läge 2 eller 3 ( det du hade senast?)
Jag har också för mig att Oculus tidigare provade med 6 olika positioner men kom fram till att det var onödigt så därför fick det bli 3.

den sömlösa justeringen med slider som Quest 1 har ärju pga den har 2st skärmar och inte bara 1 som Quest 2 har.

Hade helt glömt det här med att det bara var en skärm. Och om facebook har provat med 6 positioner och ändrat sig och tagit 3 så är dem ju helt dumma i huvudet? Eller var det kanske också för att spara in pengar? Oavsett så är det tråkigt att man aldrig kommer se bilden lika klart som någon vars IPD matchar en av de tre lägena perfekt... och angående om pixlarna ligger kvar eller inte så vet jag inte. Kanske bara var placebo när jag bytte eller så blev det faktiskt bättre. Ska testa noggrannare igen senare!

Edit: Haha tar tillbaka allt jag sagt. Placebo på hela skiten. Har tydligen en IPD på 62,5. Att stå framför spegeln med en linjal var tydligen inte en höjdare lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

Någon som fått leverans av UPS eller är det det klassiska "mottagaren ej anträffbar"?

Satt hemma och jobbade inget sms/samtal eller dörr plingade
kollade tracking
"Customer was not available when UPS attempted delivery. Will deliver to a nearby UPS Access Point™ for customer pick up."
så blev det klassiska denna gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vad jag vill minnas läst att när man flyttar linserna så flyttas pixlarna på skärmen också.
Men det låter ju som det kanske inte stämmer om man kan hålla det i nå sorts mellanläge? Eller så kanske pixlarna ligger kvar på läge 2 eller 3 ( det du hade senast?)
Jag har också för mig att Oculus tidigare provade med 6 olika positioner men kom fram till att det var onödigt så därför fick det bli 3.

den sömlösa justeringen med slider som Quest 1 har ärju pga den har 2st skärmar och inte bara 1 som Quest 2 har.

Skrivet av Mattias10:

Hade helt glömt det här med att det bara var en skärm. Och om facebook har provat med 6 positioner och ändrat sig och tagit 3 så är dem ju helt dumma i huvudet? Eller var det kanske också för att spara in pengar? Oavsett så är det tråkigt att man aldrig kommer se bilden lika klart som någon vars IPD matchar en av de tre lägena perfekt... och angående om pixlarna ligger kvar eller inte så vet jag inte. Kanske bara var placebo när jag bytte eller så blev det faktiskt bättre. Ska testa noggrannare igen senare!

Det är 3 distinkta lägen med mjukvaru-IPD som automatiskt justeras efter läge 1, 2 eller 3 (kontra Rift S där mjukvaru-IPD går att ställa in själv). Kör man på linsen i ett mellanläge så kommer därför linsen möjligen vara centrerad bättre om ens IPD ligger mellan 58-63 eller 63-68, men mjukvaru-IPD:n kommer vara fel eftersom den är kvar i det gamla läget. Till exempel 60.5 fysisk IPD men 58 mjukvaru-IPD.

För vissa verkar det dock vara en OK avvägning ändå, det var exakt så snubben i den kritiska Ars-recensionen gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmw62:

Satt hemma och jobbade inget sms/samtal eller dörr plingade
kollade tracking
"Customer was not available when UPS attempted delivery. Will deliver to a nearby UPS Access Point™ for customer pick up."
så blev det klassiska denna gång

Sjukt, denna gången var ju min påväg till mitt klassiska upphämtningsställe för UPS men då jag fick ett sms med val så kunde jag bara svara att jag ville ha hem det och vad min portkod är, då måste för dig att ditt paket var planerat att komma till dig direkt? men då saknades portkod och därmed "var ingen hemma" har hört om lifehacks där man kan lägga till "porkod: XXXX" i adress 2 så kan alla sånna "vart hemma hos dig" situationer avhjälpas.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Spelat Karnage Chronicles ett par timmar i Q2 nu. Spelade det 5-6 timmar i Q1 också men pausade i väntan på Q2. Att screen door effekten är helt borta och den ökade upplösningen gör sååå mycket för inlevelsen för mig i såna här spel som skapar atmosfär och inlevelse. Nu känns det faktiskt som att jag är där på riktigt. Grymt häftigt och tiden flyger förbi! Fantastiskt spel som jag rekommenderat tidigare men varmt rekommenderar igen

Till skillnad från några andra kommentarer jag läst som inte tycker Q2 är en tillräcklig uppgradering säger jag Joho du, det är en stor skillnad väl värd sina pengar (om man räknar in att du säljer din Q1)!

Undrar vad det är som gör att upplevelserna går isär så mycket... vore enklare att bestämma sig om alla var enhälliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är 3 distinkta lägen med mjukvaru-IPD som automatiskt justeras efter läge 1, 2 eller 3 (kontra Rift S där mjukvaru-IPD går att ställa in själv). Kör man på linsen i ett mellanläge så kommer därför linsen möjligen vara centrerad bättre om ens IPD ligger mellan 58-63 eller 63-68, men mjukvaru-IPD:n kommer vara fel eftersom den är kvar i det gamla läget. Till exempel 60.5 fysisk IPD men 58 mjukvaru-IPD.

För vissa verkar det dock vara en OK avvägning ändå, det var exakt så snubben i den kritiska Ars-recensionen gjorde.

Minns att jag höll på att försöka ställa in mjukvaru ipd förut på mitt wmr headset som jag hade innan Quest .
Vad jag än skrev in för värde så tyckte jag mig inte se nån skillnad alls.
Quest 2 vill jag påstå alla 3 lägen fungerar, hade jag varit ovetandes så hade jag nog inte reagerat förutom att i läge 3 så ser kanterna raka ut ist för rund.
Quest 1 däremot märkte jag stor skillnad i dom yttre lägena, gick inte att köra så, kändes som man hade felaktiga brillor på sig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Spelat Karnage Chronicles ett par timmar i Q2 nu. Spelade det 5-6 timmar i Q1 också men pausade i väntan på Q2. Att screen door effekten är helt borta och den ökade upplösningen gör sååå mycket för inlevelsen för mig i såna här spel som skapar atmosfär och inlevelse. Nu känns det faktiskt som att jag är där på riktigt. Grymt häftigt och tiden flyger förbi! Fantastiskt spel som jag rekommenderat tidigare men varmt rekommenderar igen

Till skillnad från några andra kommentarer jag läst som inte tycker Q2 är en tillräcklig uppgradering säger jag Joho du, det är en stor skillnad väl värd sina pengar (om man räknar in att du säljer din Q1)!

Sneglat på det där spelet några ggr nu.
Tror du rekoemnderad det tidigare och lade det på wishlist.
Men jag har lyckats bygga på mig en VR backlog som jag vill beta av innan cyberpunk och nästa "VR storspel" Medal of honor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Ja nu är den igång och efter allt pillande man ska göra fick jag igång virtual desktop och half-life alyx.

Det laggar som fan för mig fastän det står att jag har 1200 mbit och ungefär 30 ms latency. Jättemycket eftersläpning verkligen, det verkar inte ske utanför spelet dock.

Kan det bero på att datorn är för gammal? i5 4670k, vega 64.

Datorn är kopplad via kabel till wifi-6 routern.

Ändrade prefered codec i virtual desktop streamer från automatic till HEVC och sen flöt det på mycket bättre. Upplever att det ser lite mer blurrigt ut men nu är det spelbart åtminstone. Så testa det om någon har råkat ut för samma.

Som en sidnot så körde jag pavlov i en halvtimme ungefär utan teleportering så jag fick springa själv och fick avbryta för jag höll på att bli spyfärdig xD

Permalänk
Medlem

Stöter på problem med en gång. Går inte att koppla i appen? Den godkänner inte koden? Någon annan som haft samma prblem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Stöter på problem med en gång. Går inte att koppla i appen? Den godkänner inte koden? Någon annan som haft samma prblem?

Clear cache för appen, ev. avinstallera den, och installera den igen

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Stöter på problem med en gång. Går inte att koppla i appen? Den godkänner inte koden? Någon annan som haft samma prblem?

Installera om appen har jag läst att många behövt göra. Själv behövde jag inte.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Ändrade prefered codec i virtual desktop streamer från automatic till HEVC och sen flöt det på mycket bättre. Upplever att det ser lite mer blurrigt ut men nu är det spelbart åtminstone. Så testa det om någon har råkat ut för samma.

Som en sidnot så körde jag pavlov i en halvtimme ungefär utan teleportering så jag fick springa själv och fick avbryta för jag höll på att bli spyfärdig xD

Själv har jag alltid kört med h.264. det efter tips för länge sen ang VD.

spyfärdig av Pavlov, VR nybörjare?
Var försiktig så det inte blir bestående men
Baby Steps så växer VR benen ut till slut

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Själv har jag alltid kört med h.264. det efter tips för länge sen ang VD.

spyfärdig av Pavlov, VR nybörjare?
Var försiktig så det inte blir bestående men
Baby Steps så växer VR benen ut till slut

Ja riktig nybörjare, men jag är en sån där känslig jäkel för åksjuka så då får man ta det lugnt som du säger

Permalänk
Skrivet av Fomi:

Någon som fått leverans av UPS eller är det det klassiska "mottagaren ej anträffbar"?

UPS kan som vanligt inte sköta sitt jobb. Efter att ha väntat in deras leveransfönster 08:45 - 12:45 och till sist sprungit iväg och fixat lunch, så kom det sedan in den den här generiska "vi har gjort fel men vägrar att be om ursäkt" meddelandet:

In Transit 14.10.2020 13:48 Jarfalla, Sweden

Due to operating conditions, your package may be delayed. / Delivery will be rescheduled.

UPS sköter sig mao precis så dåligt som de alltid gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Ja riktig nybörjare, men jag är en sån där känslig jäkel för åksjuka så då får man ta det lugnt som du säger

Jag menade inte att du skulle vara extra känslig, alla nybörjare blir åksjuka om man kör Pavlov

Själv fick jag brutal motion sickness av Gorn första gången, var totalt däckad.
Nu är jag veteran och klarar av vad som helst

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Måste man ha FB konto om man köper Q2 och inte ska koppla den till en dator?
Den har väl några förinstallerade spel väl?

Jag har ingen VR ready dator och tänker nog inte införskaffa det heller. Har bara en laptop med I7 10th gen med USB 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Måste man ha FB konto om man köper Q2 och inte ska koppla den till en dator?
Den har väl några förinstallerade spel väl?

Jag har ingen VR ready dator och tänker nog inte införskaffa det heller. Har bara en laptop med I7 10th gen med USB 3.1

Ja, Facebook-konto krävs. Det finns en del gratis saker i affären, på Quest 1 var ett gäng demos förinstallerade också.

Finns också en inofficiell affär (SideQuest) med diverse gratis spel och program. Och så går det att installera VR-portar av spel som Half-Life 1, Quake 1/2, Return to Castle Wolfenstein, Doom och snart även Doom 3 som då alltså körs lokalt på headsetet.

Permalänk
Medlem

Då var man och synda på elgiganten :). Aldrig testat vr ens detta ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

Boosta grafiken med Oculus Link

Enkelt sätt att aktivera 90Hz, Virtual desktop och Quest spel som redan stödjer det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Drog till mitt första cardio pass i VR med thrill of the fight. Riktigt kul och fick upp pulsen. Ser fram emot silikon interface 😅

Någon som har något tips på spel för att träna upp vr fötterna? Blev till och med sug i magen av echo (tror jag den hete)

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

EDIT: Skrev i google oculus cross buy och denna kom upp på första
https://www.oculus.com/experiences/quest/section/233573218315...

Värt att veta om cross buy är att det kan vara rea på ett spel i Rift store men inte i Quest store trots att det är cross buy. Så även om man aldrig har tänkt sig att köra PCVR på sitt Quest kan det vara värt att kolla om något reas i Rift store och är cross buy.

Permalänk
Skrivet av tJev:

Drog till mitt första cardio pass i VR med thrill of the fight. Riktigt kul och fick upp pulsen. Ser fram emot silikon interface 😅

Någon som har något tips på spel för att träna upp vr fötterna? Blev till och med sug i magen av echo (tror jag den hete)

Thrill of the fight ska ju vara rätt hardcore

Fit Xr är ett rätt bra lir där man i princip skuggboxas och gör squats i pass vars längd man väljer själv.

Synthriders kan också blir svettigt. Särskilt om man väljer "force" funktionen.

Båda dessa kan få en att flåsa rejält!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Thrill of the fight ska ju vara rätt hardcore

Fit Xr är ett rätt bra lir där man i princip skuggboxas och gör squats i pass vars längd man väljer själv.

Synthriders kan också blir svettigt. Särskilt om man väljer "force" funktionen.

Båda dessa kan få en att flåsa rejält!

Pistol whip likaså, ser kanske inte så ut till en början men några låtar och man är rejält svettig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tyvärr är det väl så att datorn encodar videon ifrån spelet, likt twitch eller andra streamingtjänster när du streamar till dessa plattformar, för att sedan skickas som en dataström till din oculus för att sedan avkodas på headsetet.
Så ja, det drivs av gpu / cpu på din dator, för att sedan avkodas med cpu / gpu på headsetet.

Förstår inte var man inte vara körde en displayport / hdmi in på headsetet och slapp latency, komprimeringsartifakter m.m. på grund av videoencoding.
Eller ja, jag förstår varför, men synd att de skippar ett sådant ypperligt tillfälle att glädja oss konsumenter

Jag fattar det som att Quest 2 egentligen inte är optimal för pc, att den som sagt skickar endast komprimerad video från dator till Quest 2, medans Oculus Rift/Htc Vive etc. skickar som dataström via hdmi/DP. Kan ha fel dock.

Permalänk
Skrivet av Xenofonus:

Ja riktig nybörjare, men jag är en sån där känslig jäkel för åksjuka så då får man ta det lugnt som du säger

Ja, ta det lugnt är mitt råd.
Första dagen med psvr spelade jag i säkert fem timmar.
Var helt borta hela dagen efter!
Tänk också på att du kan bli rätt påverkad i din bilkörning i början.
Man vänjer sig men det tar lite tid.