Permalänk

Blåskärm vid aktivering av D.O.C.P

Hej

Jag tänkte att det var dumt att inte försöka få ramminnena att köra i 3600mhz ändå, även om jag har dåligt med tid att söka fel.

Ryzen 5 3600
TUF B550 GAMING PLUS
LPX 16Gb 3600mhz

.. de kör i 2666 och höjer jag blir systemet labilt, slår jag på profilen så blir det blåskärm och windows repair.

Vad mer, tack

Permalänk

Vet inte exakt vad du frågar efter, men ryzen är känsligt när det gäller minnen.

Vissa funkar bättre än andra, Jag hade ett 2x8GB kitt med samsung minnen som inte ville en MHz över 2133. sen köpte jag ett kitt bdie och där kan jag köra 3466Mhz CL14 utan problem.

mitt förra moderkort kunde köra dom förra minnena i 2733MHz. Så detär lite av ett lotteri.

dina var tydligen inte alls kompisar skulle jag tro.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

När du väl slår på DOCP profilen så blir Memory Frequency 3600 MHz. Du kan manuellt sänka den till 2666 och successivt öka den tills datorn inte längre startar. Då får du reda på vilken frekvens din dator är kapabel till.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

När du väl slår på DOCP profilen så blir Memory Frequency 3600 MHz. Du kan manuellt sänka den till 2666 och successivt öka den tills datorn inte längre startar. Då får du reda på vilken frekvens din dator är kapabel till.

Exakt så bör du göra.

Glöm inte att uppdatera BIOS om du inte redan gjort detta.

Permalänk
Medlem

@kelly007x: Är det QVL-minnen? Har du senaste UEFI?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Vet inte exakt vad du frågar efter, men ryzen är känsligt när det gäller minnen.

Vissa funkar bättre än andra, Jag hade ett 2x8GB kitt med samsung minnen som inte ville en MHz över 2133. sen köpte jag ett kitt bdie och där kan jag köra 3466Mhz CL14 utan problem.

mitt förra moderkort kunde köra dom förra minnena i 2733MHz. Så detär lite av ett lotteri.

dina var tydligen inte alls kompisar skulle jag tro.

Skrivet av futhark14:

När du väl slår på DOCP profilen så blir Memory Frequency 3600 MHz. Du kan manuellt sänka den till 2666 och successivt öka den tills datorn inte längre startar. Då får du reda på vilken frekvens din dator är kapabel till.

Skrivet av FribBe:

Exakt så bör du göra.

Glöm inte att uppdatera BIOS om du inte redan gjort detta.

Skrivet av Otur:

@kelly007x: Är det QVL-minnen? Har du senaste UEFI?

TACK! Nu säger UserBenchmark att de körs i 3400 enligt metoderna ovan, inte för att jag vet om det spelar någon rätt eller roll!